Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Van egy autós esemény, amire sokszor csak úgy hivatkozunk, hogy FoS… Igen, mi is minden alkalommal elmosolyodunk ennek láttán/hallatán, ugyanakkor autórajongóként a szívünk is hevesebben kezd verni, hiszen tudjuk, ez a magyarul elég morbid jelentéssel bíró mozaikszó bizony a Festival of Speed elevezést takarja, ami napjaink egyik legérdekesebb, legfelkapottabb autós eseménye, amely az angliai Goodwoodban kerül megrendezésre minden évben. Szinte minden esztendőben beszámolunk a FoS történéseiről, és úgy gondoltuk, hogy ideje bepillantani kicsit a díszletek mögé – a Goodwood Festival of Speed története következik.

1993 júniusában jártunk, amikor a legelső Goodwood Festival of Speed megnyitotta kapuit. Akkor még csak egy egynapos rendezvény volt mindez, amely nem más, mint maga Charles Gordon-Lennox gróf fejéből pattant ki, aki édesapja halála óta, azaz 2017 szeptember 1-től már Richmond 11. hercegének is mondhatja magát. Nem csoda hát, hogy mind a mai napig áthatja a rendezvényt a jellegzetes angol elegancia, és talán pont ez az, ami igazán különlegessé teszi az egészet: a gyönyörű pázsit, a visszafogott hangulat és az ezzel szinte szöges ellentétben álló, hivalkodó, hangos, durrogó és száguldozó sportautók, szuperautók és versenygépek kontrasztja igazán varázslatossá teszi az eseményt.

Egy karnyújtásnyira az autócsodáktól

A herceg benzingőz iránti szeretete nem légből kapott, hiszen már a felmenői is nagy pártolói voltak a motorsportoknak. A nagyapja, Frederick Charles Gordon-Lennox már 1948-ban megalapította a Goodwood Motor Circuit névre keresztelt versenypályát. Goodwood egyébként nem egy település, hanem a család tulajdonában lévő birtok, amin egy hatalmas, gyönyörű kastély is van. Mindez egyébként Chichester városának északi részén fekszik, ami Anglia West Sussex megyéjének délnyugati régiójában található.

Az alapító eredetileg egyébként a nagyapja által létrehozott versenypályára szerette volna visszahozni az életet, ám nem kapott engedélyt erre, így végül a saját birtokára szervezte a Festival of Speedet. Az első alkalommal csupán néhány kiválasztott szerencsés vehetett részt – mármint aktívan, autóval, nem csak szemlélőként – az eseményen, és ezek is inkább klasszikus, veterán járművek voltak. A cél ugyanaz volt, mint ma: végigszáguldani az 1,86 kilométeres pályán, ami egyébként ezalatt 92,7 métert emelkedik. Már az első rendezvény óriási siker lett, hiszen nagyjából 25 ezer látogató volt kíváncsi a mindenféle béklyóktól mentes, benzingőzös eseményre, ahol gyakorlatilag kordonok és mindenféle korlátozás nélkül – persze a biztonságot azért szem előtt tartva –, egy karnyújtásnyira száguldanak el a legendás négykerekűek az orrunk előtt.

Minden évben elképesztő alkotásokkal nyűgözik le a nagyközönséget

A Festival of Speed igazán közel hozza az autózás élményét, még akkor is, ha nem sofőrként vagy utasként lehetünk ott, hiszen olyan négykerekűeket láthatunk száguldani, melyeket nemhogy mozgásban, de még álló helyzetben is csak nagyon ritkán, szerencsés esetben csodálhatunk meg. A hatalmas erőforrások üvöltése pedig az egész környéket bejárja, ezzel igazán különleges hangulatot teremtve az alapvetően nyugodt birtokra.

Idővel aztán az egynapos rendezvény egész hétvégésre duzzadt: először 1994-ben, majd 1996-ban adtak hozzá egy-egy napot, így a pénteki megnyitó után azóta már egészen vasárnap estig tart. Persze a résztvevők száma és minősége is nagyot változott: Forma-1-es autók, egyéb versenyautók, szuperautók, kisszériás sportautók és mostanra már sorozatgyártású négykerekűek is csatlakoztak a kínálathoz – a Toyota például az idei FOS-on mutatta meg először az új Suprát, még ha csak felmatricázva is. Természetesen a látogatók száma is igencsak megnőtt: 2003-ban rekordszámú, 158 ezer vendég vett részt egyetlen napon, ám azóta már 150 ezerre van korlátozva a napi belépők száma.

A Goodwood FOS egyik nagy látványossága egyébként a birtokon található hatalmas kastély előtt elhelyezett monumentális szobor, amit 1997 óta minden évben egy másik márka tiszteletére készül el, és szinte kivétel nélkül helyet kap rajta egy, vagy akár több négykerekű is. 2017-ben fordult elő először, hogy nem egy márkát, illetve annak valamilyen sikerét hirdette a hatalmas mű, hanem Bernie Ecclestone életműve előtt tisztelgett – idén egyébként a Porsche kapott egy hatalmas szobrot. Ezeket a mesterműveket minden esetben a híres angol művész, Gerry Judah tervezi meg.

Tavaly először nem egy gyártó, hanem Bernie Ecclestone előtt tisztelegtek

Ha már szóba jött a Forma-1: már a kezdetektől nagyon fontos szerepe volt Goodwoodban a motorsportok királykategóriájának, hiszen még az esemény időpontját is úgy választják meg, hogy ne ütközzön F1-es versenyhétvégével – és egyébként Le Mans-i versennyel sem. Így mindig június végén-július elején kerül megrendezésre a FOS, aminek – ahogyan már említettem – legfontosabb száma a „hegyi felfutó”, ahol időre is versenyezhetnek a gyártók, csapatok és magánszemélyek.

A rekordot 1999 óta Nick Heidfeld tartja, aki egy McLaren MP4/13 Forma-1-es autóval 41, 6 másodperc alatt teljesítette a rövidke pályát, amit cikkünkben videón is megtekinthetnek. F1-es autók egyébként azóta is részt vesznek az eseményen, ám új rekord nem született, ugyanis az egyre gyorsuló négykerekűek a szűk pályán már veszélyt jelentettek, így jó ideje nem vehetnek már részt az időméréseken – csupán felvonulás jelleggel jelennek meg, de azért nem marad el a gumiégetés és a motorüvöltés. A rövid hegyi felfutó mellett természetesen egyéb programok is várják a látogatókat, hiszen egyfajta kiállításként is funkcionál a rendezvény, de más különleges eseményeknek is otthont ad a hétvége, és mindig akadnak újabb és újabb szponzorok is.

A szűkös pálya és a rengeteg néző ellenére mindössze két tragikus haláleset történt Goodwoodban a fesztivál megalapítása óta: még a legelső alkalommal tesztelés közben halt meg a motoros Chas Guy, aki az erdős szakaszon egy műszaki hiba miatt a fáknak csapódott – azóta egyébként motorosok nem mehetnek mért időt a pályán. A másik eset 2000-ben történt, amikor John Dawson-Damer elvesztette az uralmát a Lotus 63 felett, és belecsapódott a célvonalat jelző kapuba – a pilóta mellett egyébként egy pályabíró, Andrew Carpenter is életét vesztette ekkor, míg kollégája, Steve Tarrant maradandó lábsérüléseket szenvedett.

Az évek alatt rengeteg érdekes autó száguldott már végig Goodwood aszfaltcsíkján, és nem volt ez másként idén sem. A már említett Toyota Supra mellett a Festival of Speeden láthattuk először mozgásban a Polestar 1-et is, míg a rendezvény történetének szempontjából a Robocar Roborace teljesen önvezető futama volt nagy mérföldkő, hiszen ez volt az első, hogy egy teljesen autonóm négykerekű végigment a pályán – egyébként egészen gyorsan és ügyesen, nem úgy, mint a Siemens által átalakított klasszikus Ford Mustang, aminek pilótája gyakorlatilag nem győzte javítani az autó hibáit. Idén fordult elő először az is, hogy egy elektromos autó ért be leggyorsabban a célba, méghozzá a Pikes Peak rekordját megdöntő Volkswagen I.D. R képében. Igyekeztünk a cikkben néhány érdekes videót összeszedni – köztük a Roborace szép futamát, a Mustang bénázását és néhány érdekes felvételt a múltból – de a legnagyobb videómegosztó portálon szinte mindenről találhatnak felvételeket, és higgyék el, érdemes kicsit elkalandozni közöttük.

Aki ezek után nem vágyik Goodwoodba, az valószínűleg nem igazi autórajongó, hiszen ez az elképesztően exkluzív, elegáns rendezvény a lehető legközelebb hozza az emberekhez az élményt, ráadásul a rengeteg látogató ellenére családias hangulatban, elegáns, emelkedett körülmények között hallgathatjuk az ordító V8-as, V10-es, V12-es erőforrásokat – vagy manapság már éppenséggel a cincogó elektromos autókat –, és csodálhatjuk az autózás világának krémjét, kezdve a legritkább modellektől, a legdrágább veteránokon át a legújabb típusokig.

Kommentek