2017. Április 25., Kedd

Frissitve:08:02:42

Itt a vadonatúj Land Rover Discovery – nem ismer akadályt

Nyomtatás

A Land Rovernek – akárcsak a Jaguárnak – különösképp jót tett az indiai hátszél, ugyanis amióta átvették az indiai befektetők a brit márkacsoportot, szinte szárnyalnak a gyártók, és a minőség egyáltalán nem csökkent, miközben a fejlesztésre fordított összegek óriási mértékben növekedtek. A legfrissebb bizonyítéka ennek a vadonatúj Land Rover Discovery, amiről a Párizsi Autószalonon hull le a lepel, és már mindent tudunk a terepjáróról.

A Discovery nem összekeverendő a tavalyelőtt leleplezett Discovery Sport modellel, ugyanis a Sport verzió a ‘klasszikus’ Discovery kistestvére, nem mintha nem lenne már a Sport is elég nagy, főleg, hogy akár hétszemélyes utastérrel is kérhető. A hétszemélyes kialakítás természetesen a nagyobbik ‘sima’ Discoverynél is adott, azonban a Discovery a 3. sorban nem szükségülésekről, hanem teljes értékű ülésekről beszélhetünk (a sajtóanyag szerint akár 190 centis testmagasságig használhatók a leghátsó székek), ráadásul a hosszirányban 160 mm-t tologatható középső sornak köszönhetően az igényeknek megfelelően lehet variálni a térkihasználst.

A vadonatúj Discovery különben külső méreteit tekintve nagyjából egy Volvo XC90-nek felel meg, hossza alulról súrolja az 5 métert (pontosan 497 cm hosszú), szélessége a külső tükrökkel együtt 2,22 méter, magassága pedig 185 cm. A tengelytáv különben 38 mm-rel, 2923 mm-re nőtt. A Land Rover egyébként nagyon büszke a kategóriában igencsak kedvezőnek számító 0,35-ös cw-értékre (légellenállási együttható), aminek köszönhetően hatékonyabb lett az autó. A hatékonyságban legalább ekkora szerepe van a jelentős tömegcsökkentésnek is, ugyanis az új Discovery a Range Roverhez és a Range Rover Sporthoz hasonlóan a tömegcsökkentés jegyében született, a gyári adatok szerint hasonló teljesítményszinten akár 460 kiló is lehet (!) a tömegcsökkentés az elődhöz képest.

A légrugózás a Discovery esetében szinte kötelező, és természetesen megtalálható a fedélzeten. Ennek köszönhetően a terepjáró az utasok életét is megkönnyíti, hiszen kínál egy beszállási magasságot, aminek különösen a Hölgyek és/vagy az alacsonyabb testalkatúak, továbbá a gyerekek örülhetnek, viszont a hasmagasság terén sem kellett kompromisszumot hozni, hiszen a maximális hasmagasság eléri a 283 mm-t, ami a legkeményebb terepjárók értékének felel meg. Ennek köszönhetően nagy hossz és hosszú tengelytáv ide vagy oda, a terepszögek és a rámpaszög különösen jó, a gázlómélység pedig eléri a 900 mm-t, akárcsak a Range Rover modellek esetében. Az intelligens összkerékhajtás természetesen széria, akárcsak az üzemmódválasztó.

Ugyanígy minden új Discovery széria automataváltóval érkezik, mégpedig a ZF-től származó remek 8-sebességes bolygóműves egységgel. És a motorkínálat? Természetesen a downsizing jegyében muszáj volt lépni, így mostantól elérhető egy 2-literes, vadonatúj fejlesztési 4-hengeres dízelmotor is a típushoz SD4 néven, amire eddig nem volt példa. Papíron nagyon jól teljesít a britak Ingenium névre keresztelt erőforrása, hiszen nem kevesebb, mint 240 lóerőt és 500 Nm-t állít csatasorba, ezzel a piac egyik legerősebb 2-literes dízele. A menetteljesítmények is szuperek, a 0-100 km/h-s sprintidő csupán 8,3 másodperc, miközben a mindössze 6,5 l/100 km-es gyári vegyes fogyasztásérték több mint szuper.

Azonban hiába hangzik nagyon jól a 4-hengeres dízel, mi sokkal jobban szimpatizálunk a nagy 3-literes V6-os, és 2 helyett 1 turbóval szerelt Td6 nevű dízelre, ami egyszerűen látatlanban is jobban passzol az óriási, nehéz és méregdrága luxusterepes karakteréhez. 258 lóerős csúcsteljesítménye alig nagyobb az Sd4-nél, a 600 Nm-es nyomaték azonban nagyon meggyőző. Gyorsulása 8,1 másodperc, gyári vegyes fogyasztása pedig 7,2 l/100 km. Az induló motorpaletta harmadik tagja a jó öreg kompresszoros 3-literes V6-os benzines 340 lóerővel, ami 7,1 másodperc alatt gyorsítja 100 km/h-ra a kocsitestet, fogyasztása viszont nem éppen alacsony, átlagosan 10,9 l/100 km.

Természetesen minden téren a legmodernebb technológiát képviseli az új Discovery, legyen szó akár az extrákról, akár a multimédiás rendszerről, ami akár az Android/iOS rendszerű okostelefonok kijelzőjét is képes klónozni Android Auto/Apple Car Play funkciója révén. A 10-colos érintőképernyőn minden fontos információ megjeleníthető, a szórakoztatásról pedig egyebek mellett beépített WiFi router vagy egy akár 14 hangszórós Meridian csúcshifi gondoskodhat. Olyan ínyencségeket is találunk a listán, mint például a vízálló kulcs, ami sokszor jól jöhet. S hogy a nagy kirándulások alkalmával a csomagoknak is elegendő hely maradhasson, a tervezők (5 üléssel) óriási, alaphelyzetben 1137 literes csomagtartót terveztek a Discoverynek, ami 2 üléssel akár 2,4 köbméterre bővíthető.

A kívül-belül a Land Rover és a Range Rover ismerős formajegyeiből építkező vadonatúj Discovery a párizsi debütálást követően nem sokkal hazánkban is rendelhető lesz, az első példányok pedig jövőre fognak megérkezni leendő tulajdonosaikhoz. A magyarországi hivatalos árak még nem ismertek, azonban bizonyára a magyar árlistára sem kell sokat várni, ugyanis Angliában a Land Rover már közzétette az újdonság árazását. Persze ne is álmodozzunk, egy csúcskategóriás luxustermékről lévén szó ennek megfelelő árcédulára számíthatunk, egészen biztos, hogy egy alaposan felszerelt Discovery bőven túllendül a 20 millió forinton.

Cserébe viszont a világ egyik legjobb és legkívánatosabb ‘mindenes’ terepjáróját birtokolhatjuk, amely immár 27 éve van velünk a piacon.




Share/Save/Bookmark