Kissé rendhagyó, de fantasztikus volt a VIII. Porsche Tíz Torony Túra

Nyomtatás

Immár nyugodtan kijelenthetjük, hogy gyakorlatilag nincs ősz a Porsche Club Pannonia (PCP) által szervezett Tíz Torony Túra nélkül, és természetesen Tíz Torony Túra sincs ősz nélkül: a PCP vidám és barátságos Porsche-barát csapata idén nyolcadízben szervezte meg a nívós Porsche-rendezvényt, ami annak függvényében, hogy ki miként tekint rá, lehet egy baráti összejövetel, egy izgalmas verseny, egy kiváló lehetőség az indulók autócsodáinak megmozgatására, sőt, az intelligens szervezés révén akár egy kulturális kirándulás hazánk legszebb tájait érintve.

Az idei TTT kissé rendhagyónak számított, de véletlenül sem azért, mert rekordszámú nevezésnek örvendhettünk: közel 80 autó állt rajthoz, amiből alig 3-4 érkezett más márkáktól - ez azt jelenti, hogy mintegy 75 Porsche motorja bőgött fel a túrán, a jövőre nézve pedig az a terv, hogy tényleg csak Porschék indulhassanak.

A néhány hagyománnyal való szakításra visszatérve: már a rajt helyszíne sem volt a szokásos, hiszen míg az előző hét TTT a Porsche Centrum Budapest udvaráról rajtolt, addig az idei a tatai-tótól, azért, mert az útvonal nyugat felé tendált, és a versenytáv épeszű szinten történő tartása miatt muszáj volt kicsit közelebb húzódni a határhoz. 2017-ben a rajtolás és a célbaérkezés módját is megcserélték a szervezők, hisz eddig ún. Le Mans-i rajttal indultunk és klasszikus 1/100-as méréssel zártunk, most pedig épp fordítva volt.

Sőt, eddig arra sem volt példa, hogy átautózzon a mezőny egy szomszédos országba, azonban idén csodaszép útvonalakon végighaladva megkerültük a Fertő-tavat, tehát ellátogattunk Ausztriába, amit nem bántuk meg.

Csupán azt bántuk kissé, hogy a sokszor vicces és agyafúrt kvízfeladatok idén elmaradtak, a rengeteg szervezői munka mellett erre már vélhetően nem volt energiájuk a lelkes rendezőknek, de reméljük, hogy jövőre visszatérnek a jó kis kvízsorok.

Az idei indulás részemről nem volt valószínűsíthető, tekintettel arra, hogy szeptember végére vártuk Bori lányunk születését (aki 22-én szerencsésen, egészségesen meg is érkezett), a TTT időpontja pedig október 7-re volt kitűzve. Mivel nem akartam egyedül hagyni a felegésemet hétvégére egy két hetes kisbabával, teljesen letettem az idei Tíz Torony Túráról, így nem is jelentkeztem, persze titkon nagyon sajnáltam, hogy eddig egy TTT-t sem hagytam ki, és most megszakítom a sort.

Aztán az esemény szombatjának hetében felhívott Gusztáv barátom (akivel már több TTT-n is indultunk egy autóban, és aki szintén imádja a rendezvényt), hogy nem szeretnénk-e esetleg mégis elindulni. Ezzel rögvest elindította bennem a vezérhangyát; biztos voltam benne, hogy a jelentkezési időből alaposan kicsúzva már esélytelen a nevezés, azonban a rendezvény atyjának, a végtelenül jóindulatú Istvánnak nem volt szíve nekem nemet mondani.

Mi Porsche hiányában 'csak a szokásos’ Z3-as BMW-vel tudtunk indulni, de 'TTT-s veteránként' így is befogadtak minket, amiért nagyon hálásak vagyunk. A részvételt persze egyáltalán nem bántuk meg, a remek társaságnak köszönhetően fantasztikusan jó napunk volt. Idén nem tudtunk túl jó eredményt elérni a versenyen (a 18. helyet szereztük meg a 78-ból), hiszen az állandó koncentrálás helyett inkább végig csevegtünk, viccelődtünk barátommal, azonban a hangulat nem is lehetett volna jobb, az októberi időjárás pedig szintén nagyon kegyes volt hozzánk, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy végig nyitott tetővel tudtunk menni, ráadásul nem fáztunk.

Véleményem szerint minden résztvevőnek a nevében nyugodtan kijelenthetem, hogy az elmúlt évekhez hasonlóan idén is remekül éreztük magunkat, ha pedig a szervezők bírják kitartással és erővel, egészen biztos, hogy egyetlen év sem lesz Tíz Torony Túra nélkül – és egyben reméljük, hogy egyetlen Tíz Torony Túra sem lesz nélkülünk.

Amint az lenni szokott, a résztvevő Porschék szépen felölelték a zuffenhauseni sportautógyártó történelmét, így rengeteg érdekes négykerekűvel találkozhattak azok, akik meglátogatták a mezőnyt a főbb helyszínek valamelyikénél, például a fertődi Eszterházy Kastély parkjában. A legidősebb autó az eddigi TTT-kről már jól ismert, és minden évben rendkívül ügyesen és műszakilag is stabilan versenyző, 75 lovas Porsche 356 A modell volt, 1957-ből.

Érdemes tudni, hogy a Porsche Club Pannonia korábban Porsche léghűtéses klubként létezett, így a tagok leginkább a korábbi, klasszikus Porsche modellekre esküsznek. Nem meglepő hát, hogy a 356-os mellett szép számban akadtak korai 911-esek, az első sorozattól kezdve a G-szérián keresztül egészen a modernebb 964-ig és az utolsó léghűtésesként aposztrofált 993-ig - ráadásul különleges, ritka sportmodellekben sem volt hiány.

Persze ugyanúgy akadtak orrmotoros Porschék (például a 924/944 sorozatból), az újabb generációs középmotoros típusok (Boxster/Cayman széria, sőt, egy konnektoros hibrid Panamera is akadt) pedig szintén megtalálhatók voltak, akárcsak egy szintén középmotoros, zöld színű 914-es, ami nagyon dögösen nézett ki.

Az újdonságok tekintetében a legnagyobb kuriózumot idén is minden bizonnyal a narancssárga 500 lovas, szívómotoros 991 GT3 RS jelentette, ami egy valódi utcai versenyautó - nem mellesleg több 911 GT3 és GTS is jelen volt.

Azonban brutális erő ide vagy oda, szokás szerint a teljesítmény semmit nem számított a verseny során, ahol az ügyesség döntött az erő felett. Ez így is van ez rendjén, ugyanis másképp lehetetlen lenne azonos esélyekkel elrajtoltatni az ennyire eltérő teljesítményű autókat. Az értékelés gerincét különféle ’veterános’ mért szakaszok képezték, amelyekből nyolcat kellett mindenkinek abszolválnia (ezen belül volt két összetett szakasz is), és ezeken felül hat pecsétet kellett összeszednünk különféle pontokon.

A túraverseny nevét adó tornyok lefényképezése triviális volt: tíz megadott épülettornyot kellett minden csapatnak lefotóznia (sőt, egyet megrajzolnia), de szokás szerint kakukktojások nehezítették a versenyzők dolgát, amik pontlevonással jártak. Az útvonalat természetesen ahogy egy ilyen rendezvényen illik, papír alapú itiner alapján kellett teljesíteni.

Amint azt már fentebb is említettem, a jó kis kvízkérdések idén elmaradtak, viszont a hagyományőrző ‘lekvárverseny’ nem (a csapatok házi lekvárokkal nevezhetnek fakultatív módon, s a végén a versenyzők ‘cserépszavazással' értékelik a legjobbakat, kóstolás alapján).

Mi idén első ízben vittünk lekvárt, de Guszti barátom Édesanyjának fantasztikus őszibaracklekvára rögtön nagy sikert aratott, így nem jöttünk haza kupa nélkül - őszintén örültünk neki, még akkor is, ha lekvárral nem túl menő nyerni egy autóversenyen...

A rendezőknek idén sem volt könnyű dolguk: bizony nem egyszerű közel 200 fő alvását, valamint a szokásos díjkiosztós díszvacsorát megoldani, az útvonal, a tornyok, valamint a mérések és a további feladatok összeállításáról, továbbá a díjakról nem is beszélve; minden tiszteletünk tehát a szervezőké (gondolok itt elsősorban Kaszás Istvánra és családjára, de a PCP több lelkes tagjára is).

A kitűzött időpontokat tartottuk, minden szuperül ment, műszaki gondok is alig adódtak. Márpedig nem egyszerű közel 80 autónak úgy megszervezni egy különféle feladatokkal telitűzdelt hosszú túrát, hogy ne adódjanak problémák, és minden a terv szerint haladjon. Le a kalappal!

Végszóként idén sem mondhatok mást, minthogy ezúton is ki szeretném fejezni köszönetemet a teljes mezőny nevében a szervezők rengeteg munkájáért, és azért, hogy idén is részt vehettünk ezen az egyedülállóan jó hangulatú eseményen, amibe az élményeken túl mindig sikerül némi kultúrát is csempészniük a rendezőknek.

Köszönjük hát a lehetőséget, ismét nagyon jól éreztük magunkat, az őszünket már nem is tudjuk elképzelni Tíz Torony Túra nélkül, gyermekszületés ide vagy oda. Ritkán lehet ennyi mosolygós embert látni, akiket a barátság mellett egy erős érzés tart össze: a Porschék iránti szeretet.

Bízunk benne, hogy jövőre ismét itt lehetünk, találkozunk a IX. TTT-n!




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark