2017. Június 25., Vasárnap

Frissitve:11:02:08

Legfrissebb:

Megvalósult Verne Gyula álma

Nyomtatás

Verne Gyula az elektromosság elkötelezett és jövőbelátó híve volt egy olyan korban, amikor a high-tech világítás a gázlámpa volt. Az 1870-ben megjelent Nemo kapitányban (eredeti címe: Húszezer mérföld a tenger alatt) a Nautilust akkumulátorok táplálta villanymotor hajtja. Mára pedig eljutottunk oda, hogy az egész világ az elektromos autózásról beszél, és minden gyártó készít, vagy legalábbis tervez e-autókat.

Hazánkban pedig az a jó hír, hogy a legfeljebb 15 millió forintba kerülő, tisztán elektromos hajtású személyautók és kishaszonjárművek vásárlásához a vissza nem térítendő támogatás mértéke a vásárlás időpontjában érvényes bruttó eladási ár 21 százaléka, legfeljebb 1,5 millió forint lehet.

Az elektromos modelleket egyelőre inkább második autónak veszik, kifejezetten városi közlekedésre és a zöld rendszám előnyeinek kihasználására, de van más példa is. Egy Nissan e-NV200 elektromos furgonnal járó vállalkozó elmondta, hogy azért adott 4 millió forinttal többet az elektromos kivitelért, mert öt budapesti plázában van üzlete, ahol minden alkalommal ingyen feltöltheti az akkumulátort, tehát nincs üzemanyagköltség, viszont az autóra nem kell parkolási díjat fizetni. Kiszámította, hogy négy év alatt anyagilag pont ott tart, mintha dízelmotoros furgonnal járna. Ilyen furgonból állított munkába 18-at a Magyar Posta is decemberben.

Az elmúlt évben a Nissan elektromos autóinak eladási darabszámát csak a Tesla előzte meg, de ha hozzávesszük a Kínában – egy megállapodás révén – nem Nissan néven készülő Leaf-eket, a japán cég messze megelőzi az amerikait.

A harmadik generációs Leaf 2015-ben lépett piacra 30 kilowattórás akkumulátor kapacitással. Ezzel az akkuval a 109 lóerős jármű a tapasztalatok szerint 220-230 kilométert tehet meg, de ideális körülmények között akár a 250 kilométer is elérhető. Az üzemeltetési költség ugyanakkor csak negyede egy azonos kategóriájú dízelautó költségének.

A Gablini M3, a Gablini Budaörs, és a Gablini Zugló Nissan márkakereskedésekben a járművek első két évében ingyen lehet tölteni az akkumulátorokat a nagyteljesítményű berendezéseken, amelyek révén harminc perc alatt nyolcvan százalékos töltöttségi szint érhető el – mondta el Molnár Tamás, a Gablini Autószalonok szerviz flotta értékesítője, hozzátéve, hogy a kínálatban megjelent a Hyundai Ioniq szedán elektromos változata, az Ioniq Electric is.

A budapesti Green Taxi flottája közel hetven darab Nissan Leafből áll, és a szerviztapasztalatok igen kedvezőek. Csak 140 ezer kilométernél kezdték el cserélni a fékbetéteket, és az akkumulátorcsere sem okoz nagy anyagi érvágást: a Nissan akkucsomagjának 192 cellájából bármelyeket ki lehet cserélni, ha nem veszi fel a töltést. Másrészt az sem mellékes, hogy a 30 kilowattórás akkumulátorra a gyártó 8 év, vagy 160 ezer kilométeres kapacitásgaranciát vállal.




Share/Save/Bookmark