2017. Június 25., Vasárnap

Frissitve:11:02:08

Legfrissebb:

Garázssztorik: egy kicsúszás és a javítás tanulságai

Nyomtatás

„A múlt télen történt, hogy valaki egy kanyarban kicsúszott az útról. A karosszériásaink megjavították, szépen le is fényezték, ahogy kell, csak éppen a kocsi ráfutásgátló elektronikája nem akart működni, és a fényszórója kizárólag a kocsi orra elé világított, mindaddig, amíg egy erre célra készült műszerrel be nem kalibráltuk” – mesélte el Schuck Béla, a Gablini M3 szervizvezetője, hozzá téve, hogy ilyen műszere csak a márkaszervizeknek van.

A mai autók nem csak azért „modernek”, mert euro ötös és hatos motorokkal mennek, és remek utasbiztonsági felszerelésekkel jönnek ki a gyárból, hanem azért is, mert egyre több elektronikai berendezéssel látják el már az úgynevezett tömegmodelleket is. Például a Nissan Micrában és a Note-ban olyan felszerelés van, amit néhány éve még kizárólag a prémium márkák gyártói használtak. Az említett kicsúszás esetében pedig az volt a lényeg, hogy újra be kellett állítani a ledes fényszórót valamint az első lökhárítóban a ráfutásgátló összes szenzorát. Ezt ugyanis minden lakatos munka, valamint fényezés után el kell végezni. Az ilyen beállításokat a márkaszervizben minden esetben egy erre a célra kiképzett szakember végzi, erre a célra gyártott alkatrésszel.

Szükség is van erre a speciális képzettségre, hiszen például a Nissan minden modelljében – a Micrától a Note-on és a Qashqai-on át az X-Trailig – rengeteg elektronikus berendezés van. Vegyük például a kamerarendszert, amelynek révén a fedélzetről teljes körben láthatjuk, mi van az autó közvetlen közelében. Annak érdekében, hogy véletlenül se tolassunk egy tűzcsapnak vagy gyerekkocsinak, a 360 fokos kamerarendszer négy egysége közül kettő a külső visszapillantó tükör alján van. Ám ha a szűk garázsbejárón valaki leüti a tükröt, a kamerákat is újra kell kalibrálni, de ehhez értő szakembert nem találni a független szervizekben – hangsúlyozta Schuck Béla.

A rutinjavítások során rengeteg olyan hiba akad, amit csak gyári célszerszámmal, vagy gyári szoftverrel lehet kijavítani. Például mi a teendő, ha hullámzik az alapjárat? Ma ez úgy megy, hogy a motorvezérlő elektronika eredeti programját új verzióra kell cserélni. A gyárak ugyanis folyamatosan frissítik a szoftverállományukat is, de ezekhez sem férnek hozzá a független szervizek. A rendszeres frissítést a márkaszervizek az internetről tölthetnek le. Nem ingyen persze: a márkaszervizek a célszerszámokért és a szoftverekért, illetve az interneten elérhető oktatási anyagokért komoly összegeket fizetnek.

Az alapjárat hullámzására visszatérve: a szoftverfrissítéskor beszáll egy szakember a laptopjával, összeköti a fedélzeti számítógéppel, és anélkül, hogy kinyitnánk a motorháztetőt, és kész is a javítás. Egy márkafüggetlen szervizben ugyan ki tudják mutatni a hibát, de szoftverfrissítést már nem tudják elvégezni.

Ezt érdemes mérlegelni, amikor javíttatni vagy egyszerűen csak karbantartani szeretnénk az autónkat. Hiszen ki lehet tanulni egy modell legtöbb csínját-bínját, ám a gyári változtatásokat csak a gyári úton kapjuk meg, a költséghatékony módszerek pedig nem feltétlenül vezetnek jóra hosszú távon. Ha már a szervizelés kérdése előjött, nem csak azt érdemes mérlegre tenni, hogy hova megyünk, hanem hogy ott mit választunk, ha cserealkatrészre van szükség.

Az autón elvégzendő időszakos karbantartás vagy eseti javítás alapvetően határozza meg egy adott példány részegységeinek élettartamát, továbbá jelentős kihatással van az üzemeltetési költségek alakulására, sőt, még a szeretett négykerekűnk által nyújtott komfortérzet is függ tőle – egyszerűen szinte minden területre kihat. Épp ezért a műveleteket végző szakműhely hozzáértése, kompetenciája mellett a legfontosabb, hogy a megfelelő minőségű alkatrészt építessük be. Két csoportból választhatunk: a kézenfekvő, biztos megoldást a gyári alkatrészek jelentik, míg a szűkebb pénztárca és bizonyos érvek az utángyártott, más néven utópiaci termékeket helyezik előtérbe.

Első körben tisztázzuk mi a gyári és mit fed az utángyártott fogalma! Gyárinak minősül minden olyan pótalkatrész, szerelési anyag, vagy folyadék, amelyet a járműgyártó első beépítésűként alkalmaz autóiban, illetve amelyet a termék minősége alapján ő maga gyáriként elismer. Az utángyártott alkatrészek körébe pedig mindazon termékek kerülnek, amelyek nem férnek be az előbbi kategóriába.

Természetesen nem várhatjuk el, hogy egy járműgyártó mindent maga készítsen, ennek megfelelően bizonyos alkatrészeket a márkák maguk is beszállítóktól vásárolnak. A gyári fékbetét így lesz például Opel emblémával is megtoldott Ate, míg a vezérműszíj Ford jellel is ellátott Gates, a kuplung pedig Sachs – tehát a gyári darabok nem a járműgyártó saját termékei, hanem ellenőrzött és az adott autógyártónál működő saját minőségirányítás rendszere alapján minősített beszállítók gyári logóval ellátott verziói.

Alkatrészvásárláskor leginkább a kopó alkatrészeknél kerül a vevő dilemmába, de szinten minden területen temérdek választási lehetőség áll rendelkezésre, a fékbetétek, féktárcsák, szűrők, kuplungok, kipufogó-alkatrészek, karosszéria elemek, lámpák, fényszórók, szondák, szenzorok, szíjak, vízpumpák, feszítőgörgők, kapcsolók tengerében gyakran 15-20 különféle gyártó termékei közül válogathatunk a leggyérebb minőségtől egészen a legkiválóbb darabokig. Aztán vannak azok az alkatrészek, amelyekből az adott autóhoz, specifikációhoz, motorhoz csak egyetlen megoldás áll rendelkezésre: ilyenek a főbb motoralkatrészek, a turbó vagy például az óracsoport, de pótlólagosan ajtókárpitot sem kínál más.

A gyári termékek közös jellemzője, hogy ellenőrzött, garantált minőséget szavatolnak, ráadásul az alkalmazásuk révén az adott járműre vonatkozó garanciális feltételek nem csorbulnak. Ennek megfelelően a jótállás megtartása érdekében a garanciális időszakban a gyári alkatrészek alkalmazása erősen javallott.

A biztonságkritikus és a károsanyag-kibocsátást befolyásoló alkatrészek esetében viszont az utángyártott alkatrészeknek is minősítő vizsgálaton kell átesniük, ennek megfelelő „E” jóváhagyási jelet csak az a fényszóró, fékbetét vagy kipufogó dob kaphat, amely megfelel a minősítő vizsgálaton támasztott kritériumoknak. Épp ezért a minősítésre kötelezett pótalkatrészeknél nehéz valóban rossz minőségűt kifogni.

Összességében azonban nem lehet minden kétséget kizáróan állást foglalni a gyári és az utópiaci termékeket illetően, mindkét esetben létezik remek alkatrész és csapnivaló is, ráadásul az árak tekintetében sem feltétlenül könnyű a döntés. Lehet ugyanis kapni vállalható összegért gyári darabokat, míg az utópiaciak esetében a nevesebb alkatrész gyártók termékeinek ára akár a gyáriénál magasabb is lehet. A kép tehát rendkívül árnyalt, ráadásul árakban, a minőségben és az elérhetőségben lévő különbségek a jármű- és alkatrészgyártók, beszállítók függvényében rendkívül hullámzóak – persze vannak olyan alapvetések, melyek mentén haladva kisebb eséllyel lehet mellényúlni a karbantartáshoz szükséges alkatrészek beszerzése során.

Leginkább – persze nem kizárólagosan és nem minden esetben – talán az ár beszédes az adott alkatrésszel kapcsolatban, a gyártók kínálatát végignyálazva amolyan ökölszabályként érvényes, hogy a drágább nagy általánosságban jobb minőséget fed. Jó megoldás lehet a középmezőnyből választani, s akkor a kevésbé tartós, rosszabb példányokat jó eséllyel elkerülhetjük, miközben a pénztárcánk sem ürül ki teljesen. Kifejezetten érvényes a mondás az alkatrészek kapcsán is: az olcsóbb lesz a végén a legdrágább. Ergo egy egyszerű példával élve a legkisebb összegért beépített, silány minőségű alkatrész hamar elromlik, míg mondjuk az annak tartósságát többszörösen felülmúló gyári alkatrész csak másfélszer annyit kóstál.

Példákat erre bőven lehet felhozni, már a saját tapasztalatinkból is bőven tudunk csemegézni. Az olcsó-drága tengely árnyaltságát jól jelzi például az abroncs kérdése. Megtörtént már velünk, hogy egy olcsón vásárolt abroncs a drágább, igényesebb termék futásteljesítményének töredékére volt képes ugyanazon az autón, hasonló körülmények között, így végül költségesebbre jött ki az első ránézésére kedvezőbbnek tűnő megoldás. Emellett pedig a más tekintetben is rosszabb minőségű terméket használtuk.

A gyári és utángyártott kérdéskörben az akkumulátor is jó példaként felhozható. Sokszor tapasztaltuk, hogy a gyári akkumulátorok 4-10 évig is megállják a helyüket, miközben ugyanabban az autóban az utángyártott példányok (különböző márkákból) rendre legfeljebb 3-4 évig húzzák hasonló használat mellett. Lehet, hogy költségek terén valamivel még így is jobban jövünk ki, viszont minden egyes meghibásodási alkalommal indítási problémánk lehet, vagyis akár cserben is hagyhat az autónk. Ennek a következményeit pedig gyakran nem ellenpontozza a néhány ezer forintos esetleges megtakarítás. Ráadásul az is előfordult, hogy hiába volt az utólagos akkumulátorunk feszültsége kimérve is megfelelő, a szövevényes elektromos hálózattal rendelkező autónkban egyes funkciók (pl. az elektromos kormányoszlop-állítás) nem működtek megfelelően - a gyári megoldásra visszatérve pedig elmúlt a probléma.

Ezek alapján persze tilos általánosítani, viszont soha nem árt a konckázatot és a befektetés megtérülését mérlegelni, különösen a biztonsági opcióknál. Nehezíti a helyzetet, hogy a sok esetben gyáriként elismert, illetve akár az utópiaci termékek vonatkozásában is jó minőséget garantáló alkatrész-gyártók termékeit egyre szélesebb körben másolják. Noha a vezérműszíj esetében a Gates sok esetben gyári ajánlás, manapság számos hír érkezik a hamisítás tényéről, ahogy a gyertyáknál sem ritka a másolatok felbukkanása, a hamisított olajokról nem is beszélve. Mindez azért veszélyes, mert a hamisítványok egyre magasabb fokú hasonlósága megnehezíti a beazonosítást, gyakran a szakszervizek sem tudják kiszúrni a szinte tökéletes másolatot. Persze a hasonlóság itt megállapodik a kinézetben, a felhasznált alapanyagok, a működés közel sem azonos az eredetiével.

Alapvetően tehát a gyári versus utángyári alkatrészek témakörében még annak komplexitása, összetettsége ellenére is ökölszabályokkal, jó és racionális döntésekkel könnyedén ellavírozhatunk nagyobb mellényúlás nélkül. A gyári és a minősítésre kötelezett utópiaci termékek már önmagukban is valamiféle minőséget garantálnak, míg az egyéb alkatrészek esetében az ár és a gyártó nevének nívója alapján hozhatunk jó döntést. Emellett természetesen továbbra is azt ajánljuk a kedves Olvasóknak, hogy a garanciális időszak alatt ne spóroljanak a gyári alkatrészen, illetve bátran és határozottan kérjék ki a szakszerviz munkatársának véleményét, ahogy a több éves tapasztalatok alapján hazánk legnagyobb alkatrészáruház hálózatai és azok szakemberei is hasznos segítséget tudnak nyújtani ebben a kérdésben. A bőséges információ sajnos elengedhetetlen a jó döntéshez, utóbbi viszont kifizetődő, mind tartósság, mind a pénztárca szempontjából.

És végül jöjjön egy, az alkatrészek eltérő minőségét kiválóan szemléltető példa a Mercedes-Benztől. Nem ritka, hogy a nagy gyártók tetszetős könnyűfém felnijeit - természetesen jóval alacsonyabb minőség mellett - másolják le, azonban a németek óva intenek ezek használatától, amit videóra vett precedenssel támasztanak alá. A CLA Shooting Brake jobb első pozíciójára a gyári és a másolt felnit szerelve is mesterséges, de könyörtelen kátyúba hajtanak azonos tempó mellett.

A végeredmény magáért beszél: az utópiaci felni minőségét remekül szemlélteti, hogy a kátyúba hajtva a karimából egész nagy darab törik ki, használhatatlanná válik a keréktárcsa, míg a lassított felvételen jól látható módon a gyári felni sértetlenül ússza meg a mutatványt.




Share/Save/Bookmark