Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Egy egészen átlagos és egy idősen is elképesztő autó – a közös kapocs: a Ford kék oválos emblémája. Az idén fél évszázados Escort mellett ezúttal az Oriont köszönthetjük 35. születésnapján, a tűzijátékról pedig egy majdnem elfeledett tanulmány: a Ford GT90 gondoskodik. Visszatekintünk egy sikertörténetre, melynek alapján egy újabb vette kezdetét.

A Ford Orion 35 évvel ezelőtt, 1983-ban született meg az Escort alváltozataként, mivel 1980-ban leállt a második generációs Escort gyártása, ám a piacon továbbra is erős volt az igény egy hagyományos, négyajtós lépcsőshátú autó iránt. Elölről nézve kizárólag a hűtőrács különbözteti meg az Oriont az Escort harmadik generációjától. Oldalnézetből viszont már szembeötlő a különbség, hiszen az Orion látványosan hátranyúló csomagteret kapott, vérbeli szedán karosszériát megvalósítva, míg az Escort ferdehátú vagy kombi karosszériával készült.

Az Orion tulajdonképpen az Escort szedán változata volt

A kínálat csúcsán az Orion 1.6i Ghia változat állt, amelybe ugyanaz a motor került, ami az Escort XR3i modellt is hajtotta, ráadásul a lépcsőshátú változat is ugyanolyan vezetési élményt és teljesítményt kínált, nem beszélve a 180 km/órás végsebességről.

1986-ban jelent meg az Orion második generációja, olyan extrákkal, mint a blokkolásgátló fékrendszer (ABS) vagy az elektromosan fűthető szélvédő, és ebben a változatban mutatkozott be az új 1,4 literes benzinmotor is. 1990-ben érkezett a harmadik modellgeneráció, ami 1992-ben egy ráncfelvarráson esett át, és ekkor jelentek meg a modell kínálatában az új Ford Zetec 16 szelepes erőforrások is.

A modell karrierje így indult, majd három generációval később Escort Sedan néven ért véget - őt már a Focus szedán követte

Az Oriont összesen 10 éven át gyártották a Ford üzemei az angliai Halewoodban, a németországi Saarlouisban, a spanyolországi Valenciában, az argentin Buenos Airesben és a venezuelai Valenciában. Ez idő alatt több mint 3,5 millió Orion talált gazdára világszerte. Személyében tehát egy igazi sikermodellt köszönthetünk, amely aktívan hozzájárult ahhoz, hogy a Ford igazán erős márkaként merjen nagyot álmodni.

Még 23 esztendő távlatából is látványos

Hogy mekkorát, azt jól mutatja a GT90 tanulmányautó, amely a Ford GT feltámasztásának előszobáját jelentette. Az Orion harmadik generációját alig nevezték vissza Escortnak, amikor 1995-ben a Detroiti Autószalonon csodát láttak a Ford stand látogatói. Egy olyan hiperautót, amelynek hatliteres, V12-es motorjából négy turbófeltöltő csalogatott ki összesen 720 lóerőt.

Az új Ford formanyelv első nagykövete

Akkoriban hihetetlen volt, de működött az erőműHabár tanulmány státuszát örökké megőrizte, azaz sosem gyártották nagyszériában, megjelenése idején a GT90 a világ legerősebb autójának számított. Álló starttal 3,1 másodperc alatt katapultált 100 km/órás sebességre, és a 160 km/órás tempó eléréséhez is elég volt neki 6,2 másodperc. Az autó elméleti végsebessége 378 km/óra volt (más források 402 km/h-t is emlegettek). Legtöbben ezt az akkoriban különösen nagy népszerűségnek örvendő Need for Speed II SE számítógépes játékban tapasztalhattuk meg, valahogy így:

Futurisztikus retro fogad belülAz idő megszépíti az emlékeket: ennél azért jobb grafika és reálisabb fizika rémlett szerkesztőségünk minden tagjának az NFS2 kapcsán – a GT90 megjelenése szerencsére nem öregedett ilyen látványosan. Akárcsak a GT40 modell, a GT90 is héjszerkezetes karosszériával készült, amit méhsejtszerkezető alumíniummal és üvegszálakkal erősítettek meg a mérnökök. Az autó kettős keresztlengőkaros futóműve és ötfokozatú sebességváltója a Jaguar XJ220 modellből származott.

A kipufogót annyira fel tudta forrósítani a V12, hogy kerámia burkolatot kapott a karosszériaelemek védelme érdekében

A GT90 volt az első jármű, ami a Ford „new edge” dizájn-filozófiája alapján készült; ez az a formanyelv, ami hatásosan ötvözi a nagyméretű, sík karosszériaelemeket, a határozott éleket, a látványos üvegfelületeket és a háromszög alakú formai megoldásokat. Mindemellett ebben az autóban jelent meg elsőként a Ford első, infrával működő holttérfigyelő rendszere is.

Itt mutatkozott be a márka első holttérfigyelő rendszere

A hivatalos sajtóanyag szerint: „A Ford ugyan nem tervezi a GT90 sorozatgyártású változatának kifejlesztését, ám az autó mindenképpen praktikus célokból született, hiszen olyan technológiák, mérnöki és formatervezési koncepciók, valamint vezetőközpontú megoldások tesztelésére szolgál, amelyek idővel a Ford nagy sorozatban készített autóban is feltűnnek majd.

Kommentek