2017. Január 16., Hétfö

Frissitve:04:32:11

Porschéktól zengtek az ország legszebb tájai: ott voltunk a VII. Tíz Torony Túrán

Nyomtatás

A Porsche Club Pannónia lelkes, barátságos csapatával pontosan 7 éve ismerkedtünk meg, amikor is a Porsche Centrum Budapestnek köszönhetően elindulhattunk a PCP által szervezett első Tíz Torony Túrán, ahol remekül éreztük magunkat.

És mivel a hagyományokat a Porsche mellett a Porsche Club Pannonia is tiszteli, idén ősszel immár a hetedik TTT-n vehettünk részt - eddig szerencsére egyetlen év sem maradt ki, és reméljük, hogy ez így is marad. A túraverseny egyre népszerűbb, nehezebb és izgalmasabb, egyvalami viszont szerencsére nem változik: a remek hangulat és a jó társaság. Szerintem mindenkinek a nevében nyugodtan kijelenthetem, hogy az elmúlt évekhez hasonlóan idén is remekül éreztük magunkat, ha pedig a szervezők bírják kitartással és erővel, egészen biztos, hogy egyetlen év sem lesz Tíz Torony Túra nélkül – és egyben reméljük, hogy egyetlen Tíz Torony Túra sem lesz nélkülünk.

Az időjárás az elmúlt évekhez hasonlóan idén is kimondottan kegyes volt hozzánk: persze október derekán nem jellemző a kánikula, de már az esőmentes szombatnak is nagyon örültünk, főleg, hogy idén egy nyitott autó volánja mögött teljesíthettük a versenyt - nem volt hát kérdés, hogy végig lenyitott vászontetővel versenyzünk.

Az sem szegte kedvünket, hogy idén nem volt lehetőségünk Porschével indulni, így nagyon jó barátom közel 20 éves Z3-as BMW-je szegődött útitársunkká. Porschék ide vagy oda, mégsem számítottunk nagyon kakukktojásnak: a rendezők a mezőny változatossága érdekében engedélyezik néhány ’nem saját márkás’ autó rajthoz állását is, így az idei mezőny a következőképp alakult: 54 Porsche és 8 ‘egyéb márkájú’ modell.

Ahogy az lenni szokott, a résztvevő Porschék szépen felölelték a zuffenhauseni sportautógyártó történelmét, így rengeteg érdekes négykerekűvel találkozhattak azok, akik meglátogatták a mezőnyt a főbb helyszínek valamelyikénél.

A legidősebb autó a hatodik TTT-n is a jól ismert, és minden évben rendkívül ügyesen és műszakilag is stabilan versenyző, 75 lovas 356 A modell volt, 1957-ből. Viszont nem ő volt a leggyengébb: a legkevesebb lóerővel, pontosan 60 tagú ménessel egy 1964-es, vagyis egészen késői 356-os rendelkezett.

Érdemes tudni, hogy a Porsche Club Pannonia korábban Porsche léghűtéses klubként létezett, így a tagok leginkább a korábbi, klasszikus Porsche modellekre esküsznek. Nem meglepő hát, hogy a két 356-os mellett szép számban akadtak korai 911-esek, az első sorozattól kezdve a G-szérián keresztül egészen a modernebb 964-ig és az utolsó léghűtésesként aposztrofált 993-ig, amelyek értéke lassan a csillagos eget éri, hát még ha Turbo modellek, márpedig ilyen is tarkította a mezőnyt.

Persze ugyanúgy akadtak orrmotoros Porschék (például a 924/944 sorozatból), az újabb generációs középmotoros típusok (Boxster/Cayman széria) pedig szintén megtalálhatóak voltak. Az újdonságok tekintetében a legnagyobb kuriózumot minden bizonnyal a narancssárga, 500 lovas, szívómotoros 991 GT3 RS jelentette, ami egy valódi utcai versenyautó - nem mellesleg több 991 GT3 és GTS is jelen volt.

Azonban brutális erő ide vagy oda, szokás szerint a teljesítmény semmit nem számított a verseny során, ahol az ügyesség döntött az erő felett. Ez így is van ez rendjén, ugyanis másképp lehetetlen lenne azonos esélyekkel elrajtoltatni az ennyire eltérő teljesítményű autókat. Az értékelés gerincét különféle ’veterános’ szakaszok képezték (például Le Mans-i rajt, időtartók, gurulós, titkos és klasszikus 1/100-as szakaszok), amelyekből 8 mérést kellett mindenkinek abszolválnia.

Ezen belül ráadásul több összetett szakasz is volt, amelyeket még nehezebb abszolválni. Ezeken felül hat pecsétet kellett összeszednünk különféle pontokon, a szokásos márkatörténeti kvíz pedig ugyanúgy bekerült a repertoárba, akárcsak az idén másodszor feladott Tíz Torony Túra történelmi kvíz. Ha már itt tartunk, kicsit engedjék meg, hogy dicsekedjünk, ugyanis sikerült megnyernünk az elméleti ‘versenyt’. Az útvonalat természetesen szokás szerint papír alapú itiner alapján kellett teljesíteni.

A túraverseny nevét adó tornyok lefényképezése triviális volt: tíz megadott épülettornyot kellett minden csapatnak lefotóznia (sőt, egyet megrajzolnia), de szokás szerint kakukktojások nehezítették a versenyző dolgát, amik pontlevonással jártak. És itt ismét előnyt jelentettek a korábbi TTT-k: aki a korábbi versenyeken szereplő tornyokat felismerte és lefotózta, hibapontlevonást kapott. Mivel mi az összes eddigi versenyen ott voltunk, egészen jól szerepeltünk ebben a versenyszámban.

A versenyen szintén jól mentünk, azonban mivel csak Porschék szólhatnak bele a végső pontversenybe, nem kontárkodhattunk bele a márka versenyzőinek a levesébe - és ez így is van jól, hiszen mégiscsak egy Porsche rendezvényről van szó. Az összesített ponttáblázat szerint különben a 7. helyen végeztünk a 62-ből, ami véleményünk szerint korrekt eredmény. A győztes párosnak, vagyis Szabó Lászlónak és Pajor Andreának (egy 993-as, léghűtéses Porsche 911 Cabriolet volánja mögött) gratulálunk, fantasztikusan versenyeztek.

A hagyományoknak megfelelően a Porsche Tíz Torony Túra mezőnye a kora reggeli eligazítást követően idén is a Porsche Centrum Budapest tágas udvaráról vágott neki a versenynek, mégpedig nem akárhogyan: a versenyzők Le Mans-i rajttal startolhattak, a legendás 911-es modell iránti tisztelet okán pedig az első autó egészen pontosan 9:11 órakor vágott a futamnak. A többiek a rajtszámok sorrendjében percenkénti késleltetéssel következtek.

A 11. kerületi Porsche Centrum Budapesttől aztán a Várnegyed felé vettük az irányt, ahonnan a 7-es úton, a Szoborparkot és Martonvásárt is érintve egyenesen Szántódig autóztunk, hogy aztán a kompot igénybe véve átkeljünk a Balaton északi partjára, majd a Balaton-felvidék legszebb tájain átautózva, egy finom örvényesi ebédszünettel elérjük hévízi célunkat.

A rendezőknek idén sem volt könnyű dolguk: nem egyszerű 130-140 fő alvását, valamint a szokásos díjkiosztós díszvacsorát megoldani, az útvonal, a tornyok, valamint a mérések és a további feladatok összeállításáról, továbbá a díjakról nem is beszélve; minden tiszteletünk tehát a szervezőké (gondolok itt elsősorban Kaszás Istvánra és családjára, de a PCP több lelkes tagjára is).

A kitűzött időpontokat szintén tartottuk, minden szuperül ment, műszaki gondok is alig adódtak. Márpedig nagyon nem egyszerű több mint 60 autónak úgy megszervezni egy különféle feladatokkal telitűzdelt túrát, hogy ne adódjanak problémák, és a terv szerint haladjon a mezőny. Idén ez szerencsére így történt.

Végszóként nem mondhatok mást, minthogy ezúton is ki szeretném fejezni köszönetemet a teljes mezőny nevében a szervezők rengeteg munkájáért, s azért, hogy idén is részt vehettünk ezen az egyedülállóan jó hangulatú eseményen, amibe az élményeken túl mindig sikerül némi kultúrát is csempészniük Istvánéknak.

Köszönjük hát a lehetőséget, ismét nagyon jól éreztük magunkat, az őszünket már nem is tudjuk elképzelni Tíz Torony Túra nélkül. Ritkán lehet ennyi mosolygós embert látni, akiket a barátság mellett egy erős érzés tart össze: a Porschék iránti szeretet.

Bízunk benne, hogy jövőre ismét itt lehetünk, és reméljük, hogy egy BMW helyett talán újra egy Porsche volánja mögött izgulhatjuk majd végig a versenyt. Találkozunk jövőre a nyolcadik TTT-n!




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark