2017. Augusztus 24., Csütörtök

Frissitve:03:00:23

Amit mindenkinek ismernie kellene – a rendőri forgalomirányító jelzések

Nyomtatás

Budapesten és a többi nagyvárosunkban közlekedve biztosak vagyunk benne, hogy hétről hétre mindenki találkozik olyan kereszteződésekkel, amelyekben nem működnek a jelzőlámpák. Ilyenkor jó esetben egy rendőr veszi át a forgalomirányítást, azonban igencsak sokszor tapasztaltuk már, hogy az autósok jó nagy százaléka nincs tisztában a rend őreinek karjelzéseivel – természetesen tisztelet a kivételnek. Éppen ezért, most ezeket a jelzéseket elevenítenénk fel.

A kikapcsolt lámpák általában egyet jelentenek a dugóval, legalábbis napközben, nagy forgalom esetén. Ezen azonban egy gyakorlott, rutinos forgalomirányító rendőr bizony sokat tud segíteni, de csak abban az esetben, ha a közlekedők partnerek ebben. Sajnos nem egyszer tapasztaltuk már, hogy a sofőrök zavartan álldogálnak a rendőr előtt, és sokszor még akkor sem mernek elindulni, ha a rendőr már mindenféle karmozdulatot megpróbál bevetni annak érdekében, hogy mozgásra bírja őket. Persze ez még mindig jobb, mint az ellenkezője, aki annyira magabiztos, hogy akár a piros jelzésen is nagy lendülettel hajt át.

Nézzük hát, hogy pontosan mit is jelentenek a rendőri karjelzések. A legalapvetőbb szabály, hogy amennyiben a rendőr szemben van velünk, vagy háttal áll nekünk, tehát az irányítóval merőlegesen érkezünk a kereszteződésbe, minden esetben meg kell állnunk. A másik alapszabály, hogy amennyiben oldalról látjuk a rendőrt, tehát párhuzamosan haladunk vele, és nem érkezik semmilyen más instrukció, úgy továbbhaladhatunk egyenesen, illetve amennyiben nincs tiltás, jobbra is – ugyanez egyébként igaz a gyalogoskra is, hiszen ilyenkor nekik is szabad az átkelés, ha van zebra.

A harmadik nagyon fontos jelzés, amikor a rendőr a karját függőlegesen feltartja: ilyenkor jelzi, hogy mindenki álljon meg, mert irányváltást fog végrehajtani – gyakorlatilag ez a kézjel a jelzőlámpa sárga fényét helyettesíti. Ezek után következnek a részletek, ám ezek sem éppen bonyolultak – legalábbis, ha a forgalomirányító is tisztában van velük.

Akkor sem mindig engedélyezett a továbbhaladás, ha a rendőr párhuzamosan áll velünk. Ahogy már az előbb említettem, a balra kanyarodás ilyenkor tiltott, ám természetesen ennek engedélyezésére is szolgálnak egyedi karjelzések. Amennyiben a rendőr a jobb karjával maga mögé int, bal tenyerét pedig a balról jövő forgalom felé fordítja, akkor a balról érkezőknek meg kell állniuk, a jobbról érkező járművek pedig – a rendőr mögött – bekanyarodhatnak balra. Ugyanígy, ha a rendőr jobb karját vízszintesen maga elé nyújtja, bal karjával pedig maga elé int, a balról érkező járművek – a rendőr előtt – bekanyarodhatnak balra. Ilyenkor egyébként azok, akik ugyanabból az irányból érkeznek, mint a balra kanyarodók, továbbra is haladhatnak egyenesen, vagy jobbra, a megállj jelzés pedig a gyalogosokra is vonatkozik, hogy a balra kanyarodó forgalm ne torldójon miattuk.

Ezzel gyakorlatilag a leglényegesebb pontokat át is vettük, de természetesen léteznek még kiegészítő karjelzések is. Ilyen például az, ha a rendőr maga fele int, mintha oda akarna hívni: ez azt jelzi, hogy gyorsítsunk, vagy amennyiben állunk, induljunk el. Amennyiben a kinyújtott karját le- és felfelé mozgatja, mintha csitítani akarna minket, akkor értelemszerűen lassítanunk kell. Ezeken kívül is tapasztalhatunk egyéb karjelzéseket, amik általában egy-egy értetlen autós regulázására irányulnak, és általában még a fent felsoroltaknál is egyértelműbbek: ilyenek azok, ha kifejezetten int valamelyik irányba, hogy haladjunk, vagy ha megállásra szólít fel minket egy erélyes karlendítéssel.

A rendőrök munkáját nagyon sokban tudjuk segíteni azzal, ha ezeket a szabályokat pontosan ismerjük, és az is fontos, hogy amikor csak lehet, igyekezzünk szemkontaktust felvenni a forgalomirányítóval, hiszen ezzel mindkét fél számára jóval egyértelműbb lehet a következő lépés. Egy-egy forgalmas napon bizony hosszú perceket spórolhatnánk meg egy-egy ilyen kereszteződésben, ha minden autóstársunk pontosan be tudná tartani a rendőr utasításait, így mindenkit csak biztatni tudunk, hogy akinek megkopott már a tudása, vagy nem biztos abban, nézzen utána, vagy csak olvassa el még egyszer cikkünket, és buzdítson másokat is erre – beleértve a gyalogosokat is.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark