Fától az erdőt - kettős mérce lett a Nagy Futam mottója

Nyomtatás

Igen nagy vihart kavart, ahogy a Ferrari kis híján telibe trafálta a nézőket, a repülő pilótája pedig kerékkel érintette a Duna vizét. Ilyenkor a némi felelősséggel megáldott nézők, versenyzők, újságíró kollégák felemelik a hangjukat, és riadót fújnak. "Eddig és ne tovább, ezek a belvárosban rendezett cirkuszok veszélyesek!" Ráadásul a mellékes hatása ugyanaz, mint a népszerű futóversenyeknek - megbénult közlekedés és mérhetetlen mennyiségű szemét.

Nagyvonalakban egyetértek velük, csak azzal nem, ahogy az év többi napján gondolkodnak. Önök össze tudják egyeztetni a mostani hozzáállásukat a szokásos dicshimnuszokkal? Mit mond egy „igazi” motorsport fanatikus? A mai F1 a puhányok sportja, bezzeg régen, amikor még a semmit nem védő szivarokban ültek a pilóták, amikor virsli gumikon mentek észvesztő tempóban szalmabálák között, az volt a férfiak sportja. A B-csoport idején, mikor még annyi néző volt, hogy szinte szétnyílt a tömeg a kocsik előtt, azok voltak ám a viadalok! Furcsa mód, ilyenkor senkinek nem ébred fel a veszélyérzete.

Mit mond a nézők többsége a biztonságos, épített pályákra? Túl messze mennek a versenygépek, nem elég izgalmasak és látványosak a futamok. Nagyon drágák a rendesen megrendezett események, hiszen a készenlétbe helyezett mentőt, a rendezőket, a sportbírókat, tehát a versenyt lebonyolító szakembereket, és a létesítmény költségeit fizetni kell. Inkább megyek oda, ami ingyenes és testközelből láthatom a kedvenceimet.

Mit mond a szürke hétköznapokon a belevaló újságíró kolléga? Hátsó kerék, szerpentin, drift a rock and roll! Nesze neked unalmas családi autó, felelős közlekedés!

Mit mond a szpíker? Agyondicséri a pilótákat. Egy sztárversenyző ma már szinte félisten. Teszi ezt úgy, hogy végig sem méri, ki hogy nyer bajnokságokat, hány kategóriában osztanak serleget, kategóriánként hány induló van, és micsoda különbségek tornyosulnak a technika terén.

Mit mond a marketinggyár? Olyan élményben lesz része, ami miatt mindent lehet, csak kihagyni nem a show-t.

Mit mond a szórakoztatásért felelős pilóta? Muszáj villantanom, hiszen a videók illúziójához szokott kilátogató csak akkor fog elismerni, a szponzor csak akkor lesz elégedett, ha hozom az akciót. Pedig belül tudja - vagy legalábbis mástól hallotta, akinek érzéke is van hozzá - hogy a versenytechnika arra alkalmatlan, hogy biztonságosan és egyúttal látványosan lehessen menni vele a belvárosban, macskakövön, szűk utcákon.

Mit mond az a szervező, aki kimaradt a buliból? Hogy ő aztán sokkal jobban csinálta volna.

Ez a halom kettős mérce ássa alá az összes ilyen cirkuszi bemutatót. Ha a néző józan ésszel végiggondolná, hamar beláthatná, hogy centikre, méterekre állni határhelyzetben működő autóktól felelőtlenség. A tömeg miatt még csak menekülési lehetősége sincs. Azt sem nehéz belátni, hogy a híd alatt átrepülésben elég egy furfangos légáramlat, és a repülő hídba csapódik, vagy az ilyen sebességnél már betonként viselkedő vízbe. Ahhoz sem kell szakembernek lenni, hogy fizikai képtelenség versenyhangulatot teremteni egy bemutatón, hogy a tét nélküli kocsikázás, a küzdelem hiánya minden lehet, csak izgalmas nem.

Mi az egészben a szomorú? Míg az ilyen tömegrendezvényeken ezrek tülekednek, próbálnak a kerítésig jutni, hogy legalább lássanak valamit, addig a rendes, ingyenes versenyekre senki nem kíváncsi, ez pedig azt eredményezi, hogy ezek az egykor jó versenyek teljesen kihalnak.




Hozzászólások  

 
#1 HFT 2016-05-05 20:56
Egyetértek, gratulálok!
Örülök, hogy nem mentetek a politizálás és búlvár szintjére, mint a többi autós oldal zöme.
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark