2017. Április 26., Szerda

Frissitve:06:16:26

Autós Lexikon 1.5

Nyomtatás

Tipp: a "Ctrl+F" billentyűkombináció lenyomásával a legegyszerűbb rákeresni egy adott kifejezésre

4WD: Az angol Four Wheel Drive szavak rövidítése. Magyarul négykerékhajtás, vagyis összkerékhajtás. Egyszerűbben: 4x4. Rengeteg megoldás létezik az összkerékhajtás megvalósítására, így a tradicionális mechanikai átvitel mellett elektromotorokkal is létre lehet hozni.

4WS: Az angol  Four Wheel Steering szavak rövidítése, magyarra fordítva összkerék - avagy négykerék-kormányzást jelent. Lásd még: négykerék-kormányzás

7G-tronic: A Mercedes így nevezi bolygóműves, hétsebességes automataváltóját. Újonnan bemutatott testvére a 9G-tronic kilencfokozatos bolygóműves automataváltót takar.

A-oszlop: A-oszlopnak az autó első szélvédőjének két tartóoszlopát nevezik. Ezek tulajdonképpen a tető legelső „rögzítő pontjai” és kimondottan fontos szerepük van az ütközésbiztonságban. A B-, és C-oszlop elnevezés értelemszerűen az autó középső, illetve hátsó két tartóoszlopát illeti.

ABS: Magyar nevén blokkolásgátló berendezés. Ez a többek között szenzorokból, és egy vezérlő egységből álló rendszer azon fáradozik, hogy fékezés közben ne csússzanak meg, ne blokkoljanak a kerekek, így ilyenkor is irányítható maradjon az autó. Rendkívül fontos aktív biztonságtechnikai jelentősége van.

AC: Az angol Air Conditioning szavak rövidítése. Magyarul légkondicionáló berendezés.

ACC: Az angol Adaptive Cruise Control szavak rövidítése. Magyarul távolságtartó sebességtartó berendezést, másik nevén távolságtartó tempomatot jelent. A beépített szenzorok segítségével a rendszer folyamatosan pásztázza az autó előtti területet és tartja a távolságot azzal az előttünk lévő járművel, amelyhez beállítjuk. Gyorsítani és lassítani is tudja a járművet, egyes modellekben akár állóra is képes fékezni az autót. Vész esetén a sofőrnek segít megelőzni egy esetleges balesetet. Ködben különösen jó szolgálatot tehetnek ezek a rendszerek.

Adagolófúvókás befecskendezés (Pümpe-Düse rendszer): A Volkswagen konszern alkalmazta az adagolófúvókás technikát dízelmotorjaiban 1999-től mostanáig, ám a rendszert lassan teljesen kiszorítja a fejlettebb, közös nyomócsöves technika. Lényege, hogy minden egyes befecskendező egy nagynyomású „pumpa” is, amely közel 2000 bar nyomással porlasztják az üzemanyagot a hengerekbe. A PD-motorok gyártása meglehetősen költséges, működési kultúrájuk pedig nem túl jó, ám fogyasztásban és nyomatékosságban mind a mai napig az élen járnak.

Adaptív világítás: Alkalmazkodó, intelligens világítás rendszer, egyre több gyártó használja manapság. Az aktuális körülmények figyelembevételével határozza meg a fénycsóva hosszát, erősségét, a tompított fény és a reflektor esetén egyazon fényforrást használva. A legtöbb esetben kanyarfénnyel kombinálják.

Adaptív (aktív) tempomat: lásd: ACC

Ajtó: Az autóknál minden egyes olyan nyílászárót ajtónak nevezünk, mely az utasteret választja el a „külvilágtól”, és ablakfelülettel rendelkezik. Tehát egy kombi vagy ferdehátú karosszériás autó csomagtartófedele is a legtöbb esetben ajtónak tekinthető.

Aktív biztonság: Az aktív biztonságot azon biztonsági berendezések határozzák meg, melyeknek szerepe a balesetek megelőzése, illetve a járművel biztonságos úton tartása. Ilyen például a blokkolásgátló, a menetstabilizáló berendezés, de a fékek és a futómű is ide tartozik. Miután bekövetkezik a baj, a bent ülők épségéért már a passzív biztonsági rendszerek felelnek.

Aktív fejtámla: Passzív biztonságot fokozó eszköz. A ráfutásos baleseteknél a hátulról jövő erőhatások ellen védi az utasok gerincoszlopát, azáltal, hogy egy mechanikus szerkezet révén a fejtámlát előretolja, csökkentve a fej becsapódásáig megtett útját, és levéve a terhelést a nyakizmokról és csigolyákról.

Aktív kormányzás (VGRS): Az aktív kormányzás változó áttételű kormányzási rendszert jelent, amely a sebesség függvényében folyamatosan változtatja a kormánymű áttételezését. Mindez a gyakorlatban annyit jelent, hogy városban, vagy alacsony sebességnél a kívánt kerékelfordulás eléréséhez sokkal kevesebbet kell tekerni a kormányon a megszokottnál, autópályán pedig az ellenkezője valósul meg, melynek köszönhetően egy nagyobb, hirtelen mozdulattal sem okozunk nagy bajt.

 

Alulkormányzottság: Alulkormányzottságnak azt az állapotot hívjuk, amikor az autó orra kanyarodás közben egyszerűen lecsúszik az ívről és az adott sebességgel a jármű nem tudja tartani a kijelölt ívet. Gázelvétellel könnyen orvosolható, ám a kormány „ráhúzásával” csak rontunk a helyzeten. Sokan azt hiszik, hogy kizárólag elsőkerekes autó tud alulkormányzott lenni, ám ez a feltételezés téves, hiszen alaphelyzetben a fizika törvényei miatt szinte minden autó alulkormányzott viselkedésről tesz tanúbizonyságot, mindössze gázadás, vagyis kigyorsítás esetén jönnek ki a különbségek a különböző hajtások között. A motorelrendezés, pontosabban a súlyelosztás viszont erősen befolyásolja, minél farnehezebb az autó, annál kevésbé hajlamos alulkormányzottságra.

ASR: Magyarul kipörgésgátló berendezés. Kerékkipörgés esetén a fékrendszer segítségével csökkenti a kipörgés mértékét, ezzel próbálja javítani a gyorsulást, illetve a vonóerő-átadást. Sokszor valóban hasznos, ám hóban, vagy elakadás esetén sokszor jobban járunk, ha kikapcsoljuk; erre – ellentétben a menetstabilizáló berendezéssel – minden gyártó biztosít lehetőséget.

B-oszlop: Az első ajtók mögötti tartóoszlopokat nevezzük B-oszlopoknak, melyeknek legfontosabb szerepe az autó tetejének középen való rögzítése, merevítése. Biztonságtechnikailag jelentős szerepük van, ám sok esetben (főleg kupéknál) a szebb vonalvezetés érdekében elhagyják őket a formatervezők.

Bi-Xenon fényszórók: Olyan fényszórómegoldás, amelynél a tompított fényszóró mellett a távolsági fényszóró szerepét is xenon izzó látja el. Bővebben lásd: Xenon

Blokkolásgátló: Lásd: ABS

Blow-off valve (BOV, lefújószelep): A turbós autóknál a turbónyomás szabályozásának egyik legfontosabb eleme, a nyomást a beállított maximális értékre korlátozza, ezzel megakadályozza a túltöltést és a motor fokozott károsodását. Lényege, hogy a felesleges nyomást a levegőbe engedi.

BlueEfficiency: A Mercedes üzemanyag-takarékossági programjának neve.

Bluemotion: A Volkswagen üzemanyag-takarékossági programjának neve.

Bluetooth: Elsősorban a mobilkommunikáció terén használt adatátviteli szabvány, amely többek között lehetővé teszi mobiltelefonunk és más rendszerek (például kihangosítók) vezeték nélküli összekapcsolását.

Bolygóműves automata: Az automataváltók legklasszikusabbja, másik nevén nyomatékváltó. A gyártók manapság is előszeretettel használják, főleg luxusautókban, hiszen kényelmével, váltási kultúrájával egyik másik megoldás sem képes versenyezni, talán a CVT rendszereket kivéve. Negatívumai a nagy helyigény, és a némileg magasabb fogyasztás.

Boxermotor: Viszonylag ritka hengerelrendezési mód. Leginkább egy 180 fokban kiterített V-motorra hasonlít. Két, egymással szembefordított hengersort kell elképzelni. A főtengely a két hengersor között dolgozik, a dugattyúk pedig ellentétes irányban mozognak. Legfontosabb előnyei, hogy beépítésével alacsony súlypont érhető el, járása pedig meglehetősen kiegyensúlyozott, hiszen az ellentétes irányú erők kioltják egymást. Régebben több gyártó is előszeretettel alkalmazta a boxermotorokat, manapság viszont leginkább a Subarura és a Porschéra jellemzőek.

C-oszlop: A hátsó szélvédőt határoló oszlopok, melyek az autó tetejének hátsó részét összekötik a karosszériával.

Cabriolet: Magyarul nyitott tetejű autó, vagyis kabrió.

 

Cd (Cw) érték: Légellenállási együttható. Az autók légellenállásának nagyságát határozza meg, mely különösen fontos mind a fogyasztás, mind a zajszint, mind pedig a végsebesség tekintetében. Manapság a legjobb légellenállású autók Cw-értéke 0,24.


Cetánszám: Az öngyulladás empírikus mértékét jelző szám a dízelolajaknál, amelyet ebből kifolyólag a dízelmotorok esetében használunk. Mivel a cetán öngyulladási tulajdonságai a legkedvezőbbek, ez adja a skála 100-as értékét, miközben a 0-át a csekély öngyulladási hajlamú a-metil-naftalin adja, de a gyakorlatban a megállapításra sokszor a 15-ös értéket képviselő izocetánt használják. Ezen a skálán helyezkedik el az adott dízelolaj gyulladási hajlandósága egyértelműen meghatározható értékben. A közvetlen lepárlással létrejött gázolaj cetánszáma kb. 50-60.

 

Chip tuning: Az autók motorvezérlő elektronikájának átírása, optimalizálása, melynek köszönhetően nagyobb teljesítmény, magasabb csúcsnyomaték, esetleg alacsonyabb fogyasztás érhető el. Igen nagy szakértelmet igényel, melynek hiányában komolyan károsíthatja az autó motorját, hajtásláncát.

Common rail (közös nyomócsöves) befecskendezés: A modern dízelmotorok lelke, mely az utóbbi tíz évben terjedt el széles körben. Egy speciális, óriási nyomású közös csőbe kerül az üzemanyag, ahonnan a befecskendezők akár 2000 báros nyomással fecskendezik a gázolajat a hengerekbe a minél jobb hatásfokú égés elérésének érdekében.

Convertible: Lásd: Cabriolet

Coupe: Magyarul kupé. Azon leginkább kétajtós, ám néhány esetben négyajtós autók kategóriája, melyek esetében az amúgy is meglehetősen alacsony tetővonal a hátsó felében folyamatosan „esik”, a végén pedig a hangsúlyos csomagtér-fedélben végződik. Az egyik legklasszikusabb, legelegánsabb autóforma. Sok esetben hiányzó B-oszlopokkal és keret nélküli ajtókkal hangsúlyozzák a kupé karosszériák eleganciáját. Nem tévesztendő össze a csapott hátú megoldásokkal, ahol a csomagtartó tető nem hangsúlyos.

Coupe Cabriolet (CC): A keménytetős kabriókat nevezzük gyűjtőnevükön Coupe Cabrioleteknek, pontosabban fogalmazva azon nyitható tetejű autókat, melyeknek tetőszerkezete nem vászonból, hanem valamilyen fémből van.

Crossover: Praktikus többcélú jármű (szabadidő autó), formailag leginkább a kisebb terepjáró és a kombi közé helyezhető. Az összkerékhajtás esetükben nem alapfeltétel, hiszen leginkább kiépített utakra, városba tervezték őket, de emelt hasmagasságuk révén a könnyebb terepen is elboldogulnak. Magas felépítésük valamivel jobb térkihasználást tesz lehetővé, illetve nagyobb magabiztosságot adhat a sofőrnek, de a megnövekedett légellenállásnak a fogyasztás és a menetteljesítmények eshetnek kis mértékben áldozatául.

CVT váltó: Folyamatosan változó áttételű automataváltó, amely lényegében végtelen számú fokozattal rendelkezik. A motort mindig a legnyomatékosabb, illetve legtakarékosabb tartományban igyekszik dolgoztatni. A CVT váltók legfőbb hátránya, hogy közel sem képesek akkora nyomaték átvitelére, melyet egy bolygóműves, vagy akár dupla kuplungos automatával könnyedén át lehet adni, hiszen a két kúpkerék között húzódó, az erő átvitelére használt szíj, esetleg lánc nyomaték-átviteli képessége korlátozott. Előnye a kulturált, rángatásmentes működés.

Cw érték: Lásd: Cd érték

Csatolt lengőkar: Az egyik legegyszerűbb hátsó futómű felfüggesztési mód, leginkább olcsóbb autóknál alkalmazzák, így a kiskategóriában igen kedvelt megoldás. Olcsósága mellett meglehetősen helytakarékos. Hátránya a nem túl kifinomult rugózási komfort és a mérsékelt stabilitás.

DAB: Digitális rádió műsorszórás, ez lehet a jövő rádiója. Főként a német és amerikai területeken elterjedt, de már Magyarországon is fogható. Egyelőre csak néhány (főként prémium) gyártó kínál DAB dekóderrel ellátott rádiókészüléket, mivel elterjedtsége továbbra sem túl széleskörű.

Direct Injection (közvetlen befecskendezés): Egyre elterjedtebb befecskendezési forma. A gázolajos motorok esetében kivétel nélkül közvetlen benzinbefecskendezésről beszélhetünk, ám a benzineseknél csak az utóbbi néhány évben terjedt el széleskörűen a rendszer. A viszonylag nagy nyomású injektorok direkt az égéstérbe fecskendezik a benzint, így jobb az égés hatásfoka, ami üzemanyag megtakarításhoz és magasabb teljesítményhez vezet.

Direkt befecskendezés: Másik nevén közvetlen befecskendezés. Bővebben lásd: Direct Injection.

Differenciálmű: Kanyarodáskor az autó baloldali, illetve jobboldali kerekei különböző hosszúságú utat futnak be, a belső ív hossza minden esetben kisebb a külső ívénél, mégpedig a két közötti távolság (azaz a nyomtáv) mértékével. Egy tengely két kereke között így fordulatszám-különbség lép fel, ami a stabilitás lényeges romlásához vezet. Ezen jelenség kiküszöbölésére használják a differenciálművet, amely lehetővé teszi, hogy a kerekek eltérő fordulatszámmal forogjanak kanyarokban. Hátránya, hogy a motor nyomatéka a differenciálmű miatt mindig a kisebb tapadású kerékhez kerül, így gyenge tapadás esetén, hóban, jégen könnyen kiszolgáltatott helyzetbe kerülhetünk.

Differenciálzár: A differenciálzár a differenciálmű hátrányát hivatott kiküszöbölni. Két alapvető fajtája létezik, a korlátozott zárású (másik nevén önzáró, vagy sperrdiffi) és a teljesen, manuálisan zárható. Utóbbi megoldással leginkább terepjárókban találkozhatunk, és a sofőr feladata a differenciál összezárása. Ezzel vigyázni kell, hiszen nagy sebességnél, illetve kanyarodás közben veszélyes, és a hajtásláncot is könnyen leamortizálhatja a zárva hagyott differenciál. Az önzáró változatot leginkább sportos, sport, vagy versenyautókban használják, mégpedig a kanyarból való kigyorsítások hatásfokának javítása céljából. Egy bizonyos határnyomaték fölött a megadott mértékben (lehet 10-50 százalék, versenyautóknál pedig akár több is) összezár a diffi, az erő egy része az ívbelső kerékről átkerül a külsőre, ezáltal segítve az erő átadását.

DKG: A BMW saját fejlesztésű dupla kuplungos automataváltójának neve. Teljes (német) nevén: Doppelkupplungsgetriebe. Bővebben: Dupla kuplungos automataváltó

Dobfék: A legegyszerűbb és legolcsóbb féktípus az autóknál. A kerékkel együtt forgó fékdobokhoz a fékpedál működtetésére belülről szorulnak rá a fékpofák, és a súrlódás hatására a kerekek szögsebessége lecsökken. A dobfékek hatásfoka rosszabb a tárcsafékekénél, ezért manapság csak könnyű autók esetén, és kizárólag a hátsó tengelyen alkalmazzák őket.

DOHC: Magyarul kettős felülfekvő vezérműtengely (angolul: double overhead camshaft). Annyit jelent, hogy hengersoronként két-két vezérműtengely intézi a szelepek vezérlését, melyek a hengerek fölött, hosszában helyezkednek el. Szíj, illetve lánchajtással egyaránt alkalmazzák a gyártók a DOHC technikát. Manapság a legelterjedtebb vezérműtengely elrendezés.

DPF: A német Diesel Partikelfilter szavak rövidítése. Magyarul részecskeszűrő. Lásd bővebben: FAP.

DrivE: A Volvo üzemanyag-takarékossági programjának neve.

DSC: A menetstabilizáló berendezés elnevezése többek között a BMW-nél, Land Rovernél, a Mazdánál, és a Mininél. Bővebben lásd: ESP.

DSG: A Volkswagen konszern így nevezi saját dupla kuplungos automata váltóját. Ez volt az első szériában gyártott dupla kuplungos automata, mely az Audi TT első generációjának 3,2-es V6-os változatában debütált. Az első DSG váltók hatsebességesek voltak, de ma már létezik hétsebességes verziója is. Bővebben: Dupla kuplungos automataváltó

Duplakuplungos automataváltó: Az automataváltók legmodernebb típusa. Alapjában véve az automataváltók és a manuális váltók keveréke. A duplakuplungos váltókból a tervezők elhagyták a „nyomatékzabáló” és fogyasztásnövelő bolygóművet, ám a szokványos egy kuplung helyett két kuplungot álmodtak a szerkezetbe. Az egyik kuplung a páros, a másik pedig a páratlan fokozatok kapcsolásáért felelős, és az autó állandó gyorsításakor pedig a következő fokozat már előre „be van készítve”, a váltás így villámgyorsan megtörténik. Egyedül akkor zavarodnak meg kissé, amikor nagy fékezés után több fokozatot kell visszaváltaniuk. A váltások finomsága egyébként nem éri el a bolygóműves szerkezetek szintjét, ám jóval kulturáltabbak a robotizált kézi váltóknál. Gyakran kombinálják őket a gyártók rajtautomatikával. Nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy ez a váltótípus fogja meghatározni az elkövetkező jó néhány évet, egyre több gyártó dobja piacra saját megoldását, gyorsaságuk miatt pedig a sportautókban is előszeretettel alkalmazzák őket.

Duplaturbó: A kifejezés nevében is benne van, hogy két turbófeltöltőről van szó, pontosabban két turbófeltöltő segítségével lélegeztetett motorokról. Sokan azonban keverik az úgynevezett regiszterfeltöltéssel (Registeraufladung). Duplaturbós motorról abban az esetben beszélünk, ha két ugyanakkora feltöltő dolgozik, méghozzá párhuzamosan kapcsolva. Soros motorok is lehetnek duplaturbósak (például a BMW-féle sorhatos 35i), ám a leggyakrabban V-motorok esetén találkozhatunk ilyen megoldással.

E85: Üzemanyag elnevezés, ahol az E betű az etanolra vonatkozik, ám jelen esetben nem tiszta etanolról, hanem etanol-benzin keverékéről van szó. Az E85 esetében a keverék 85 százaléka etanol, a maradék 15 pedig benzin – ez a legelterjedtebb felhasználási forma.

Easytronic: Az Opel elnevezése saját szekvenciális váltójához.

EBD: Az elektronikus fékerőelosztó angol megfelelőjének rövidítése. Ez az ABS-szel szorosan együttműködő rendszer fékezéskor mindig a legjobb tapadású kerékhez próbálja a legnagyobb fékerőt irányítani, ezzel csökkenti a fékút hosszát.

Ecoflex: Az Opel üzemanyag-takarékossági programjának neve.

Ecomotive: A Seat üzemanyag-takarékossági programjának neve.

Econetic: A Ford üzemanyag-takarékossági programjának neve.

ECU: Az Electronic Control Unit szavak rövidítése, melyek jelentése elektronikus vezérlőegység. Ilyen formában rengeteg helyen megtalálható lenne egy autóban, de általában a motorvezérlő elektronikára szoktak utalni vele.

Efficient Dynamics: A BMW üzemanyag-takarékossági programjának neve.

EGR: Az EGR nem más, mint a kipufogógáz visszavezető rendszer. Az autók kipufogógázának egy része visszavezetésre kerül az égéstérbe. Az EGR alkalmazásával a tervezők csökkenteni tudják az autók károsanyag-kibocsátását.

Energia elnyelő zóna: Másik nevén gyűrődő zóna. Az egyik legfontosabb szerepe ennek  van az ütközésbiztonság terén. Különböző, viszonylag puhább (de általában fém) elemekből áll, melyeknek feladatuk, hogy az ütközés bekövetkezte után felvegyék az energia nagy részét, és fokozatossá tegyék a lassulást, ezáltal óvva a bent ülőket az óriási erőktől. Sokan azt hiszik, hogy azok az autók a legbiztonságosabbak, amelyek a legkevésbé deformálódnak egy baleset során, ám ez koránt sincs így, hiszen ilyenkor a bent ülők veszik fel a rendkívül erős lassulásokat, melyek komoly belső szervi károsodásokhoz vezethetnek.

Erőátvitel: Azon elemek együttese (például kuplung, váltó, stb.), amelyeken az erőfolyam keresztülfolyik. A hajtáslánctól mindössze annyiban különbözik, hogy utóbbiba maga a motor is beletartozik.

Erőforrás: A motor szinonimája.

EPB: Az angol electronic parking brake rövidítése, magyarul: elektromos rögzítőfék, ami annyit jelent, hogy a hagyományos kézifék szerepét egy gomb veszi át, ez zárja, illetve oldja a kéziféket, de létezik teljesen automatikus változat is.

ESP: Magyarul menetstabilizáló berendezés. Helytelen megfogalmazásban kitörésgátlóként is szokták nevezni. A kipörgésgátlóhoz és az elektronikus fékerőelosztóhoz hasonlóan a menetstabilizáló rendszer is az ABS-szel dolgozik. Az autó megcsúszása esetén, illetve a megcsúszást megelőzendő fékezheti a kerekeket, hogy biztosítsa a stabilitást. Léteznek már fejlettebb verziói is, amelyek a kormányművel együttműködve akár a kormányzásba is belenyúlhatnak, illetve megfelelő erőátviteli rendszer esetén a motorerőt is továbbíthatják egy-egy kerék felé. Sportautókon más értelmet is nyer használata, például a kanyarba történő bekormányozáskor megjelenő alulkormányozottságot segíthet megfékezni, illetve csökkenteni az ívbelső első kerék fékezésével, illetve akár mesterséges differenciálzár funkciót is biztosíthat. A gondos fejlesztés meghozta gyümölcsét, ma már létezik olyan autó, amely profi kezekben is gyorsabb kört mehet egy versenypályán bekapcsolt menetstabilizálóval, mint nélküle. Fontos megjegyezni, hogy a nagy oktalanságot az ESP sem képes helyrehozni, ezért sohase feledkezzünk meg önmagunk és a fizika korlátairól.

Ékszíj: Szerkezetileg erős fogasszíj, melynek szerepe leggyakrabban a motor főtengelyének összekötése a különböző segédberendezésekkel, mint például a vízpumpa, a generátor, vagy a szervók.

F1-rendszerű automataváltók: Az automataváltók különböző típusának azon funkciójáról van szó, amikor a sofőrnek az F1-es pilótákhoz hasonlóan lehetősége nyílik manuálisan, a kormányon elhelyezett gombok, vagy a kormány mögött lévő kis karok segítségével kiválasztani a kívánt váltófokozatot. A Ferrari egyébként így nevezi saját szekvenciális automataváltóját.

FAP: Másik nevén DPF, magyarul pedig részecskeszűrő. A modern gázolajos motorok szinte kötelező tartozéka, amely lényegesen lecsökkenti a dízelmotoros autók károsanyag-kibocsátását, illetve a rákkeltő korom mértékét.

Farmotor: A kifejezés nevében is benne van, hogy az autó hátsó felében, azaz farában elhelyezett motorról van szó. Előnye a kimondottan jó tapadás, a viszonylag kevés hajtáslánci veszteség és a menetdinamikailag kedvező súlyelosztás. Megfelelő hűtésüket ugyanakkor meglehetősen nehéz megoldani, a hátsómotoros autók ráadásul meglehetősen agresszívan tudnak viselkedni határhelyzetben, hiszen hajlamosak az erős túlkormányzottságra.

Féknyereg: A féktárcsát mintegy körülölelő alkatrész neve, mely a fékmunkahengereket és a fékbetéteket „tartja”, foglalja magában.

Felező: A komoly(abb) terepjárók szinte kötelező tartozéka. A felező bekapcsolásával az adott váltófokozat hosszúsága lényegesen - a felére - lecsökken, így nagyobb vonóerő kerül a kerekekre, ami nehéz terepen, vagy egy komoly emelkedőn meghatározó fontosságú lehet.

Féltengely: A differenciálművet elhagyó, a kihajtást végző tengelyeket hívjuk féltengelynek.

Független felfüggesztés: Olyan felfüggesztés, ahol a kétoldali kerék függetlenül mozoghat egymástól. Előnye a kényelem és az úttartás terén is megmutatkozik.

FWD: Az angol Front Wheel Drive szavak rövidítése, magyarul elsőkerékhajtás.

Geartronic: A Volvo elnevezése saját fejlesztésű bolygóműves automataváltóihoz.

Greenline: A Skoda üzemanyag-takarékossági programjának neve.

GT: A GT a gran turismo (olasz), vagy a grand tourer szavak rövidítése, külön magyar jelentése egyelőre nincs definiálva. Egy meglehetősen nehezen besorolható járműkategóriáról van szó. Eredetileg magas teljesítményű, hosszú távú utazásokra fejlesztett luxus járműveket jelent. Leginkább exkluzív sportautókat sorolnak a gyártók a GT kategóriába.

Gyűrődőzóna: Lásd: Energia elnyelő zóna.

Hajtáslánc: Azon elemek együttese, melyeken az erőfolyam keresztülfolyik. A motortól kezdve a kihajtásig minden beletartozik.

Haldex kuplung: Az összkerékmeghajtású autóknál megtalálható tengelykapcsoló, amely a hajtóerőt igénybevételtől függően adagolja az első és a hátsó tengely felé.

Hátsókerék kormányzás: Lásd: négykerék-kormányzás

HDC: Az angol Hill Descent Control szavak rövidítése, ami magyarul nem más, mint a lejtmenetvezérlés. A HDC a fékrendszerrel, illetve az ABS-szel dolgozik össze, célja pedig az autó lejtőn való haladásakor egy megadott sebesség tartása, a sofőrnek így nem kell folyamatosan a féken állnia.

Head-Up Display: Rövidítése a HUD, magyar megfelelője pedig nincs pontosan definiálva. Lényege, hogy a legfontosabb információkat (mint például sebesség, fordulatszám, hibaüzenetek, stb.) egy projektor-féleség a sofőr elé, a szélvédőre vetíti, így a jármű vezetőjének nem kell levennie szemét az útról. A HUD-ot az amerikaiak kezdték el alkalmazni az autóiparban.

Hemi: Egy, a Chrysler által kifejlesztett motortípus, melyet még az 50-es években fejlesztettek ki az amerikai mérnökök. A Hemi szó a hemiszferikus, azaz félgömb alakú égéstérből jön, lényege pedig a félgömbhöz hasonló hengerfejkiképzés az égéstérnél. A Hemi motorokban a hagyományos megoldásokhoz képest kedvezőbb a gázok áramlása, így jobb a hatásfokuk, arról nem is beszélve, hogy nagyobb szelepeket lehet alkalmazni, hiszen a félgömb forma miatt nagyobb felület áll rendelkezésre. Mind a mai napig használják az amerikaiak bizonyos Chrysler motorok esetében.

Hibrid: Az eltérő üzemmódú erőforrásokból álló hajtásrendszer elnevezése, leggyakrabban az elektromos motorral kombinált benzinmotort takarja. A technológia nagy úttörője a Toyota, Prius névre hallgató modelljük a legismertebb hibrid. Megkülönböztetünk teljes, illetve félhibrid megoldásokat. Míg előbbinél az elektromotor önálló hajtásra is képes a benzinmotor működése nélkül, addig a félhibrideknél az elektromotor csak besegít a hajtásba, illetve az akkumulátorokban tárolt visszanyert energia hasznosításában játszik szerepet. A rendszer közvetlenül tapasztalható előnye a kulturált működés, zajterhelés, a fogyasztás-és a széndioxid-kibocsátás csökkentése, sőt, egyes esetekben az összkerékhajtást is biztosíthatja (kiegészítheti) az elektromotor. Hátránya az akkumulátorokból fakad: mivel (jelenleg még) nagyobb mennyiségben a lítiumion-akkumulátorok túl sok hőt termelnek autókban történő alkalmazáshoz, ráadásul működési hőmérséklet-tartományuk is korlátozott, ezért a jóval nagyobb és kisebb kapacitású, hagyományos nikkel-metálhibrid megoldást használják, amely rengeteg plusz kilóval terheli a járművet. A hibrideknek hatalmas előnyük van városban az eddig használt hajtási formákhoz képest.

Hengerűrtartalom: A motorban a dugattyúk alsó, illetve felső holtpontja közötti, képzeletbeli henger köbtartalma, megszorozva a hengerek számával. A hengerűrtartalom a motor egyik legmeghatározóbb paramétere.

Holttérfigyelő rendszer: Nevében is benne van, hogy a rendszer a külső tükrök holtterét pásztázza. Ehhez egy-egy, a tükrök alatt elhelyezett kis kamerák vannak segítségül, és amennyiben egy jármű a holttérben tartózkodik, különböző módon figyelmezteti a rendszer a sofőrt a veszélyről.

I-Blue: A Hyundai üzemanyag-takarékossági programjának neve.

Injektor: Másik nevén befecskendező. Az üzemanyagot az injektorok fecskendezik a hengerekbe, ahol létrejön a robbanás. Több típusuk ismert, melyek különböző nyomásokkal dolgoznak: benzinmotorok esetén jóval alacsonyabb a befecskendező nyomás, mint a dízeleknél, így az injektorok is más konstrukciójúak.

Intercooler (köztes hűtő): A turbós autók egyik leghatásosabb teljesítménynövelő eszköze. Egy speciális hűtő közbeiktatásával (ez az úgynevezett köztes hűtő) a turbó által kipréselt töltőlevegő még az égéstérbe kerülése előtt lehűl, így nagyobb mennyiségű levegőt kerülhet a hengerekbe, amihez több üzemanyagot lehet fecskendezni, tehát növekszik a teljesítmény is.

ISOFIX: Szabványos gyermekülés-rögzítő rendszer; a jobb első, illetve a hátsó üléseknél is használják. Előnye, hogy teljesen megszűnteti a hibás rögzítés lehetőségét.

JDM: „Japan Domestic Market”, vagy „Japanese Domestic Model” kifejezés szabad fordításban japán belpiacot, míg az autózás világában japán belpiacos modellt jelent, tehát a japán autómárkák azon típusainak összefoglaló megnevezése, melyeket a gyártók nem exportáltak külföldre, kizárólag a felkelő nap országban voltak kaphatóak.

Kasztni: A karosszéria rövidítése.

Katalizátor: Röviden: a kipufogó rendszerbe épített, kipufogógázokat tisztító berendezés. A katalizátor volt talán a legfontosabb (és az első igazán hatásos) lépés az autók károsanyag-kibocsátásának csökkentésére irányuló törekvések közül.

Keresztlengőkar: A kereket és a futóművet összekapcsoló alkatrész(ek).

Kipörgésgátló: Lásd: ASR.

Kocsiszekrény: A karosszéria szinonimája.

Kompresszió: A kompresszió egy viszonyszám, másik nevén: sűrítési arány. Megmutatja, hogy a szívás fázisban a hengerekbe került üzemanyag/levegő keverék hányszorosára sűrűsödik össze, mielőtt bekövetkezik a robbanás. A sűrítési arány a benzinmotorok esetében lényegesen kisebb, mint a dízelmotoros autóknál, hiszen a gázolajos motorokban az öngyulladás eléréséhez jóval magasabb kompresszió szükséges.

Kompresszor: A turbófeltöltő után a második legkedveltebb „doppingszer” a motorok esetében. A kompresszor egy mechanikus feltöltő, amely plusz levegővel látja el az erőforrást, amihez több üzemanyagot keverve nagyobb teljesítményt tudnak kihozni a mérnökök egy adott méretű erőforrásból. A zárt házban lévő, csiga alakú tengelyt a motor főtengelye egy áttételen keresztül hajtja. A kompresszor előnye, hogy a turbóval ellentétben ez esetben nincs turbólyuk és késlekedés, hiszen amint felpörög a főtengely, az a a kompresszort is egyből „magával rántja”. Legfőbb hátránya a viszonylag magasabb fogyasztás, így a nagy károsanyag-kibocsátási harcban a kompresszoros motorok sajnos kihalófélben vannak.

Közvetlen befecskendezés: Bővebben lásd: Direct Injection.

Kupé: Lásd: Coupe. (A coupe magyarosított megfogalmazása)

LED, LED-es fényszóró: a LED, avagy világító dióda félvezető anyagból készült fényforrás. Manapság egyre elterjedtebb az autógyártásban és a belső tér mellett az autók külső fényforrásait is ezzel a megoldással kivitelezik. A xenonhoz képest előnye a hosszabb élettartam, a csekélyebb áramfogyasztás és a természetesebb fény. Emellett kisebb mérete és alakíthatósága könnyebbé teszi az adaptív fényszóróként való felhasználását.

Légellenállási együttható: Lásd: Cd

Lengőkar: Lásd: Keresztlengőkar

Lépcsős feltöltés: Lásd: regiszter feltöltés.

Lézeres fényszóró: Sorozatgyártásban először a BMW i8-ban opcionálisan bemutatkozó fényforrás. A működés közben itt megtekinthető megoldás roppant fókuszált megvilágítást tesz lehetővé, ami a hagyományos fényszórókkal szemben kétszeres látótávolságot is eredményez. A lézeres technológiával megalkotott lámpák ráadásul könnyebbek, fényük pedig ötször fényesebb. A picike lézerdiódák sugarainak átalakításával áll elő a fénykéve, a fényszóró belsejében fluoreszcens foszfor található. Az így létrejövő monokróm fénykéve tökéletesen fehér és roppant fényes. A lézeres fényszóró mintegy 170 lumennel világít, ami a technika jelenlegi élvonalát képviselő ledes szerkezeteknél 70 lumennel több.

LPG: Folyékony földgáz. Egy egyre népszerűbb, viszonylag olcsó üzemanyagforma.

LSD ajtók: A Lamborghini Style Doors angol szavak rövidítése - jelentése Lamborghini stílusú ajtók, utalva a márka azon modelljeire (főleg a korábbi évtizedekben), melyek felfele nyíló ajtókkal büszkélkedhettek.

Limited Slip Differential (LSD): Lásd: differenciálzár.

Lökettérfogat: Lásd: hengerűrtartalom.

MacPherson rugós tag: A leggyakrabban alkalmazott, egyik legolcsóbb, ám mégis jól működő felfüggesztési rendszer az autók első futóművénél.

Mild-hibrid: Leginkább a fél-hibrid elnevezésnek megfelelő hajtási mód, ahol a hibridhez hasonlóan szintén túlnyomórészt elektromotor és benzinmotor dolgozik együtt, ám az elektromotor az autó önálló helyváltoztatására nem képes. Bővebben lásd: Hibrid

Modellév: Leggyakrabban amerikai autók esetén használjuk a modellév kifejezést. A tengerentúli megfogalmazásban a modellév nem azonos a szó európai megfelelőjével. Egy amerikai modellév általában augusztustól augusztusig tart, hiszen az ottani autóiparban a „nagy nyári leállás” után gyártott, piacra dobott autókat már a következő évvel jelölik.

MPV: Az angol Multi Purpose Vehicle szavak rövidítése, magyarul többcélú, variálható járművet jelent (nem tükörfordítás), ám leginkább buszlimuzinnak, illetve egyterűnek szoktuk nevezni az MPV-ket. Manapság már ezeknek a járműveknek is számos alkategóriájuk van. Az MPV-k első képviselői a Chrysler Voyager és a Renault Espace voltak.

Multiair: A Fiat 2009-ben bevezetett új fejlesztésű benzinmotor-családjának neve. A Multiair motorok szívó, és turbós változatban egyaránt készülnek, lényegük pedig egy speciális vezérlés, melyben a hengerenként négyszelepes erőforrásoknál a szívószelepeket hagyományos módon, egy vezérműtengellyel, közvetlenül „irányítják”, a kipufogó szelepeket pedig egyazon vezérműtengely vezérli, ám közvetett módon. Ezáltal lehetőség nyílik a kipufogószelepek elcsúsztatott vezérlésére, ami bizonyos helyzetekben plusz nyomatékot, teljesítményt, illetve fogyasztáscsökkenést eredményez a hagyományos DOHC motorokhoz képest.

Multitronic: Az Audi elnevezése saját fokozatmentes automataváltójára.

Muzeális minősítés: Muzeális jellegű minősítés során a jármű eredetiségét, valamint műszaki és esztétikai állapotát pontozzák szigorú szabályrendszert követve a szakemberek, majd az elért pontok és az előre meghatározott ponthatárok alapján minősítik a járműveket. A muzeális jellegű járműigazolványba a jármű gyártási éve alapján az alábbi kategória osztályok egyikét írják be a minősítők:
(A) antik 1905. év előtt gyártott jármű,
(B) veterán 1905. évben és azt követően 1919. év előtt gyártott jármű,
(C) klasszikus I. 1919. évben és azt követően 1931. év előtt gyártott jármű,
(D) klasszikus II. 1931. évben és azt követően 1946. év előtt gyártott jármű,
(E) nosztalgia I. 1946. évben és azt követően 1961. év előtt gyártott jármű,
(F) nosztalgia II. 1961. évben és azt követően 1971. év előtt gyártott jármű,
(G) nosztalgia III. 1971. évben és azt követően, de legalább 30 naptári évvel a
minősítés éve előtt gyártott jármű.

Négykerék-kormányzás: Ahogyan az a kifejezés nevében is benne van, egy autó esetében akkor beszélünk négykerék-kormányzásról (másik nevén összkerék-kormányzás), amikor az adott jármű mindegyik kereke elfordul

OHC: Az angol Over Head Camshaft rövidítés a felülvezérelt-felülszelepelt motorokat jelenti. Ez esetben a szelepek mellett a vezérműtengelyt is a hengerfejre helyezik, melynek köszönhetően a motor konstrukciója egyszerűsödik (mivel kiiktatható a nyomórúd). További előnye az OHV motorokkal szemben, hogy kevesebb mozgó alkatrészre van szükség, ezáltal pedig alacsonyabb a meghibásodás lehetőségé, valamint nagyobb fordulat érhető el költséghatékonyabban, és jobb lehet a motor reakciója is.

OHV: Az angol Over Head Valve rövidítés az egyik legrégebbi motorépítési technológiát takarja, melynek során a szelepeket felhelyezték a hengerfejre, és a vezérműtengely alulról, egy nyomórúdon keresztül vezérli azokat. Először a Buick modelljeiben alkalmazták az OHV motorokat, amelyek még ma is megtalálhatóak néhány gyártó kínálatában (például az amerikai Small Block V8-asok egy része ilyen).

Oktánszám: Az oktánszám, avagy kompressziótűrés, a benzin nyomástűrésére, illetve öngyulladására vonatkozó mérőszám. Nemzetközileg egységes érték, a benzinkutak töltőoszlopain fel van tüntetve a benzin oktánszáma. Ha az előírtnál kisebb oktánszámú benzint használunk, az a motor kopogását (detonációs égésfolyamat kialakulást) idézi elő, - azaz még mielőtt a gyújtógyertya szikrát adna, már a sűrítési ütemben berobban az üzemanyag-levegő keverék. Ez károsíthatja a motor szerkezeti elemeit. A nagyobb oktánszámú üzemanyag a számítógép vezérlés nélküli autóknál kárt nem, de a tökéletlenebb égés miatt teljesítménycsökkenést okoz. Az injektorral szerelt kocsiknál a nagyobb oktánszámú benzin használata minimális teljesítmény növekedéssel járhat. Az oktánszám adalékanyagokkal (például a – környezetszennyező hatása miatt – már nem használatos ólom-tetraetillel) növelhető.

Önzáró differenciál: Lásd: differenciálzár

Passzív biztonság: Passzív biztonsági elemeknek az autókban azokat a rendszereket, alkatrészeket, nevezzük, melyek egy baleset bekövetkezte után igyekeznek minél hatásosabban megóvni a bent ülőket a sérülésektől (például a biztonsági övek, az övfeszítők, a légzsákok, a gyerekülés, de többek között a gyűrődőzóna és a biztonsági szélvédő is ebbe a kategóriába tartoznak). A passzív biztonság értelemszerűen ezen elemek együttes munkájának eredménye. A híres EuroNCAP törésteszteken tehát az autók passzív biztonságát elemzik, a menetdinamikai tesztek viszont az aktív biztonságot mérik.

Passzív korományzás: Az autók (szinte az összes) futóművét, futómű geometriáját úgy tervezik meg a mérnökök, hogy a futómű rugalmasságával, illetve a kerékdőlés segítségével segíti az autó kormányozhatóságát, fordulékonyságát.

Park Distance Control (PDC): Magyarra fordítva parkolóradar. A lökhárítókban elhelyezett szenzorok segítségével segít nekünk az autó a parkolásban. A közeledő tárgyakat egyre sűrűsödő, egyre hangosabb sípolással jelzi a parkolóradar, sok esetben pedig vizuálisan is láthatjuk az autó előtt, illetve mögött elhelyezkedő akadályokat. Egyre több modellnél tolatókamerával kombinálják a rendszert, így a sofőr tolatáskor azt is láthatja, hogy konkrétan mi áll az autó útjában.

PDK: A Porsche saját elnevezése a dupla kuplungos automataváltókra. A német Porsche Doppelkupplung szavak rövidítéséből jött az elnevezés. Bővebben lásd: Dupla kuplungos váltó

PD TDI: A Volkswagen konszern legendás és népszerű turbódízel motorjainak neve. Lásd: Adagolófúvókás befecskendezés.

Powerbox: A modern, turbós motorok egyik legnépszerűbb és legolcsóbb tuningolási módja. A motorok gyárilag beállított határértékeit használja ki és általában a légtömegmérő értékeit „veri át”. A téves adatok hatására a vezérlés több levegő égéstérbe juttatásához ad parancsot, amihez több üzemanyag kerül befecskendezésre, az eredmény pedig a magasabb teljesítmény, és nyomaték lesz. A Powerboxokat sokat keverik a valódi, eprom-átírásos chip-tuningokkal, pedig utóbbi megoldások igényesebbek és költségesebbek (ám nem kevésbé lehetnek károsak).

Powershift: Ford és a Volvo dupla kuplungos automataváltója. Bővebben lásd: Dupla kuplungos váltó.

Q2: Az Alfa Romeo elnevezése saját mechanikus sperrdifferenciáljára.

Q-tronic: Az Alfa Romeo így nevezi bolygóműves automataváltóit.

Quattro: Az Audi legendás összkerékhajtása. A Quattro név nem egy adott technikai megoldásra utal, hiszen maga a gyártó is többféle változatát gyártja. Léteznek keresztmotoros, hosszmotoros, illetve hátsó hosszmotoros Quattro Audik, melyekben más és más összkerékhajtási rendszer dolgozik.

Összkerék-kormányzás: Lásd: négykerék-kormányzás.

Regiszter feltöltés (Registeraufladung): Másik nevén lépcsős feltöltés. A több turbós feltöltés egyik leghatékonyabb és legjobb megoldása. A hagyományos, párhuzamos feltöltéssel ellentétben a regiszterfeltöltés esetén nem ugyanakkora méretű turbókról van szó, hanem itt egy kisebb, és egy nagyobb tehetetlenségű turbó próbálja meg szinte a teljes fordulatszám-tartományban biztosítani a megfelelő töltőnyomást. Az alacsony fordulaton dolgozó kisebbik turbónak köszönhetően kisebb a turbólyuk és jobb a turbóreakció is, közepes fordulaton pedig a nagyobbik feltöltő is besegít. A rendszer a kisebb turbót a magasabb fordulatszám-tartományba érve lekapcsolja, és itt már csak a nagyobb tehetetlenségű szerkezet dolgozik, mely szinte leszabályozásig biztosítja a megfelelő teljesítményt. A turbómotorok között egyértelműen a lépcsős feltöltésűek rendelkeznek a legkellemesebb karakterisztikával.

Részecskeszűrő: Lásd: FAP.

Roadster: A kabriók egyik „alfaja”. Pontos definíciójuk nincs, de gyakorlatilag a kisméretű, viszonylag könnyű, szigorúan kétszemélyes, vászontetős sportkabriókat nevezzük roadstereknek. Legismertebb képviselőjük talán a legendás Mazda MX-5.

Robotizált automataváltó: Bővebben lásd: szekvenciális váltók.

R-Tronic: Az Audi elnevezése saját szekvenciális (robotizált) váltójára.

Rugózatlan tömeg: Rugózatlan elemeknek azon alkatrészeket hívjuk az autókban, melyek a rugózáson „kívül esnek”, azaz a rugózás nem befolyásolja őket. Ilyenek például a fékek, a kerekek, a kerékagy, stb. A rugózatlan tömeg ezen alkatrészek tömegének összege. Nagyon fontos, hogy minél alacsonyabban tartsák a gyártók

RWD: Az angol Rear Wheel Drive szóösszetételből eredő rövidítés, amely a hátsókerékhajtást takarja.

SAC: Az angol Sport Activity Coupe szavak rövidítése, magyarul sportos szabadidő kupét jelent. Lényegében az egyre divatosabb kupés tetővonalú szabadidőautók összefoglaló neve, melyek a tetőformát kivéve nem igazán különböznek a SUV kategóriába tartozó hobbiterepjáróktól. A legismertebb és legkedveltebb SAC talán a BMW X6, de a kategóriateremtő a meglehetősen rútra sikeredett Ssangyong Actyon volt, amely 2006-ban került bemutatásra.

SAV: Az angol Sport Activity Vehicle szavak rövidítése, magyarul sportos többcélú szabadidőautót jelent. Méretben SAV-ok a Crossoverek és a SUV-ok között helyezkednek el, ebbe a kategóriába tartozik például az Audi Q5, a BMW X3, de többek között a Nissan X-Trail, vagy a Land Rover Freelander is.

Sávtartó automatika: A rendszer érzékelőivel folyamatosan pásztázza az utat, és úgy van programozva, hogy felismeri a sávokat. Amennyiben a sofőr indexelés nélkül átlépi a szaggatott, vagy a folytonos vonalat (vonalakat), az aktív sávtartó automatika különböző módon (például csipogással, vagy a kormánykerék rezegtetésével) jelzi, hogy az autó elhagyta sávját. Biztonságtechnikai jelentősége van, bár a fáradtság ellen egy alapos pihenés kétségkívül hatásosabb megoldás a sávtartó berendezésnél. A rendszer természetesen csak korrekt felfestés mellett működik, ennek hiányában összezavarodik, esetleg kikapcsol.

Sebességtartó berendezés: Lásd: tempomat.

Selespeed: Az Alfa Romeo elnevezése saját szekvenciális váltójára. Az első, viszonylag olcsón elérhető ilyen típusú váltó volt, mely a 156-osban debütált.

Sentronic: A Saab elnevezése saját bolygóműves automataváltójára.

Sequentronic: A Mercedes elnevezése saját szekvenciális váltójára.

SMG: A BMW elnevezése saját fejlesztésű szekvenciális váltójára. A Ferrari F1-es rendszerével egyetemben a szériagyártású autók esetében a szekvenciális váltók őse. Az E36-os sorozatú M3-as BMW-ben debütált.

Soros motor: A hagyományos, „dugattyús” erőforrások legnépszerűbb hengerelrendezési módja. Gyakorlatilag annyit jelent, hogy a hengerek szépen sorban, hosszában beépített motor esetén egymás mögött, keresztben beépítettnél pedig egymás mellett helyezkednek el.

Sperrdifferenciál (sperrdiffi): Lásd: differenciálzár

Spoiler: A magyar nyelvbe is beépült angol szó, amely autóipari vonatkozásában légterelő elemet jelent. Az autóra épített toldat a légáramlás megváltoztatásával leszorító erőt termel, csökkentve az autóra ható felhajtóerőt, amely magas sebességnél csökkentheti a jármű tapadását. Általában a nagyobb mértékű leszorító erő termelés a légellenállás emelkedésével jár, amely a fogyasztást, a zajszintet illetve a menetteljesítményeket csökkentheti.

SRS: Passzív biztonsági rendszer, a Supplemental Restraint System rövidítése. A légzsákot jelöli.

SST: A Mitsubishi dupla kuplungos váltója. Bővebben lásd: Dupla kuplungos váltó

Stabilizátor: Az iránytartást és a stabilitást növelő, dőlést csökkentő futómű alkatrész.

Start-stop rendszer: Egyre elterjedtebb megoldás az autók városi fogyasztásának csökkentésére. Miután az aktivált start-stop rendszerrel felszerelt autó megáll, a kuplung kinyomásának és a váltó üresbe tételének hatására a motor automatikusan leáll. A kuplung újabb kinyomására az erőforrás egy szemvillanás alatt újraindul, így normális esetben nem zavarja a sofőrt. Hidegben, illetve hideg motor esetén a technika védelmének céljából általában nem működik a rendszer.

S-tronic: Az Audi elnevezése a saját duplakuplungos váltójára.

Szekvenciális váltó: Másik nevén robotizált váltó. Röviden összefoglalva gyakorlatilag egy kézi váltóról van szó, mely esetében a fokozatválasztás nem a hagyományos H-kulisszán keresztül, hanem elektronikusan történik, a kuplungot pedig hidraulika működteti helyettünk. A váltókar megpöccintésére (vagy F1-es rendszernél a gombok, fülek működtetésére) a hidraulika kinyomja a kuplungot, az elektronika pedig elvégzi helyettünk a kívánt fokozatcserét. Általában teljesen automata móddal is rendelkeznek. A szekvenciális váltók előnye a viszonylag olcsó előállíthatóság és a gyorsaság, hátrányuk viszont a rángatás, főleg a kissé bugyuta automata módban. Sportos autókhoz jó választás lehet.

Steptronic: A BMW saját elnevezése a kézzel is kapcsolgatható, hagyományos (bolygóműves) automata váltókra vonatkozóan.

S-tronic: Az Audi saját elnevezése a Volkswagen konszern duplakuplungos, DSG automataváltójára. Az elején az ingolstadtiak is DSG-nek hívták, ám három éve áttértek az S-tronic elnevezésre.

SUV: Az amerikai Sport Utility Vehicle szóösszetétel rövidítése, amely tükörfordításával ellentétben (sportcélú haszonjármű, vagy sportos széles körben felhasználható jármű) általában a közúti közlekedésre tervezett nagyobb méretű terepjárókat jelöli. Az amerikából eredő autótípust eredetileg valóban könnyű terepre, például sípálya, horgászhely megközelítésére szánták, de valójában az ilyen autók életük nagy részét aszfalt úton töltik, ezért a gyártók is főként az ilyen közlekedésre készítik fel őket. Bár népszerűsége töretlen, általánosan elmondható, hogy egy hasonló méretű és motorizáltságú kombihoz képest a magas felépítésnek köszönhetően zajosabbak, többet fogyasztanak és kevésbé dinamikusak - kanyarban és egyenesben egyaránt. Népszerűségük főként státuszszimbólum mivoltukból ered, illetve abból, hogy a vezetőnek és utasainak nagy biztonságérzetet nyújt.

Sűrítési arány: Lásd: kompresszió.

Távolságtartó tempomat: Lásd: ACC

Tempomat: Másik nevén: sebességtartó berendezés. A sofőr által beállított sebességet a tempomat aktivizálására mindaddig tartja, ameddig a jármű vezetője nem lép a fékre, a gázra, vagy kézi váltós autó esetén a kuplungot nem nyomja ki. Emelkedőn természetesen gázadással tartja a kívánt sebességet, lejtőn pedig általában a motorféket használják ezek a rendszerek, de léteznek fékfunkcióval is ellátott sebességtartó automatikák is. Járműtől függően számos kiegészítő funkcióval rendelkeznek ezek a rendszerek.

Tiptronic: A váltókar előre-hátra, illetve balra-jobbra „pöckölésével” manuálisan is kapcsolgatható automataváltók gyűjtőneve. A kifejezést valójában csak magára a funkcióra használjuk, ám eredetileg elsőként a Porsche által piacra dobott automataváltó elnevezése volt a Tiptronic, melyet azóta számos más gyártó (többek között az Audi, a Peugeot, stb.) is átvett.

Toronymerevítő: Az autó motorházában elhelyezett, a rugótornyokat összekötő vasrúd. Szerepe a futómű megerősítése, illetve a csavarodási szilárdság javítása. Általában sportautókban, illetve versenyautókban használják, valamint kedvelt tuningelem.

TORSEN rendszerű összkerékhajtás: Olyan összkerékhajtási rendszer, amelynek központi eleme a TORSEN differenciálmű, melynek neve az angol TORque SENsing kifejezésből ered. Ennek feladata az erő tengelyek közötti elosztása, de alkalmazható külön a hátsó tengelyen is. Lényege, hogy nyitott differenciálműként működik, amikor a nyomaték egyenletesen oszlik el a kereken. Amint viszont az egyik kerék elveszti a tapadást mechanikusan összezár, így biztosítva az erő leadását. Lásd még: Differenciálmű, Differenciálzár

Túlkormányzottság: Egy állapot, amikor az autó hátsó része elveszti tapadását, és kipördül. Megakadályozni legegyszerűbben az erőátvitel megszakításával (kuplung kinyomása) lehet, illetve a gyors ellenkormányzás is segít, de általánosan elmondható, hogy a stabilitás visszaállításához nagyobb gyakorlat szükséges, mint az alulkormányzottság esetében.

V-motor: A „hagyományos”, dugattyús motorok egyik ismert és kedvelt hengerelrendezési módja, melyet az autógyártók általában legalább hathengeres motorok esetén alkalmaznak, ám léteznek V2-es, illetve V4-es erőforrások is. Mindössze arról van szó, hogy két hengersor, így két hengerfej található a motorban, melyek egy nagyobb hegyesszöget zárnak be egymással. Előnyük a kompakt építésmód: egy viszonylag nagy erőforrás egy kisebb motorházba is elfér, ráadásul a biztonságtechnikai elemeknek nagyobb hely jut, valamint a gyűrődőzóna is hatásosabban tud dolgozni. Kizárólag páros hengerszám esetén beszélhetünk V-motorokról.

VR-motor: A Volkswagen saját fejlesztése. Lényegében a soros, és a V-motorok keverékéről van szó: a hengerek nem teljesen sorban vannak elhelyezve, hanem egy kisebb hegyesszöget zárnak be egymással (ami általában 15 fok körül van, vagy kisebb annál). A V-motorokkal ellentétben nem csak páros hengerszám esetén lehet ezt a technikát alkalmazni.

Változó szelepvezérlés: Olyan motorvezérlési forma, melynél egy számítógép a gázpedál-állás, a gyorsítás mértéke, a fordulatszám, illetve számos egyéb tényező alapján határozza meg a szelepnyitási-, és zárási időt. Mára már a szívóoldal mellett egyre több gyártó alkalmazza a kipufogó-oldali szelepeknél is. Pozitív hatással lehet a csúcsteljesítményre, az alacsonyabb fordulatszámnál rendelkezésre álló nyomatékra, valamint az üzemanyag-fogyasztásra és a károsanyag-kibocsátásra is.

VDIM: A Lexus integrált menetdinamikai rendszere, amely az ABS, a kipörgésgátló, a menetstabilizáló és a kormányrendszer összehangolásával biztosítja a jármű stabilitásának megőrzését.

Vészfék-asszisztens: Egy kiegészítő fékfunkció, mely a vezető dolgát hirtelen, erős fékezéskor, azaz vészfékezéskor segíti. Vészfékezéskor amilyen gyorsan csak tudjuk, tövig be kell nyomnunk a fékpedált, hiszen így érhetjük el a legnagyobb fékerőt. A megfelelő féknyomás felépítéséig azonban annyi idő „kárba vész”, amennyi vészhelyzetben létfontosságú is lehet, arról nem is beszélve, hogy ameddig lenyomjuk tövig a fékpedált, addig is ketyegnek a századmásodpercek. A fékasszisztens érzékelői hirtelen fékezés esetén érzékelik, hogy baj van és a rendszer azonnal igyekszik felépíteni a maximális fékerőt, hogy minél korábban, minél intenzívebben lassulhasson az autó. Ezen kívül arról is gondoskodik a rendszer, hogy vészfékezéskor magától működésbe hozza a vészvillogót, így a mögöttes forgalmat is időben tájékoztatja a mutatványról, ezzel is levéve a terhet a sofőr válláról.

Veterán: Muzeális jellegű minősítés során a jármű eredetiségét, valamint műszaki és esztétikai állapotát pontozzák szigorú szabályrendszert követve a szakemberek, majd az elért pontok és az előre meghatározott ponthatárok alapján minősítik a járműveket. A muzeális jellegű járműigazolványba a jármű gyártási éve alapján az alábbi kategória osztályok egyikét írják be a minősítők:
(A) antik 1905. év előtt gyártott jármű,
(B) veterán 1905. évben és azt követően 1919. év előtt gyártott jármű,
(C) klasszikus I. 1919. évben és azt követően 1931. év előtt gyártott jármű,
(D) klasszikus II. 1931. évben és azt követően 1946. év előtt gyártott jármű,
(E) nosztalgia I. 1946. évben és azt követően 1961. év előtt gyártott jármű,
(F) nosztalgia II. 1961. évben és azt követően 1971. év előtt gyártott jármű,
(G) nosztalgia III. 1971. évben és azt követően, de legalább 30 naptári évvel a
minősítés éve előtt gyártott jármű.

Vezérműtengely: Másik nevén bütykös tengely. A modern(ebb) motorokban (a Wankeleket kivéve) a vezérlés lelke, a szelepek nyitását, zárását végzi. A vezérmű szíj, vagy a vezérmű lánc működteti (tehát a főtengellyel közvetett kapcsolatban van). A modernebb motorokban hengersoronként két darab vezérműtengely dolgozik.

Viszkokuplung: Általában sportos, vagy terepre szánt autókban, önzáró differenciálműveknél használatos szerkezet, amely nem enged bizonyos mértékűnél nagyobb forgási különbséget a kerekek között.

Wankel-motor: A belső égésű motorok egyik fajtája, amelyben a háromszög alakú dugattyú vízszintes tengely körül forog egy speciális, oldalán kissé lapított hengerben. Ezért is hívják még forgótárcsás motornak is. Felix Wankel találmányát a század közepén nagy siker övezte nyugodt járása és kompakt mérete miatt, de a legtöbb autógyártó felhagyott a fejlesztésével tömítési és megbízhatósági problémák következtében. Mára kizárólag a Mazda forgalmaz sorozatgyártású Wankel-motoros autót (Rx-8). Bár sokan ma is megbízhatatlan technológiának tartják, valójában fokozott érzékenysége és törődésigénye miatt rossz a megítélése. A nem megfelelő bejáratás és a hidegen történő fokozott terhelés – mint minden motor esetében – valóban hibákat szül, ezeket kerülve azonban csak a kenéshez elhasznált olaj utánpótlására kell figyelni, mivel utóbbiból csekély mennyiségű az égéstérbe is kerül, ezáltal biztosítva a hibamentes működést. Komolyabb hátránya, hogy a hidegen történő leállítást lehetőleg kerülni kell, de ezen probléma áthidalására is számos megoldás létezik. Viszonylag magas fogyasztásáért selymes járással, széles használható fordulatszám-tartománnyal, és méretéhez, illetve hengerűrtartalmához (1308 köbcentiméter) képest magas teljesítményével (192 – 231 lóerő) és nyomatékával (220 – 211 Nm) kárpótol.

Xenon: Kémiai elem; színtelen, szagtalan nehéz nemesgáz, amely kis mennyiségben a Föld atmoszférájában is megtalálható.  Autóipari vonatkozása a fényszórók terén van, mint a xenonlámpa töltőgáza. Számos előnye van a hagyományos halogén megoldáshoz képest: alacsonyabb energiafogyasztás mellett nagyobb fényerőt biztosít, melynek színhőmérséklete közelebb áll a nappali fényéhez, vagyis kellemesebbnek érezzük. Emellett a fényterítése is kiegyenlítettebb, de emiatt rendkívül éles a világos-sötét határ, ezért vakíthat, ami miatt kötelező a dinamikus fényszórómagasság-állító hozzá. Élettartama általában jóval magasabb a halogén fényszóróénál.




Share/Save/Bookmark