2018. Augusztus 18., Szombat

Frissitve:03:20:32

Akár 300 km/h-s tempóval is száguldozhat az új Formula-E versenyautó

Nyomtatás

Az elmúlt napokban lehullt a lepel: bemutatkozott a Formula-E új évadának teljesen elektromos versenyautója, amely elődje hatótávját duplázni tudta. De mi a helyzet a teljesítménnyel? Hivatalos adatot még nem kaptunk, de a bajnok Luca di Grassi elmondása szerint a végsebesség 300 km/h felett van.

Nagyjából fél éve átfogó cikkben elemeztük a Formula-E-t, valamint az elektromos versenysorozatban rejlő lehetőségeket. Már akkor is olyan csapatok álltak rajthoz, mint az Andretti, az Audi Sport ABT, a Renault vagy éppen a Virgin, de Leonardo DiCaprio is indított egy saját istállót. Olyan legendás neveket olvashattunk a rajtrácson, mint Senna, Prost vagy Piquet, és bár a fiatalabb generáció egyelőre nem tudta megközelíteni a rokonok nagyságát, az ilyen nevek mindig vonzzák a közönséget.

Ez csak a kezdet: az elmúlt hónapokban több világmárka jelentette be, hogy hamarosan beszáll a sorozatba. Ilyenek például az Audi, a BMW, a Porsche vagy éppen a Mercedes-Benz, de a legfrissebb hírek szerint a Ferrari is beleveti magát az elektromos bajnokságba – igaz, nem saját néven, hanem az FCA csoport egy másik márkájának arculatát használva. Ezek mellett azoknak a listája is igen illusztris, akik már jelenleg is versenyeznek: hogy csak az utcai autózásból ismert márkákat említsük, ott van már a Renault, a DS, és a Jaguar is – de az indiai Mahindra is ismerős lehet, akárcsak az Indy Car sorozatban szereplő Andretti is.

A városi versenyekre is tökéletesen alkalmas elektromos Formula-E sorozat most fontos mérföldkőhöz érkezett: bemutatkozott a második generációs versenyautó, amely kétszeres hatótávval immár képes arra, hogy töltés/csere nélkül megtegye a teljes versenytávot.

A 2018 őszén kezdődő ötödik szezon igazán futurisztikus autókkal rajtol el, az eddig is jellemző apró ütközések pedig most sem maradnak el – ezeknél pedig jól jön, hogy a kerekeket immár burkolat védi, ami a passzív biztonságot is fokozza. A két különálló hátsó légterelő, valamint a jóval nagyobb diffúzor az aerodinamika javulását szemlélteti, meg persze eléggé látványos is.

A karbon ruha alatti technika fejlődéséről a duplázott hatótávon kívül még semmit nem árultak el az illetékesek, de a nyilatkozatok alapján egészen könnyű következtetni. A jelenlegi bajnok Luca di Grassi például 300 km/h feletti végsebességről beszél. Az előzetes pletykák szerint 340 lóerős csúcsteljesítménnyel lehet számolni, ami azért legfeljebb csak a leszorítóerő nullázása mellett jelent 300-as értéket, de mindenképp előrelépés a legfeljebb 225 km/h-val száguldó elődhöz képest. "Az autó hatékonyabb és erősebb," mondja di Grassi. "Megfelelő konfigurációban, maximális teljesítmény mellett a hosszú egyenesekben gond nélkül gyorsíthat 300 km/h fölé, várakozásaim szerint." Ennek kihasználásához, valamint az előzések számának növeléséhez egyébként a pilóta új pályanyomvonalakat javasol, hosszabb egyenesekkel.

Sokat nem kell várni a teljes infócsomagra sem: a március 6-án kezdődő Genfi Autószalon alkalmából jön majd a teljes infócsomag. Mindez persze kissé elveszik majd a tucatnyi nagy újdonság hevében, de ettől függetlenül különösen izgalmas versenyekre számíthatunk – mi biztosan végigkövetjük majd az idei évad állomásait.




Share/Save/Bookmark