Mind turbós lett; maradhat? – 2820 lóerőnyi Porschét vezettünk

Nyomtatás

Mondanom sem kell, mindig nagyon örülünk, amikor a Porsche tesztvezetésre invitál bennünket. Minden bizonnyal érthető az öröm, hiszen hiába vezetünk nap mint nap jobbnál jobb autócsodákat, ilyen különlegességekhez bizony ritkán van alkalmunk, főleg hazai körülmények között. A héten pont egy ilyen Porsche menetpróbához volt szerencsénk, ami ráadásul festői környezetben zajlott, hiszen az alcsútdobozi Pannonia Golf & Country-Clubnál sorakoztak fel a kivétel nélkül fantasztikus négykerekűek, arra várva, hogy alaposan próbára tegyük őket. Persze meg is tettük a tőlünk telhetőt.

A környező útvonalak mind-mind gyönyörűek, egyedül az a baj, hogy a hangulatos, csodaszép tájakon átvezető, de igencsak hepehupás utakat nem ezekre a szélvészgyors sportautókra találták ki. Bár a Porschék kivétel nélkül meglepően szépen dolgoztak a rázós utakon, nagyon észnél kellett lenni (főleg, hogy egy kiadós eső után nedves volt az útburkolat), így a klasszikus értelemben vett tesztelés helyett inkább felejthetetlen élményszerzésnek nevezném a rendezvényt. A Porschétól megszokott módon az illetékesek nem húzták a szót hosszú sajtótájékoztatóval: Aradi Géza, a márka hazai márkaigazgatója néhány rövid, ám annál érdekesebb, a márka közeljövőjét érintő gondolat után máris átadta a kulcsokat, jó szórakozást kívánva. Egyedül annyi kérésük volt a rendezőknek, hogy vigyázzunk magunkra és az autókra, jó lenne úgy visszaadni délután a csodajárgányokat, ahogy reggel átvettük őket - örömmel jelentem, ezt sikerült teljesíteni.

Nagy felelősség volt rajtunk: a 6 kipróbált típus együttes értéke mintegy 300 millió forint volt, és összesen 2820 lóerőt irányíthattunk, vagyis autónként átlagban 470 lóerő volt a fenekünk alatt. Nem mellesleg a Porsche összes jelenleg elérhető modellsorozata rendelkezésünkre állt: a 718, a 911, a Panamera és a Macan. Egyedül a Cayenne hiányzott, de nem véletlenül: a kifutó típus már nem rendelhető és a vadonatúj még nem érkezett meg. Az új Cayenne egyébként szintén garantáltan kasszasiker lesz, szuperül sikerült. És a trendeknek megfelelően 3 (!) konnektoros hibrid is lesz belőle: 4, 6 és 8 hengerrel. Rövidesen pedig érkezik az első teljesen elektromos Porsche is.

Az eladások szárnyalnak, a Porsche Centrum Budapest 2017-ben is remek évet zár. Ráadásul jövőre számos újdonság érkezik, a habot a tortán pedig a hazai importőr számára a Bentley forgalmazása jelenti 2018-tól, komoly várakozásokkal - a hírt nemrégiben mi is megírtuk, a részleteket ide kattintva olvashatják. De térjünk is vissza a kipróbált autókra, következzen típusonként egy rövid élménybeszámoló, összefoglaló.

718 Boxster S: élményben még mindig nincs párja

A Porsche legelérhetőbb sorozata, a 718-as széria talán az összes közül a legélvezetesebb. Korábban Boxster/Cayman néven futottak a kétüléses, középmotoros sportkocsik, a legutóbbi, nagyon alapos frissítéssel viszont megkapták a legendás 718 típusjelzést is, ami visszaemlékezés a zseniális, 4-hengeres 718-as ősre. És hogy hibátlan legyen a párhuzam, az új 718-asok is négyhengeresek: 2-, és 2,5-literes négyhengeres turbós boxermotorokra cserélte a gyártó a korábbi szívó hathengeres boxereket. A lényeg pedig szerencsére változatlan maradt. Az új 718 Boxster és Cayman maradt, amilyen volt: a világ legjobban vezethető és legélvezetesebb sportautóinak egyiket.

A közel 8000-es fordulatig forgatható hathengeres motorok imádnivaló üvöltése sajnos a múlté, cserébe viszont a hétköznapokban sokkal komolyabb erőtartalékokkal kényeztetnek minket a turbósok. Főleg a kipróbált S verzió 2,5 literes motorja, ami 350 lóerejével sebességtől, váltófokozattól és fordulatszámtól függetlenül parittyaként gyorsítja a könnyű autót. Tényleg nagyon erős lett, a szűk, hepehupás országutakra még túl soknak is mondanám. Azért hang is van ám (főleg az opcionális sportkipufogóval), csak szokni kell a jellegét. És minden hibátlan: fantasztikus fék, lézerpontos kormánymű, zseniális futómű, ráadásul nem csak kanyarodni, hanem rugózni is tud az autó, még a malomkő méretű 20 colos kerekeken is.

A hab a tortán, hogy belül igényes, jól el lehet férni benne, a többi Porschéhez hasonlóan kiváló az új multimédiás rendszer, egyszóval telitalálat. A Boxster S ilyen formában körülbelül 22,5 millió forinttól indul, ami rengeteg pénz, de nem igazán lehet jobbat találni ennyiért. Persze a zseniális PDK automataváltóval és sok-sok egyéb finomsággal (az extralista szinte végtelenül hosszú) könnyen elszállunk árban, de mi ennél az autónál maradnánk a kézi váltónál, az élmény úgy talán még intenzívebb.

911 Carrera 4 GTS Coupé és Carrera GTS Cabriolet: operába, versenypályára

Amint az aktuális 911 Carrera sorozat megkapta az új fejlesztésű 3-literes, hathengeres turbós boxermotorokat, rengetegen fanyalogtak, visszasírva a korábbi szívómotorokat. Amikor még korábban beszélgettünk erről Aradi Gézával, a Porsche hazai márkaigazgatójával, Aradi Úr igencsak jó és elgondolkodtató választ adott. Pontosan idézni nem tudom, hiszen szóban hangzott el, de a lényegét a következő sorokban összefoglalnám; gondolkodjon el rajta mindenki, aki elsősorban látatlanban, próba nélkül ítélkezett, vagy esetleg ítélkezne:

Eddig mindenki a 911 Turbót tartotta etalonnak, gyakorlatilag a modell megjelenése óta. A 911 Turbóban kezdetben egy 3-, majd egy 3,3-literes, feltöltött 6-hengeres boxermotor dolgozott, eleinte 260, majd 300 lóerővel, s a generációk fejlődésével egyre nagyobb teljesítménnyel. Most az új Carrera sorozat gyakorlatilag ezt a receptet követi (mondhatjuk, hogy egy 911 Turbo ‘light’), mégis sokan fanyalognak, persze leginkább látatlanban. Mégis, miért? Mindeddig ódákat zengett mindenki a 911 Turbónak, most pedig a turbós Carrerákat kétségbe vonják? A Porsche mérnökei nem felejtettek el jó turbómotorokat gyártani. És aki kipróbálja az új modelleket, le lesz nyűgözve. Néhány ügyfél például a frissítés előtti 991 Carreráját lecserélte egy új turbósra, hiszen a korán érkező temérdek nyomaték révén a hétköznapok során sokkal jobb lett az autó vezethetősége.

Én ehhez csak annyit tudok hozzátenni, hogy Aradi Úrnak tökéletesen igaza van. Fanyaloghatunk a szívómotorok elvesztése miatt, de higgyék el, az új modell összességében egyértelműen jobb lett. A 3-literes feltöltött szív nagyon-nagyon erős, különösképp a GTS változatokban, ahol nem kevesebb, mint 450 lóerőt (max. nyomatéka 550 Nm) produkál - ez az érték pont a 996 és a 997 Turbo-generáció csúcsteljesítménye között van. A 0-100 km/h-s sprintidő (PDK váltóval és rajtautomatikával) a kivitel függvényében lenyűgöző 3,6 másodperc is lehet, a végsebesség pedig akár 310 km/h feletti. Hihetetlen számok ezek, és az élmény is az. Ráadásul a motornak gyönyörű maradt a hangja, és olyan jó kedvvel forog, akár egy jó szívómotor - a két világ előnyeit ötvözték hát a mérnökök. Le a kalappal előttük! És ne feledjük, hogy hátra két gyermeket is beültethetünk!

Véleményünk szerint a GTS-sorozat tagjai (továbbra is) a legjobb 911-esek, hiszen mindent tudnak: teljesítményük több, mint untig elég, hétköznapi használhatóságuk pedig szuper. Ráadásul a GTS-szériát kérhetjük hátsó- vagy összkerékhajtással, kézi vagy automata váltóval és mindhárom karosszériaváltozatban (Coupé, Cabriolet, Targa). Az összes imádnivaló, nem tudnék választani. A kipróbált összkerekes Coupé alapára különben mintegy bruttó 44 millió forint, a hátsókerekes Cabriolet pedig legalább 46 milliót kóstál - természetesen extrák nélkül...

A mókának ezzel még messze nincs vége, hiszen a zseniális 718 Boxster S, 911 Carrera 4 GTS Coupé és 911 Carrera GTS Cabriolet után még bőven tartogatunk érdekességeket, azonban mára a fenti 1250 lóerővel bőven elég az adrenalinfröccsből és az álomautókból, úgyhogy nagy Porsche menetpróbánk második részében is garantáltan érdemes lesz velünk tartani.

Különben eddig is kivétel nélkül turbómotoros, és persze benzines Porschékkel foglalkoztunk, ám a következő cikkben jöjjenek azok a turbós Porschék, amelyeknek a nevükben is benne van a sokat mondó ‘turbo’ szócska: a 911 Turbo S Coupé, a vadonatúj Panamera Turbo, valamint a teljesítmény csomaggal kiegészített Macan Turbo. A jövő héten 1570 lóerővel érkezik hát a folytatás!




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark