Jól jár, aki felkészíti autóját a nyaralásra – összeszedtük, hogy mire figyeljünk

Nyomtatás

Épp egy hete foglalkoztunk utoljára a nyaralás témakörével: múlt kedden Kenéz Tibor kollégám az útdíjakat szedte csokorba a hazai autós nyaralók szempontjából leginkább releváns országokra lebontva, azonban mielőtt még útnak indulnának, van egy fontos feladata az autósoknak: a négykerekű úti társ alapos átnézése, illetve felkészítése.

Nincs kellemetlenebb annál, amikor 40 fokban, agyonpakolt autóval lerobbanunk külföldön, ahol a segítséghívás (is) lényegesen nehezebb, mint itthon, a szervizek pedig sok helyen ijesztő árakon dolgoznak – arról nem beszélve, hogy bizonyos problémák esetén a drága és várva-várt nyaralásnak is könnyen lőhetnek, így a méregfaktor igazán az egekbe szökhet. Tekintettel arra, hogy az autók kivétel nélkül nagyon bonyolult és összetett gépezetek, a technika ördöge típustól, kortól, futásteljesítménytől és állapottól függetlenül bármikor megadhatja magát, de azért némi odafigyeléssel számos kellemetlenséget meg lehet előzni. Az alábbiakban igyekszünk csokorba szedni azokat a műveleteket, amikhez nincs szükség szervizkörülményekre, bár mi a biztonság kedvéért minden hosszú téli/nyári utazás előtt alaposan átnézetnénk autószerelőnkkel négykerekűnket, főleg abban az esetben, ha egy idősebb, már nem garanciális autóról van szó.

Kezdjük a gumiabroncsokkal; a nyári, vagy legalább négyévszakos abroncsok használatának fontosságát ezúttal nem ismételnénk, hiszen megannyiszor volt szó a témáról; a lényeg, hogy az évszaknak megfelelő abroncs elengedhetetlen. Ezen túllépve az autón egyetlen gumi se legyen lehetőleg öregebb 10 évnél (az ún. DOT-szám utolsó két számjegye jelzi a gyártási évet) és a műszaki előírásoknak megfelelően egyazon tengelyen azonos típusú gumik legyenek. A profilmélység szintén lényeges: a törvényi minimum nyárra 1,6 mm, de mi kb. 3 mm alatt nem járunk, mert 2-3 mm alatti profilmélység esetén nedves, vizes útfelületen drasztikusan csökken a vízelvezetési képesség, vagyis az autó könnyen felúszhat, ami rontja a menetbiztonságot. A keréknyomásra is figyeljünk és ne hasraütésszerű értékeket állítsunk be, hanem tartuk be mindig a gyári előírásokat, ha pedig nagy terheléssel indulunk útnak, ennek megfelelő nyomást állítsunk be.

Ha már keréknyomás: rendkívül sok autóban feledkeznek el a pótkerék nyomásáról, márpedig ha defektet kapunk és szükségünk van a pótkerékre, egy lapos pótkerékkel nem sokra megyünk, így ezt megelőzendő mindenképp fújjuk fel az előírt értékre az ötödik kereket. Ez még mindig nem minden: szemrevételezéssel alaposan vizsgáljuk meg az abroncsokat és ha csúnyának tűnő sérülést, vagy bárminemű kitüremkedést találunk az oldalfalon, azonnal forduljunk szakemberhez. Apropó, a fentieket érdemes lehetőleg nem az utazás előtti utolsó este folyamán elvégezni, hiszen ha bármilyen sérülést észreveszünk egy abroncson, esetleg nem lesz időnk időben orvosoltatni a problémát. Javallott még az összes kerékcsavart is ellenőrizni, mert nem jó laza kerékcsavarokkal útnak indulni. Mindezeken felül tudni érdemes, hogy több helyen komolyan veszik a gyárilag előírt kerékméreteket és sebességindexeket – nálunk főként utóbbival sokan nem foglalkoznak (sajnos a gumisok sem). A nyári gumiknál a sebességindexnek mindig magasabbnak kell lennie az autó gyárilag megadott végsebességénél – ellenkező esetben egy balesetnél megtörténhet, hogy elláll a biztosító, függetlenül attól, hogy nem léptük túl a tempót.

Az üzembiztonság tekintetében a folyadékok/kenőanyagok is rendkívül fontosak. Mindenképp ellenőrizzük a hűtőfolyadék szintjét és amennyiben szükséges, töltsünk utána az autóhoz való (!) fagyállót, ha pedig veszíti a jármű a hűtőfolyadékot, indulás előtt mindenképp tudjuk meg, hogy ennek mi az oka – és persze javíttassuk ki a hibát. Ezt követően ellenőrizzük a szervofolyadék és a fékfolyadék szintjét is, ha pedig a fékfolyadék 2-3 évnél idősebb, cseréltessük le. Ha már fékek: (túl) kopott fékekkel lehetőleg ne induljunk útnak, inkább a nyaralás előtt végeztessük el a betétek, esetleg tárcsák cseréjét. A futóműre is figyeljünk oda, ha zörgést, kopogást, vagy fura hangokat hallunk, időben vigyük el szerelőhöz az autót, ne induljunk el nyaralni lógó, kikopott futóművel. A klímaberendezést szintén nem butaság alaposan kipróbálni, esetleg egy klímással átnézetni, továbbá kitisztíttatni (ezt különben is javasolt évente megtenni), mert kellemetlen a kánikulában a családdal klíma nélkül maradni.

A motorolajról szintén ne feledkezzünk meg: a klasszikus ‘pálcás’ autóknál mindig nagyjából vízszintes helyzetben, és lehetőleg hideg motornál ellenőrizzük a szintet – amennyiben a szint a minimum alatt, vagy annak közelében van, töltsük fel közel maximumig (de ne tovább!) a szintet, mindeközben pedig lehetőleg olyan olajat használjunk, ami egyfelől megfelel a gyári előírásoknak, másrészt biztos forrásból származik (rengeteg hamis olajjal lehet találkozni sajnos), harmadsorban pedig fontos, hogy megegyezzen a motorban lévő olajjal, mert keverni nem ajánlott a különféle motorolajokat. Amennyiben közel járunk az előírt olajcseréhez/szervizhez, azt szerencsésebb a hosszú nyaralás előtt elvégeztetni, mint azt követően, mert így a szervizben az esetleges egyéb hiányosságokra is fény derülhet, amiket még időben orvosolni lehet, így akár egy kellemetlen meglepetéstől is megmenekülhetünk.

Az ablakmosó tartály teljes feltöltése szintén javallott, mert kellemetlen lehet, amikor esetleg pont rosszkor fogy ki az ablakmosó. Ha már itt tartunk, akkor érdemes ránézni az ablaktörlő lapátokra is: törölgessük meg őket, ha pedig rossz állapotnak vannak, vegyünk újat, mert nyáron egy-egy kemény zápor alkalmával igencsak fontos, hogy tökéletesen kilássunk. Az esetleges kavicsfelverődéseket mindenképp javíttassuk meg indulás előtt (már amennyiben javíthatók), mert megtörténhet, hogy a legrosszabbkor reped keresztbe a szélvédő egy-egy üvegsérülés miatt. Érdemes némi figyelmet szánni az összes lámpa megfelelő működéséről, továbbá (halogén izzós autók esetében) mindenképp vigyünk magunkkal pótizzókat. Indulás előtt a biztonság kedvéért kipróbálhatunk otthon egy izzócserét is nyugodt körülmények között, hogy ne szorult helyzetben csináljuk először. Az akkumulátor állapota szintén fontos, fáradt akkuval ne induljunk nagy útnak.

A biztonság kedvéért a legfontosabb folyadékokból vigyünk magunkkal valamennyit: esetleg jól jöhet egy liter motorolaj, továbbá néhány liter ioncserélt víz, de talán 1-2 liter ablakmosó is elfér a csomagok mellett. De legalább ennyire fontos az utasokra is gondolni: mindig számoljunk egy esetleges kellemetlenséggel és legyen nálunk megfelelő mennyiségű folyadék (lehetőleg ásványvíz, ami a kánikulában a kiizzadt sókat, ásványi anyagokat részben pótolhatja), valamint néhány ‘életmentő’ szendvics. Mindezeken felül legyen nálunk elsősegélykészlet, elakadásjelző háromszög, a biztonság kedvéért néhány alapszerszám, továbbá megfelelő számú fényvisszaverő mellény. Triviális, de mégis sokan beleesnek a tankolás elmulasztásának hibájába: soha ne centizzük ki az üzemanyagot, mert kerülhetünk olyan helyzetbe (pl. egy nagy autópályás dugóban, vagy megeshet, hogy a gondoltnál távolabb van a következő benzinkút), hogy elfogy az üzemanyagunk. Az úti költség nem lesz magasabb, ha időben tankolunk; mi azt szoktuk javasolni, hogy nem érdemes kb. negyed tank alá engedni mutatót.

Végül, de nem utolsó sorban – különösen az idősebb, már nem garanciális autók esetében – sok bosszúságtól megmenthet minket egy korrekt assistance szolgáltatás. Ilyet az adott autó korának és típusának függvényében évi 10-20 ezer forint között köthetünk, és nyilván érdemes olyan csomagot választani, ami nem csak hazánkban, de külföldön is segítséget nyújt egy esetleges lerobbanás esetén.

A legtöbb assistance szolgáltatás sajnos csak 15 évnél fiatalabb gépjárművekre köthető, de ha tudnak ilyet kötni, mi melegen ajánljuk, mert megnyugtató biztos háttérrel útnak indulni.

Mi minden kedves Olvasónknak jó, hiba- és balesetmentes uta(ka)t, valamint nagyon szép nyaralás(oka)t kívánunk!




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark