Tripla ‘turbo’: kipróbáltuk a Porsche csúcsmodelljeit

Nyomtatás

Múlt pénteken az Autó Pulton három Porschéről is olvashattak, amelyekkel a legutóbbi hazai tesztvezetés alkalmával sikerült közelebbi barátságot kötnünk, azonban cikkünk végén megígértük, hogy ez még közel sem minden, ugyanis három izgalmas típus még a tarsolyunkban maradt, hiszen összesen 6 érdekes Porsche modell kipróbálására volt lehetőségünk.

Ráadásul a sokak által talán leginkább várt érdekességeket a végére hagytuk: bár az aktuális trendeknek megfelelően az összes tesztelt Porschét (persze benzines) turbómotor hajtotta, jelenlegi cikkünk főszereplői a nevükben is hirdetik a ‘turbo’ típusjelzést, márpedig aki kicsit is tisztában van a Porsche nómenklatúrájával, az bizonyára tudja, hogy ez mit jelent. Igen, óriási teljesítményt, páratlan menetteljesítményeket, valamint minden esetben széria összkerékhajtást, illetve a kivitel függvényében villámgyors 7- vagy 8-fokozatú duplakuplungos PDK automataváltót, hogy a kihegyezett erőforrások hegyomlásnyi forgatónyomatékát könnyebb legyen útra vinni.

Nem is bántuk sem az összkerékhajtás, sem pedig a PDK váltó segítségét, ugyanis a nedves országutakon így egyrészt mindig két kézzel foghattuk a kormányt, és a fokozott tapadás okán biztonságosabban autózhattunk. Az Alcsútdoboz környékére szervezett menetpróba útvonalai gyönyörűek voltak, csak az volt a gond, hogy a hangulatos, szép tájakon átvezető, de rendkívül hepehupás utakat nem ezekre a szélvészgyors sportautókra találták ki. Cikkünk első részére érdemes visszalapozni (amit akár ide kattintva is megtehetnek), hiszen olyan érdekességeket mutattunk be, mint például a 718 Boxster S, a 911 Carrera 4 GTS Coupé, valamint a 911 Carrera GTS Cabriolet, a mai ‘csokor’ azonban legalább ilyen érdekes: jöjjön hát az ún. Performance-csomaggal ellátott Macan Turbo, a vadonatúj Panamera Turbo, valamint minden idők (még mindig) legjobb közúti sportautója, a 911 Turbo S.

Macan Turbo Performance csomaggal: a legélvezetesebb SUV a piacon

A Porsche modellpalettáján jelenleg a Macan a legkorosabb típus, hiszen az összes testvér vagy nemrégiben frissült, vagy pedig teljes egészében megújult. Ennek ellenére a Macan már megjelenésétől kezdve töretlen népszerűségnek örvend, így beizgazolódtak a vállalat várakozásai, miszerint egy, a Cayenne alá pozicionált közepes méretű - és persze felettébb sportos - SUV komoly profitot hozhat a márka számára. A Macan sikere ráadásul megérdemelt, hiszen az autó éppen optimális méretekkel rendelkezik egy 1-2 gyermekes család számára, formaterve kívül-belül telitalálat, futóműve kiváló, vezetni élmény, motorjai pedig bivalyerősek.

Különösképp, ha a Macan Turbo 3,6 literes, V6-os, két turbó által lélegeztetett erőforrása dolgozik az autóban, amely már alapesetben is 400 lóerőt és 550 Nm-t képes csatasorba állítani, de a kipróbált, ‘Performance’ csomagos modellben az erőforrás nem kevesebb, mint 440 lóerőt és 600 Nm-t produkál. A ‘kis’ luxus-sport szabadidőmodell alapára ilyen konfigurációban 30 millió forint felett van (plusz extrák), cserébe viszont sportautós menetteljesítményekkel és gyönyörű hangélménnyel ajándékozza meg gazdáját a négykerekű: a 0-100 km/h-s sprintet lenyűgöző 4,4 másodperc alatt teljesíti a nem éppen pehelysúlyú, üresen is közel két tonnás SUV, végsebessége pedig 270 km/h feletti. Mindeközben az utastér négy felnőtt számára elegendő helyet és kiváló komfortot kínál, a csomagtartó pedig már alaphelyzetben is 500 literes.

Még a szűk, kanyargós országutakon is élmény terelgetni a szabadidőjárgányt, ráadásul a zseniális futómű-kormányzás-hajtáslánc-fék kvartettnek köszönhetően mit sem érzünk a 2 tonnás tömegből. Performance csomag ide vagy oda, a Macan Turbo még mindig a piac legkívánatosabb SUV-ja azok számára, akik sokat adnak a vezetési élményre.

Panamera Turbo: szárnyaló elnöki lakosztály

A vadonatúj fejlesztésű Panamera-sorozat ‘Turbo’ változatából kiszállva a következő gondolat motoszkált a fejemben: “ha szárnya lenne, biztosan felszállna”. Képzeljenek el egy 5 méternél is hosszabb, üresen bő két tonnás luxusautót, ami akár 3,6 másodperc alatt (igen, jól olvasták) képes teljesíteni a 0-100 km/h-s sprintet. Mindeközben ráadásul ha nem hatnának ránk komoly erők, simán pezsgőzhetnénk a hátsó sorban, a fantasztikusan kényelmes masszázsülések által kényeztetve. A Porsche pontosan tudja, hogy több, mint 50 millió forint elköltése esetén (a Panamera Turbo hazai bruttó alapára körülbelül 51,5 millió) a tehetős ügyfeleknek nagyon sok elvárással rendelkeznek, de a Panamera mindent tud is, ami ma az autóiparban elképzelhető - épp, hogy csak ki nem takarít helyettünk. Ráadásul már megjelent a luxusmodellből egy praktikusabb ‘Sport Turismo’ kivitel is, ami 4- helyett akár ötszemélyes utastérrel is kérhető.

Bár a Panamerából már létezik egy újabb, még erősebb (hibrid) csúcsmodell, a kipróbált ‘sima’ Turbo verzió teljesítménye is nagyon-nagyon komoly: 4-literes kétturbós V8-as motorja 550 lóerőt és 770 Nm-t képes kipréselni magából, így ha egy kis száguldozáshoz támadna kedvünk, akár 306 km/h-val is repeszthetünk vele mondjuk a németországi autópályákon. Épeszű tempónál az utastér nagyon csendes, a széria légrugózás olyan finom, mintha egy varázsszőnyegen ülnénk, az opcionális Burmester hifiből pedig élő koncerthangulatot idézve szólalnak meg kedvenc slágereink - sőt, a megfelelő opció megrendelésével a hátsó sorban akár mozizhatunk is, hiszen mégiscsak egy vérbeli luxusautóról van szó. Persze a Panamera Turbo a Nordschleifén sem jönne zavarba, a legtöbb sportautót simán maga mögé tudja utasítani a köridők tekintetében. Mindezt bő két tonnával… Ismét le a kalappal a Porsche mérnökei előtt, akik néha-néha a fizikát is meg tudják viccelni.

911 Turbo S Coupé: a világ legjobb közúti sportautója

Ha már az előbb a fizikai törvényeiről, illetve azok megviccelésénél tartottunk, akkor akarva-akaratlanul is eszünkbe juthat a Porsche 911 Turbo neve. A modell ugyanis már hosszú évtizedek óta újra és újra megközelíti, pontosabban fogalmazva gyakran eléri illetve túllépi az adott korban elképzelhető határokat. A 911 Turbóknál a mérnökök energiát és pénzt nem kímélve mindig beleadnak apait-anyait, hogy a legjobbat alkothassák meg, és ez különösképp igaz, ha a Turbo széria csúcsáról, a Turbo S-ről beszélünk. A 3,8 literes 6-hengeres boxermotort lélegeztető két nagynyomású turbófeltöltő lapátkerekei például kerámiából vannak, ami lehetővé tette a változó geometriájú turbófeltöltő használatát egy benzinmotornál is, ahol iszonyatosan magas a gázok hőmérséklete. De muszáj megemlíteni a széria kerámia fékeket (PCCB), az aktív aerodinamikát, a központi csavaros keréktárcsákat, és még hosszasan sorolhatnánk a különleges megoldásokat.

Az aktuális 911 Turbo S esetében az eredmény: 580 lóerő, túltöltés funkcióval (Overboost) 750 Nm csúcsnyomaték (alapból 700 Nm), 2,9 (!!!) másodperces 0-100 km/h-s sprintidő és 330 km/h-s végsebesség. Ja, egyébként a 0-200 km/h-s gyorsulás is megvan 10 másodpercen belül… A menetteljesítményekről kár beszélni: röviden-tömören a 911 Turbo S nem gyorsul, hanem teret görbít, a Porsche gyakorlatilag feltalálta a teleportot. Az, hogy nagyon megy és brutálisan lassít, nem kifejezés. Padlógázas gyorsításkor - különösen rajtautomatikával - a szemgolyóink szinte benyomják a koponyánkat, padlóféknél pedig ki akarnak szakadni a helyükről. És kanyarokban is csodát tud a 911 Turbo S, ami országúton, szerpentinen, városban, autópályán és versenypályán egyaránt kiválóan érzi magát.

Ráadásul meglepő, de bizony rugózni is tud, megbízhatósága kiváló, fogyasztása finoman használva egészen barátságos, belül tágas (hátra két gyermeket is beültethetünk) - nem véletlen hát, hogy a világ legjobb közúti sportautójának tartjuk. Már csak a bő 68 millió forintos (a Coupé esetében, a 911 Turbo S Cabriolet még drágább) kell megemészteni illetve kitermelni. Egyébként durva belegondolni, hogy ha így viselkedik az 580 lóerős Turbo S, akkor milyen lehet mondjuk a 911-esek új királya, a hátsókerékhajtású, 700 lovas GT2 RS...

A hazai menetpróbán a Porsche összes jelenleg elérhető modellsorozata rendelkezésünkre állt: a 718, a 911, a Panamera és a Macan, ráadásul a nagyteljesítményű típusok révén nem kevesebb, mint 2820 lóerőnyi Porschét volt alkalmunk próbára tenni. Egyedül a Cayenne hiányzott, de nem véletlenül: a kifutó típus már nem rendelhető, a vadonatúj pedig még nem érkezett meg. Az új Cayenne egyébként szintén garantáltan kasszasiker lesz, szuperül sikerült. És a trendeknek megfelelően idővel rögtön 3 (!) konnektoros hibrid is lesz belőle: 4, 6 és 8 hengerrel. Rövidesen pedig érkezik az első teljesen elektromos Porsche.

Az eladások szárnyalnak, a Porsche Centrum Budapest 2017-ben is remek évet zár. Ráadásul jövőre számos újdonság érkezik, a habot a tortán pedig a Bentley forgalmazása jelenti 2018-tól, komoly várakozásokkal.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark