Hivatalos a Tesla luxus SUV-ja, a Model X - minden információ, galéria

Nyomtatás

A Tesla legfrissebb modelljéről, a Model X luxus-szabadidőmodellről már részletesen olvashattak tegnap az Autó Pulton, azonban időközben a gyártó számos hivatalos adattal illetve információval bővítette a sajtóanyagot, amelyeket a következőkben fogunk leírni.

Mindenekelőtt nem győzzük tiszteletünket kifejezni az autózást alaposan megreformáló gyártó előtt a különleges megoldásokért: nem elég, hogy a Tesla továbbra is kitart a bivalyerős villanymotorok, valamint az óriási akkucsomagok mellett, de a formaterv tekintetében is igencsak merész a gyártó - gondoljunk csak az egyedülálló sirályszárnyas hátsó ajtókra, amikhez hasonlót még sehol nem láttunk, főleg úgy, hogy az első nyílászárók hagyományosan nyílnak. Az egyedi megjelenés ellenére viszont a praktikum nem szenvedett csorbát, amiről egyrészt a kívánságra 6- vagy 7-üléses kialakítás (2+3+2 vagy 2+2+2 ülés soronként), másrészt pedig a kategóriában fantasztikus, 0,24-es cw-érték tesz tanúbizonyságot. Igen, jól látják: egy SUV, aminek a légellenállási tényezője jobb a legtöbb szedán vagy kupé négykerekűjénél. Ebben sokat segít különben a Model X aktív hátsó légterelője, ami három helyzetbe tud beállni a sebesség függvényében.

A sirályszárnyas ajtómegoldás nem csak optikailag meghökkentő, rendkívüli egyediséget kölcsönözve az autónak, de állítólag a speciális megoldás megkönnyíti az utastér második/harmadik sorába történő be-/kiszállást, sőt, annyira helytakarékosra alakítoták ki a tervezők, hogy a legszűkebb parkolóhelyeken is ki lehet nyitni a hátsó ajtókat a gyáriak ígérete szerint. Halkan megjegyezzük, hogy a gyakorlati praktikumra még kíváncsiak vagyunk, mert az alacsony parkolóházakban például biztosan nem túl praktikus, hogy magasra nyílnak az ajtók. Az autó másik különlegessége a piac legnagyobb első szélvédője, ami kiváló kilátást biztosít, egyedi hangulatot varázsolva az enteriőrbe.

De sokkal fontosabb ezeknél a hajtáslánc, ami Tesláról lévén szó természetesen teljesen elektromos, ezzel a Model X a világ első, teljesen elektromos SUV modellje. Első körben két változat lesz elérhető, a 90D és a P90D. Mindkettő összkerékhajtású, ami annyit tesz, hogy mindkét tengelyt külön motor hajtja. A 90D-ben elöl és hátul is egy-egy 258 lóerős (190 kW) gondoskodik a meghajtásról, amelyek együttesen elemi erővel repítik előre a nehéz autót, 4,9 másodperces 0-100 km/h-s sprintidőt lehetővé téve. Azonban ennél is sokkal gyorsabb a P90D csúcsmodell, amiben egy 258 és egy 503 lóerős elektromos motor szolgál (az össznyomaték 970 Nm!). ami 3,9 másodpercre javítja a gyorsulást, sőt, egy speciális csomag („Ludicrous" nevű csomag) megrendelésével akár 3,3 másodperces sprintre képes a Model X, amivel még a legkeményebb szuperautókat is megizzasztja.

Mindezt akár 7 üléssel és 2,47 (!) tonnás üres tömeggel. Apropó, a leggyorsabb kivitel fent sem fogy el, amit a 11,7 másodperces negyed mérföldes sprint jelez, ami nagyjából megfelel a 717 lóerős Dodge Challenger SRT Hellcat adatának – erre nincs más szó: brutális. Minden bizonnyal az sem meglepő, hogy az új Tesla ezzel  nem csupán az autóipar 'legtisztább', de egyben leggyorsabb szériagyártású SUV modellje.

A fantasztikus menetteljesítményekben legalább akkora szerepe van az akkucsomagnak, mint a motornak, hiszen ha neme elég nagy az akkumulátorok teljesítménye, nem tudják kiszolgálni az izmos villanymotorokat. A Model X-ben a 90 kWh-s akku a padlólemezben található, ami egyben merevíti állítólag az alvázat és csökkenti a súlypontot. A gyártó leírása szerint mivel elöl nincs motor, az egész frontrész egy gyűrődő zóna, ami kiváló biztonságot ad.

A hatótávolság a legizmosabb változatok esetében 400 km, sőt, az alapmodell (ami szintén több mint elég gyors) akár 414 km-es gyári hatótávolságra képes, ez pedig fantasztikus érték. A 90 kWh-s akku töltése persze otthoni hálózaton kis túlzással végtelen időt vesz igénybe, de a rendszer persze támogatja a gyorstöltéseket, így a töltési idő kizárólag a kiépített hálózat teljesítményétől függ.

Bár a Tesla luxus SUV modellként aposztrofálja a Model X-et, maradjunk annyiban, hogy a modell egy nagyteljesítményű, magasabbra emelt luxusautó, hiszen érdemleges terepképességekről vélhetően hiába is álmodozunk, arról nem beszélve, hogy alvázvédelem ide vagy oda, ha megsértjük az akkukat a padlólemezben, óriási bajjal jár. Ennek ellenére a hasmagasság tisztességes: a légrugózás révén akár 230 mm-re el tud emelkedni a földtől a karosszéria, ami könnyebb terepen vagy földutakon biztos továbbhaladást garantál.

Természetes az opciós listán minden finomságot megtalálunk, amit csak ma elvárhatunk, de számunkra sokkal érdekesebb lenne egy olyan információ, amit még nem közölt a gyártó: vajon mikor lehet Európában is megvásárolni a valóban ígéretes Model X-et? Annyit mindenesetre már tudunk, hogy az első (amerikai) megrendelők 2016 második felében fogják megkapni autójukat, amiből kiindulva még biztosan sokat kell várnunk a Model X európai debütálására. Azt pedig nagyon reméljük, hogy a márka túléli gazdasági problémáit, amiben az újdonság nagy segítségére lehet.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark