Időutazás évfordulóval – a Ford Orion és a GT90

Nyomtatás

Egy egészen átlagos és egy idősen is elképesztő autó – a közös kapocs: a Ford kék oválos emblémája. Az idén fél évszázados Escort mellett ezúttal az Oriont köszönthetjük 35. születésnapján, a tűzijátékról pedig egy majdnem elfeledett tanulmány: a Ford GT90 gondoskodik. Visszatekintünk egy sikertörténetre, melynek alapján egy újabb vette kezdetét.

A Ford Orion 35 évvel ezelőtt, 1983-ban született meg az Escort alváltozataként, mivel 1980-ban leállt a második generációs Escort gyártása, ám a piacon továbbra is erős volt az igény egy hagyományos, négyajtós lépcsőshátú autó iránt. Elölről nézve kizárólag a hűtőrács különbözteti meg az Oriont az Escort harmadik generációjától. Oldalnézetből viszont már szembeötlő a különbség, hiszen az Orion látványosan hátranyúló csomagteret kapott, vérbeli szedán karosszériát megvalósítva, míg az Escort ferdehátú vagy kombi karosszériával készült.

A kínálat csúcsán az Orion 1.6i Ghia változat állt, amelybe ugyanaz a motor került, ami az Escort XR3i modellt is hajtotta, ráadásul a lépcsőshátú változat is ugyanolyan vezetési élményt és teljesítményt kínált, nem beszélve a 180 km/órás végsebességről.

1986-ban jelent meg az Orion második generációja, olyan extrákkal, mint a blokkolásgátló fékrendszer (ABS) vagy az elektromosan fűthető szélvédő, és ebben a változatban mutatkozott be az új 1,4 literes benzinmotor is. 1990-ben érkezett a harmadik modellgeneráció, ami 1992-ben egy ráncfelvarráson esett át, és ekkor jelentek meg a modell kínálatában az új Ford Zetec 16 szelepes erőforrások is.

Az Oriont összesen 10 éven át gyártották a Ford üzemei az angliai Halewoodban, a németországi Saarlouisban, a spanyolországi Valenciában, az argentin Buenos Airesben és a venezuelai Valenciában. Ez idő alatt több mint 3,5 millió Orion talált gazdára világszerte. Személyében tehát egy igazi sikermodellt köszönthetünk, amely aktívan hozzájárult ahhoz, hogy a Ford igazán erős márkaként merjen nagyot álmodni.

Hogy mekkorát, azt jól mutatja a GT90 tanulmányautó, amely a Ford GT feltámasztásának előszobáját jelentette. Az Orion harmadik generációját alig nevezték vissza Escortnak, amikor 1995-ben a Detroiti Autószalonon csodát láttak a Ford stand látogatói. Egy olyan hiperautót, amelynek hatliteres, V12-es motorjából négy turbófeltöltő csalogatott ki összesen 720 lóerőt.

Habár tanulmány státuszát örökké megőrizte, azaz sosem gyártották nagyszériában, megjelenése idején a GT90 a világ legerősebb autójának számított. Álló starttal 3,1 másodperc alatt katapultált 100 km/órás sebességre, és a 160 km/órás tempó eléréséhez is elég volt neki 6,2 másodperc. Az autó elméleti végsebessége 378 km/óra volt (más források 402 km/h-t is emlegettek). Legtöbben ezt az akkoriban különösen nagy népszerűségnek örvendő Need for Speed II SE számítógépes játékban tapasztalhattuk meg, valahogy így:

Az idő megszépíti az emlékeket: ennél azért jobb grafika és reálisabb fizika rémlett szerkesztőségünk minden tagjának az NFS2 kapcsán – a GT90 megjelenése szerencsére nem öregedett ilyen látványosan. Akárcsak a GT40 modell, a GT90 is héjszerkezetes karosszériával készült, amit méhsejtszerkezető alumíniummal és üvegszálakkal erősítettek meg a mérnökök. Az autó kettős keresztlengőkaros futóműve és ötfokozatú sebességváltója a Jaguar XJ220 modellből származott.

A GT90 volt az első jármű, ami a Ford „new edge” dizájn-filozófiája alapján készült; ez az a formanyelv, ami hatásosan ötvözi a nagyméretű, sík karosszériaelemeket, a határozott éleket, a látványos üvegfelületeket és a háromszög alakú formai megoldásokat. Mindemellett ebben az autóban jelent meg elsőként a Ford első, infrával működő holttérfigyelő rendszere is.

A hivatalos sajtóanyag szerint: „A Ford ugyan nem tervezi a GT90 sorozatgyártású változatának kifejlesztését, ám az autó mindenképpen praktikus célokból született, hiszen olyan technológiák, mérnöki és formatervezési koncepciók, valamint vezetőközpontú megoldások tesztelésére szolgál, amelyek idővel a Ford nagy sorozatban készített autóban is feltűnnek majd.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark