Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Eljött az idő, hogy egy újabb csemegét emeljünk át olvasóinknak valamely neves külföldi sajtóból. Legutóbbi külhoni cikkünkhöz hasonlóan jelen esetben is egy német földről származó cikket közvetítünk önöknek - mégpedig egy valóban érdekes és sokak számára hasznos összehasonlító tesztet az Auto Zeitung magazin oldalairól.
 Vajon a friss Polo van-e olyan jó, mint a VI-os Golf?Igen-igen, természetesen mi is tisztában vagyunk a németek erős részrehajlásával (amelyet röviden itt már kielemeztünk), ám abban az esetben, ha két saját portékájukról van szó, efelől eltekinthetünk - különösen abban az esetben, ha a két alany azonos „házból” – jelen esetben a Volkswagentől - származik. Mi több, ugyan annyi ajtón keresztül közelíthető meg utasterük, felépítésük hasonló, ráadásul teljes hajtásláncuk is megegyezik. És akkor mi a különbség? Hát persze; egy teljes kategória választja el őket. Segítek: a Volkswagen Polóról és Golfról beszélünk. Arra keressük a választ, hogy azonos felszereltség, illetve motorizáció esetén vajon megéri-e felárát (a cikk végén kiderül, hogy mennyiről is van szó) a Golf, vagy a friss és üde, Év Autója címet is bezsebelő Polo felnőtt a feladathoz és elhúz-e bátyjától?

A formai jegyeket gyorsan ugorjuk is át, hiszen egyrészt a külcsín abszolút ízlés kérdése, másfelől pedig a versenyzők belső értékeit hasonlítjuk össze egymáséval – különbben is, formailag egyértelműen látszik, hogy egy kasztba tartoznak, bár a Polo vonalai fiatalosabbak, lendületesebbek a Golfénál. Nos, az utas-, illetve csomagtereket vizsgálva egyértelműen a nagytestvér jön ki győztesen: hiába lett a Polo tágasabb elődjénél, a kategóriányi különbség ezen a két területen egyértelműen érezhető. A Golf szinte minden irányban több helyet kínál: mind váll, mind pedig fejtérben ő a nyerő, és kategóriájához képest hiába számít kimondottan méretesnek a Polo utastere, négy nagyra nőtt felnőtt számára Istenigazából mégiscsak a bratyó nyújt elegendő helyet, kényelmet – ülései mellesleg komfortosabbak, sőt, klímája is finomabban dolgozik. A VI. generációs Golf csomagtartójába többet pakolhatunk, 280 liternyi cucc helyett úgy 350-et, az üléseket lehajtva pedig tovább fokozódik a különbség. A Polo csomagtere viszont átgondoltabb (a kivehető polcnak köszönhetően például síkba hajthatóak az ülések), karosszériája könnyebben átlátható, kezelhetősége pedig egy hajszálnyival jobb. A vastagabb pénztárcával rendelkező – és autójukra nagyobb összeget áldozó – vásárlók számára további előny a Golf személyében, hogy több extra rendelhető hozzá, nagyobb biztonsága pedig szintén nem mellékes. Szóval, Dávid vs. Góliát: 0 - 1.  

A motorok terén már lényegesen kisebb különbségek mutatkoznak. A hajtást mindkét modell esetében a Volkswagen új fejlesztésű, közvetlen befecskendezéses, turbófeltöltős, de csupán hengerenként kétszelepes 1,2 literes, négyhengeres benzinmotorja (105 Le, 175 Nm) végzi, amely meglepő dinamikával ruházza fel az autókat. Igen, még a kistestvérénél (mérés alapján) 131 kilóval nehezebb Golfot is. A kis benzines már alacsony fordulatszámtól terhelhető, mindenhol nyomatékos (turbólyukat alig észlelhetünk), a fordulatszámmérő mutatója pedig padlógáznál vígan rohan a leszabályozásba. A hatfokozatú váltók áttételezése megegyezik a két típus esetében, a hosszú hatodA 105 lóerős 1,2-es turbómotor mindkettőhöz tuti tippikban 100 km/órás tempónál alig a 2000-es érték fölött tanyáznak a fordulatszámmérők mutatója. Persze a Polo egy kicsit fürgébb a Golfnál, amit (mérve) 0,7 szekundummal gyorsabb százas sprintideje is jelez (és rugalmasságban szintén erősebb valamelyest), ám ez a különbség korántsem egetverő. Az átlagfogyasztások között papíron 0,4 liter differencia van (5,3, illetve 5,7 liter/100 km), a gyakorlatban viszont még ennyi sem jelentkezik: alig 2-3 tizeddel bizonyult takarékosabbnak a Polo az Auto Zeitung fogyasztási normaköre során; átlagban mindkettővel el lehet járni 6-6,5 liter benzinnel száz kilométerenként. No de a lényeg, hogy az 1,2-es TSI mind a menetteljesítmények, mind pedig a fogyasztás terén kiváló választás az autókhoz, és normális használathoz a Golfhoz is bőven elegendő a 105 lóerős egység. A Golf kissé szerényebb menetteljesítményeit egyébként valamelyest kompenzálja jobban leszigetelt motorhangjával, valamint további előny, hogy esetében felárért egy hasznos start-stop rendszer kérhető a BlueMotion Technology csomag részeként. Az eredmény ebben a kategóriában 1 - 1/2 a Polo javára.

Nem csak a motorok hasonlóak, hanem a két versenyző vezethetősége is nagyon közel áll egymáshoz, bár a szakavatott szemek (és érzékek) azért észreveszik, hogy a Polo pozícionálásához méltó módon könnyedebben, kisebb erőkkel vezethető: féke finomabban adagolható, kormányzása érezhetően könnyebb, sőt, talán váltóját is kisebb erőbefektetéssel lehet kapcsolgatni: kezdő sofőröknek és hölgyek számára minden esetre tökéletes választás lehet, nem nehezebb terelgetni, mint egy dodzsemet. És a hasznos visszagurulás-gátlót vélhetően szintén rengeteg tapasztalatlanabb sofőr fogja díjazni, akiket az együtt eltöltött idő alatt sok-sok izzadtságtól és idegességtől ment meg ez a figyelmes opció. Persze a Golfot is könnyű terelgetni, amelynek nem csak kormányzása informatívabb, hanem futóműve is jobban sikerült kistestvéréjénél: a Golf komfortosabban suhan a Polónál, az útegyenetlenségeket finomabban kivasalja, sőt, trakcióban, illetve szlalomozásban is ő a jobb, annak ellenére, hogy érzésre a Polo tűnik könnyedebbnek. Zajszigetelés terén mindkét Volkswagen kimondottan jól vizsgázik, ám egy nüansznyival azért halkabb a nagyobbik, főleg magasabb sebességtartományokban. Szóval, vezethetőség terén újra nyer a Golf, mégpedig fél ponttal (Polo-Golf: 1/2 – 1).

Árban most alig 200 ezer forint különbség van közöttükEljött a költségek ideje, amely kategóriát látatlanban vélhetően mindenki a Polónak ítélne meg. Tőlünk nyugatabbra egyértelmű is a helyzet, ám hazánkban az 1,2 literes TSI motorokkal szerelt Trend felszereltségű Golfokra egy akció keretén belül átlagosan 600 ezer forint kedvezményt kínál az importőr, aminek köszönhetően vészesen közel kerül egymáshoz a két modell árcéduláján terpeszkedő összeg. Lényeg a lényeg, háromajtós 1,2 TSI Polót minimum 3,85 millió forintért vásárolhatunk meg, míg egy szintén háromajtós, azonosan motorizált Golf legkevesebb 3,99 millióba kerül. Nem gondolták volna, hogy ilyen szoros az árverseny, ugye? A legfontosabb opciós felszereltségeket megrendelve (ötajtós változatokról beszélek) a Polo 4,5 milliót, az akciós Golf pedig azonos szintre hozva 4,7 milliót kóstál, bár az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a Polo vásárlók azért valószínűleg jobb alkupozícióban vannak, a valóságban tehát kis ügyességgel minden bizonnyal nagyobb differenciát lehet kihozni a kettő között. Alacsonyabb vételára, olcsóbb alkatrészárai, valamint minimálisan kedvezőbb fogyasztása révén tehát a Polo nyeri a költségek területét, ám mindössze fél ponttal. (Polo-Golf: 1 – 1/2).

A Golf összességében jobban megéri pénzét - galériaÉs mi a verdikt? A számok nem hazudnak: a Polo összesen 2,5, míg a Golf 3 pontot szerzett, tehát ez esetben Góliát felülkerekedett Dávidon, bár a végeredmény igencsak szorosnak bizonyult. Összességében elmondható, hogy a Golf egy teljes értékű családi autó: tágasabb, komfortosabb testvérénél, ráadásul ő rendelkezik a nagyobb presztízzsel is, extra szolgáltatásait pedig meglehetősen alacsony felárért kínálja. A szintén remek, rendkívül könnyen vezethető Polo viszont fiataloknak (vagy fiatal pároknak), kezdő sofőröknek, esetleg nyugdíjasoknak jobb választás lehet, arról nem is beszélve, hogy megjelenése vagányabb a kissé unalmas köntösbe csomagolt Golfénál.

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 

 

Kommentek