2017. Április 25., Kedd

Frissitve:08:02:42

A jövő középkategóriása a mában – Volkswagen Passat GTE bemutató

Nyomtatás

A Volkswagen végre megkezdte az egészen frissen leleplezett, konnektoros hibrid Passat GTE gyártását. A hibrid középkategóriásban az egyazon elven dolgozó Golf GTE technikája dolgozik, azonban a mérnökök a magasabb kategóriás Passathoz igazították a hajtásláncot, így az még erősebb lett, amihez nagyobb akkuk is dukálnak. Nekünk még sajnos nem volt alkalmunk kipróbálni az autót, azonban egyes szerencsés külföldi kollégák már vezethették a típust, mi pedig külföldi sajtó rovatunk adta lehetőségeit kihasználva be is mutatnánk Olvasóinknak a modellt a kinti cikkekben olvasottak alapján.

Egyre több gyártó igyekszik minél több konnektorról is tölthető hibridmodellt piacra dobni, ami nem csoda, hiszen ezek az autók jórészt egyesítik az elektromos és a belső égésű motorral szerelt négykerekűek erényeit, így ez a technológia a közeljövő legkompetensebb alternatív hajtásmódját alkotja.

Számos gyártó – főként a prémiumok – már több hasonló elven működő modellt dobott piacra, azonban a Volkswagennek van egy komoly ütőkártyája a konkurensekkel szemben mind a Golf GTE, mind pedig a Passat GTE esetében. Míg a többiek általában 30-35 km-es elektromos hatótávolságot ígérnek, addig a ’népautók’ papíron 50 kilométerre képesek, a különbség pedig jelentős: míg a többiek a valóságban inkább csak 25 körüli értéket tudnak, a Golf és a Passat GTE akár 40 kilométert is abszolvál normális használat során, így a mindennapi közlekedésben jobban használható. És a jelentős tömegpluszt, valamint a kisebb csomagtartót – na meg a magas vételárat – leszámítva igazából semmiféle kompromisszumot nem igényel a Passat GTE, a Golfhoz hasonlóan.

A magyarországi piacra egyelőre nem érkeztek meg az újdonságok, Németországban viszont máris rendelhetőek. A Passat GTE szedán és kombi (Varian) karosszériával egyaránt elérhető, a Golfnál 7 illetve 8 ezer euróval drágábban, ami annyit jelent, hogy ha a Golf GTE 11,7 millió forintos hazai alapárából indulunk ki, hazánkban akár 13,5-14 millióra is rúghat a hibrid Passatok vételára. Ez eléggé ijesztően hangzik, főleg annak tudatában, hogy a 240 lóerős biturbós dízellel szerelt összkerékhajtású Highline kivitelek már 12,5/12,8 milliótól elérhetőek a listaárak szerint. De ne ítélkezzünk előre az árakról, hátha ’megajándékoz’ minket az importőr egy nyomottabb, legalább a gázolajos csúcsmodell szintjén lévő indulóárral, ami jóval kompetensebbé tenné az alternatív hajtású verziót. Merthogy egyébként a külföldi kollégák véleménye alapján szuperül sikerült és abszolút harmonikus a modell. Olvassanak tovább és röviden összefoglaljuk, hogy mit érdemes tudni a konnektoros Passat GTE-ről.

A GTE már küllemét illetően is jól elkülönül a hagyományos hajtáslánccal bíró modellektől, hiszen jellegzetes, krómozott hűtőmaszkjáról és a kék színű részletekről azonnal felismerhető. A töltés helyét a hűtőmaszk menetirány szerinti bal oldalán alakították ki a német szakemberek. A GTE verzió továbbá új, jellegzetes C-formát kirajzoló menetfénnyel rendelkező lökhárítót is kapott - akárcsak a Golf GTE -, a finomságok sorát pedig a tetszetős 17 hüvelykes könnyűfém felniszett és a kékre fényezett féknyergek teszik teljessé.

Az utastérben ugyancsak feltűnik a Volkswagen hibridjeinél sztenderd kék motívum, ahogy a műszercsoport is kifejezetten a benzin-elektromos modell számára készült, a fordulatszámmérő helyén a hibrid rendszer pillanatnyi állapotát mutató órával. A bőrborítású kormánykerék fém betétjén ugyancsak feltűnik a GTE felirat, a hangulatot pedig a kék kontrasztvarrás és az ízléses kárpitozás fokozza. Egyébként minden, és így persze a jó összeszerelés, az áttekinthető kialakítás és az óriási helykínálat is megegyezik a többi Passatéval, egyedül a csomagtartó mérete csökkent le a szedán esetében 402, a Variantnál pedig 483 literre, ami átlagosan mintegy 170 literes mínuszt jelent. Jelentős tehát a csökkenés, azonban – főleg a kombi – puttonya így is bőven elég helyet kínál. Most viszont végre nézzünk be a lemezek alá!

Amint fentebb is említettem, a gyári adatok szerint teljesen elektromos üzemmódban (persze van dedikált gombja is a tiszta autózásnak) nem kevesebb, mint 50 kilométert képes abszolválni a Passat, ami még a piac hasonló típusai között is kiemelkedően magas. A tapasztalatok szerint 40, sőt, odafigyelve kicsit több kilométert is lehet villanyos üzemmódban abszolválni az autóval, s a legjobb, hogy különös és egyben remek érzés csendben, villanyos üzemmódban suhanni a méretes középkategóriással. A meghajtásról ilyenkor egy (rövid ideig) akár 115 lóerőt és 330 Nm-t teljesítő villanymotor gondoskodik, amit a csomagtartó padlója alatt elhelyezett 9,9 kWh-s lítium-ion akkucsomag lát el energiával – a Golf 13 lóerővel gyengébb és más beszállítótól érkező akkuja 8,7 kWh. A gyári áramfogyasztás villanyos módban 12-13 kWh/100 km, ami matematikailag közel 80 km-es hatótávot eredményezne, azonban az akkut nem lehet teljesen feltölteni illetve teljesen lemeríteni, így a reális érték a gyár szerint 50 km – persze visszafogottan hajtva, ’normális’ időjárási körülmények esetén, és a nagy fogyasztókkal óvatosan bánva.

Azonban ha jobban belegondolnak, a mindennapi használat során rengeteg (főleg nagyvárosban élő) ember számára bőven elég lenne a 40-50 km-nyi elektromos hatótáv, arról nem is beszélve, hogy ha véletlenül a munkahelyen, vagy esetleg napközben megoldott az autó töltése, akkor ennek akár a duplájáról beszélhetünk. Elektromos üzemmódban egyébként 5 másodperc alatt képes abszolválni az 1,7 tonnás Passat a 0-60 km/h-s sprintet, vagyis a nagyvárosi forgatagban dinamikusan mozog, végsebessége pedig ilyenkor 130 km/h. Azonban elég padlóig nyomni a gázpedált, s biztonsági okból máris bekapcsol az elsődleges hajtómű, vagyis a gyártó jól ismert 1,4 literes TSI turbós benzinese, ami itt 156 lóerőt állít csatasorba. A teljes hibridrendszer maximálisan 218 lóerőt és 400 Nm nyomatékot képes csatasorba állítani (Golf GTE: 204 lóerő és 350 Nm), amivel 225 km/h-ig képes felgyorsulni az autó, míg a 0-100 km/h-s sprintet akár 7,4-7,6 szekundum (szedán/kombi) alatt tudja abszolválni, ami már-már sportos idő.

Az erő az üzemmódtól (hibrid vagy elektromos) függetlenül az első kerekekre érkezik, az erőátvitelt pedig egy hatfokozatú DSG automataváltó intézi. A sofőr persze – ahogy az a hibrideknél lenni szokott – a központi képernyőn és/vagy a műszerfali kijelzőn keresztül bármikor informálódhat, hogy épp mi folyik a hajtásrendszerben, de ennek gyakorlati jelentősége nincs, az autó ügyesen teszi a dolgát, s mit sem veszünk észre abból, hogy mennyire bonyolult technológia dolgozik körülöttünk.

A konnektoros hibrid technika áldásaként a GTE-kben akkor sincs baj, ha kifogy az akku, ugyanis ilyenkor a majd’ 160 lóerős benzinmotort használva vígan továbbközlekedik az autó, ami ráadásul ilyenkor is dinamikus és takarékos. Lényeg a lényeg, a koncepció a Golf után a Passatnál is remek.

A gyári vegyes fogyasztás egészen hihetetlen, mindössze 1,6-1,7 l/100 km (37-39 g/km-es széndioxid-kibocsátás mellett), valós értéket viszont nehéz közölni: az áram- és benzinfogyasztás aránya kizárólag a használat módjától függ, de aki ügyesen használja, illetve ki tudja használni a GTE előnyeit, benzinből tényleg egészen elképesztően alacsony étvágyat hozhat ki.

Nem csoda hát, hogy Németországban a rendőrség már felismerte a hibrid Passatokban rejlő potenciált, mi pedig reméljük, hogy hazánk útjain is fel-felbukkan majd néhány ilyen hajtáslánccal szerelt Passat a sok-sok TDI között. Hiszen magas ár ide vagy oda, csúcstechnikája és különös hangulata révén a GTE Volkswagenek üde színfoltjai a márka objektíven nézve igen-igen erős palettájának.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark