Bajnoki forduló - az Opel X-modellek újdonságai

Nyomtatás

Az elméletet fontos kiegészíteni a gyakorlattal − jól tudja ezt az Opel is, épp ezért legutóbbi rüsselsheimi látogatásunkat és technológiai ízelítőnket immár kibővítve, vezetési tapasztalatokkal támasztották alá, méghozzá ismét hazai pályán, méghozzá Mainzban.

Következzen ezért a beszámoló, melyben szerzőnk az X-Champs rendezvényen váltott lovakkal merülhetett el az Opel technológiailag megújult SUV kínálatában, és tehette mindezt hazai importőri kísérettel, méghozzá egy futball stadionban is, ahol a szervezők nem bízták a véletlenre, a kulcsok előtt azért némi tananyagot is mellékeltek nekünk. Néhány hete megtudhattuk már, hogy merre tart a márka, és hamarosan jönnek az új szabványok is, a gyáriak ráadásul ebben igen jól állnak, ugyanis már 79 Opelbe szerelt motor teljesíti a szigorú EURO 6d-TEMP határértéket 13 hónappal annak életbe lépése előtt.

Ezzel pedig a márka a PSA konszernnel együtt vezető szerepet játszik annak a szabványnak a teljes körű átvételében, amely 2019 szeptemberétől kötelező az újonnan forgalomba állított járművekre nézve, és figyelembe veszi a valóságos közlekedés menethelyzeteit is (RDE - Real Driving Emissions). Addig pedig szeptember 1-től az Euro 6c van érvényben, amely a WLTP ciklus alapján vizsgálja a modelleket, ugyanolyan szigorú határértékeket megkívánva - többek között ezért is van szükség a benzines részecskeszűrőre, amiről bővebben itt írtunk.

Már most rendelkezésre állnak az Euro 6d-TEMP-nek megfelelő benzines és gázüzemű motorok az Opel teljes modellpalettájában – az ADAM-tól, a KARL-tól és a Corsától az Astrán, a Cascadán és az Insignián keresztül a Mokka X-ig, a Crossland X-ig, a Grandland X-ig és a Zafiráig. A változás nem volt fájdalommentes, hiszen búcsúzni kellett az Insignia legerősebb motorjától, de például jelenleg nem elérhető az Astrához az egészen újnak számító 1,4 literes turbómotor sem. A PSA konszern viszont jobban áll az átállás terén, ezért a tőlük érkező motorizáltsággal rendelkező rokonmodellek (így például a Crossland X és a Grandland X) már abszolút megfelelnek az új követelményeknek. A tisztább benzinesek mellett sorakoznak fel az SCR-szabályozású (Selective Catalytic Reduction – szelektív katalitikus redukció) dízelek, amelyek szintén már most teljesítik a határértékeket.

A gyors átállás az Euro 6d-TEMP szabványra része az Opel stratégiának, amely szerint vezető pozíciót foglalunk el a járműemisszió csökkentésében“, mondta Christian Müller fejlesztési vezető. „Következő lépésként négy villamosított modell jön 2020-ig, köztük a konnektoros Corsa és első konnektoros hibridünkként a Grandland X. 2024-re teljes körűen elektromosok leszünk – valamennyi személyautó-típusunkhoz kínálunk hibrid- vagy akkumulátoros változatot.

Egy júliusi hajnalon,  fél 6-kor, Ferihegyen autós újságíró kollégáimmal még éppen erőt gyűjtöttünk a németországi  landolás után várható lóerőfaggatáshoz, az viszont már akkor sem volt kérdés, hogy az Autó Pult garázsát is megjárt tesztautók (példák itt, itt és itt) és az egykori szlovákai menetpróbánk után akár egy egészen különleges példányt is megkaparinthatunk gyors szemle céljából, méghozzá az 1,5 literes, automata váltós, új dízel modellt. Ez pedig nem csak az Opel, hanem az egész PSA konszern szempontjából fontos hajtáslánc, amely a méltán híres 1.6 HDi-t váltja.

Az esemény viszont nemcsak ezt ígérte, hanem a teljes X palettát, benne a Mokka X, Crossland X és Grand X modelleket. Ehhez, és a mindig barátságos vendégszeretethez híven, már a frankfurti reptéri mélygarázsban impozáns kínálat állt rendelkezésre. Joggal mondják, hogy az autós újságírónak jó dolga van, szabadon válogathattunk a kulcsok és típusok között, és mi mást, mint az ínyencséget szereztük meg, egyelőre még társaságban, amiről még lesz szó.

Néhány szóban viszont érdemes arról is beszélni, hogy miért fontos az X család. Németországban az év első öt hónapjában az Opelnek sikerült megkaparintania a SUV-ok dobogóján az első helyet, ahogy az európai SUV-B szegmensben is, ráadásul minden negyedik új Opelt vásárló ügyfél választása ezek közül a modellek közül kerül ki. Míg a Mokka 2012-ben mutatkozott be, a Mokka X-szel karöltve mostanra már közel egymillió talált gazdára. 2017-ben pedig megérkezett a folytatás a Peugeot 2008-testvér Crossland X képében, izgalmas kinézettel, funkcionális beltérrel, és azóta már a 125 000. megrendelést is túllépte. Végül pedig a legkisebb versenyzőt a legnagyobb követte, a Grandland X. A 2017-es Frankfurti Autószalon után piacra lépő modell a Peugeot 3008 kevésbé avantgárd, elegáns alternatívájaként hívta fel magára a figyelmet, mára pedig 85 ezer felett jár a gyári rendeléséket tekintve.Most pedig jöhet az ígért gyakorlati kurzus. Az X-Champsnek ugyanis egy különleges helyszín, a mainzi Opel futball aréna és annak parkolója adott otthon. Előbbi bázisa is a villámosoknak, sőt egykor a Liverpool szakvezetőnek és márkanagykövet Jürgen Kloppnak is az volt, a 34 000 szurkolót is befogadó stadion és a partner klub pedig ideális helyszínnek bizonyult a műszaki workshophoz, valamint az eligazításhoz is. Menetpróbáinkat ugyanis pontosan kiszámítva, előre meghatározott és az Android autó GPS rendszeren keresztül is telepített útvonalakon tettük meg a stadion vonzáskörzetében, három különböző távolság és terepviszonyok mellett, ehhez csatlakozott a Frankfurt-Mainz útvonal.

Az első egy 20 kilométeres, 30 perces szakaszt foglalt magában, a második, fintheni kör 26 kilométert és már autópályás etapokat is felölelt, végül a gyors kör az Aréna körüli útvonalakat célozta, elsősorban az új 1,5-ös dízel Grandland X kipróbálásához. Elsőként a szabadon felkínált, svédasztal jellegű választás jegyében a Grandland kulcsok közül egy közvetlen befecskendezésű turbós benzines 1,2-es modell kulcsát vettem magamhoz. Gazdagon felszerelt négykerekű lett társam, melyben az Intellink rendszer és a vezetést segítő asszisztensek mellett immár az új, Aisin-féle 8-fokozatú automata váltó dolgozott a kezeim alá, és ami külön kiemelendő, azok az AGR ülések. Már a TechDay-en is nagy hangsúlyt kaptak, de ismét csak alátámasztani tudom, ezek az ülések női szemmel is magukhoz ragadják a sofőrt és utasát egyaránt, alig akar az ember kiszállni belőle. Véleményt a motorról már alkottunk, én azonban először vezethettem. Bár a korábbi tesztünk műszaki vonalon megmutatta az erősségeket, az új automata váltó mindezt csak fokozza: szépen kapcsol, a nagyobb áttételi skálának köszönhetően optimálisan használja ki a kis motor képességeit, fokozza annak hatékonyságát, és elődjénél talán egy árnyalattal gyorsabb váltásra is képes.

Némi pihenőt követően a Crossland X vizsgázik nálam. Pozsony felé már ismeretséget kötöttünk tavaly, ahogy kollégáim is alaposan megvizsgálták, most elsősorban az szolgáltathatta az érdekességet, hogy ugyanazzal a motorral (1,2-es, turbó benzines) és manuális váltóval szerelt modell kulcsa került le a tábláról. Más útvonal, más sebességhatárok, a vezetési élmény azonban eltérő, ez esetben a fokozatok kapcsolhatósága nem nyeri el a kiváló minősítést, a manőverezhetőség viszont mindenképp. Mindkét modell akár tolatókamera nélkül is könnyen parkolható, a kipróbált Crossland X ugyanis nem rendelkezett vele, de jól érezhetőek a méretek, az üléspozíció révén jól lehet kilátni, a kettő közül ebben a versenyszámban a választásom a kistestvérre esett.  Ekkora pedig érkezett a nagyszerű, klasszikus német Bratwurst ebéd, majd a lelátók megcsodálása után a Grandland X új motorral, (1,5 dízel, 130 lóerő, 300 Nm) 8-fokozatú automata váltóval a hajtásláncban, gyors körön, mainzi megállóval, katedrális szemlével, és egyben a városi teszttel.

Az új, 1,5 literes négyhengeres turbómotor hiába kisebb, 10 lóerővel erősebb az 1,6-os elődnél, ráadásul az oxidációs katalizátor/NOx-elnyelő és SCR-szabályozás (Selective Catalytic Reduction – szelektív katalitikus redukció) innovatív kombinációjával már ma teljesíti a jövőben életbe lépő legszigorúbb károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előírásokat, vagyis tisztább is nála. Sőt, a fogyasztását is sikerült néhány decivel lejjebb szorítani, és immár modern, nyolcfokozatú (Aisin által gyártott) automata is kapható hozzá - a hatfokozatú kézi sebességváltó mellett, természetesen. Igaz, a jelenlegi NEDC fogyasztási ciklus még nem ad valós élethez közeli értékeket, de a vegyes 4,1 l/100 km-es adat (automatával) a feltételek ismeretében is magáért beszél. Persze a menetpróba rövid távjain, erősen vegyes, próbálgatós üzemben a fedélzeti számítógép értékei inkább a 6 liter körül mozogtak - de későbbi tesztjeinkben mindennek alaposan utánajárunk. Az új négyhengeres egyébként szépen teszi a dolgát, kulturáltságban pedig közel áll elődjéhez - szinte alig hallani, hogy dízel.

Az Opel fejlesztési vezére Christian Müller így foglalja össze az előnyöket: „Az 1,5 literes motor nagyszerűen illik az Opel Grandland X-hez. Vevőink nagyra értékelhetik a nagy teljesítmény és a kis fogyasztás kombinációját. Modern dízeltechnikájának köszönhetően még élvezetesebben vezethető lesz ez a kompakt SUV, miközben minimális mennyiségű káros anyagot kibocsátva kíméli a környezetet.

Ha pedig szó esett a lóerőről is, az 1,5-ös esetében a rendelkezésre álló 300 Nm nyomaték is jót tesz az autónak, az 1,2 literes benzinesnél az autó erősebbnek érződik nyugodt és normál felhasználási körülmények között, az autó mind gyorsítás, mind az autópályás használat során jól teljesít, ráadásul a városi forgalomban volt módom a robbanékonyságot is többsávos útra való kikanyarodás, sávváltás során kipróbálni.  A tapasztalat pedig igencsak pozitív, ugyanis a kategória jellemzőihez képest megvan a kellő fürgeség, ez pedig komolyan hozzájárul a mindennapi használathoz.

Az automata váltó pedig nemcsak a villámosok közlése, hanem a saját tapasztalat révén is remekül illik a motorhoz, rendkívül simán kapcsol, fokozva a vezetési élményt. Bár a tesztig verdikt nem születhet, a menetpróba viszont igencsak ígéretes képet festett a kombinációról, a két azonos Grandland X modell közül a nagyobb motorral szerelt változat volt magabiztosabb társam, de a mezőny része a csúcsmodell, a 2 literes, 177 lóerős dízel is, szintén 8-as automatával. Míg a korábbi teszteken is kitűnt, hogy az 1,2-es szív kicsi, de meglepően jó tulajdonságokat is hordoz, addig az 1,5-ös változat is első blikkre ígéretes alany lehet, tudásával a nagyobb X karosszériát jól mozgatja, kellemes hangjával a motorház alatt szívünket is meghódítja, és fogyasztásunk sem lövellt az egekbe kombinált menetpróba mellett.

A Grandland X mind felszereltségével, mind hangszigetelésével, minőségi anyaghasználatával és tágas helykihasználásával elől és hátul egyaránt, női szemmel is vonzó SUV a piacon, pláne, hogy méltó társa az új dízel hajtáslánc. A nagyobb teljesítményt meg kell fizetnünk: 7,85 milliótól indul az egyelőre csak automatával elérhető 1.5-ös dízel ára, ami a korábbi hajtáslánchoz (1.6-os dízel, 120 lóerő, 6-os automata) 470 ezres pluszt jelent. Innen pedig már csak 390 ezerre van a 177 lóerős csúcsdízel, ami nem is olyan nagy ugrás ekkora plusz teljesítményért.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark