2017. Január 23., Hétfö

Frissitve:09:55:03

Ami sose maradjon el: autónk karbantartása és téli felkészítése

Nyomtatás

Sosem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy az autó nem gondozásmentes jószág, némi törődést, figyelmet mindenképpen megérdemel a mindennapok során hűségesen szolgáló négykerekű, hiszen ezzel nagyobb bajoknak vehetjük elejét. Ezúttal a legfontosabb karbantartási információkkal érkezünk, amely mellett a hamarosan beköszönő téli évszakra való felkészülés sem maradhat el, immáron az elektromos autók esetében sem.

A karbantartás alapvetően határozza meg egy adott autó részegységeinek élettartamát, továbbá jelentős kihatással van az üzemeltetési költségek alakulására, sőt, még a szeretett négykerekűnk által nyújtott komfortérzet is függ tőle – egyszerűen szinte minden területre kihat. Az alapvető karbantartási szisztémát a gyártó határozza meg, hiszen a tervezéstől kezdve ő ismeri legjobban a szóban forgó modellt. A ciklusokat általában futásteljesítmény szerint adja meg a márka, azonban létezik időbeni kötelező szerviz is.

Manapság a gyártók a 20.000-30.000 km-es szervizciklusokat preferálják, amelyek alkalmával az összesen megtett kilométerek függvényében hajtanak végre a márkaszervizekben bizonyos műveleteket. Például az olaj- és szűrőcsere minden kötelező szervizlátogatáskor esedékes, míg a gyertyák szíjak és egyéb alkatrészek cseréje, karbantartása általában hosszabb ciklushoz köthető. Talán az egyik legfontosabb a vezérműszíj megfelelő időben történő cseréje, hiszen egy szíjszakadás drasztikus következményekkel és nem utolsósorban kőkemény árcédulával terheli meg a családi kasszát.

Ekkor nem csupán a szíjat kell új, megfelelő minőségűre cserélni, hanem a feszítőgörgőkből és a vízpumpából is ildomos ekkor újat vásárolni. A szíjnál, ahogy az olaj esetében is, nem csupán kilométerhez kötött az élettartam, hanem időintervallumhoz is – kis futásteljesítmény esetén olajat 1, rosszabb esetben 2 évente kell cserélni, míg a szíjnál is gyártótól függően maximum 3-4 éves periódus javasolt. A láncos motorral szerelt autók karbantartói ilyenkor persze mentesülnek a költségek alól, őket később, a nagyobb futás után szükséges lánccsere éri utol.

Emellett időközönként a futómű és a fékrendszer elemeinek karbantartása is szükséges, praktikusan a kötelező szervizek vagy szükség esetén külön időpont alkalmával a gömbfejek, csuklók, szilentek, kutyacsontok, illetve a féktárcsák és betétek kopottságának vizsgálata alapján. A futómű elemek elhasználódottságára kopogó hangokból, nem megfelelő egyenestartásból vagy csökkenő komfortérzetből következtethetünk, míg a fék elkopása a fékerő csökkenése, esetlegesen szintén lassításkori oldalra húzás alapján diagnosztizálható.

A tervezett vagy szükségszerű karbantartások alkalmával a felhasznált alkatrészek, anyagok minőségére is ügyelni kell. Noha bizonyos esetekben jó minőségű utángyártott vagy más néven utópiaci termékek is megfelelőek, de a fontosabb, biztonságkritikus tételek esetében leginkább a gyári minőség tudja csak az elvárt szintet biztosítani. Akár kötelező, akár soron kívüli szervizre kell vinni az autót, a szervizkönyv kitöltése nem maradhat el, már csak azért sem, hogy magunk számára is vezethessük az autó élettörténetét.

A karbantartások elmulasztása nem ajánlott, hiszen egy kihagyott olajcsere, egy elhanyagolt fék bizony komoly veszélyforrásként jelenik meg. Friss kenőanyag hiányában a motor jobban elkopik, elhasználódik, a régi, szennyezett olaj pedig fontos furatokat, járatokat tömíthet el. A szíjszakadás veszélye a következmények ismeretében vélhetően egyértelműen elriaszt mindenkit a szíjcsere elmulasztásától.

Persze nem ritka, hogy soron kívül kell a szervizt látogatni, például a sárga vagy súlyosabb esetben piros, úgynevezett Check Engine vagy MIL lámpa (egy motor piktogramja) jelzése esetén. Ilyenkor a szakember speciális eszköz segítségével kiolvassa a jármű vezérlőegységeinek valamelyikében eltárolt hibát és az így kapott információ alapján már könnyedén behatárolhatja a meghibásodás konkrét okát. Otthon is tehetünk valamennyit az ügy érdekében, az autóhoz kapott felhasználó kézikönyv ugyanis számos hasznos információval szolgál az ilyen esetekre vonatkozóan is.

Egy szó mint száz, a karbantartás és egy kis figyelem mindenképpen kijár a négykerekű szolgáknak, amit általában meg is hálálnak. Persze lehet, hogy egyszer-egyszer fájó otthagyni a szerviz kasszájánál egy súlyosabb összeget, de a mulasztás eredménye akár a kötelező karbantartások esetén érvényes ráfordítás többszöröse is lehet.

Továbbá a tél beköszönte előtt egy jól megszokott, ám szükségszerű információkkal tarkított összefoglalóval szeretnénk kedveskedni, melyben igyekeztünk tömören és érthetően összeválogatni a hidegebb időszakra való felkészülés fő momentumait. Kezdésnek egy kicsit szokatlan témával, az elektromos autók téli üzemeltetésével szolgálunk, hiszen talán ez az első szezon, amikor már hazánkban is több villanymotorral hajtott jármű szalad.

Télen a hideg hőmérséklet hatására még a mesterségesen temperált akkumulátorok kapacitása is csökken valamelyest, ezért a hűvösebb napokon mindenképpen érdemes kisebb hatótávolsággal számolni. A megtehető kilométerek számát ugyancsak jelentősen csökkenti az elektromos rendszert jelentősen megterhelő villanyos fűtés, amely nélkül viszont az egészségkárosodás válik a kockázat tárgyává. Ilyenkor jön jól a kisebb teljesítményfelvételű ülésfűtés, azonban a meleg befújt levegőt az sem képes maradéktalanul helyettesíteni. Amennyiben lehetséges, ebben az esetben a fűtött garázsban történő tárolás fokozottan hasznos, mind a hatótáv, mind a komfort szempontjából.

Az abroncsok cseréjének fontosságát – legyen az bármennyire is elcsépelt – nem hagyhatjuk szó nélkül. Sokan elbagatellizálják a gumik kérdését arra hivatkozva, hogy ők bizony képesek a nyári mintázattal ellátott „görgőkön” is manőverezni a latyakban-hóban, azonban mindez nem követendő példa, ahogy az is igen elterjedt tévhit, hogy az említett kerekek csak hóban tesznek jó szolgálatot. A téli gumik ugyanis nem csupán mintázatukban térnek el nyáron használatos testvéreiktől, hanem maga a keverék, a gumi összetétele is teljesen más a használati körülmények okán.

A gumigyártók 7 Celsius fokos napi átlaghőmérséklet alatt ajánlják a téli szett felhelyezését, ugyanis az említett hőmérséklet alatt a nyári gumik már – anyagukból következően – olyannyira felkeményednek, hogy emiatt jelentősen veszítenek a tapadóképességükből, hamarabb csúsznak meg, hamarabb blokkolnak, kevesebb a maximálisan átvihető oldalvezető-erő, tömören összefoglalva: veszélyesek. A téli gumik keverékét azonban úgy állítják össze, hogy pont abban a hőmérséklet-tartományban produkáljanak ideális tapadási mutatókat, ami a téli időszakra jellemzőbb, tehát ezekkel a kerekekkel a nagyobb mínuszokban sem kell az előbb felsorolt jelenségekkel számolnunk.

Ugye azt mondanom sem kell, hogy mind a négy kerékre szökség az évszaknak megfelelő abroncs, szintén városi legenda, hogy csak a hajtott tengelyre kell felhelyezni őket, hiszen mind a négy kerék kiveszi a részét az autó úton tartásából. Nem csak elindulni és gyorsulni kell, de tapadni és megállni is. Az eltérő keverék mellett természetesen a mintázat is más a téli szetteken, a jóval markánsabb bordázat és a keskenyebb gumi hóban, sárban, latyakban jobb kapaszkodó képességet szavatol, míg a nagyobb hosszanti bordák a télvíz idején jelentkező nagyobb mennyiségű csapadék elvezetéséről gondoskodnak. Összefoglalva tehát a téli gumik feladatköre komplex. Egyrészt meg kell birkózniuk a jóval nagyobb mennyiségű csapadékkal, más jellegű keveréke kapcsán jobb tapadást kell biztosítanuk a farkasordító hidegben is, és emellett a hóban és a csúszósabb burkolaton jobb kapaszkodó-képességet kell mutatniuk. A guminál fontos lehet figyelni annak korára: ha keveset autózunk, akkor az abroncs elöregedése jelenthet problémát. Öt-hat éves abroncsoknál már lehet érezni a gyengülést, egy tízéves gumi pedig több méterrel megnöveli a fékutat.

Bár biztos van, aki szereti maga felszerelni a téli kerekeket az autóra, inkább a gumis vagy az autószerelő szakember felkeresése javallott, ugyanis hiába otthon is biztosan jól megoldható a feladat a csere, a műhelyben a felhelyezés előtt kicentrírozzák (kiegyensúlyozza) a kerekeket, így a kormányrázástól is megmenekülünk, valamint szakszerűen, nyomatékkulccsal húzza meg a szaki a csavarokat, amiket az igényesebb műhelyekben minden szerelés alkalmával be is zsíroznak.

A téli garnitúra esetében még egy dolog van, ami említést érdemel, ez pedig a felni. Nyilván dekoratívabb egy szép könnyűfém felni szettre szerelt téli kerék, azonban a praktikum inkább az acélfelnit igazolja. A télen alkalmazott, jelentős sótartalommal bíró szóróanyag és a nagy hőingadozások kikezdhetik a szép, ám drága alufelniket, így – bár a külcsín kicsit csorbul – érdemesebb acélfelniben gondolkodni, ami egy garnitúra gyári dísztárcsával még kifejezetten jól is nézhet ki. Persze a nagyobb fékkel megáldott autók esetében kénytelenek leszünk az alufelnit kitenni a káros hatásoknak, ugyanis általában nem készül 16 colos méret felett acélfelni.

A keréktémát ezzel ki is végeztük, ám a télre való felkészülésnek közel sincs vége. Ilyenkor érdemes a csomagtartóba – persze rögzítve – néhány igen hasznos holmit bepakolni. Első blikkre mindenkinek a jégkaparó jut eszébe, ami valóban nélkülözhetetlen téli kellék, azonban egy melegebb kesztyű sem árt mellé: anélkül már egy ablak megtisztítása után is rettentően fázhat a kezünk. Épp a hideg okán egy jó meleg pulóvert és pokrócot pluszban tarthatunk az autóban, így ha meglepetés ér utazás közben, akkor sem kell megfagynunk. A jég bizony sok kellemetlenséget okozhat, ráadásul nem csak a szélvédőre szeret rátelepedni, előszeretettel be szoktak fagyni a zárak is. Mindkét problémára orvosság a jégoldó spray, egy nagy flakon az üvegfelületekre és egy pici a zárak fagymentesítésére mindenképp elkél.

Amennyiben hosszabb útra indulunk akár egy termosz forró italt – természetesen alkoholmenteset – is pakolhatunk magunknak. Bár ez kissé gyerekes szokásnak tűnhet, télen könnyen adódhat olyan szituáció, hogy hosszabb várakozásra kényszerülünk a nagy hidegben. Utóbbi jelenség miatt ajánlatos télen nem kiszárítani az üzemanyagtartályt, sosem tudni mikor jöhet jól, ha van pár liter nafta a tankban és nem dideregve kell megvárnunk a hótorlasz eltakarítását, hanem a motort járatva élvezhetjük a fűtés áldásos tevékenységét.

Ha már szóba jött a motor, a nagy hidegben mindig jobban oda kell figyelni a bemelegítésre, hiszen a hidegen hajszolt erőforrás jobban kopik, károsodik. Régebben a hűtőmaszkot gyakran takarták el nagyapáink nagy hidegben a gyorsabb bemelegedés érdekében, azonban ma már nem szükséges ilyen intézkedéseket tenni, a termosztát gondoskodik a hűtővíz megfelelő hőmérsékletéről. Persze amelyik autóhoz gyári tartozékként kaptunk hűtőtakarót, abban az esetben megéri feltenni - az újabb modelleknél pedig előfordul, hogy a "kitakarást" az autó magának intézi.

Apropó, hűtővíz. Ha már a gumisnál vagy szerelőnél járunk, mindenképp kérjük meg, ellenőrizze a hűtővizet, azaz annak fagyálló képességét. Amennyiben ez nem megfelelő, egy zord éjszaka alatt akár szét is fagyhat a motor, aminek javítása rendkívül költséges, ám egy rutinvizsgálattal és esetleg egy kis fagyálló folyadék utántöltésével nagyjából -25 fokra beállítva a hűtőfolyadékot elkerüljük az ilyen kellemetlenségeket. Fagyálló mosófolyadékkal töltsük fel az ablakmosó tartályt is, valamint győződjünk meg arról, hogy az ablaktörlők kifogástalan állapotban vannak és csíkozásmentesen végzik munkájukat. Jól jöhet még a hólánc is, egy pár munkás kesztyű, és még néhány pár apróság, amit hasznosnak gondolunk - ezt mindenkinek a fantáziájára bízzuk.

Amint leesik az első hó, kimondottan jó ötlet lehet jeges vezetéstechnikai tréningre menni, de az alapokat akár melegben, szimulált körülmények között is elsajátíthatjuk. Nem rossz, de kockázatosabb ötlet lehet egy elhagyott parkolóban vagy placcon kanyarodni, fékezni néhányat, így még az "éles" helyzetek előtt hozzászokhatunk a jelentősen megváltozott körülményekhez. Ha menet közben kétségeink vannak afelől, hogy vajon milyen az aszfalt tapadása, érdemes kisebb tempónál pár egyenes vonalú fékezéssel belőni a körülményeket. Ne feledjük: menet közben is bármikor változhat a helyzet - ne akkor vonjuk le a tapasztalatokat, amikor már késő.

A téli szezon előtt alapos felkészülést javaslunk és balesetmentes közlekedést kívánunk minden kedves Olvasónknak!




Share/Save/Bookmark