Mercedes-Benz A-osztály (2018) menetpróba – A prémium kompakt

Nyomtatás

1997-ben kezdődött a Mercedes-Benz A-osztály története, ami nem pont úgy indult, ahogyan azt a csillagosok szerették volna. Hamar helyreállt azonban a rend, és az első kivitel filozófiáját követő második változat után egy teljesen új, immár a normál ötajtós kompaktok stílusát felvevő harmadik generáció következett. A vadonatúj, negyedik A-osztály pedig idén januárban mutatkozott be, és bár felépítése ezúttal nem változott, így is nyugodt szívvel nevezhetjük a legforradalmibb Mercedes-Benz kompaktnak, ami valaha készült a csillagosoknál – mi pedig nemrég kipróbáltuk az autót.

Amennyiben csak egy területet lehetne kiemelni, valószínűleg a technológiai újítások lennének azok, amikre először gondolnánk, de az A-osztály minden porcikáján rengeteget dolgoztak a mérnökök, hogy egy teljesen új szintre emeljék a prémium kompakt kategóriát. A kérdés tehát mindenképpen az volt, hogy mindez sikerült-e a csillagosoknak, és bár a végső szót csak a részletes teszt után mondjuk majd ki, a menetpróba is tökéletes lehetőséget biztosított arra, hogy betekintést nyerjünk az A-osztály képességeibe.

Az autó felépítése alapvetően nem változott, így ezúttal is egy klasszikus ötajtós forma tárul elénk, de természetesen a gyáriak legfrissebb formanyelvét magára öltve. Mindez szögletesebb, valamivel agresszívabb végeredményt jelent – főleg AMG csomaggal – de emellett aerodinamikai szempontból is rengeteg fejlődött az autó, köszönhetően például a mélyre húzott orrnak. A modern összképhez persze nem ártanak a feláras, teljesen LED-es első és hátsó lámpatestek sem, de azért alapáron is jól mutat az autó. A fénydiódás egységekből egyébként kétféle van: a teljesen adaptív, szupermodern MULTIBEAM egység mellett – amiben lámpatestenként 18 dióda van, amiket egyesével tud vezérelni a rendszer – egy egyszerűbb változat is van a kínálatban.

Az új generáció tengelytávja 30 mm-t gyarapodott, nyomtávja pedig 14 mm-t, ami jóval tágasabb belső térhez vezet. A teljes hossz így 12 centivel gyarapodott (4419 mm), a szélesség 1,6 centivel lett nagyobb (1796 mm), a magasság pedig mindössze 6 milliméterrel nőtt (1440 mm). Mindeközben ráadásul a súlyadatok is csökkentek, még ha nem is sokkal – az A 200 például 20 kilóval lett könnyebb. Már ennyiből is láthatjuk, hogy az A-osztály bizony rengeteget fejlődött az elődhöz képest, és akkor még be sem pillantottunk az utastérbe.

Belül igazi „tűzijáték” fogad minket, a szó legjobb értelmében, ugyanis a Mercedes-Benz kompaktja megkapta a nagyobb testvérekből ismerős, összeállítástól függően sportos vagy éppen kifejezetten elegáns formákat: a kerek, turbinaszerű légbeömlők, a digitális műszerfal, a modern multimédiás rendszer és a nagyobb testvérekből érkező kormány mind-mind rengeteget dob a hangulaton. Mindehhez persze nem árt egy jobban felszerelt példány, ugyanakkor a csillagosoknak sikerült úgy megrajzolniuk az A-osztály utasterét, hogy nem csak a mindennel teletömött változatok mutassanak jól.

A leginkább vízválasztó a modern megjelenés szempontjából a műszerfal és a multimédiás rendszer párosa lehet, amelyek természetesen akkor mutatnak igazán jól a hatalmas táblán, ha mindkettőből megrendeljük a nagyobbik, 10,25 colos egységet – ugyanakkor már alapáron is 7 colos digitális műszerfal jár. A teljesen új, immár érintéssel is irányítható MBUX rendszerre nagyon büszke a Mercedes-Benz, és nem hiába, hiszen egyrészt gyönyörű grafikával van megáldva, másrészt villámgyors és nagyon logikusan kezelhető – legyen szó a kormányon lévő érintőgombos, a középső konzolon lévő érintőpados vagy éppen érintőképernyős kezelési módról.

A Mercedes me rendszer – amelynek minden online funkciója július közepétől lesz elérhető – teljeskörű online elérést biztosít, ráadásul hangvezérlése olyan fejlett, akár a legmodernebb mobiltelefonoké, így az internetelérés segítségével akár olyan kérdésekre is képes választ adni, hogy szükség lesz-e aznap esernyőre, vagy hol a legközelebbi virágbolt. Ez pedig még csak a jéghegy csúcsa, ugyanis a már most is működő valós idejű forgalmi információknak köszönhetően a beépített navi akár a sokak által szeretett és legtöbbször használt Waze mobilos navigációt is ki tudja váltani, és még virtuális valóság funkciója is van – utóbbi azt jelenti, hogy a multimédiás rendszer kijelzőjén a térkép mellett az első kamera képét is látjuk, és az autó ráanimálja a megfelelő jelzéseket a kameraképre, hogy mindenképpen jó helyen kanyarodjuk el.

A kombinációs lehetőségek száma a Mercedes-Benz-hez méltó módon az A-osztályban is nagyon magas, a prémium hangulatot pedig olyan részletek tudják növelni, mint például a légbeömlőkben is megtalálható hangulatvilágítás, amit szinte bármilyen árnyalatra beállíthatunk – van ugyanakkor fűthető és hűthető masszázsülés is. Az olyan „apróságok” sem maradhatnak el, mint a vezeték nélküli mobiltöltő, ellenben valószínűleg sokan nem fognak örülni, hogy a csillagosok a normál USB csatlakozókat egy új szabványra cserélték: ezentúl csak USB C típusú kábeleket fogad be az autó, így mindenképpen szükség lesz egy átalakítóra.

A külső méretek mellett a helykínálat is nagyot nőtt: elöl természetesen minden irányban bőven elegendő a hely, és hátul sem lehet okunk panaszra: még a fejtér is bőségesen elég volt az én 184 centis magasságomhoz, és magasabbak számára is jut még tér. Természetesen az ülések is kényelmesek, legyen szó az alap vagy éppen a sportosabb változatról. A csomagtér alapértéke 370 liter, ami plusz 29 litert jelent az elődhöz képest, ráadásul az új kialakítású ajtónyílásnak köszönhetően sokkal jobban is pakolható.

Mielőtt rátérnénk a hajtásláncokra, érdemes a vezetéstámogató és biztonsági rendszereknek is szentelni egy kis időt. Az A-osztályban tulajdonképpen minden benne van, amire a Mercedes-Benz jelenleg képes, így akár félig önvezető rendszerekkel is felszerelhetjük az autót, de természetesen táblafelismerő, sávtartó, vészfékrendszer, 360 fokos kamera, automatikus parkolórendszer, és egyéb nyalánkságok is vannak a kínálatban. Van azonban újdonság is, ugyanis a holttérfigyelő egy olyan funkcióval bővült, ami ajtónyitáskor vizuálisan és hanggal is figyelmeztetni tudja a sofőrt a veszélyre, és ez még az autó teljes leállítása után is aktív néhány percig – ez talán a biciklisek számára a legkedvesebb újítás.

A jövő gyára a mában: Kecskeméten jártunk

Az A-osztály menetpróbáján a kecskeméti gyárat is meglátogathattuk, ahol a B-osztály gyártásának leállítása után a CLA és a CLA Shooting Brake mellé a vadonatúj A-osztály csatlakozott, aminek karosszériáját egy frissen felépült, szupermodern üzemben készítik, mely a Mercedes-Benz szerint a jövő gyára a mában. Ez pedig nem véletlen, hiszen a csillagosoknak jelenleg nincs a magyar karosszériaüzemnél modernebb gyára sehol a világon, a körülményeket látva pedig nekünk is leesett az állunk.

Az új gyáregységben a legfeltűnőbb a szellős, világos környezet, melyet a tetőn lévő hatalmas fényáteresztő felületeknek illetve a fehér-szürke színvilágnak köszönhetnek az ott dolgozók. Kis túlzással szinte minden automatizálva van: nem csak a padlólemez és a karosszéria elő- és összeállítását végzik szinte teljes mértékben robotok, hanem még az alkatrészek mozgatásáról is automatizált szerkezetek gondoskodnak, amik a padlóban lévő mágnescsíkoknak és a különböző érzékelőknek köszönhetően tökéletesen tájékozódnak a gyárban.

A szupermodern eszközök természetesen teljes mértékben alkalmazkodni tudnak az éppen gyártott modellhez, amiből később több is lesz az A-osztály mellett – más kompakt típusok gyártása is Magyarországra költözik majd, és hamarosan egy teljesen új gyárüzem alapkövét is leteszik Kecskeméten. A gyárlátogatás kifejezetten érdekes élmény volt, aminek köszönhetően láthattuk, hogy milyen elképesztő precizitásra van szükség egy autó – kiváltképp egy Mercedes-Benz – gyártásához, ami az új karosszériaüzemben teljes mértékben megvan. Érdemes végiglapozni a galériánk végén található képeket.

Kezdetben háromféle hajtáslánccal vált elérhetővé az A-osztály: egyetlen dízelként az 1,5 literes, 116 lovas egység áll rendelkezésre jelenleg, míg benzinesből kétféle van. Az A 200-ban a teljesen új, Renault-Nissan csoporttal közösen fejlesztett – egyébként a dízelmotort is ennek a partnerségnek köszönhetjük – 1,33 literes turbós van 163 lóerővel, míg az A 250-ben egy kétliteres négyhengeres egység található 224 tagú ménessel. Eleinte minden hajtáslánchoz alapáron jár a hétfokozatú, duplakuplungos automata váltó, de később is csak a kisebb benzines kap hatfokozatú manuális egységet. A fogyasztás egyébként a dízel esetében 4,1-4,5, a benzineseknél pedig 5,2-6,5 liter között alakul, míg a 0-100-as sprint 10,5, 8 illetve 6,2 másodperc – értelemszerűen a leggyengébbtől a legerősebbig.

Később természetesen új egységek is csatlakoznak majd a palettához: a Mercedes-Benz beépíti az E-osztályban bemutatott kétliteres, négyhengeres dízelt is az A-osztályba, méghozzá 150 és 190 lóerős verzióban, míg az 1,5-ös lesz egy még gyengébb, mindössze 95 lóerős változatban is. Benzinmotorból is lesz még bőven: az 1,33 literes jön 109 és 136 lóerővel, míg a kétliteres 190 tagú ménessel és összkerékhajtással, illetve a 224 lovasból is jön a 4MATIC verzió. AMG-ből háromféle lesz: az A 35 ugyanazt a kétliterest használja majd, mint az A 250, de 306 lóerővel gazdálkodhat majd, és jön az A 45 valamint az A 45 S is. Utóbbiak erejét még nem árulták el pontosan, de már a normál A 45 is nagyon közel lehet a 400 lóerőhöz – vagy akár túl is lépheti azt –, míg az S már bőven 400 lóerő felett lesz, mindezt pedig az elődökhöz hasonlóan egy négyhengeres motorból hozzák majd ki a németek. Minden AMG-hez alapáron jár majd az összkerékhajtás.

A menetpróbán az A 180 d és az A 200 jelölésű változatokat volt szerencsénk kipróbálni, ami azért is érdekes, mert ezekben a kivitelekben a MacPherson első felfüggesztés mellett alapáron nem négylengőkaros, hanem csatolt lengőkaros hátsó felfüggesztés van – igaz, ezen nagyjából 400 ezer forintért, az adaptív futómű megvásárlásával segíthetünk, de más egyéb opciók is magukkal hozhatják, mint például a 18 colos keréktárcsák. Utóbbinak köszönhetően csak a dízelben volt csatolt lengőkaros egység, ez azonban nem okozott gondot: a hangolás szinte tökéletesre sikerült, és elpattogást sem igazán tapasztaltunk – igaz, nem is voltak olyan körülmények, ahol ez általában előfordul, így ezzel megvárnánk a részletes tesztet. Az AMG csomagos benzinesben pedig ültetett futómű volt, ami ugyan valóban nagyon sportos, de szerintünk feleslegesen kemény a hétköznapokhoz. A kormányzás ugyancsak jónak bizonyult: pontosan irányítható az autó, és jól van súlyozva a szervo is.

A teljesítménnyel kapcsolatban azt állapíthattuk meg, hogy – akárcsak a legtöbb prémium márka modellje – a Mercedes-Benz képes némileg meghazudtolni a katalógusban található adatokat, vagy legalábbis azt, hogy azok alapján mit várunk a valóságban. Persze már a gyorsulási értékek is sokatmondók, de a mindössze 116 lóerős dízel és a 163 lovas benzines is kifejezetten jól teljesített érzésre. Ugyan nem kell csodákra gondolni, hiszen a 10,5 másodperces 0-100-as sprint azért nem éppen kiemelkedő, ugyanakkor sok más, „mainstream” modell esetében 116 lóerős teljesítmény mellett jóval rosszabb eredményekkel kell számolnunk, és ugyanez igaz a benzines 8 másodperces sprintjére is. Az 1,33-as turbómotor egyébként az első próba alapján abszolút optimális választásnak tűnt: persze nem tudtuk minden körülmények között tesztelni, de a rövidke próba során teljesítmény és fogyasztás szempontjából is ügyesnek bizonyult.

A hétfokozatú váltó talán egy leheletnyivel lehetne finomabb, de így is bőven hozza azt, amit elvárunk a prémium szegmensben. A DYNAMIC SELECT üzemmódválasztó egyébként alapáron jár minden A-osztályhoz, és akárcsak az összes többi Mercedesben, a kompaktban is ügyesen szabja a megadott programhoz az autó beállításait. Összességében azt kell mondanunk, hogy az A-osztály valóban rengeteget fejlődött minden téren, és a prémium kompakt kategóriában talán először éreztük azt, hogy a normál kompaktokhoz viszonyított hatalmas felárért cserébe valóban kapunk annyit, ami miatt a prémiumok felé fordulunk.

Ehhez persze nem árt egy jobb felszereltség sem, de az A 200-at nagyjából 13 millió forintért már sok modern extrával is elhozhatjuk, ami bár rengeteg pénz, de a prémiumok között azért emészthetőnek tűnik, és ennyiért talán most először ebben a méretkategóriában valóban úgy érezhetjük, hogy egy igazi Mercedes-Benzt kapunk, csupán kisebb méretben. Az árakról egyébként részletesebben korábbi cikkünkből, ide kattintva tájékozódhatnak. A végső ítélettel persze még várunk a tesztautó megérkezéséig, de az első akadályt bizony könnyedén megugrotta a vadonatúj A-osztály.




Hozzászólások  

 
#1 Kübler János 2018-05-31 08:34
Formás autó lett belőle de a baj csupán az hogy nem mindenkinek elérhető
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark