Így válasszunk gyerekülést – segítünk eligazodni az autós ülések tengerében

Nyomtatás

Kicsit szégyelljük magunkat, de az Autó Pult több, mint 8 évre visszatekintő múltja során eddig alig volt szó az autós gyermekülésekről, márpedig egy minden kisgyermekes család számára fontos témakörről van szó. Mentségünkre legyen szólva, hogy a téma a szerkesztőségben egészen a tavalyi évig egyikünknél sem volt aktuális, 2017-ben azonban Szabó kollégáéknál és nálunk is megszületett az első gyermek, így rögtön elsődleges fontosságúvá lépett elő egy olyan terület, ami korábban abszolút nem foglalkoztatott minket.

A kislányom alig múlt el 8 hónapos, így mi még csak az ‘első fázisnál’, vagyis az úgynevezett babahordozónál tartunk, azonban Szabó kollégáék szép nagyra nőtt 1 éves kisfia már jó ideje második ülését koptatja, ami egy 9-18 kilós gyerekek biztonságos utaztatására tervezett, régóta közkedvelt, jól bevált szék. Az újszülött kortól esetünkben legfeljebb 13 kilós testtömegig, vagyis a baba méreteinek függvényében átlagosan 9-12 hónapos korig használható babahordozó, és a 9-18 kilós gyermekekre tervezett (kb. 9 hónapos kortól akár bő 3 éves korig használható) szék között a legnagyobb külöbség, hogy utóbbit a babahordozóval ellentétben már a menetiránynak megfelelően kell beszerelni, a gyerekek pedig éppen ezért jobban kedvelik, hiszen sokkal jobban kilátnak az autóból, vagyis érdekesebbé válik számukra az utazás.

Azonban fontos tudni, hogy csak akkor szabad száműzni a babahordozót, amennyiben a baba súlya egyrészt valóban meghaladja a 9, de inkább a 10 kilót, és ha már önállóan képes ülni, hiszen míg a babahordozó fekvő pozíciót biztosít és nem terheli a gerincet, a 9-18 kilós székekben már ‘ülni kell’. A váltás idejével kapcsolatban megoszlanak a vélemények, hiszen sokan a lehető legkorábban átteszik a nagyobb ülésbe gyermeküket, azonban tudni érdemes, hogy egy jó babahordozónál nincs biztonságosabb a baba szempontjából. Utóbbi álláspontot erősíti a gyerekülésekre vonatkozó aktuális, ún. i-Size szabvány, ami a korábbi R44-es előírásokat hivatott leváltani; lényege, hogy 15 hónapos korig kötelező a gyermeket a menetiránynak háttal szállítani, és muszáj oldalirányú ütközésteszteknek is alávetni az i-Size-kompatibilis üléseket. Az i-Size előírás különben csak az isofix-csatlakozású ülésekre vonatkozik.

A fentiek okán a feleségemmel megfogadtuk, hogy addig fogjuk használni a hordozót, ameddig csak elfér benne a kislányunk. Nem mellesleg egy másik előnyük is van a hordozóknak: számos babakocsi mellé lehet vásárolni egy ún. 'travel system' adaptert bizonyos hordozókhoz, így az ülés az autóból kivéve a babával együtt egyetlen mozdulattal rápattintható a babakocsira. Ez a rövidebb autós séták, vásárlások alkalmával felettébb praktikus, hiszen a gyerkőcöt nem kell mindig kivenni/betenni az ülésből/ülésbe. 

Ha már szóba került az isofix: egy olyan biztonságos és könnyen kezelhető gyerekülés-rögzítési módszerről van szó, aminek fém beakasztó fülei közvetlenül az autó alvázához kapcsolódnak, így a gyerekülést fixen a vázhoz rögzíthetjük. Még 20 éves autókban is találhatunk isofix-rögzítési pontokat, így nem egy új találmányról van szó, manapság pedig minden kettőnél több személyes autóban megtalálhatók ezek a csatlakozási pontok a hátsó sorban. A legtöbb esetben azonban sajnos még mindig csak a hátsó szélső üléseknél találhatjuk meg ezeket, vagyis hátul kevés autóban van három pár isofix, ami különösen a háromgyermekesek szemszögéből nézve érthetetlen.

Egyes autótípusoknál a jobb első ülésen is találhatunk isofix-pontokat, azonban csak abban az esetben, ha az adott autó rendelkezik kikapcsolható utaslégzsákkal. A jobb egyben történő babautaztatásról megoszlanak a vélemények, ugyanis hátul az esetek legnagyobb részében biztonságosabban szállíthatjuk a kicsiket. Azonban a valóság nem mindig ilyen egyszerű: ha mondjuk egy Édesanya egyedül autóztatja szeme fényét, elképzelhető, hogy az aktív biztonság szempontjából jobb, ha mellette van és rálát, mintha hátul lenne, mert így, ha a babával véletlenül valami nincs rendben, megelőzhető lehet egy esetleges baleset. Jómagam ezzel úgy vagyok (nem biztos, hogy ez a helyes, pusztán én így gondolom helyesnek), hogy amikor a feleségem nem egyedül utaztatja a babát, akkor Borit mindig hátra, jobb oldalra kötjük be és a feleségem beül mellé, azonban amikor egyedül autóztatja, olyankor inkább a jobb első ülést preferáljuk, persze kizárólag kikapcsolt utas oldali légzsákkal! A légzsák kikapcsolása nagyon fontos ilyenkor, mert ha ezt elfelejtjük, életveszélyessé válhat a kisgyermek számára az anyósülésen történő utazás!

Az isofix-es rögzítésre visszatérve, a babahordozók általában közvetlenül nem képesek az autók isofix pontjaira csatlakozni, pusztán a biztonsági övvel rögzíthetők. Persze erre is van megoldás a szinte minden gyerekülésgyártónál külön (és általában méregdrágán) megvásárolható isofix-es talpak segítségével, amelyek külön rögzíthetők az isofix-pontokhoz, a babahordozót pedig csak ‘rájuk kell dokkolni’. Mindenkinek saját belátása szerint kell eldöntenie, hogy ragaszkodik-e a máskülönben praktikus rögzítőtalpakhoz (amikből egyébként nem csak isofix-es létezik, hanem övvel rögzíthető is), amelyek sok esetben plusz biztonságot is kínálnak, de nem minden üléstípusnál.

A babahordozók feletti súlycsoportok termékei között szintén minden kategóriában vannak pusztán biztonsági övvel, avagy isofix-szel (is) rögzíthető típusok (az isofixesek rendszerint drágábbak), azonban az isofix-csatlakozás itt már rendszerint a gyerekülésbe van integrálva, így a legtöbb esetben nem szükséges plusz rögzítő talpat vásárolni. Ha anyagilag tehetik, érdemes a korszerűbb isofix-es kategóriából csemegézni, de az övesek között is vannak jól bevált, biztonságos ülések. Összességében az a legfontosabb, hogy alapos utánajárást követően méret- és súlycsoporttól függetlenül mindig olyan ülést válasszunk, ami lehetőség szerint ‘komolyabb’ gyártótól származik, és ami minél szélesebb körben le van tesztelve (például az ADAC, az ÖAMTC, a Stiftung Warentest, vagy a TCS teszteredményeit évi lebontásban könnyen meg lehet találni az interneten, de figyeljenek a teszt megjelenésének időpontjára is).

Én személy szerint biztosan nem mernék olyan gyermekülést vásárolni egyetlen súlykategóriában sem, amiről nem találok részletes (törés)teszteket. Továbbá vásárlás előtt érdemes alaposan informálódni a valóban biztonságos, bizonyított termékeket illetően. Mivel a kínálat szinte végtelen, a bababoltok eladóitól nem lehet elvárni, hogy mindent tudjanak. Amikor mi álltunk vásárlás előtt, rengeteg fals információt kaptunk az eladóktól, amiket csak alapos internetes böngészést követően tudtam helyre tenni. A validált törésteszteken kívül van még valami, amit nagyon fontos tudni, és amit anno sajnos egyetlen eladó sem kommunikált felénk: szinte MINDEN AUTÓS GYEREKÜLÉSNEK VAN LEJÁRATI IDEJE, ami a gyártók és a modellek függvényében eltérő, általában 6-10 év közötti. Ennek oka egyszerű, és bár sokan azt gondolják, hogy az egész egy nagy humbug és csak arra megy ki, hogy minél több pénzt gomboljanak le rólunk, a valóságban ez nem így van.

A székek alapanyagát különféle műanyagok képezik, márpedig a műanyag a hő, az UV-terhelés, valamint az idő hatására köztudottan elöregszik. Egy öreg szék eltörhet, vagy akár el is szabadulhat egy esetleges baleset során, ami borzasztó következményekkel járhat. Nagyon figyeljenek tehát a megvásárolt szék szavatosságára: a használati útmutatóban leírja a gyártó, hogy hány évig szabad használni az adott modellt, a székek vázán (a legtöbbször sajnos eléggé eldugva) pedig egy kis kutatással megtalálhatjuk a gyártási dátumot, amiből kalkulálni kell. A gumiabroncsokhoz hasonlóan sajnos itt is érvényes a ‘DOT-probléma’, vagyis a kinézett szék megvásárlása előtt érdemes megkeresni a szék gyártási idejét, hiszen egy túltárolt terméket jóval rövidebb ideig használhatunk, mint egy frissen gyártottat – ha mondjuk az adott széket 3 éve gyártották és a leírás szerint 6 évig használható, 6 helyett ez esetben már csak 3 évünk maradt a használatra! Mindezek értelmében nagyon vigyázzanak a használtpiacos székekkel, amikre ugyanez érvényes: a legtöbb már lejárt, vagy közel áll a lejárathoz.

A székek rögzíthetőségére visszatérve, a legmodernebb gyerekülések, illetve autók rendelkeznek ún. ‘Top Tether’ rögzítéssel is, ami szintén a biztonságot hivatott fokozni. Itt arról van szó, hogy egy, az autó ülésének háttámlája felett elvezetett, majd a padlóhoz – vagy az ülés háttámlájához hátulról – rögzített övvel felülről is stabilizálhatjuk gyerekülésünket, megakadályozva ezzel, hogy baleset esetén elforduljon a gyerekülés. A Top Tether-es rögzítéssel ellátott isofix-es ülések továbbá állítólag jobban elnyelik az ütközéskor keletkezett energiát is.

A fő méretkategóriákra visszatérve, a legelterjedtebb ‘klasszikus’ súlykategóriák közül a 0-13 kg és a 9-18 kg után a 15-36 kg az utolsó – igen, egy gyerkőchöz általában sajnos 3 gyerekülést szükséges az évek folyamán beszerezni. A 15-36 kg-os autósülésekben a kisebbekkel ellentétben már nincs belső biztonsági öv, vagyis ez esetben az autó saját övével köthetjük be a gyerekeket. Ezek a székek kb. 3 éves kortól akár 12 éves korig ajánlottak, számos modellnél pedig a háttámla eltávolítható, így a 25 kg-os súlyhatárt elérve ülésmagasítóként funkcionál az adott szék. Itt talán annyit érdemes megjegyezni, hogy ameddig csak elfér a gyerkőc a 15-36 kg-os autósülésben, addig mindenképp háttámlával együtt használjuk azt, mert az ülés csak így képes oldalvédelmet biztosítani egy esetleges ütközés során.

Persze a végeláthatatlan és követhetetlen piacon számos köztes méretkategóriával is találkozhatunk: a ‘hagyományos’ kategóriákon felül (0-13 kg, 9-18 kg és 15-36 kg) léteznek többek között 0-18 kg-os, 0-25 kg-os, 9-18 kg-os, 9-25 kg-os, 9-36 kg-os és 22-36 kg-os ülések is (sőt, biztosan számos egyéb súlycsoportot is találhatunk). Ezeket mi nem ismerjük, nincs velük tapasztalatunk, így nem szeretnénk sem mellettük, sem pedig ellenük szólni, de talán nem véletlen, hogy a legelterjedtebb világszerte az eddig tárgyalt 3 súlykategória. A széles súlyspektrumot lefedő (pl. 0-18 kg-os, 0-25 kg-os, vagy 9-36 kg-os) ülések nyilván kompromisszumokkal járnak és általában a tesztek során sem brillíroznak a biztonság tekintetében, ám sok család boldogan használja ezeket a székeket is. Különben akárcsak az autóknál, úgy a gyerekülések világában is millió fejlesztést, innovációt, elnevezést találhatunk, amelyeknek esetleg érdemes utána nézni, de a legfontosabb a megfelelő oldalütközés-védelem és a gyerkőc kényelme.

Végül engedjenek meg egy utolsó gondolatot az ülésválasztás kapcsán, amit vásárláskor sokan nem vesznek számításba, pedig érdemes lehet előre gondolni rá, különösen a háromgyermekes, avagy (legalább) három gyerkőcöt tervező családok számára: a székek szélességéről van szó. A legtöbb személyautó második üléssora sajnos túl keskeny három – nyilván eltérő súlycsoportú – gyerekülés egymás mellett történő elhelyezésére, azonban ha keskenyebb székeket választanak, sokkal jobb eséllyel indulnak. Némi kutatás után minden fő súlykategóriában találhatnak keskenynek számító, mégis kedvező teszteredményekkel rendelkező, 44-45 cm széles üléseket.

Gondoljanak csak bele, mennyire nem mindegy, hogy 3 gyerekülés esetén a székek átlagos szélessége mondjuk 45 cm, avagy 50 cm: az első esetben egy kb. 136-140 cm széles hátsó üléssorba fizikailag van esélyünk beszuszakolni három ülést, míg a második esetben nincs. Igencsak értékes centimétereket nyerhetünk, illetve bukhatunk tehát, vagyis akár az is elképzelhető, hogy ügyes ülésszélesség-választással egy autócserét is megúszhatunk. És még valami: arra is édemes figyelni, hogy egyes autótípusok meglepően rövid hátsó biztonsági övekkel rendelkeznek, így vásárlás előtt mindenképp győződjünk meg arról, hogy autónk övei elég hosszúak-e a kiszemelt gyerekülés kényelmes bekötéséhez!

Bízunk benne, hogy összefoglaló cikkünk hasznosnak bizonyult Önöknek. Persze a teljesség igényével képtelenség egy ilyen szerteágazó, millió szereplős témát összefoglalni, de igyekeztünk legjobb tudomásunk szerint összeszedni a legfontosabb információkat a helyes gyerekülés-választáshoz. Mindenkinek jó utánanézést, remek választást és biztonságos autózást kívánunk! Soha ne legyen szükségünk a gyerekülés biztonságára, de azért jó érzés, ha minden tőlünk telhetőt megtettünk a soktengelyes mátrixban a legmegfelelőbb termék kiválasztásával kapcsolatban.

És ne feledjék, mert szintén nagyon fontos: miután megvásárolták az ideális gyerekülést, használat előtt minden esetben gondosan olvassák végig a használati utasítást, ugyanis egy biztonságos ülés önmagában mit sem ér, ha azt nem az előírás szerint, nem tökéletesen rögzítik, vagy nem hajtják ki a beépített oldalvédelmet. Talán nem is gondolnák, hogy milyen sokan használják helytelenül gyereküléseiket, de az Autó Pult Olvasói lehetőleg ne tartozzanak közéjük...




Hozzászólások  

 
#1 Andras79 2018-06-01 18:02
Gratulálni szeretnék, János, kislányotokhoz Borihoz! ;-)
Nekünk két kislányunk van, Réka és Zita! És valóban nem férne el három gyerekülés a Grande Punto-nk hátsó ülésén, de így nincs is rá szükség! :-)
Üdv:
András
U.I.: Amúgy nekem nagyon úgy rémlik, hogy a kocsink felhasználói kézikönyvében az áll, hogy középre tilos gyerekülést tenni a hátsó üléssorba!
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark