Tiszta lappal – új Mercedes-Benz Sprinter menetpróba

Nyomtatás

A legjobbat, vagy semmit“ – a Mercedes-Benz mérnökei nem csak a személyautókat, de a teljes haszongépjármű kínálatot is a márka sokatmondó vezérelvét szem előtt tartva fejlesztik. Az Autó Pultnál nem szokásunk a haszonjárművekkel mélyrehatóan foglalkozni, a Mercedes-Benz meghívásának mégis eleget tettünk a hazai Sprinter bemutató kapcsán, hiszen a közepes méretű áru-/személyszállító szegmens egyik legfontosabb ikonja lépett vadonatúj generációjába. A Sprinter már 1995 óta ‘koptatja’ az utakat, tartósságát pedig mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a rendszerint igencsak kemény használat ellenére még az első generációból is számos példányt láthatunk.

A Mercedes-Benz igencsak hosszú hagyománnyal szakított, ugyanis az idén leleplezett aktuális, harmadik Sprinter-generációt immár nem a VW-nel való együttműködés keretében fejlesztette, hanem egy önálló csillagos modellről beszélhetünk, ami rengeteg újítást hozott mind úgy az alapjellemzőket, mint a tulajdonságokat, vagy az extrákat illetve (akár online) szolgáltatásokat illetve. Mindemellett haszontermelő haszongépjárműről lévén szó, természetesen a gyáriak szerint sikerült mérsékelni a fenntartási költségeket, így a teljes birtoklási költség (ún. TCO) várhatóan alacsonyabb lesz. Az aktuális környezetvédelmi normákhoz igazodva természetesen adott az SCR-katalizátor plusz az AdBlue-befecskendezés, és ennek megfelelően továbbra is dízelmotorok gondoskodnak a Sprinterek meghajtásáról (mégpedig a jól bevált 2,15 literes 4-hengeres és 3-literes V6-os motorok aktualizált verziói), amíg nem érkeznek meg (rövidesen) a kínálatba az elektromos hajtásláncú típusok is, elsősorban városi áruterítéshez.

De ami a potenciális ügyfelek számára tán még fontosabb: az eddigi hátsó- és összkerékhajtáson felül megjelent a fronthajtás is a kínálatban, aminek számos előnye van. Egyrészt olcsóbban árulható és üzemeltethető, másrészt az egyszerűbb technikai megoldások révén könnyebbek az elsőkerekes sprinterek azonos konfigurációjú hátsókerékhajtású társaiknál, ami nagyobb hasznos terhelhetőséget jelent a változatlan megengedett össztömegnek köszönhetően. Az alacsonyabban húzódó raktér már csak hab a tortán. Mi a menetpróbán az újdonságfaktorra való tekintettel egy elsőkerékhajtású dobozost vittünk el tesztelni, a fronthajtás kapcsán pedig semmiféle hátrányt nem tapasztaltunk. A trakció az izmos, 143 lóerős (330 Nm) erőforrás ellenére remek volt, a váltó kapcsolhatósága pedig személyautós mércével nézve is jó.

A menetteljesítmények meggyőzőek voltak, de nem meglepő, hiszen nem voltak megterhelve a tesztautók. A kipróbált motor különben az ötből a második leggyengébb; a belépő egység 114 lóerőt és 300 Nm-t állít csatasorba, a sorban következő az általunk próbált, 143 lóerőt és 330 Nm-t biztosító verzió, de az OM651 kódjelű 4-hengeres dízel 163 illetve 177 lóerővel is elérhető (360 ill. 400 Nm). A csúcsmotor a 3-literes, OM642 jelű V6-os, amely 190 lóerőt és 440 Nm-t teljesít. A 163 és a 190 lovas erőforrás egyébként fronthajtással nem párosítható, de a többi igen. Szériában az összes Sprinter hatfokozatú manuális váltóval érkezik, de a hajtáslánc függvényében opcionálisan fejlett 7- vagy 9-fokozatú bolygóműves automata váltó is rendelhető, ami jelentős mértékben fokozza a vezetési komfortot.

A vezetőfülke igencsak ergonomikus és komfortos, a feláras kihúzható combtámaszos ülés pedig rendkívül kényelmes, miközben a zajszigetelés is jó. A sofőr számára tehát adott a kellemes munkakörnyezet, az autó pedig olyan sokféleképpen variálható a kialakítás és a felszereltség terén, hogy garantáltan minden ügyfél meg fogja találni a számára tökéletes Sprintert.

A következő bekezdésekben korábbi bemutató cikkünket felelevenítve ismertetnénk a csillagosok legfrissebb haszonjármű-büszkeségének részleteit. 

Egy haszongépjármű esetében a külsőre talán felesleges túl sok szót fecsérelni, hiszen a dobozforma adott, így legfeljebb a fényszórókkal vagy a hűtőráccsal tudnak játszani a tervezők. Ezt a csillagosok meg is tették, így a maga nemében egy egészen mutatós, modern jármű lett a Sprinter, amin még felépítése ellenére is rögtön szembetűnnek a Mercedes-Benz jellegzetes formajegyei – főleg, ha az opcionális LED-es fényszórókkal rendelkező változatokat nézzük.

Ennél azonban sokkal fontosabb, hogy mindent egybevetve a Sprinter 1700 eltérő konfigurációban érhető el, többek között a hatféle felépítménynek (dobozos zárt áruszállító, Tourer személyszállító, platós, alváz, busz, vagy felépítmény nélküli), a többféle hossznak, magasságnak, terhelhetőségnek, vezetőfülke-kialakításnak és a háromféle hajtáskoncepciónak köszönhetően. A csillagosok tehát minden helyzetre felkészítették a Sprintert, így akár lakóautóként vagy mentőautóként is kiválóan helyt tud majd állni.

Az utastérről már korábban felkerült az internetre pár fotó: azt azért ne várjuk egy „munkagéptől”, hogy minden be van varrva bőrrel, de a modern hangulat a jól felszerelt modellekben garantált. A Sprinterbe bekerült az A-osztályban múlt héten bemutatkozott legfrissebb, MBUX névre hallgató multimédiás rendszer, és a legfontosabb újítások egyike az átfogó internetes és mobiltelefonos kapcsolódás. A Mercedes PRO connect új kapcsolódási szolgáltatásai a vadonatúj rendszerekkel párosítva tökéletes alapot képeznek a különféle logisztikai és szállítási feladatok teljesítéséhez legyen szó akár egy óriásflotta összetett menedzsmentjéről, akár egy kisebb vállalkozás járműparkjának irányításáról.

A Mercedes PRO connect kapcsolatot létesít a járműpark-menedzser és a flotta minden gépjárműve, illetve sofőrje között, így online, közel valós időben lehetséges a megbízások irányítása, továbbá a gépjármű helyzetével, üzemanyagszintjével, vagy akár karbantartási igényeivel kapcsolatos információk távoli lekérdezése. A Mercedes PRO connect a piaci bevezetéskor összesen nyolc különböző csomagban áll rendelkezésre, központi flotta-, jármű-, sofőr- és helyszín-alapú szolgáltatásokkal. Ide tartozik például a járműállapot, a járműlogisztika, a karbantartási és baleseti menedzsment, valamint a digitális menetlevél.

A praktikumra és a komfortra is gondoltak a gyáriak: az új megoldások sorát gyarapítják az ergonomikus ülések, a kulcs nélküli indítás, valamint a továbbfejlesztett klímaberendezés, az átgondolt tárolók révén pedig mindennek gyorsan megtalálhatjuk a helyét. A Sprinter asszisztens rendszerei közé tartozik például az öntisztuló tolatókamera, aminek képe a belső visszapillantó tükörben jelenik meg, a 360 fokban látó modern Parkoló csomag, a táblafelismerő, a vészfékrendszer, az adaptív tempomat, a sávtartó vagy a Wet Wiper System nevű rendszerrel kiegészített esőérzékelő, amely a szélvédő mosása közben is optimális kilátást biztosít.

Ahogyan korábban már említettük, a Sprinter a korábbi hátsó- és összkerékhajtású kivitelek mellett immár elsőkerékhajtással is elérhető, aminek köszönhetően a rakodótérből kevesebb helyet vesz el a hajtásrendszer, így az jobban variálható, és a terhelhetőség is nő 50 kilogrammal. Egyébként a legmasszívabb Sprinterbe maximum 5,5 tonnát pakolhatunk, míg az utasszállító változatok legfeljebb 20 embert képesek befogadni – a sofőrrel együtt.

Összességében mind papíron, mind pedig a személyes találkozás alkalmával nagyon meggyőző volt az új, harmadik generációs, és a Mercedes-Benz által végre önállóan fejlesztett Sprinter, így a korábban nálunk járt Renault Master, Hyundai H350 és Volkswagen Crafter után kíváncsian várjuk az új Sprinter tesztautót is, hogy kiderítsük, a képességek tekintetében tényleg meghaladja-e ellenlábasait a németek újdonsága.

Sprinter-elektrifikáció

Összhangban a Mercedes-Benz Vans integrált stratégiájával, az elkövetkező években a kereskedelmi modellek elektromos hajtással is elérhetővé válnak. A sort a már bemutatott eVito nyitja 2018 második felében, az eVitót az eSprinter követi 2019-ben, a kínálatot pedig az eCitan teszi majd teljessé. Nem pusztán elektromos modelleket kínál majd a gyártó, hanem az igényekhez és infrastruktúrához alkalmazkodó komplett flottamegoldásokat. A kapcsolódási megoldások használata, valamint az elektromos járművekhez szabott finanszírozási és mobilitási koncepciók a teljes, rendszerszintű megoldás részét képezik majd. Ez jelentősen csökkenti a jármű teljes életciklusának működtetési költségeit.

A jövőre piacra kerülő 5.926 mm hosszú, 3.665 mm tengelytávolságú és 3,5 tonna megengedett össztömegű eSprinter zárt áruszállító változata akár 10,5 köbméteres rakteret kínál. Az 55 kWh kapacitású akkumulátor 150 kilométeres hatótávolságot biztosít, amely érték állítólag kedvezőtlen körülmények között is megfelel a valóságnak. Az akkumulátorok 8 óra alatt teljesen feltölthetők. A belvárosi teendőkhöz egy kisebb akkumulátor is rendelkezésre áll majd, 41 kWh kapacitással. Ez 115 km-es hatótávolságot biztosít, viszont az akkucsomag alacsonyabb tömege miatt a nagyobb akkumulátoros verzióval összehasonlítva hasznos teherbírása 140 kilogrammal nagyobb. Ebben az esetben a töltés körülbelül hat órát vesz igénybe.

Az eSprinter meghajtásáról egy 114 lóerős villanymotor gondoskodik 300 Nm-es maximális forgónyomatékkal. A maximális sebességet az ügyfelek választhatják meg: a kivitel függvényében az eSprinter csúcssebessége 80 km/h, illetve 120 km/h lehet.

 




Hozzászólások  

 
#1 interceptor 2018-06-22 12:48
Tetszik az autó, de a műszerfal középső része elég egyszerű kialakítású, olcsónak hat. Nagyon műanyag hatása van.
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark