Volvo esszencia – Volvo V60 menetpróba

Nyomtatás

A 90-es modellcsalád sikeres megújulása/debütálása okán egyre többen várták, hogy a kisebb 60-as széria is megkapja a Volvo legújabb tudását. Az S60-as hagyományosan hosszú (kilenc éves) modellciklusát azért betartották a svédek, de húztak egy kissé meglepőt: elsőként a kombi változatot, azaz a V60-at mutatták be. Aztán húztak egy inkább meglepőt: az S60-as már nem lesz kapható dízelként. Így aztán Spanyolországban többek között az egyetlen új, dízelmotoros Volvo kombit vihettük el próbakörre.

Hogy milyen lett a V60? A külsőről nemigen tudunk újat mondani, hiszen a Volvo legújabb, jellegzetes formanyelve köszön vissza a modellen, ami így tulajdonképpen egy kicsinyített V90 lett – már csak a padlólemez egyezése okán is. Egyedül az első fényszóró lett valamivel egyedibb, amelynek LED-es nappalai menetfénye (vagy más néven Thor kalapácsa) túlnyúlik némileg a lámpatesten, akárcsak a XC60 esetében – ám nem éri el a hűtőrácsot, ahogyan teszi azt az emelt hasmagasságú testvérnél.

Azért hátul is vannak eltérések a nagyobb kombihoz képest, ugyanis rövidebb felépítése okán a hátsó szélvédő valamivel meredekebb, mint a V90-nél. Az újdonság a maga 4,76 méteres hosszúságával (+133 mm) és 2,87 méteres tengelytávjával (+96 mm) jóval nagyobb az elődnél, még akkor is, ha 16 mm-rel csökkent a szélesség és 37 mm-rel a magasság. Ezt különösen a hátsó lábtér és a csomagtartó tekintetében lehet tetten érni – mindkét téren a kategória egyik legkisebb tagjai közé tartozott az előd. Itt most megfordul a mérce: az új V60 képében a prémium középkategória leghosszabb és legszélesebb kombiját köszönthetjük.

Ez pedig meglátszik a belső méreteken is. Elöl eddig sem volt gond, de ha lehet, még szélesebb lett a modell, hátul pedig összehasonlíthatatlanul nagyobb a hely: a térdtávolság a négyszeresére nőtt, sőt, 20 százalékkal nagyobb, mint a korábbi V70-nél volt. Még négy kb. 1,9 méteres felnőtt is gond nélkül helyet talál a modellben, és a fejtérrel sem lesz gond, ugyanis a hátsó üléspad egészen mélyen helyezkedik el. Szerencsére ez nem teljesen megy a kényelem rovására, ugyanis az ülőlapok meredeksége megfelelő, így is kellő alátámasztást kínálnak.

Aztán jön a csomagtartó, ami egy kombi esetében abszolút nem elhanyagolható szempont. Az alapból 529 literes tér majd 100 literrel nagyobb, mint a kifutó V60 esetében, de átlagosan hét százalékkal nagyobb a német prémium trió versenyzőinél is. A hátsó ülések ledöntésével egyébként 1,36 köbméteres helyet kapunk, ami viszont átlag alatti – nem is igazán értjük, hogy miként jött ki ekkora hátsó tér mellett. Viszont kapunk sok praktikus csomagtérrendezőt, például egy felhajtható elválasztót, valamint bőven tehetünk dolgokat a padló síkja alá is.

Az utastérben is az immár jól ismert formák várják az érdeklődőket: a Volvo jellegzetes, függőleges tájolású multimédiás rendszere – ami ismeri az Android Auto és Apple CarPlay funkciókat is – és az azt közrefogó légbefúvók, a digitális műszerfal, az ismerős kormány és ülések mind-mind a testvérekből érkeztek. Ezt azonban egy percig sem bánjuk, hiszen azt jelenti, hogy a V60 is minőségi anyagokból építkezik és otthonos, komfortos körülményeket biztosít majd az utasok számára. Az anyagminőség egészen jó, mint ahogy a konfigurációs lehetőségek is bőségesek – egyedül a váltóalagúton találunk kemény, rideg műanyagot. A V60 minden porcikájából sugárzik a minőség és ahogy a Volvótól már régóta megszoktuk, szinte nappali-hangulata van az enteriőrnek. Különösen jó ötlet volt a Momentum felszereltséghez szériában járó kockás textil/műbőr kárpit (a korábbi Volvo modelleket, például az S40-et idézi), ami nem csupán gyönyörű, de nagyon kényelmes is, pusztán azt sajnáljuk, hogy nem kombinálható a kihúzható combtámasszal, ami a magas vezetők számára jó dolog és csak bőrkárpittal kérhető.

Természetesen extrák terén is a megszokott felhozatallal számolhatunk, de azért ennyire nem fulladt unalomba a Volvo a fejlesztések során – sok különlegesség ünnepelheti premierjét a modellben. Ilyen például az alap és a csúcs Bowers & Wilkins hifit összekötő, időközben a 90-es szériához is elérhetővé vált Harman Kardon hifi. A 14 hangszórós, különálló mélynyomóval rendelkező rendszer alapbeállítása kissé túlzottan mélyorientált, de egészen szép hangzásra beállítható, nem utolsó sorban pedig 272 ezer forintos árával jóval barátságosabb extra, mint az 1,07 milliós, 19 hangszórós csúcshifi – igaz, feketére fényezett hangszóróival kevésbé látványos is.

Volvóról lévén szó, a biztonság mellett sem mehetünk el szó nélkül; egyetlen kategóriatárs sem kínál (megközelítőleg sem) annyi aktív és passzív biztonsági tételt, mint a V60. Szériában van automatikus fékezés (minden sebességnél), útelhagyást megakadályozó rendszer, nagytestű állatokat észlelő automatikus fékfunkció, közlekedési táblafelismerés, ütközéselkerülés 60 km/h-ig, kormányzási rásegítés, valamint a Volvónál újdonságként egy frontális ütközést elkerülő rendszer is. Opcionálisan mindezt ‘félvezető’ Pilot Assist rendszerrel (távtartó tempomat plusz sávközépen tartás), emelt fényerejű, adaptív LED-es fényszórókkal, valamint holttérfigyelővel lehet kiegészíteni, továbbá nem csak figyelmeztet a rendszer a hátsó keresztirányú forgalomra, de vész esetén ütközés előtt meg is állítja az autót.

A továbbfejlesztett Pilot Assist pedig tényleg ügyesebb, mint például az XC60 esetében: sokkal precízebben tartja 140 km/h-ig a sáv közepén az autót és a kanyargós spanyol autópályákon olykor egészen meglepően éles íveket is bevett – de igazi kanyarokat nem, hiszen nem is önvezetésre van a technológia. Ennek ellenére a működési kultúra messze a legfejlettebb a szegmensben, sőt, az abszolút mezőnyben sincs szégyenkezni valója a V60-nak.

A motorpaletta kizárólag a Volvo négyhengeres egységeiből fog állni. Egyelőre a benzines vonal a legkönnyebben letudható: a kétliteres turbós-kompresszoros erőforrás immár 310 lóerővel, 8-fokozatú (Aisin-féle) automataváltóval és összkerékhajtással áll az ügyfelek rendelkezésére. Várhatóan az ősszel jön a 250 lóerős turbómotor elsőkerékhajtással, majd a jövő év elején ennek összkerékhajtású kiadása, valamint a 190 lóerős benzines T4 teszi teljessé a kínálatot.

Még érdekesebbek lehetnek az ősszel érkező konnektoros hibridek, azokból ugyanis már kettő is lesz. A 303 lóerős turbós-kompresszoros benzines és a 87 lóerős elektromotor duója már ismerős  – ez T8 néven lesz a V60 390 lóerős csúcsváltozata az abszolút sportos R modell megjelenéséig, ennek megfelelően pedig még a gazdagabb alapfelszereltsége ellenére sem lesz olcsóbb mulatság. Ennél is érdekesebb lehet (megfelelően kedvező árazással) a kistestvér, a T6 Twin Engine, amely ugyanezt a receptet egy 253 lóerős turbómotorral vegyíti, még mindig bőséges 340 lóerőt kínálva. Ha ez nem lesz sokkal drágább, mint a jelenleg 14,4 milliótól induló T6, akkor igazi slágerterméket üdvözölhetünk majd benne. Az akku itt egyébként egy 10,4 kWh-s darab lesz, amellyel a gyáriak 43 km-es elektromos hatótávot ígérnek egy feltöltéssel - a csomag egyébként önmagában 113 kg-mal növeli a modell súlyát. "Gyors" töltéssel (3,7 kW) egyébként 2,5 óráig tart a feltöltés, hagyományos konnektorról pedig kb. 3,5 óra. A hibrid T6 5,7, a T8 pedig 5,1 másodperc alatt tudja le a 0-100-as sprintet.

Ha már T6: a 310 lóerős modellt el is vihettük egy alapos próbakörre, az egység pedig be is váltotta a hozzá fűzött várakozásokat. Persze az S90-ben már ezzel a hajtáslánccal is szoros ismeretséget kötöttünk, és most is hasonló dolgokat éreztünk – olyannyira, hogy érzésre az V60 nem volt más, mint egy kisebb, dinamikusabb V90, ami pedig nagyon jó ómen. Persze a jó benyomást az opcionális duplafalú üvegezés és az opcionális adaptív futómű is igyekezett fokozni, de legalább sikerült is nekik. Az 5,8 másodperces gyorsulási adatból és a 250 km/h-ban limitált végsebességből könnyű kikövetkeztetni, hogy a teljesítménnyel nincsen baj, a hangaláfestés közben visszafogott, de azért ki lehet hallani belőle a kompresszor karakteres vinnyogását (az Eaton-tól érkező egység 3500-as fordulatig dolgozik), a turbómotor süvítését és a négyhengeres egyhangú mormolását is – az öt henger örökké hiányozni fog, de a kivételesen kulturált viselkedés, a bőséges teljesítmény és az ehhez mérten kedvező fogyasztás a négyhengeres modellcsalád mellett szól.

A V60 vezethetősége továbbra is kényelmes, igazi prémium autós, a határokat forszírozva azonban az új generáció lesz egyben minden idők legsportosabbja is, amihez a kormányzás és a jól hangolt futómű is asszisztál. Még így is jobban illik hozzá a dinamikus vonulás, mint a határok feszegetése, de utóbbi terén is ügyesen teljesít. Erre pedig a fejlesztők is odafigyeltek: ha például 20 colos kerekeket rendelünk hozzá, akkor egyrészt előírják a sportfutóművet vagy az adaptív lengéscsillapítást, másrészt azokra az univerzális Continental PremiumContact 6 abroncsok helyett Michelin Pilot Super Sportok kerülnek – amelyek hűek a nevükhöz. A BorgWarnertől érkező immár 5. generációs összkerékhajtás alaphelyzetben elöl hajt és egészen gyorsan képes a teljesítmény legfeljebb felével játékba hozni a hátsó kerekeket is, álló helyzetből pedig mindig összkerékhajtással lendíti ki a karosszériát.

A nagy durranást azonban a dízel paletta jelenti, még akkor is, ha manapság át is estünk a ló túloldalára, és hirtelen az öngyulladós olyanoknak is főellenség lett, akiknek egyébként megérni a valamivel kulturálatlanabb, macerásabb megoldást választani. Mitől nagy durranás? Attól, hogy az S60-hoz nem is lesznek öngyulladós motorok – a V60 és a jelenlegi modellek azonban biztonságban vannak ettől a megvonástól.

Indulásnál négy dízel változat lesz, mindegyik elsőkerékhajtással: a 150 lóerős (320 Nm) turbómotor hatfokozatú kézi és nyolcas automatával, valamint ugyanez a leosztás két feltöltővel és 190 lóerővel (400 Nm). A kézi váltó választásával egyébként 700 ezret spórolhatunk, az így kialakuló 10,65 és 11,35 millió forintos indulóárak pedig egészen szimpatikusak, ugyanis az alapfelszereltség meglehetősen bőséges. A példásan gazdag asszisztens rendszerek mellett jár a tapadást fokozó elektronikus differenciálzár funkció, az esőérzékelős ablaktörlő, az elektromosan állítható ülésmagasság, az automata klíma, az elektromos gerinctámasz, a 17-es könnyűfém felnik és a tolatóradar is.

A felszerelhetőséget jól mutatja, hogy automatával a 190 lóerős dízel átlagos extrázottság mellett 14,4 millióra jön ki, de a luxuskategóriát idéző opciók (az említett hifi mellett a bőrborítású műszerfal, az ügyesen masszírozó ülések, stb.) mindegyikét kiválasztva 21 millióig árazhatjuk fel a modell. Mi egy nagyjából 20 milliós D4-gyel kötöttünk szorosabb ismeretséget, ami minden volt, csak kellemetlen nem. A dízelmotor (a duplafalú üvegezés opciójának is köszönhetően) szinte teljesen a háttérbe vonult – benzinestől eltérő működési kultúrája éppen, hogy csak hallható volt. Cserébe 6 liter alatti fogyasztással eljárhatunk vele, a 7,9 másodperces 0-100-as gyorsulás pedig teljesen elegendő dinamikát ír le – ennél közelebb pedig nem is járhatunk a valósághoz. Ha marad az S90-nél tapasztalt több mint másfél milliós árkülönbözet, akkor mi azért itt is inkább a benzines T4-et választanánk, de ez már a jövő zenéje.

A V60 tulajdonképpen egy kisebb méretű V90, már ami a tulajdonságokat illeti – ez abszolút bebizonyosodott a menetpróba során. A Volvo kiváló munkát végzett, és egy olyan prémium középkategóriás kombit hozott össze, amely bátran felsorakozhat a konkurensek mellé, első találkozásunk alapján ugyanis semmivel sem rosszabb náluk, sőt, sok tekintetben ügyesebb tud lenni. Igazi sikervárományos ő, különösen a később kibővülő modellpalettával. Ezzel együtt árban is valamivel magasabb szintre lépett és tulajdonképpen a V90-hez is felszereltségtől függően egészen közel áll, maximum kétmilliós távolságra. Viszont méretben ő is untig elég, így személyében az ár-érték arányban leguniverzálisabban legjobb Volvót tekinthetjük.

Hamarosan érkezünk a még részletesebb teszttel is, amelyben a jelenlegi csúcsváltozatot, egy Volvo V60 T6 AWD-t veszünk górcső alá, a hagyományosan szokásos mérésekkel megtámogatva.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark