2017. Augusztus 24., Csütörtök

Frissitve:03:00:23

Renault Latitude menetpróba - Nagyra hajt.

Nyomtatás

A francia gyártók általában inkább az alacsonyabb kategóriákban jeleskednek annak ellenére, hogy Franciaországot az igazi luxus és stílus hazájaként aposztrofálja a világ. A Renault-nál sincs ez másképp, azonban a gyártó emberei az immár hazánkban is kapható Latitude bevezetéséhez szép reményeket fűznek.

Persze a Renault is próbált már szerencsét a felsőbb szegmensekben, elég csupán a Safrane, az Avantime vagy éppen a Val Satis modellekre asszociálni, azonban különc stílusuk és az általuk közvetített luxus ellenére a piac egyáltalán nem értékelte az igyekezetet - gyakorlatilag mindegyik elbukott, és szép lassan kikopott a palettáról.

Most viszont teljesen más irányból közelítették meg a problémát a franciák, és inkább egy konvencionálisabb köntösbe bújtatták a prémiumnak szánt utasteret, amivel talán nagyobb sikerre számíthatnak, hiszen az ezen kategóriából választó vásárlók jó része inkább a hagyományos értékeket részesíti előnyben.

Az alapot a Renault egyik partnere, a Samsung szolgáltatta az SM5 modellel, amelyet a formatervezők – a Koleoshoz hasonlóan – egyszerűen átöltöztettek az európai ízlést szem előtt tartva; lényegében az orrot és hátsó traktust szabták át a mérnökök a Renault aktuális irányzatának szellemében. A képeken kissé semmilyennek tűnő 4,9 méter hosszú Latitude a valóságban komoly, határozott kiállással büszkélkedik, de ettől függetlenül tényleg izgalomtól mentes a vonalvezetés. A letisztult formákat itt-ott jelentősebb mennyiségű króm betéttel dobták fel, ami a látvány mellett az autó prémium mivoltát is hivatott jelezni. Egyébként a franciák nem is erre, sokkal inkább a magas szintű kényelmet biztosító beltérre büszkék leginkább.

A szokásos elektronikai és kényelmi arzenált most nem zongoráznám végig, ellenben egy-két részlet mindenképp említést érdemel. A legnagyobb figyelmet talán a sofőr és az utasok még komfortosabb utazását biztosító rendszerek, így a légtisztító és –frissítő (ionizátor), valamint a masszázsfunkcióval ellátott vezetőülés kapták. A bőr(hatású) ülésekbe huppanva a látványos LED-es műszerfalvilágítás vonja magára a figyelmet, ami hamar át is szegődik a változtatható intenzitással illatozó középkonzolra - persze nyilván nem ez a négykerekű legfontosabb képessége. A helykínálat elöl nagyvonalú, hátul viszont 185-190 centis magasság felett már a fejtér szab gátat a felhőtlen kényelemnek.

Az utasérben fellelhető anyagok persze nem a legkifinomultabbak, de az árkategóriát figyelembe véve nem érheti panasz a franciák limuzinját. Becsületükre szóljon, hogy a kárpitozást tekintve a katalógusban nem is bőr, hanem bőr hatású anyag szerepel (sok gyártó ezt nem meri felvállalni). Ugyanígy a kapcsolók és egyéb kezelőszervek működésére nem lehet rossz szavunk, viszont néhány ergonómiai baki azért becsúszott: példának okáért a váltó teljesen előretolt (P) pozíciójában túl közel esik a középkonol alsóbb gomjaihoz, így azok nyomogatása már hagy kívánnivalót maga után - hozzáteszem, a váltó menet közben nem lehet "P" helyzetben, így ez is csak álláskor lehet zavaró.

De nézzük a legfontosabb tényezőt: mit is kapunk pénzünkért? A legolcsóbb konfigurációt a 140 lóerős kétliteres benzinmotor és az alapfelszereltség párosa alkotja 6.490.000 forintért, azonban a dízelmotorokra kimondottan éhes hazai piac biztosan nem ezt a kivitelt preferálja majd. Nézzük csak a lista másik végét: a csúcsverzió a háromliteres V6 dCi Initiale; ez a szint a panoráma tetőn kívül tényleg mindent magában foglal, azaz a bőrhatású kárpitozásért, a kanyarkövető xenonfényszórókért és a szépen szóló Bose hifiért sem kell további összeget fizetni, azonban a 240 lóerős dízelmotor és az automataváltó párosa ily módon felextrázva éppen 12 millió forint alatt marad, tehát nyilván ez sem lesz a legnépszerűbb változat idehaza. Ellenben az arany középutat jelentő – de még így is bőségesen felszerelt – Privilege szinthez két korrekt gázolajos erőforrásból választhatunk: a kétliteres dízel 150 lóerővel és kézi váltóval 7.790.000 forint ellenében vihető haza, míg az erősebb, 175 lovas automata verzió 8,44 milliót kóstál.

A menetpróbán a 175 lóerős (360 Nm) kétliteres dízelt és a háromliteres V6-os dízelt (450 Nm) próbálhattuk ki, mindkettőt hatfokozatú automata váltóval párosítva - ahogy azt ebben a kategóriában illik. Hazánkban nyilván a kisebbik öngyulladós lesz a legnépszerűbb darab (illetve a kézi váltós 150 lovas), úgyhogy belőle rögtön két kivitelt is górcső alá vettem: az egyik a szolidabb Privilege, míg a másik a csúcsfelszereltségű Initiale volt. Az extrák közti differenciát leginkább az anyagokon érezzük, ugyanis míg előbbi szövetkárpittal operál, utóbbiban az említett bőr hatású anyag hívogat. A kényelem hibátlan, és főként a magasabb felszereltségű változat ülései kényeztetnek - szó szerint, ugyanis kedvünkre masszíroztathatjuk elgémberedett hátunkat, a számos beállítási lehetőséget kihasználva.

A 175 lovas dízelmotor egyébként becsületesen mozgatja a méretes karosszériát, de nyilván nem a dinamizmus az ő fő erénye - viszont 6,5 literes gyári vegyes fogyasztása abszolút kellemesnek hat. Egyébként már alulról is kellemesen húz a négyhengeres és az automataváltó is korrekt partner a nyugodt suhanásban, finom váltásaival abszolút passzol a motor karakteréhez. Összességében fenntartások nélkül ajánlható ez a hajtáslánc.

Ellenben a V6-os erőforrás sokkal jobban illik a közel öt méter hosszú limuzinhoz. Szépen morajló hangja és 240 lóerős csúcsteljesítménye, valamint az 1500-as főtengelyfordulattól rendelkezésre álló 450 Nm-es nyomaték komoly vehemenciával gyorsítja az üresen is majd' 1,7 tonnás autót. Azonban hiába a V6-os vágyaink tárgya, a csúcsmotorért 11,9 millió forintot kell letenni az asztalra, amiért más márkáknál is jó vételt köthetünk.

A futómű különben teljesen rendben van; hangolása inkább kényelmes, mint sportos, viszonylag csendben és hatásosan lépi át az úthibákat, ráadásul mindeközben az autó stabilitására sem lehet panasz. A kormányzásra viszont nem adhatunk jelest: ez sajnos kissé plasztikusra sikerült, másrészt az útról közvetített információ mennyiséges is lehetne több.

Mindent egybevetve kellemes autó a Latitude, hiszen belül kényelmes, dízelmotorjai takarékos és hű társak lehetnek a mindennapokban, ráadásul a futómű is jó pontokat szerez. Az összkép viszont valahogy mégsem az igazi; kissé jellegtelen formájával valószínűleg nem fogja megduplázni a Renault eladásait, ellenben a márkahű Laguna tulajdonosok tágasabb, kényelmesebb társra lelhetnek benne.

Egy biztos: a hazai piacon nem lesz könnyű dolga a Latitude-nak. A benzinmotoros kivitel például komoly konkurenst kap a kiváló árral kecsegtető Peugeot 508 személyében, hiszen a frissebbnek ható oroszlános modell remek, BMW-féle 156 lovas (240 Nm) 1.6 THP motorjával (hasonló felszereltség mellett) kerek 400.000 forintos felára ellenére is eldönti a párbajt, az öngyulladósoknál pedig a kiváló 2,2 literes 204 lovas (450 Nm) HDi-vel támad az 508, hiánytalan felszereltség mellett 10,4 millió forinttól.

Eközben a magasabb árkategóriában induló erősebb dízeleket a Skoda Superb is megszorongathatja kétliteres gázolajosaival, a Volkswagen Passat pedig mindeközben a (jóval) drágább kasztba sorolható, viszont az ő esetében a hozzáadott értékek, a kifinomultság és a plusz presztízs miatt keletkezik az ártöbblet.

De mindenképp drukkolunk a Latitude-nak, hiszen a klasszikus, komfortos limuzin üde színfolt a Renault palettáján.

Renault Latitude 2.0i 16V 2.0 dCi 150 2.0 dCi 175 A. 3.0 V6 dCi A.
Lökettérfogat (cm3) 1997 1995 1995 2998
Csúcsteljesítmény (le) 140 / 6000 150 / 4000 175 / 3750 240 / 3750
Csúcsnyomaték (Nm) 195 / 3750 320 / 2000 360 / 2000 450 / 1500
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,3 mp 10,3 mp 9,9 mp 7,6 mp
Végsebesség (km/h) 205 210 215 235
Váltófokozatok/típus 6, man 6, man 6, aut 6, aut
Átl.fogyasztás (l/100 km) 7,9 (B) 5,3 (D) 6,5 (D) 7,2 (D)
CO2-kibocsátás (g/km) 181 140 170 188
Menetkész tömeg (kg) 1425 1535 1620 1655
Hosszúság (mm) 4897 4897 4897 4897
Szélesség (mm) 1832 1832 1832 1832
Magasság (mm) 1483 1483 1483 1483
Tengelytáv (mm) 2762 2762 2762 2762
Csomagtartó térf. (l) 477 477 477 477
Fordulókör (m) 11, 2 11, 2 11, 2 11, 2
Alapár (forint) 6.490.000 7.790.000 8.440.000 11.990.000




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark