2017. Október 17., Kedd

Frissitve:04:38:01

Mindent visz? - íme, az elektromos Faraday Future FF 91

Nyomtatás

A Faraday Future márkanév bizonyára sokaknak ismeretlen, pedig szinte pontosan egy éve számoltunk be az amerikai gyártó első tanulmányautójáról, amely egy több mint 1000 lóerős szuperautó volt, elektromos hajtással. A Faraday Future már akkor is egyértelművé tette, hogy a Tesla legfőbb konkurense szeretne lenni a piacon, ezt pedig most be is bizonyították, ugyanis megérkezett az első sorozatgyártású modelljük, mely az FF 91 névre hallgat.

A márkát egyébként a Lotus és a Tesla korábbi mérnöke, Nick Sampson irányítja, és nem véletlen a hatalmas lendület, ugyanis kínai befektetők állnak a gyártó háta mögött – ennek megfelelően már most több mint 1400 embert foglalkoztatnak. Noha Sampson elmondása szerint az FF 91 több mint egy Tesla Model X rivális, sokkal inkább egy szociális forradalom, aminek célja, hogy az emberek minden igényét kielégítse, miközben egy tisztább bolygót, és egy beláthatóbb jövőt teremt.

Szép szavak ezek, de nézzük inkább, hogy mire képes az újdonság! Az FF 91 a Tesla Model X, és vele együtt persze az összes méretes crossover ellen indul harcba. Noha az izgalmas részletek és a jövőbe mutató, kupés formák megtévesztőek lehetnek, a gyáriak szerint a hasmagasságot a konkurensek szintjére lőtték be. Nem úgy a megjelenést, amelyre okkal aggathatjuk rá a koncepciós jelzőt: a fényszórók elöl és hátul egyaránt végigfutnak széltében az autón, míg az összkép egyszerre dinamikus és letisztult.

Ennél azonban sokkal izgalmasabb az, hogy mi lapul a lemezek alatt. Gyári fotón az utasteret egyelőre nem láthatjuk, de nem tévedünk nagyot, ha azt mondjuk, hogy szinte mindent hatalmas, érintőképernyős megjelenítők uralnak. A 3,2 méteres tengelytávnak köszönhetően a második sorban a luxuskategória hosszított versenyzőinek helykínálatát is képes lehet felülmúlni az FF 91, bár ennek köszönhetően maga az autó is hatalmas.

A jövőt az olyan megoldások képviselik, mint a gombnyomásra nyíló ajtó, a kamerás külső visszapillantó vagy éppen az önparkoló és önvezető rendszerek – előbbi egyébként teljesen egyedül, anélküli is képes lesz beparkolni, hogy a sofőr egyáltalán bent ülne az autóban. Mindezt egyébként 13 rövid és hosszú távú radarnak, 10 nagyfelbontású kamerának, 12 ultrahangos érzékelőnek és a képeken is látható, a motorháztetőből kiemelkedő lézer alapú háromdimenziós távérzékelőnek (LDAR) köszönhetünk. A gyáriak tehát nem vicceltek, noha például a kamerás visszapillantótól jogi okok miatt valószínűleg el kell majd búcsúznunk – egyedül Japánban engedélyezték már ezt a megoldást.

Az FF 91 0,25-ös légellenállási együtthatóval rendelkezik, amely magas felépítéséhez mérten elképesztően jó eredmény. Mindezt annak köszönheti, hogy a tervezés során minden egyes elemet úgy terveztek meg, hogy elősegítse ennek az értéknek a javítását, így bár odafigyeltek a megjelenésre is, nincs olyan légterelő vagy hűtőrács az autón, amelynek ne lenne funkciója. Még a 22 colos keréktárcsák is aktívan közreműködnek, ugyanis menet közben képesek változtatni a formájukat. Az FF 91 adaptív futóművet és négykerékkormányzást is kapott.

Az egyik legizgalmasabb pont azonban mégis az erőforrás, ugyanis a Faraday egy 1065 lóerő és 1800 Nm leadására képes elektromos rendszert épített be az FF 91-be, aminek köszönhetően a modell szuperautókat megszégyenítő menetteljesítményekkel büszkélkedhet. Számokban kifejezve ez 2,5 másodperc alatti 0-100-as sprintet jelent – az amerikai mérésnek megfelelő 0-96-ot 2,39 szekundum alatt futja meg. Ami azonban még lenyűgözőbb, hogy a szigorúbb, tengerentúli szabványok szerint is képes lesz több mint 700 kilométert megtenni egy feltöltéssel, ami a padlóba épített 130 kWh-s akkumulátorcsomag érdeme.

A hatalmas akkuk feltöltése rengeteg időt vesz igénybe, de a Faraday erre is igyekezett megoldást találni, méghozzá az LG Chem közreműködésével. A henger alakú lítium-ion cellákat a gyáriak töltője 240 Voltos hálózatról képes 4,5 óra alatt 50 %-ra tölteni, ami az FF 91 esetében több mint 350 kilométert jelent – ez pedig egy átlagos hétköznapra valószínűleg bőven elegendő lehet. Az otthoni töltő egyébként 110 és 240 Voltos töltést tesz lehetővé, méghozzá 1,5, 10 és 15 kW-on. AZ FF 91 ugyanakkor képes akár 200 kW-os gyorstöltést is felvenni, de ilyen töltőhálózat egyelőre szinte sehol nincsen.

A Faraday Future FF 91 tehát minden eddigi elképzelést felülmúlna, ami egyelőre úgy tűnik, hogy sikerülhet is neki, de a sorozatgyártásra sajnos még várnunk kell. Ugyanakkor az előrendelés már lehetséges: körülbelül 1,5 millió forint letételével bebiztosíthatjuk, hogy az elsők között lesz majd a miénk az FF 91. Az első 300 példány ráadásul egy limitált, Alliance Edition felszereltséggel kerül majd ki a gyárból. Noha szinte minden konkurenst képes legyűrni az autó, az ára sem lesz kispályás. Azt teljes bizonyossággal kijelenthetjük, hogy 30 millió alatt biztosan nem juthatunk hozzá, de egyes elemzők inkább ennek másfél, vagy akár kétszeresét is előrejelzik – ami a képességek tudatában egyáltalán nem meglepő.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark