Magazin

Megérkezett az Audi R8 GT Spyder, videóval frissítve

Nyomtatás

Még egy esztendeje sincs, hogy az Audi piacra dobta az R8-as Spyder változatát, miközben a Coupé alapjaira építkező, 333 darabban limitált GT szériát villámgyorsan elkapkodták a vevők. Itt van hát az ideje, hogy a csúcsmodell nyitott tetejű átirata is harcba induljon a vásárlók kegyeiért.

Semmi kétség afelől, hogy a kupéval megegyező mennyiségben készülő típus is sikert arat a szuperautók koránt sem szegényes szegmensében, ám nem árt sietni, ha azt szeretnénk, hogy az autónkon díszelgő táblácska saját gyorsaságunkról is tanúskodjon.

Aki pedig képes letenni az R8 GT Spyder birtoklási jogáért esedékes összeget az asztalra, az napjaink csúcstechnikáját viheti haza, hiszen az autó már anyagelvűségében is napjaink elvonalát képviseli. Az alapokat magával hozó Spyder 5.2 FSI quattro tömegéből a magnézium és a szénszálas műanyag széleskörű használatának köszönhetően további 214 kg-ot spóroltak el a mérnökök. A még hangsúlyosabb sportosságra való törekvés persze elvett egy darabot az R8-as korábban megénekelt kecsességéből, noha a hatalmas diffúzor és a kérésre fényezetlenül hagyott kiegészítők a tuning-fesztiválok királyává tehetik a típust.

A már ismert hengerűrtartalmú, V10-es erőforrás ezúttal 6.500 főtengelyfordulat mellett 540 Nm nyomatékkal nyüstöli az abroncsokat, miközben 560 paripa nyerít fel, hogy a ménes minden tagja alig 2,93 kilogrammot vegyen a nyergébe. Nem csoda hát, hogy 3,8 másodperc alatt gyorsíthatunk álló helyzetből 100 km/órára, s sebességünket akár 317 km/óráig fokozhatjuk.

Az Audi már lehetővé sem teszi a manuális sebességváltó választását, így a motorhoz minden esetben a hatsebességes R-tronic egység kapcsolódik. Az automatika persze kitapasztalja a vezető szándékait és a kapcsolások gyorsasága, finomsága tökéletesen illeszkedik a pilóta szándékaihoz, aki akár saját kezébe is veheti az irányítást, noha minden bizonnyal ügyetlenebb lesz, mint a villámgyors számítógép.

A négykerékhajtású GT hangolása a felülkormányozottsági hajlam felé tendál, de szükség esetén az első kerekek is kiveszik részüket a munkából, miközben az erőcsúsztatások sikerességéről a hátsó tengelyen dolgozó sperr-differenciál gondoskodik. A kerek egy centiméterrel leültetett autó elektronikus stabilizáló rendszere a legbátrabbak nagy örömére immáron teljes egészében kikapcsolható, noha az R8-as pusztán mechanikusan is kezesbárány hírében áll.

A 19 másodperc alatt záródó elektrohidraulikus tetőszerkezet 50 km/órás sebességig menet közben is munkára bírható, és állítólag a szélzaj még fokozott tempó mellett sem válik kellemetlenné. A tulajdonosoknak még némi praktikum is társukul szegődik, hiszen kereken 100 literes csomagtartó áll rendelkezésükre, ami bőségesen elegendő például a hosszú utazásokhoz szükséges, zsák hitelkártya számára.

A kabrióba áradó napfényre bizony szükség is lesz, hiszen az utastér feketéje aligha oldja a sebesség mámorában fürdőzők feszültségét, noha kétségtelen, hogy az extrákkal továbbra is bőségesen ellátott R8-as így sportosabb hangulatot áraszt. Az opcionálisan választható kiegészítők sora a még könnyebb karbonszálas ülésektől, a biztonsági övbe integrált mikrofonnal ellátott Bluetooth kapcsolaton át, a Bang & Olufsen szórakoztató berendezésig mindent felölel, ami csak földi halandó fejében megfordulhat, noha a kánaáni hangulatnak ezúttal is ára van.

Az Audi R8 GT Spyder tulajdonosok legfeljebb 333 tagú klubjába a belépő nagyságrendileg 56 millió forintba kerül, ami hazánkban a forgalombehelyezéssel éppen hatvanmilliós magasságokba emelkedik, és az opciós tételek böngészése során még ezt sem nehéz megfejelni egy kisebb lakás árával. A pénz persze nem számít; ha el tudják viselni egy luxusautó bohócruhába öltöztetését, szaladjanak és foglaljanak le egyet, mert a gyönyörűen muzsikáló V10-es hangját már a nappaliban is érdemes lenne hallgatni, s ekkor még a hátunk mögött hagyható kilométerekről nem is szóltunk.

Módosítás dátuma: 2011. június 20. hétfő, 11:04

Egyik szemünk sír, a másik nevet - WTCC a Hungaroringen

Nyomtatás

Hétvégén először látogatott el hazánkba a Túraautó-világbajnokság (WTCC) mezőnye. Én sem akartam lemaradni a hazai pályautózás eme történelmi pillanatáról, így végigjárva a néha kicsit döcögő, sok papírmunkát igénylő regisztrációs folyamatot, szombaton már tele kíváncsisággal érkeztem a Hungaroringre.

Módosítás dátuma: 2011. június 06. hétfő, 20:06

Top 10 – a tíz leggyorsabb autó tízmillió forint alatt

Nyomtatás

Miután 1976-ban az első Golf GTI-vel elérhetővé vált a kövérebb teljesítmény a kisebb pénztárcájúak számára is, a mozgalomnak már nem lehetett megálljt parancsolni. Ki presztízsből, ki pénzkeresésből, vagy éppen bizonyítási vágyból dobta piacra elérhető „sportautóját”. És míg az árakkal csínján bántak a gyártók, addig a teljesítmény kitartóan kúszott felfelé: Top 10-es listánk éllovasaival szemben bizony még a 70-es évek elejének csúcs-sportautói – legyen akár Aston Martin, Porsche vagy éppen Ferrari embléma az orrukon – sem, vagy csak nehezen tartják a lépést.

Módosítás dátuma: 2011. május 31. kedd, 10:26

A váltás rutinmunka, bízzuk a gépre - az automataváltók lelkivilága

Nyomtatás

Vélhetően nem tévedek nagyot, ha azt állítom: gyakorlatilag mindenki került már olyan szituációba, amikor a városi araszolás közben a pokolba kívánta a ménkű sok kuplungolás és váltás egymásutánját, miközben esetlegesen irigykedve tekintett a szomszéd autóban a kellemes automatát használó úriemberre.

Módosítás dátuma: 2011. május 23. hétfő, 15:14

A fékezés művészete – az igazi túlélőképesség

Nyomtatás

Mikor elkezdtem vezetni tanulni, a legnagyobb kihívást jelentő feladat számomra az elindulás volt, hiszen én is féltem a nagy mumustól, a lefulladástól. Viszont, ha az autót rángatás és kellemetlen motorhang nélkül sikerült lendületbe hoznom, már az elején is egész nyugodtan közlekedtem. Ellentétben az oktatómmal, aki jól tudta, hogy az elindulásnál van egy sokkal nehezebb feladat: időben megállni, bármi is történjen. És hamar be kellett nekem is látnom, hogy milyen igaza volt. Gondoljuk csak végig, hogy egy baleset megúszására csak két lehetőségünk van: vagy elkerüljük a másik felet, vagy lefékezünk előtte – persze a két akciót tetszőlegesen és szükség szerint kombinálhatjuk is, és sajnos a forgalom növekedésével egyre többször kell ezt gyakorolnunk.

Módosítás dátuma: 2011. május 18. szerda, 15:53

Emelkedik az üzemanyagár? Csökkentsünk fogyasztást!

Nyomtatás

A környezetvédők szerint nagyon egyszerű: tegyük le az autót, járjunk „drótszamárral”, vagy akár drót nélkül, mondjuk szamárfogattal. De mi van akkor, ha ez csak nehezen kivitelezhető, mert mondjuk hegyen (vagy munkahelyünktől messze) lakunk, ahova kerékpárral felmenni nem túl kényelmes, meg a bérházban is nehéz elhelyezni az igavonó állatokat.

Módosítás dátuma: 2011. május 05. csütörtök, 14:37

Irigyeljük a sejkek autóflottáját? Van megoldás!

Nyomtatás

Amikor felvetettem lapunk Főatyaúristenének (értsd lapigazgató), hogy szívesen írnék cikkeket makettekről, csak ennyit mondott: „Oké Tomi, írhatsz róluk, csak legyen érdekes”. És milyen summás válasz volt ez, mert bár én és a hozzám hasonló megszállottak tudják mennyi örömet okoz ezen kis miniatűrök gyűjtése, viszont kemény dió a gyűjtés értelmét érvekkel alátámasztani azoknak, akik szerint ezek csak vacak játékok és az egész, csak pénzkidobás, hiszen nincs hangja, nem lehet beleülni, csak fogja a port.

Módosítás dátuma: 2011. április 27. szerda, 13:49

75 év négykerekű takarékoskodás - jubilál a dízelmotor

Nyomtatás

Nehezen indult… szó szerint és átvitt értelemben is. 75 éve szerelték először személygépkocsiba a dízelmotort, amely történetének hajnalán ebben a kategóriában meglehetősen mellőzött megoldásnak számított, a hosszú évtizedek során azonban méltó versenytársa lett a benzinmotornak, amelyet bizony néha le is taszít a trónról. Nézzük, hogy alakult a jubiláló öngyulladós sorsa!

Módosítás dátuma: 2011. április 21. csütörtök, 12:13

Útjavítás, emelkedő vérnyomás nélkül

Nyomtatás

Beköszöntött a tavasz, nyílnak a virágok, és a kátyúkat sem takarja már hó: látják őket a közútkezelő munkatársai is - kezdik is a felújítási munkákat - mégsem örülünk neki felhőtlenül, hiszen egyből beugrik a kép, ahogy az útlezárások miatt dugóban izzadunk. Ám, mint minden folyamatot, ezt is lehet optimalizálni. Nézzük végig, hogy a közúti munkák magas színvonalú lebonyolításában milyen érdekes forgalomtechnika megoldásokat használnak az úgynevezett „bezzeg országokban” és ezekből mennyi mindent lehetne hazánkban alkalmazni.

Módosítás dátuma: 2011. április 21. csütörtök, 00:20

Motorforradalmat indíthat a Mazda – interjú a fejlesztővel

Nyomtatás

Kis előrelépések sorozatával szeretne messzire jutni a Mazda, hogy termékei megfeleljenek a jövő egyre tisztább autókat sürgető kívánalmainak.

Módosítás dátuma: 2011. április 11. hétfő, 14:16

Gyanús körök – a körforgalmak háttere

Nyomtatás

Míg húsz évvel ezelőtt úgy tűnt, hogy a körforgalom csak a közlekedésmérnökök furcsa hóbortja és a Lánchíd előtt is csak azért van „kör alakú kereszteződés”, hogy a turisták lássák, mi is ismerjük a nyugati csodákat, addig manapság már hazánkban is telerakják az utakat körforgalmakkal, melyeken számos esetben vegyes érzelmekkel hajt át az ember, pedig az elv jó, mégis néha bosszúságot okoz.

Módosítás dátuma: 2011. április 07. csütörtök, 11:34

42. oldal / 49