2018. Augusztus 20., Hétfö

Frissitve:02:02:45

A jövő macskaszemmel – kilométerek a turbinás Jaguar C-X75 volánjánál

Nyomtatás

C-X75 – nem hibáztatok senkit, ha semmitmondónak tűnik a négykarakteres kombináció. Elvégre a tanulmányautók jönnek, aztán még gyorsabban mennek, és bár a fejlődés nagy részét nekik köszönhetjük, végül mindig egy sötét garázs - vagy jobb esetben egy múzeum - sarkában kötnek ki.

A kivételt ezúttal a Jaguar Párizsi Autószalonon bemutatott nagymacskája adja, amely nem csak a Tata segítségével megalkotott szép új világot vetíti előre, hanem néhány kilométer erejéig próbakörre is elvihető. Ezt bizonyítja az a tény is, hogy a brit márkával szoros kapcsolatban álló Autocar magazin is megtette saját kilométereit már a kormánya mögött, de a híres amerikai showman, Jey Leno sem kivétel ez alól. A tapasztalatokat viszont már mi összegezzük.

Valahol az egész ott kezdődik, hogy valaki mer nagyot álmodni. Ilyet persze mindannyian teszünk, az igazi kurázsi viszont megvalósítani ezeket az álmokat. Az innováció is éppen erre a történetre rímel, melyre a 75 éves Jaguar múltjában is volt már számos példa, és valószínűleg lesz is, ugyanis az indiai Tata – a tulajdonos – komoly hátteret biztosít a növekedés és a fejlesztés biztosításához. Erre példa az ominózus 75 éves évfordulót megörökítő C-X75 is, amely lélegzetelállító formavilága mellett turbinákkal töltött elektromotoros hajtásával is kitűnik a tömegből.

Bár Jay Lenót – saját bevallása szerint – nem emlékezteti semmire az újdonság formavilága, amely azért szerinte is meglehetősen Jaguaros, mi még emlékszünk a méltatlanul elfeledett XJ220-ra, melyre valószínűleg a formatervező, az időközben őszes öregúrrá nemesülő Ian Callum is gyakran gondolt. Az ütőkártyák tovább gyarapodnak a felszín alatt. Egyrészt ott a beltér, amely a mai szuperautókhoz képest kisebb és alacsonyabb járműben megfelelő teret és kilátást kínál, és működőképes csúcstechnológiát tartalmaz. A kormány mögött helyet foglalva rögtön gyönyörű, egy darabból készült alumínium szobrokon állapodhat meg a tekintetünk, melyek az ajtó borítását, vagy épp a műszerfal jó részét adják.

Nem is csoda, hogy ilyen környezetben a beszállítók is szárnyalhattak, akik szabad kezet kapva az autó különböző részeibe – főleg az ajtókba – 250 Bowers & Wilkins hangszórót helyeztek el (a mobiltelefonokéban alkalmazottakéhoz hasonló méretben), hogy egy eddig még nem ismert hangképet teremtsenek meg. Ugyancsak szemet gyönyörködtető, ám funkcionális látvány a TFT-s műszerfal, amely a sebesség és az energiafogyasztás mellett LED-ekkel jelzi a két turbina működését és a megtehető távolságot. Persze – ahogy azt már megszokhattuk – Apple nélkül egy valamirevaló tanulmány mit sem ér, úgyhogy itt is széleskörű funkciók támogatják az iPhone és társaik használatát.

De térjünk csak vissza a turbinákhoz, elvégre az igazi érdekességet ők szolgáltatják. Az autó közepére épített két kisméretű, és a tapasztalatok szerint nagyon halkan működő hajtómű (a brit Blandon Jets gyártmánya) összesen 190 lóerő előállítására képes, a csavar pedig az, hogy ezt LPG vagy CNG gázzal, bioüzemanyaggal, vagy csak simán gázolajjal is megteheti, szorgalmasan ellátva energiával a lítium-ion akkumulátor-csomagot. Utóbbinak van bőven dolga, ugyanis négy éhes szájat kell etetnie: az egy-egy kereket hajtó elektromotorok összesen 788 lóerő és 1600 Nm nyomaték leadására képesek.

És hogy mire jó a sok hókuszpókusz? A 3,4 másodperces 0-100-as sprintadat magáért beszél, de ez még a 330 km/h-s végsebességgel karöltve sem mond el mindent az autóban rejlő potenciálról. A C-X75 ugyanis még a Bugatti Veyront is sarokba szorítja: álló helyzetből 15,7 másodperc alatt (!) gyorsul 300 km/h-ra – közel egy másodperccel sebesebben, mint az 1001 lóerős luxuskupé. A kirobbanó dinamizmus a csekély, 1350 kilogrammos üres tömegnek és a kategóriában jónak számító, 0,32-es legellenállási együtthatónak is köszönhető, de igazán a fogyasztás tükrében válik impozánsá. A működőképes tanulmány – ahogy ezt a próbákon is bizonygatta – 110 kilométert képes megtenni egy feltöltéssel, majd pedig a 60 literes tankból kortyolgatva a turbinák még további 900 kilométert hozzátesznek a hatótávolsághoz – 6,7 literes fogyasztásról tanúbizonyságot téve. De ha a szokásos tesztciklust nézzük, a C-X75 amellett, hogy bármelyik szuperautóval felveszi a versenyt, büszkén magán hordozhatja a 0 l/100-es jelzést. Persze azért áramot fogyaszt, úgyhogy a csoda inkább csak erős közepes, de azért megnyugtató, hogy egy 788 lóerős autóval el lehet járni 7 literes fogyasztásból. Ha már a fogyasztásnál tartunk: a nagymacska az EU tesztkörét 0,9/100 km-es átlagfogyasztással abszolválta, no comment - gondolják el ugyanezt a hatékonyságot mondjuk 195 lóerővel…

A fejlett technológia ellenére a hajtáslánc nem mindegyik pontja bonyolult; váltó például nincs is: a 8000-et forgó elektromotorok 3,1:1-es áttétellel hajtják a kerekeket. Egyedül a turbinák munkáját variálhatjuk a Normal, EV (csak elektromos) és Track (pályaautózásra szánt) módok között váltogatva. Utóbbi persze nem csak a hajtóműveket állítja versenykészültségbe, de előhív a műszerfalra egy időmérő-képernyőt, bekeményíti a lengéscsillapítást, alacsonyabbra veszi a szabad hasmagasságot és még az internetről le is tölti az aktuális versenypálya térképét, néhány hasznos tanáccsal karöltve, amely kimondottan hasznos funkció lehet egy kezdő pilóta számára mondjuk a 176 kanyarral tarkított Nordschleifén.

Az élet azért nem fenékig tejfel, és hiába dicséretes már eleve a tény, hogy a legtöbb koncepcióhoz képest a C-X75 valóban működőképes, azért az Autocar elárulta, hogy javarészt még éretlen a technológia: a kormányzás nehézkes, a legtöbb funkció korlátozott és szerényebb teljesítmény áll rendelkezésre, mint ahogy azt a számok sugallják. Nem is valószínű, hogy ebben a formában szériagyártásba kerül a Jaguar ötletgyűjteménye, viszont a megszerzett tapasztalat hasznos forrás lesz a jövő autóinak elkészítésén. Elvégre a belsőégésű motorok által táplált elektromotorok technológiája már szériagyártásban is elérhető például a Fiskernél, hogy a hamarosan Wankel-motorral becsatlakozó Audiról ne is beszéljünk.

A csúcstechnológia mellett viszont számos olyan ígéretet is magán hordoz a C-X75, amely egy jövőbeli Jaguar szuperautón visszaköszönhet. Az aktív használóknak például fontos, hogy a lenyűgöző formavilág mellé tágas, jó kilátást biztosító beltér is társul, vagy éppen az, hogy a vezetőülés az első és a hátsó kerék között félúton helyezkedik el.

És ez csak néhány részlet egy olyan autóból, amely azt mutatja meg, hogy milyen lesz néhány év múlva az a Jaguar, amelyet majd a szalonokban megvásárolhatunk...




Hozzászólások  

 
#1 2010-12-26 20:03
Ehez a kocsihoz képes a Ferrari egy ocska trabant!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark