A kalandor és a sportoló – Ford Fiesta Active és ST (2018) menetpróba

Nyomtatás

A Ford Fiestát már közeli ismerősként köszönthetjük szerkesztőségünkben, hiszen járt már nálunk 100 lóerővel manuális illetve automata váltóval is, és a 140 lóerős Vignale is megfordult már garázsunkban. Ezúttal azonban a hazánkban eddig még nem elérhető Active és ST változatok is bemutatkoztak nekünk – Magyarország útjain vezettük a legvagányabb és a legsportosabb Fiestát.

Hiába ismerjük nagyon is jól a Fiestát, a két új fiú bizony bőven tud újdonsággal szolgálni, és mivel két teljesen eltérő karakterről van szó – ami nem kis teljesítmény a Fordtól, hiszen mégiscsak ugyanarról a típusról beszélünk – cikkemben is külön kezelném őket. Mondhatnám, hogy kezdjük az Active változattal, és az izgalmak maradjanak a végére az ST-vel, ám ez egyáltalán nem lenne fair az emelt hasmagasságú, crossoveres kivitellel szemben, hiszen bár más szempontból, de ő is nagyon izgalmas tud lenni.

A Ford a Fiestával indította el az Active névre keresztelt irányvonalat, amit több modelljük is megkap majd – például a vadonatúj Ford Focus, de a hazánkban nem elérhető KA+ is létezik ebben a kivitelben. A recept egyszerű, mégis nagyszerű, hiszen az amerikai márka véleményünk szerint kiválóan lovagolja meg ezzel a lépéssel a világszerte tomboló SUV és crossover lázat, miközben nem kell elképesztő összegeket költenie újabb és újabb emelt hasmagasságú modellek kifejlesztésére – persze azokból sincs hiány a kínálatukban.

Hogy mitől Active az Active? Természetesen az olyan crossoveres kiegészítőktől, mint a körben megtalálható műanyag elemek, amikből még a hátsó rendszámtábla környékére is jutott, ezzel feldobva az autó farát is – az oldalsó Active feliratok pedig maguktól értetődők. Persze a kötelező hasmagasság fokozás sem maradhatott el, és bár az 1,8 centis emelés nem teszi terepjáróvá a Fiestát, mégis tökéletesen elég arra, hogy egyrészt a műanyag elemekkel, a 17 colos felnikkel és tetősínekkel az összképet jóval marconábbá varázsolja, másrészt pedig jobban tűrje a betondzsungel megpróbáltatásait. Kívülről tehát megvett minket a Fiesta Active, hiszen hozza a crossoveres hangulatot.

Az utastérben azért már kevesebb az eltérés, de így is bőven van miről beszélni: a leglátványosabb különbség mindenképp a vagányabb üléskárpitok hozzák, melyek a gyáriak szerint strapabíróbbak is normál társaiknál. Ezen felül a műszerfalra is kerülnek színes betétek, és a küszöbökön is megvillan az Active felirat. Ezeket leszámítva egy átlagos Fiestát kapunk belülről, ráadásul a crossoveres verzióhoz alapáron jár például a bőrkormány és a bőr váltógomb, de az okos, 8 colos multimédiás rendszert illetve az automata klímát is megkapjuk felár nélkül – persze ennek azért megvan a böjtje, de erről később.

A menetpróbán szereplő Fiesta Active-okban a Vignale változatban és az EcoSportban is kipróbált 140 lóerős, egyliteres turbómotor volt, ami szintén nem hozott újat: lendületesen mozgatja az autót, már alul is nyomatékos, és bár a középső tartományban nem húz meg annyira, feljebb ismét kinyílik és sokáig kitart. A hatfokozatú manuális váltó is jó, és a kormányzás is kellemes. Ami változhatott, az a futómű beállítása, de igazán nagy eltérést itt sem tapasztalhatunk: a kényelmes és sportos autózást is támogató felfüggesztés talán még egy fokkal komfortosabb lett az emelés hatására, ám a dinamizmusra szerencsére nem volt rossz hatással mindez. A szintén csak az Active-hoz járó üzemmódválasztón a Normal és az Eco programok mellett egy Slippery, azaz csúszós talajhoz igazított üzemmód is kiválasztható, ami azonban csak a menetstabilzáló rendszerekere van hatással – összkerékhajtásról szó sincs.

Ha már teljesen kiveséztük az Active verziót, akkor legyünk túl az árakon is, illetve ezzel együtt beszéljünk kicsit a hajtáslánc-kínálatról is. Az alapmotorként helytálló 1,1 literes szívó benzinest leszámítva minden hajtáslánccal elérhető az Active, aminek felszereltsége néhány apróságot leszámítva – és itt tulajdonképpen csak a 30 ezer forintos középső kartámaszról beszélhetünk érdemben – megegyezik a Titanium szinttel, ami igen hosszú opciós listát jelent, ahogyan azt már az előbb is taglaltam. Mindezen felül ráadásul megkapjuk a vagány külső megjelenést, az emelt futóművet és a 17 colos kerekeket is – és igazából ezek jelentik az Active felárát a Titaniumhoz képest, ami 455 ezer forint.

Az alapár így a háromhengeres 100 lóerős turbós benzinessel 5,395 millió forint, és erre még egy-két hasznos extrát rászámolva is megállhatunk 5,5 millió környékén, ami nem kevés pénz, de nem is drágább, mint az olyannyira divatos kis crossoverek – sőt, talán egy hajszállal olcsóbb is, miközben leginkább csak helykínálat tekintetében nyújt kevesebbet. A 125 lovas verzió felára 250 ezer, míg a 140 lovasé 400 ezer forint. A 85 lóerős 1,5 literes dízel 5,6, a 120 tagú ménest mozgósító gázolajos pedig egy kicsivel több mint 6 millió. A Fiesta Active tehát nem olcsó, de egy jó ajánlat esetén kiváló alternatívája lehet a divatos kis crossovereknek.

Ideje azonban 180 fokos fordulatot venni, hogy az emelt hasmagasságú Active után az ültetett ST-t is megvizsgálhassuk. A három és ötajtós verzióban is elérhető sportverzió ugyan már első ránézésre is sejteti, hogy bármikor elszabadulhat a pokol, de a megjelenését tekintve azért nem esik túlzásba – leszámítva a méretes, vörösen izzó ST feliratokat elöl és hátul egyaránt. Azért a méhsejt-mintás hűtőrács, a nagyobb légbeömlők, a 18 colos, egyedi keréktárcsák a piros féknyergek, a hátsó légterelő és a diffúzorbetét is árulkodó lehet, ahogyan a dupla kipufogó láttán is könnyen gyanút foghatunk.

Az utastérbe bepillantva sem marad kétségünk, hogy vérbeli kis agresszorral van dolgunk, hiszen a Recaro sportülések – amik egyébként kiválóan tartanak, de kissé talán szorosak a hétköznapokban, főleg fenéktájon –, a sportkormány az ST felirattal, a fém pedálok, a kék kontrasztvarrás, a szokásos kéktől eltérő, piros műszerfali mutatók vagy éppen a karbonszerű betétek rögtön elárulják az autót. Az ST-hez még az Active-nál is több extra jár alapáron, kezdve az okos multimédiás rendszertől az olyan finomságokig, mint az automata fényszóró, az adaptív tempomat, az esőérzékelős ablaktörlő, a B&O Play hifi vagy éppen a táblafelismerő – egyedül talán a hátsó parkolóradart, egy szép fényezést és persze a Performance csomagot rendelnénk meg hozzá pluszban, amiről hamarosan részletesebben is szót ejtünk.

Sokkal izgalmasabb azonban az, hogy mi lapul a lemezek alatt, hiszen a Fiesta ST elsőként kapta meg a Ford 1,5 literes, háromhengeres, turbós benzinmotorját, ami 200 lóerővel és 290 Nm-es csúcsnyomatékkal ruházza fel a kisautót – mindez 6,7 másodperces 0-100-as sprintet jelent. Az előbb említett Performance csomag ezt egy részlegesen önzáró első differenciálművel és egy rajtautomatikával tudja kiegészíteni, ami azért ekkora teljesítménynél már nagyon is hasznos lehet.

Az adatok persze jól mutatnak, de a lényeg úgyis az, hogy mire képes az autó a valóságban, és az ST bizony már az első perctől hozza az elvárt hangulatot. A kis háromhengerest életre keltve máris érces rotyogással hozza tudtunkra, hogy nem egy játékautóról van szó. A háromhengeresek jellegzetes orgánuma így „felturbózva” szerintem kifejezetten élvezetes, és Sport illetve Race módban – utóbbi egyébként csak annyival ad többet a kormányra, a gázreakciókra és a nagyobb hangra hatással lévő Sportnál, hogy kikapcsolja a menetstabilizálót – még finoman durrog is, ami nagyon hangulatos. A hatfokozatú manuális váltó szépen siklik a fokozatok között, és bár kell hozzá némi erélyesség, a hétköznapokban is kényelmesen használhatjuk, és a kuplung is éppen csak annyira kemény, hogy hozza az elvárt sportosságot.

A gázra taposva rögtön megindul és nem is fogy ki a lendületből az erőforrás, ami így szépen repíti a kis testet. Az alapverziónál természetesen jóval keményebb a futómű, de azért még a magyar utakon sem kerget minket őrületbe, ellenben a kanyargást kifejezetten élvezi – ahogyan mi is a volán mögött. Apropó, a kormányzás kellemes, kellően kemény és pontos, így teljes mértékben képes hozzátenni a sportos megítéléshez.

A menetpróbán minden körülmények között azért nem tudtuk próbára tenni az ST-t, azonban Szabó kolléga cikkem írása közben is éppen nyúzza az autót, így hamarosan részletes tesztben is beszámolunk majd Önöknek a modell képességeiről. Addig azonban nézzük meg az árakat: a háromajtós kivitel 7,155 millió forinttól indul, míg a plusz két ajtó felára mindössze 80 ezer forint – előbbi ugyan sportosabban fest, de a praktikum miatt mi azért inkább utóbbit választanánk.

Ebben már szinte minden benne van, de azért a hátsó parkolóradar, az egyedi ST fényezés és a Performance csomag még hozzá tudnak adni 5 ezer híján félmillió forintot, és a 280 ezer forintos LED-es fényszórók is sokat tudnak dobni az összképen. Mindezekkel együtt pedig éppen átlépjük a nyolcimilliós határt, ami azért már kissé nehezen emészthető, 200 lóerő és minőségi megoldások ide vagy oda – a konkurensekkel való összevetést azonban meghagyjuk a hamarosan érkező tesztünkre.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark