Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Tesla legfrissebb modelljéről, a Model X luxus-szabadidőmodellről már részletesen olvashattak tegnap az Autó Pulton, azonban időközben a gyártó számos hivatalos adattal illetve információval bővítette a sajtóanyagot, amelyeket a következőkben fogunk leírni.

A Tesla sorsa a Model X sikerén múlik - galériaMindenekelőtt nem győzzük tiszteletünket kifejezni az autózást alaposan megreformáló gyártó előtt a különleges megoldásokért: nem elég, hogy a Tesla továbbra is kitart a bivalyerős villanymotorok, valamint az óriási akkucsomagok mellett, de a formaterv tekintetében is igencsak merész a gyártó - gondoljunk csak az egyedülálló sirályszárnyas hátsó ajtókra, amikhez hasonlót még sehol nem láttunk, főleg úgy, hogy az első nyílászárók hagyományosan nyílnak. Az egyedi megjelenés ellenére viszont a praktikum nem szenvedett csorbát, amiről egyrészt a kívánságra 6- vagy 7-üléses kialakítás (2+3+2 vagy 2+2+2 ülés soronként), másrészt pedig a kategóriában fantasztikus, 0,24-es cw-érték tesz tanúbizonyságot. Igen, jól látják: egy SUV, aminek a légellenállási tényezője jobb a legtöbb szedán vagy kupé négykerekűjénél. Ebben sokat segít különben a Model X aktív hátsó légterelője, ami három helyzetbe tud beállni a sebesség függvényében.

Nem csak egyediek, de egyben hasznosak is a sirályszárnyas ajtók - galéria

Ügyes a Tesla SUV helykihasználása - galériaA sirályszárnyas ajtómegoldás nem csak optikailag meghökkentő, rendkívüli egyediséget kölcsönözve az autónak, de állítólag a speciális megoldás megkönnyíti az utastér második/harmadik sorába történő be-/kiszállást, sőt, annyira helytakarékosra alakítoták ki a tervezők, hogy a legszűkebb parkolóhelyeken is ki lehet nyitni a hátsó ajtókat a gyáriak ígérete szerint. Halkan megjegyezzük, hogy a gyakorlati praktikumra még kíváncsiak vagyunk, mert az alacsony parkolóházakban például biztosan nem túl praktikus, hogy magasra nyílnak az ajtók. Az autó másik különlegessége a piac legnagyobb első szélvédője, ami kiváló kilátást biztosít, egyedi hangulatot varázsolva az enteriőrbe.

Akár 3,3 másodperces 100-as sprint 7 üléssel?!De sokkal fontosabb ezeknél a hajtáslánc, ami Tesláról lévén szó természetesen teljesen elektromos, ezzel a Model X a világ első, teljesen elektromos SUV modellje. Első körben két változat lesz elérhető, a 90D és a P90D. Mindkettő összkerékhajtású, ami annyit tesz, hogy mindkét tengelyt külön motor hajtja. A 90D-ben elöl és hátul is egy-egy 258 lóerős (190 kW) gondoskodik a meghajtásról, amelyek együttesen elemi erővel repítik előre a nehéz autót, 4,9 másodperces 0-100 km/h-s sprintidőt lehetővé téve. Azonban ennél is sokkal gyorsabb a P90D csúcsmodell, amiben egy 258 és egy 503 lóerős elektromos motor szolgál (az össznyomaték 970 Nm!). ami 3,9 másodpercre javítja a gyorsulást, sőt, egy speciális csomag („Ludicrous" nevű csomag) megrendelésével akár 3,3 másodperces sprintre képes a Model X, amivel még a legkeményebb szuperautókat is megizzasztja.

Teljes panoráma - az autóipar legnagyobb szélvédőjeMindezt akár 7 üléssel és 2,47 (!) tonnás üres tömeggel. Apropó, a leggyorsabb kivitel fent sem fogy el, amit a 11,7 másodperces negyed mérföldes sprint jelez, ami nagyjából megfelel a 717 lóerős Dodge Challenger SRT Hellcat adatának – erre nincs más szó: brutális. Minden bizonnyal az sem meglepő, hogy az új Tesla ezzel  nem csupán az autóipar 'legtisztább', de egyben leggyorsabb szériagyártású SUV modellje.

A fantasztikus menetteljesítményekben legalább akkora szerepe van az akkucsomagnak, mint a motornak, hiszen ha neme elég nagy az akkumulátorok teljesítménye, nem tudják kiszolgálni az izmos villanymotorokat. A Model X-ben a 90 kWh-s akku a padlólemezben található, ami egyben merevíti állítólag az alvázat és csökkenti a súlypontot. A gyártó leírása szerint mivel elöl nincs motor, az egész frontrész egy gyűrődő zóna, ami kiváló biztonságot ad.

3 sorban 6 vagy 7 ülés és temérdek luxus - a második sor is elektromos ülésállítást kapott

A hatótávolság a legizmosabb változatok esetében 400 km, sőt, az alapmodell (ami szintén több mint elég gyors) akár 414 km-es gyári hatótávolságra képes, ez pedig fantasztikus érték. A 90 kWh-s akku töltése persze otthoni hálózaton kis túlzással végtelen időt vesz igénybe, de a rendszer persze támogatja a gyorstöltéseket, így a töltési idő kizárólag a kiépített hálózat teljesítményétől függ.

Teljes értékű családi autó: 3 különálló ülés a 2. sorbanBár a Tesla luxus SUV modellként aposztrofálja a Model X-et, maradjunk annyiban, hogy a modell egy nagyteljesítményű, magasabbra emelt luxusautó, hiszen érdemleges terepképességekről vélhetően hiába is álmodozunk, arról nem beszélve, hogy alvázvédelem ide vagy oda, ha megsértjük az akkukat a padlólemezben, óriási bajjal jár. Ennek ellenére a hasmagasság tisztességes: a légrugózás révén akár 230 mm-re el tud emelkedni a földtől a karosszéria, ami könnyebb terepen vagy földutakon biztos továbbhaladást garantál.

Alig várjuk, hogy megérkezzen Európába - galériaTermészetes az opciós listán minden finomságot megtalálunk, amit csak ma elvárhatunk, de számunkra sokkal érdekesebb lenne egy olyan információ, amit még nem közölt a gyártó: vajon mikor lehet Európában is megvásárolni a valóban ígéretes Model X-et? Annyit mindenesetre már tudunk, hogy az első (amerikai) megrendelők 2016 második felében fogják megkapni autójukat, amiből kiindulva még biztosan sokat kell várnunk a Model X európai debütálására. Azt pedig nagyon reméljük, hogy a márka túléli gazdasági problémáit, amiben az újdonság nagy segítségére lehet.

Kommentek