2017. Január 16., Hétfö

Frissitve:04:32:11

40 éve töretlenül az utakon – a Ford Fiesta története

Nyomtatás

Az autózás világában manapság már nem ritka, hogy egy-egy modell több évtizedes múlttal rendelkezik, az azonban már jóval különlegesebb, hogyha ez idő alatt végig megőrizte ugyanazt a típusjelet. 40 év pedig sok idő, főleg a kisautók kategóriájában, hiszen bár a legtöbb gyártó már a 70-es években is rendelkezett ilyen méretű modellel, a legtöbbjüket már átkeresztelték azóta. Nem úgy a Ford Fiestát, amely idén pontosan 40. születésnapját ünnepli – méghozzá stílusosan egy vadonatúj generációval.

Arról lehetne vitatkozni, hogy a most bemutatott Fiesta hányadik a sorban, de a mi olvasatunkban – a modellfrissítéseket nem számolva – a hetedik, ami bizony így is szép szám. A kisautó története pedig nem kevesebb, mint 40 évvel ezelőtt kezdődött, legalábbis a nagyközönség számára. A gyáriak ugyanis már 1972-ben elkezdték a fejlesztést, méghozzá Bobcat név alatt. A cél egyértelmű volt: az addig kapható legjobb kisautót kellett megalkotni, mely minden tekintetben a versenytársak fölé tud nőni.

Így született meg az első generáció, amelyet 1976-ban mutattak be, és gyártása Valenciában zajlott. A Fiesta nevet egyébként maga II. Henry Ford, az alapító fia választotta ki, döntése mögött pedig az állt, hogy a Fiesta jól alliterál a Ford márkanévvel – arról nem is beszélve, hogy spanyolul partit jelent. A kezdetekben kétféle erőforrással volt elérhető az akkori újdonság: egy 1 és egy 1,1 literes benzines állt a vásárlók rendelkezésére, és már a kezdetektől elérhető volt a gyáriak által sokáig csúcsfelszereltségként kínált, ám nem olyan régen eltörölt Ghia szint.

A gyáriak az 1980-as modellévre egy valamivel sportosabb, 1,3 literes variánst is piacra dobtak, hogy felmérjék, mennyire van kereslet a dinamikusabb változatokra. A fogadtatás kiváló volt, így nem sokkal később, 1981-ben már igazi sportváltozattal készültek az XR2 képében, amibe már egy 1,6 literes szerkezet került, méghozzá közel 100 lóerővel. Természetesen kívül és belül sem hagyták érintetlenül a Fiestát a gyáriak: mindkét terepen a sportosság volt az elsődleges szempont, így az XR2 könnyen megkülönböztethető az átlagos változatoktól.

A Fiesta első generációja akkora siker lett, hogy már 1979-ben megünnepelhették a gyáriak az egymilliós fordulót. A kisautó volt egyébként az amerikai márka első széles körben kínált, népszerű elsőkerekes modellje, ami az Egyesült Királyságban és Németországban is évekig uralta kategóriáját eladások tekintetében. A második generáció 1983-ban mutatkozott be ugyanúgy 1, 1,1 és 1,3 literes erőforrásokkal, de utóbbi esetében már járt az ötödik sebesség is a manuális váltóhoz. Ekkor mutatkozott be az első dízel Fiesta is, méghozzá egy 1,6 literes egységgel, ami a következő 10 évben a Ford öngyulladós palettájának alapjává vált.

Az előd sikerei után természetesen a második generációból sem maradt el az XR2 kivitel, mely még jobb felfüggesztést és fékeket kapott, illetve a finoman felfrissített 1,6-os motor mellé egy ötfokozatú manuális váltót kapcsoltak a mérnökök. Ekkor még csak és kizárólag három ajtóval volt elérhető a Fiesta, így a harmadik generáció bemutatkozásakor újabb fordulópont jött el a típus életében.

1989-ben jött el az új iteráció bemutatkozásának ideje, amely még tovább nőtt minden tekintetben, és amellett, hogy ötajtós kivitelben is bemutatkozott a Fiesta, a Ford kisautója volt az első a kategóriájában, amelybe ABS-t is szereltek a mérnökök. A motorpalettán továbbra is jelen voltak az 1 és 1,1 literes szerkezetek, ám immár egy 1,4-es és egy 1,6-os is csatlakozott – előbbi egyébként a Ford első motorja volt, amely megfelelt az Európában 1996-tól kötelező emissziós normáknak.

Az XR2i változat ekkor már nem volt újdonság, de az ötsebességes manuális váltóval kombinált új 1,6-os már két vezérműtengellyel és 104 lóerős teljesítménnyel kínált az elődök fölé. Az igazi újdonság azonban az 1990-ben bemutatott RS Turbo kivitel volt, mely még agresszívabb megjelenéssel és Recaro sportülésekkel támadott. A lényeg persze a motortérben volt, hiszen az XR2i erőforrását egy Garrett turbófeltöltővel támogatták meg, így a maga 133 lóerejével már alig több mint 8 másodperc alatt katapultált 100-ra a pillekönnyű kisautó. Ezt a verziót 1992-ben a 130 lóerős RS1800 váltotta, méghozzá egy 1,8 literes benzinessel.

A negyedik generáció 1995-ben látta meg a napvilágot, és ez volt az első Fiesta, amelyen igazán kerek formák is megjelentek. Ez a kivitel 1,25, 1,3 és 1,4 literes benzinesekkel volt elérhető, míg dízelfronton egy 1,8 literes egység volt kapható. Ekkor már alapáron járt a Fiestához az első két légzsák, és ez volt az első generáció, amely már modellfrissítést is ünnepelhetett 1999-ben. Sajnos ebből a generációból sosem készült valódi sportváltozat, de ennek ellenére nagy előrelépés volt a típus történetében.

A 21. század első vadonatúj Fiestája az ötödik generáció volt, mely 2002-ben mutatkozott be, és az előzőeken felül immár egy 1,6-os és egy 2-literes egység is csatlakozott a benzinesekhez, míg a dízelfronton egy 1,4-es jelentette az erősítést – persze a korábbi erőforrásokat is folyamatosan frissítgették a gyáriak. Ennek a generációnak a legérdekesebb kivitele minden bizonnyal a 2005-ben bemutatkozott, első ST néven érkező változat volt, mely minden addigi Fiestánál erősebb, 150 lóerős motorral kínált valódi izgalmakat a vásárlóknak – habár a folyamatos méret és súlynövekedés miatt a gyorsulása gyengébb volt, mint némelyik korábbi sportverziónak (8,4 szekundum).

2005-ben egy modellfrissítésen is átesett az ötödik generáció, hogy aztán 2008-ban átadja a helyét a most leköszönő hatodik kiadásnak – noha a 2012-es frissítés után sokan új generációt kiáltottak, az alapok maradtak ugyanazok, így mi inkább ráncfelvarrásként kezelnénk ezt. Az ötödik Fiesta természetesen minden szempontból jobb és nagyobb lett, de őt már nem kell részletesen bemutatnunk, hiszen mind a frissítés előtt, mind utána találkozhattak vele hasábjainkon.

Annyit azért érdemes megjegyezni, hogy 2012-ben, a típus felújítása után mutatkozott be az amerikaiak többszörös év motorja díj nyertes 1-literes turbós erőforrása, mely a legújabb generációban is fontos szerepet tölt majd be, és 2018-tól hengerlekapcsolásra is képes lesz. Az új ST-t sem szabad figyelmen kívül hagyni, mely 180 lóerővel ostromolta az első kerekeket, és kategóriájának egyik legélvezetesebb tagja lett – és akkor a nemrég bemutatott ST200 verzióról még nem is beszéltünk. A Fiesta 2011-ben mutatkozott be a WRC-ben is, ami szintén komoly teljesítmény, és Ken Block társaként is bizonyította képességeit – ezeknek persze nem sok közük volt a szériaváltozatokhoz.

Tegnap pedig honlapunkon is bemutattuk Önöknek a vadonatúj, minden eddiginél modernebb és több opciót kínáló hetedik Fiesta, mely rögtön négyféle változatban kíván a vásárlók kedvében járni. A normál és a sportos ST-Line kivitelek már nem jelentenek nagy újdonságot, de a gyakorlatilag luxusautós minőséggel felvértezett, rendkívül elegáns Vignale és a crossoveres jelleget öltő Active változatok bizony biztosan beírják majd magukat a Fiesta történelemkönyvébe – és akkor a hengerlekapcsolásra is képes 1-literes háromhengeresről még nem is beszéltünk. Érdemes elolvasni a teljes bemutatónkat, melyet ide kattintva érhetnek el.

A Fiesta tehát immár 40 éve szerves része a Ford kínálatának, és világszerte népszerű, amit a 18 millió eladott példány is jól mutat. A lendület pedig nemhogy nem tört meg, de még nagyobb lett a vadonatúj generáció bemutatásával, így alig várjuk már, hogy élőben is láthassuk és kipróbálhassuk az amerikaiak újdonságát, mely képességei alapján komolyan feladhatja a leckét a konkurenciának.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark