Erő, hang, szív, szenvedély – kipróbáltuk a legkívánatosabb Alfa Romeókat

Nyomtatás

Az Alfa Romeo hazai képviselete egy felejthetetlen élménynapot szervezett a zsámbéki Driving Camp vezetéstechnikai központban, illetve annak környékén, ahova a hazai autós szaksajtó egy részét – beleértve az Autó Pult csapatát is – meginvitálták a rendezők. Nagy örömmel tettünk eleget a meghívásnak, amit nem bántunk meg.

A rövid menetpróbák alapján nyilván nem lehet messzemenő következtetéseket levonni az Alfa Romeo krémjeiről, de annyi bizonyos, hogy mind a mai napig hevesebben kezd el verni a szívem, ha visszagondolok a nem éppen mindennapi Alfa élménynapra, és bár a Driving Camp messze nem egy Hungaroring kaliberű pálya, mégis óriásit autóztunk a gyönyörű olasz négykerekűekkel.

Az egyszerűbb feladatokat, például a stopperrel mért ügyességi-/szlalompályát, vagy épp a rántópados részt, ‘hagyományosabb’ Alfa modellekkel abszolválhattuk – elsősorban 2,2 literes dízelmotorral szerelt Giuliákkal és Stelviókkal –, amelyek meglepően ügyesen mozogtak a nem éppen hétköznapi körülmények között, de a nagy durranást egyértelműen az Alfa ‘varázsnégyese’ jelentette: kipróbálhattuk a 4C kupé verzióját, a 4C Spidert (roadster), a Giulia Quadrifogliót, valamint a Stelvio Quadrifogliót.

Utóbbi kettőt a szakma a rajongókkal egyetemben rendszerint ‘Ferrari motoros Alfákként’ emlegeti, hiszen közismert, hogy a Giulia és a Stelvio QV 510 lóerős (!) 2,9 literes V6-os erőforrásának fejlesztésében alaposan kivették a részüket a Ferrari mérnökei, amit kiválóan jelez mind a V6-osok ‘menni akarása’, mind pedig csodálatos orgánuma.

Mivel 4C-t és Giulia Quadrifogliót már korábban is vezettünk, ezért elsősorban a Stelvio QV-re voltunk igazán kiváncsiak, főleg, hogy az importőr a rendezvényen tartotta a modell dinamikus premierjét – sőt, alapvetően a Stelvio QV magyarországi bemutatkozása alkalmából rendezte meg ezt az élménynapot a vállalat hazai képviselete. A rendezvényen különben összesen mintegy 5.000 lóerő bombázta a Driving Camp aszfaltját, amiből pusztán a fentebb említett négy modell egy-egy példánya együttvéve 1500 lóerőt tett ki.

A 4C-kről már évek óta, az első menetpróbától kezdve tudjuk, hogy fantasztikus élmény: a pillekönnyű karosszériával, a szervo nélküli extrém éles kormányművel, a 240 lóerős 1,75 literes turbómotorral és fantasztikus futóművel felszerelt kétüléses modell minden alkalommal mindenkit levesz a lábáról, és bizony még a legszűkebb pályákon is extrém ügyesen viselkedik, karosszériaváltozattól függetlenül.

Hiába ‘csak’ 240 lóerős a 4C, a Driving Camp pályáján vidáman tolta le az 510 lovas bestiákat, ami az alig 9 mázsás száraz tömeg ismeretében nem is meglepő. Összességében számomra – bár az 1,75 literes turbómotor is izmos és élvezetes – csak egy egekig forgó szívómotor (például valami olyan, ami anno a Honda S2000-ben volt…), valamint az embernél nyilván gyorsabb duplakuplungos automata helyett egy jó kézi váltó hiányzik a tökéletes összképhez, ráadásul ezzel a fiktív párosítással a tömeget is lejjebb lehetett volna szorítani, csak hát az ügyfélkör, valamint az emissziós szabályozás más megoldásra késztette a gyártót.

De így sincs igazán párja a 4C-knek vezethetőségben: ilyen közvetlenséget legfeljebb egy Caterham-ben lehet megtapasztalni. Akit jobban érdekel a 4C, semmiképp ne hagyja ki Kenéz kolléga korábbi menetpróbáját: ide kattintva számos információt olvashatnak a legizgalmasabb Alfáról.

A Giulia Quadrifoglio teljesen más kaliberű élményekkel kecsegtet: itt elsősorban a Ferrari emberei által kreált fantasztikus hang és a letaglózó erő veszi meg kilóra az embert, de a futómű, a fék és a kormánymű legalább ekkora dicséretet érdemel. A relatíve nagy és nehéz szedán elképesztően könnyedén mozgott a szűk pályán, így nem csoda az általa produkált 7 perc 32 másodperces Nürburgring Nordschleife-i köridő, ami rekordnak számít a négyajtós modellek táborában.

Ezúttal a zseniális nyolcfokozatú ZF-féle automataváltó végezte a kapcsolásokat, de kézi váltóval is kérhető a modell; a 2,9 literes, duplaturbós V6-os mindkét esetben 510 lóerővel és 600 Nm-rel bombázza a hátsó kerekeket. Ezáltal a Mercedes-AMG C 63 S-sel karöltve ezzel a Giulia QV a legerősebb középkategóriás sportszedán, amit a 4 másodpercen belüli 0-100 km/h-s sprint és a bőven 300 km/h feletti végsebesség is alátámaszt – és akkor a kategóriában egyedülálló, első lökhárító alján található aktív légterelőkről még nem is beszéltünk.

Túl sok időnk nem volt a volán mögött, de a Dynamic és Race módban igazi bestia módjára üvöltő V6-os így is mély nyomot hagyott bennünk. Az autó folyamatosan megfeszített íjként viselkedik, amint rápöccintünk a gázpedálra, a turbólyukat hírből sem ismerve lódul előre.

Az élményt nehéz szavakba önteni, de az normálisnak tekinthető, hogy egy ilyen kaliberű 500+ lóerős autó könnyedén mély nyomot hagy egy autómániás lélekben. Kétségtelenül egy mérnöki remekműről van szó, ami minden gázadásra, kormánymozdulatra, vagy fékezésre egy pillanat alatt elfeledteti gazdájával apróbb hiányosságait, illetve borsos árát.

És a Stelvio Quadrifoglio, vagyis a rendezvény főszereplője? Természetesen a SUV-bőrbe bújtatott sportautó vezetése is óriási élmény volt, de a helyszín kissé igazságtalan volt számára: egy ilyen súlyú és méretű SUV-hoz egyszerűen nem való a szűk tanpálya. Nem meglepő hát, hogy a Stelvio pár fokkal bénábban viselkedett ilyen körülmények között, mint az Alfa többi csúcsragadozója, ám SUV-hoz képest itt is lehengerlő, amit az olaszok a vezethetőség tekintetében megvalósítottak.

Máskülönben a Stelvio Quadrifoglio a Nürburgringen már bizonyította képességeit: a Giulia QV szívével szerelt szabadidőautó 7 perc és 51,7 másodperc alatt teljesítette a Nordschleife 20.832 méteres körét. Ezzel az eredményével az óránként 283 kilométeres végsebességű, nulláról százra 3,8 másodperc alatt gyorsuló olasz SUV kategóriarekordot állított fel és megszerezte a „világ leggyorsabb szabadidőautója” címet.

A Stelvio Quadrifoglio sikerében meghatározó szerephez jutottak az Alfa technológiai megoldásai. A V6-os 6500-as fordulatszámon jelentkező 510 lóerejét és 2500-5000/perces fordulatszám-tartományban rendelkezésre álló 600 Nm-es maximális forgatónyomatékát az Alfa Romeo saját fejlesztésű, aktív nyomatékvektor-szabályozással kombinált Q4 összkerékhajtása továbbítja az aszfaltra, a széria 8-fokozatú automataváltón keresztül. A rekorder SUV továbbá megkapta az Alfa Chassis Domain Control (CDC) állítható lengéscsillapítást is.

A Stelvio Quadrifoglio már rendelhető az Alfa Romeo magyarországi márkakereskedéseiben. A 28.440.000 forintos bruttó listaáron kínált szabadidőautó különben további két olyan kategória-elsőséggel is büszkélkedhet, amelyek hozzásegítik, hogy szegmensének kiemelkedő menetdinamikájú modellje lehessen: az 1.830 kg menetkész tömegű SUV egy lóerejére jutó 3,6 kg révén méretosztálya legjobb teljesítmény/tömeg arányú modellje. Ráadásul motorjának literenkénti 176 lóereje kategóriájának legmagasabb fajlagos teljesítményű képviselőjévé teszi.

Rajongói számára az Alfa idén egy meglepetéssel is készült: a fennállásának száznyolcadik évét ünneplő olasz gyártó bemutatta a Stelvio Quadrifoglio „NRING”, illetve a Giulia Quadrifoglio „NRING” nevű, 108-108 példányban gyártott változatát. A limitált sorozatokkal az Alfa Romeo a német Nürburgringhez fűződő kapcsolata előtt tiszteleg. Az 1927-ben megnyitott legendás versenypálya és a lombardiai cég története a kezdetektől összefonódik, és az új Quadrifoglio modellek sikerei előtt a márka számos eredményt ért el a Zöld Pokolban. Az Alfa első győzelmét 1932-ben Rudolf Caracciola szerezte meg a Nordschleifén, és a sort olyan hírességek folytatták, mint például Tazio Nuvolari.

A Stelvio Quadrifoglio és a Giulia Quadrifoglio „NRING” limitált sorozatának példányai exkluzív felszereltséget kaptak; a szénszálas műszerfalbetétre illesztett sorszámozott pakett mellett az egyedi Circuito Grey szürke fényezés és a gyűjtői értéket igazoló FCA Heritage hitelességi tanúsítvány egyaránt az „NRING” modellek sajátja.

Zárszóként mit is tudnék mindehhez hozzáfűzni? Csak annyit, hogy nagyon reméljük, nem ez volt az utolsó Alfa Romeo élménynap, hiszen mindig óriási öröm ilyen különleges autókat vezetni – és bízunk benne, hogy rövidesen behuppanhatunk egy alapos teszt erejéig is az olasz telivérekbe...




Hozzászólások  

 
#3 V. János 2018-07-20 08:35
Idézet - Zsolti88:
a Giulia QV egyáltalán nem kérhető összkerékhajtás sal :)

Kedves Zsolti! Nagyon köszönöm, teljesen igaza van, benéztem! A cikk írásakor ennek az egy dolognak nem néztem külön utána, és úgy rémlett, hogy a premier során 3 verzióról volt szó (RWD manuális váltóval, RWD 8AT váltóval és AWD 8AT váltóval), de nem debütált végül az összkerekes verzió, így az AWD 8AT hajtáslánc csak a Stelvio QV-hez elérhető (igaz, nála csak az van). Még egyszer köszönöm a hozzászólást, javítom a cikket! Üdvözlettel: Vajda János /Autó Pult/
Idézet
 
 
#2 Zsolti88 2018-07-18 23:35
a Giulia QV egyáltalán nem kérhető összkerékhajtás sal :)
Idézet
 
 
#1 Andras79 2018-07-18 20:07
Bárcsak én is ott lehettem volna! :-(
Pedig a Driving Camp-be szinte minden évben legalább egyszer elmegyek egy-egy vezetéstechnika i tréningre...
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark