Forma-1-es tanulmánnyal borzolja a kedélyeket a McLaren

Nyomtatás

Nem véletlenül tartják a Forma-1-et a motorsportok királykategóriájának, hiszen technológiai téren ezekben a versenyautókban találkozhatunk a legmodernebb megoldásokkal – legalábbis, ami az erőforrásokat illeti. Természetesen aerodinamika terén is élen járnak ezek a formaautók, még ha látványra nem is azt nyújtják, amit sokan elvárnának. A McLaren azonban készített nekünk egy tanulmányt, mely a jövő Forma-1-es autóit kívánja megmutatni nekünk.

Az MP4-X névre keresztelt járgány már ránézésre is igencsak jövőbemutató: a jelenlegi bonyolult megoldások helyett letisztult formák jellemzik. Ezt persze az aktív aerodinamikai elemeknek is köszönheti az autó, és a kategóriában már régóta terítéken lévő fedett pilótafülke is sokat dob az összképen – és a biztonságon is. Az elektronikus úton folyamatosan változó beállítások helyességéről az autóra szerelt érzékelők gondoskodnak, így lehetővé téve, hogy ne a pilótának kelljen folyamatosan belenyúlnia a technikába.

Ez természetesen lehetővé teszi, hogy a pálya különböző részein, így például a kanyarokban és az egyenesekben a lehető legjobb teljesítményt tudják kihozni az autóból. A fedett pilótafülke sem csupán a biztonságot szolgálja, hiszen a modell a szélvédőre vetítő kijelző segítségével képes minden fontos információt a vezető orra elé varázsolni. A McLarennél különösen arra büszkék, hogy mindez nem csupán elméletben létezik: a gyáriak elmondása szerint működőképesek ezek a technológiák, persze még elég kezdetleges verzióban.

Vannak még ennél is elrugaszkodottabb elképzelések az MP4-X-ben. Elméletben ugyanis az autó képes felismerni a pilóta agya által kibocsátott jeleket, így gyakorlatilag beavatkozás nélkül, pusztán gondolatokkal irányítható néhány rendszer. Ez egyelőre valóban csak elméleti megoldás, ugyanakkor az angolok állítása szerint már folynak a fejlesztések, és egyáltalán nem lehetetlen ez az opció – ami egyébként a későbbiekben a személyautók esetében is érdekes alternatíva lehet.

A gyáriak a jövőbemutató erőforrásról sem feledkeztek meg: a szakemberek az energia-visszanyerő rendszereket állították a középpontba, amivel jóval hatékonyabbá lehetne tenni a versenyautókat. A legérdekesebb elgondolás ezek közül egyértelműen az indukciós töltési megoldás, mely a pályába épített töltőkből nyerne energiát az autónak – akárcsak gyermekkorunk kedvelt kisautós pályáinál, csupán vezetékek és mindenféle érintkezés nélkül. A különleges versenygépbe azért néhány megszokottabb rendszer is bekerült, így például képes a napból is kinyerni az energiát, de a fékezések után is visszatáplál az autó – akárcsak a mai Forma-1-esek.

A McLaren célja persze csak egy jövőkép vizionálása volt az MP4-X-szel, hiszen a valóságban még sokáig nem találkozhatunk majd hasonló megoldásokkal. John Allert, a gyáriak egyik magas rangú mérnöke így nyilatkozott: „a Forma-1 kulcsfontosságú, tradicionális tulajdonságait – mint a sebesség, az izgalom és a teljesítmény – szerettük volna ötvözni a sportágban egyre fontosabb szerepet játszó megoldásokkal, mint a pilóták biztonsága és a hibrid technológiák.” Egy dolog biztos, szívesen látnánk a versenypályán az angolok különlegességét, de erre még sokat kell várnunk, addig is nézzék meg az alább látható videót.




Share/Save/Bookmark