A benzinkutakon jelenleg elég egyértelmű jelölésekkel találkozhatunk, ami az üzemanyagokat illeti: a benzint legtöbbször az oktánszám feltüntetésével és zöld színnel, míg a dízelt a D betűvel és feketével szokták jelezni a töltőpisztolyon – legalábbis legtöbbször. A jól megszokott rend azonban holnaptól változhat, ugyanis egy új európai szabályozás a töltőállomásokat és az autógyártókat is kötelezi majd arra, hogy az új megjelöléseket használják.

A 2014/94 EU irányelv alapján tehát október 12-től elméletileg már az új jelölésekkel fogunk találkozni a kutakon, noha tapasztalataink alapján a dolgozók sok helyen még nem is hallottak az új szabályokról. Mindenesetre a lényeg, hogy ezentúl a különböző típusú benzineket egy körben lévő E5, E10 és E85 kódnév alatt találjuk majd, amely az etanoltartalmat jelöli – az elsőnél 5, a másodiknál 10, a harmadiknál pedig értelemszerűen 85 %-os etanoltartalommal számolhatunk. Egyébként előbbi kettőt találhatjuk majd a megszokott 95-ös vagy 98-as oktánszámú benzint tartalmazó oszlopokon – itthon valószínűleg az E5 lesz a legjellemzőbb, míg a különböző adalékokat külön jelölik majd a kutakon.

Talán a legjobb, ha a kört és a négyzetet jegyezzük meg - a betűk becsapósak lehetnek

A nagyobb problémát valószínűleg az okozza majd, hogy a dízelt ezentúl B betűvel jelölik majd, ami sokakat megtéveszthet. A négyzetben található B7 és B10 kódok az adott üzemanyag biodízel tartalmára utalnak, ami 7 vagy 10 % lehet, ám ennek nincsen túl nagy jelentősége, hiszen szinte mindegy, hogy melyiket tankoljuk gázolajos autónkba – Magyarországon egyébként szinte mindenhol csak a B7-es verzió lesz megtalálható. Dízelből még a teljesen szintetikus XTL kódú változat lesz elérhető, amely hazánkban szintén nem túl elterjedt.

Az alternatív üzemanyag kódjait a megkülönböztetés érdekében rombuszba írják majd, ám ezek már jóval egyértelműbbek lesznek: H2, CNG, LPG és LNG, ahogyan egyébként a köznyelvben szoktuk emlegetni ezeket – a H2 a hidrogént, az LNG pedig a folyékony metánt jelöli. Az biztos, hogy az első pár alkalommal érdemes lesz nagyobb figyelmet fordítani a tankolásra, noha valószínűleg közel sem lesz olyan ijesztő a helyzet, mint elsőre tűnhet, hiszen a kutakon az új jelölés mellett azért a régiek is maradhatnak, így bár ott lesznek a fenti képen is látható új kódok, azok remélhetőleg nem okoznak majd túl nagy kavarodást. Az új autók esetében egyébként nem lesz gond, ugyanis a tanksapkán belül már szintén ezekkel a jelzésekkel kell majd feltüntetni a gyártóknak, hogy melyik üzemanyagokat fogadja majd be a négykerekű – a nyitóképünkön látható Honda Jazzben például már elég régóta megtalálható az új kódok.

Kommentek