Magazin

A kanadaiak szuperautója a HTT Plethore LC 750

Nyomtatás

A kanadai székhelyű HTT Technologies ugyan már tavaly, a Frankfurti Autószalonon bemutatta legújabb büszkeségét, a hatéves fejlesztési periódus eredményeképpen létrejött Plethore LC 750-est, ám most ismét aktualitása lesz a modellnek, hiszen az érdeklődők két nap múlva

Módosítás dátuma: 2010. április 08. csütörtök, 10:15

Búcsú a Mazda RX-8-tól

Nyomtatás

Az év végén leáll a Mazda sportos kupéjának gyártása. Ezzel nem csupán egy érdekes, és vezetési élményben gazdag modell történetének végére tehetünk pontot, hanem a Wankel-motor szériagyártású autóban való alkalmazása is jó darabig szünetel majd.

Módosítás dátuma: 2010. április 13. kedd, 07:44

Hatvanéves lett a Volkswagen Transporter

Nyomtatás

A Volkswagen ebben a hónapban ünnepli Transporter modelljének 60. születésnapját: az első furgon 1950 márciusában gördült le a futószalagról. A németek eddig több mint 10 millió példányt értékesítettek a járműből világszerte, mely mostanra

Oda megyünk, ahová senki más – Micra, Juke, és a Nissan jövője

Nyomtatás

A Genfi Autószalonon Pierre Boutinnal, a Nissan regionális ügyvezető igazgatójával készítettünk interjút az új Micra és a Juke kapcsán, de az is kiderült, hogy a japán márka teljesen új stratégiával igyekszik a jövőben vásárlói kedvében járni.

Módosítás dátuma: 2010. március 05. péntek, 00:04

A Fiat új, kéthengeres Twin-Air motorcsaládja Genfben érkezik

Nyomtatás

Már régóta keringenek a hírek arról, hogy az olasz autógyártó egy vadonatúj, kéthengeres, 0,9 literes hengerűrtartalmú motorcsalád fejlesztésén dolgozik, melyek mind turbófeltöltővel, mind pedig nélküle elérhetőek lesznek a gyártó kisebb modelljeiben. A Fiat Powertrain Technologies

Üdv a fedélzeten! – technikai csemegék az új Audi A8-ban

Nyomtatás

Az Audi zászlóshajójának legújabb generációja 2009. november 30-án Miamiban mutatkozott be a nagyvilágnak, az ingolstadtiak azonban igencsak szűkmarkúan bántak a meghívókkal, így mindössze néhány híres személynek volt szerencséje hivatalosan, első ízben találkozni a csúcsmodern luxuscirkálóval. A nagyközönség kizárólag ezután, Detroitban, egy szintén ünnepélyes esemény keretében csodálhatta meg a gyártó legifjabb üdvöskéjét. Nem csak azért volt akkora a felhajtás, mert ez a márka legtekintélyesebb modellje, hanem azért is, mert az eredetileg Zwickauban alapított, ám napjainkban ingolstadti székhelyű autógyártó bizony tavaly ünnepelte fennállásának 100. születésnapját. Ezen jeles alkalomból egy olyan főszereplővel találkozhattak az odalátogatók, amely többek között különleges technikai megoldásai révén került a figyelem középpontjába. Cikkünkben ezeket, az Audi által fejlesztett intelligens rendszereket járjuk körbe, előbb azonban ejtsünk pár szót a nem éppen elhanyagolható motorválasztékról.

Aki legújabb kedvencének, vagy éppen sofőrje friss munkaeszközének szeretne most egy A8-at vásárolni, jó, ha tisztában van azzal, hogy mégis milyen erőforrásokkal társítható a már fentebb említett négykerekű. Jelenleg kettő, később azonban már három egység is szóba jöhet, melyek közül egyik benzines, a többi dízel. Előbbi képviseli a csúcsot, ami a cég jól ismert 4,2 literes, V8-as benzinmotorja, mely 372 lóerőt és 445 Newtonméteres maximális nyomatékot biztosít, 5,7 másodperces nulláról 100 km/h-ra való gyorsulás mellett. Ennek úgymond ikertestvére az a szintén 4,2 literes, V8-as, gázolajos erőforrás, amelynek 350 lóerős csúcsteljesítménye papíron szerényebb ugyan az imént említett rokonénál, ám óriási, 800 Nm-es maximális nyomatékának (is) köszönhetően 0,2 szekundummal gyorsabban, azaz 5,5 másodperc alatt képes százra repíteni az autót. A harmadik egység egy háromliteres, V6-os, szintén dízel verzió, mely azonban még nem érhető el az új Audi A8-hoz. Utóbbi teljesítménye 250 lóerő, maximális nyomatéka pedig 550 Nm lesz, mely nagyban járul majd hozzá 6,6 szekundumos százas sprintjének eléréséhez, emellett pedig ez a változat fog leginkább fukarkodni az üzemanyaggal.
 
 
Az autó külső jegyeit vizsgálva hamar feltűnik a teljes egészében megújult dizájn. Rupert Stadler Audi elnök szerint az új A8 szegmensének legsportosabb tagja. Ezt érthetjük úgy is, hogy igen, a különleges, majdhogynem kizárólag alumíniumból készülő karosszériaváz 40 %-kal könnyebb (így csupán 231 kg), mintha acélból gyártanák (150-200 kg pedig rengeteget segít a menetdinamikában), de vonatkozhat azokra a rendelhető extrákra is, melyek inkább egy sportosabb autó jellegét keltik, nem egy luxus limuzinét (például az erősebbik dízelmotorral szerelt darabokhoz alapesetben jár a sport differenciálmű). A másik érdekesség az R8-ból már ismert LED-es fényszórómegoldás. Felárért az A8-hoz is rendelhető a kizárólag diódákat használó rendszer (22 darab fehér a nappali fénynek és a helyzetjelzőnek, 22 darab sárga az irányjelzőnek), melynek specialitása, hogy minden napszakhoz és közlekedési viszonyhoz tud alkalmazkodni, emellett pedig energiát is spórol. Eszerint van egy-egy beállítása városi, főúton-, és autópályán való közlekedésre; ezen kívül arra is képes, hogy az aktuális időjáráshoz igazítsa a fényszórók működését. A ködlámpák eltűntek, vagyis csak átalakultak, mivel már azok is a lámpatestekben foglalnak helyet, míg régi pozíciójukat (az oldalsó hűtőrácsban) oldalanként egy-egy többfunkciós kamera vette át. A sportosság jegyében készültek az alumínium lengőkarok is, melyek a szériafelszereltség részeként járó adaptív csillapítás-szabályzású légrugókkal működnek együtt, felár ellenében pedig ezek dinamikus kormányzással egyaránt kiegészíttethetők. Nem nagy meglepetés viszont az, hogy mindegyik verzió összkerékhajtású – bár az elődökhöz hasonlóan a későbbiekben nem tartjuk kizártnak egy fronthajtásos változat megjelenését.
 
 
Az A8 belsejében az elődmodellhez képest már egy egészen más világ fogadja a sofőrt és az utasokat egyaránt. Azon túl, hogy több színvariációban pompázó hangulatvilágítás került a járműbe, a legszembetűnőbb változtatás talán a váltó előválasztójának kialakításánál történt, mivel sokkal kisebb és formásabb lett az automata karja. Ennél talán még lényegesebb, hogy egy vadonatúj fejlesztésű, 8 fokozattal operáló szerkezetről beszélünk (ez mindegyik változathoz szériában jár), mely annak a komplex rendszernek az egyik résztvevője, amit az Audi elsőként alkalmaz a négykerekűek világában (mégpedig, hogy az autó interneten létesít kapcsolatot a környezetével). Világújdonság, hogy a beépített navigáció a Google Earth programon keresztül képes figyelni azt az útszakaszt, ahol éppen az A8-cal közlekedünk, és ez alapján választ a kanyarokhoz megfelelő sebességi fokozatot és fényszóró beállításokat. Ezeken felül az internetes hálózat információkat küld az elektromos, adaptív sebességszabályozó rendszernek is (a Google által kínált lehetőségnek köszönhetően egyébként a világ jóformán bármely pontjáról kaphatunk adatokat akár képi formában is, ezen kívül lehetőség van a terepviszonyok 3 dimenziós megtekintésére egyaránt). Az Audi által fejlesztett MMI (Multi Media Interface) is megújult, illetve bővült egy érintő-funkcióval. Ez annyit tesz, hogy a vezető a váltókarra támasztva kezét, egy kis felületen számokat és betűket tud bevinni a rendszerbe, melyek segítségével sok más funkció mellett használni lehet akár a telefonos adatbázist, vagy akár a navigációt.
 
 
A gyártó mostanra olyan fejlettségi szintet tudott elérni a menetbiztonsági berendezések terén, hogy nem túlzás kijelenteni, az új Audi A8 képes látni, felismerni, és gondolkodni. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az egyik legfrissebb fejlesztés, az „Audi pre sence”, mely rengeteg, különböző szituációban lehet segítségére a sofőrnek a balesetek elkerülésénél, vagy azok következményeinek csökkentésénél. Új technikaként jelenik meg a gyártónál az éjjellátó berendezés; ez képes érzékelni és megjeleníteni az út szélén kószáló gyalogosokat, a kivilágítatlan bicikliseket, vagy akár az ott ólálkodó állatokat a vezető számára. Hasznos újítás az ujjlenyomat-érzékelővel kooperáló memória is, amivel az elraktározott beállítások egy mozdulattal előhívhatóak. Az autó különlegességét olyan további technikai, illetve kényelmi extrák hivatottak növelni, mint például a start-stop rendszer vagy az elektromos hátsó ülések (a sima fotelek „csak” 12, míg a komfort verziójúak akár 22 irányban is mozgathatóak).      
 
A német gyártó az új A8-cal egy olyan szegmensben készül ismét megfelelni, amelynek elsődleges résztvevői a BMW 7-es sorozata, vagy a Mercedes S-osztálya. A kategória (eladások szemszögéből nézve) másodlagos tagjai sem elhanyagolhatók, így meg kell említenünk a Lexus LS-t és a Jaguar XJ-t is, mint szintén olyan típusokat, melyeket az Audi legújabb fejlesztéseivel szeretne felülmúlni és egyben feledhetővé tenni. Kíváncsian várjuk, hogy a még idén forgalomba kerülő A8 (a 4.2 FSI 27,5 millió forintos, a 4.2 TDI pedig 28,2 millió forintos alapáron) mennyire váltja valóra a hozzá fűzött reményeket.

Módosítás dátuma: 2010. február 22. hétfő, 03:23

52. oldal / 52