Kánikulában téli gumik? – sokan nem cserélnek, pedig veszélyes

Nyomtatás

A nyaralni induló magyarok 16 %-a még júliusban is téli gumival közlekedik, ami nem jó hír, de még így is javuló tendencia a tavalyi felmérés eredményéhez képest, amikor a magyarok 18 %-a bevallottan havas útra tervezett kerekeken autózott a kánikulában – derül ki a Vredestein friss felméréséből, amiben a Balaton-partra fókuszáltak.  Pedig az abroncsoknak a forró aszfalt mellett az egyre gyakoribbá váló heves esőzéseknek is ellen kell állniuk.

Az Apollo-Vredestein csapata július első napjaiban több mint 1500, magyar rendszámú autót vizsgált meg szándékosan egy olyan Balaton-parti és környéki területen, ahová az autósok többsége nyaralni jár. A vizsgált gépkocsik 16 %-án még júliusban is téli gumi volt, az egyötödük olyan gumiabronccsal volt felszerelve, amelyeknek profilmélysége nem érte el a 3 mm-t, és 15 %-uk az előírt abroncsnyomásnál alacsonyabbal közlekedett.

„A gumiabroncs mindössze négy tenyérnyi felületen érintkezik az úttal. Ezen a területen kell a gépjármű vonó és fékezőerejét közvetítenie az útra, és ezen a felületen kell az autó stabilitását biztosítania. Ha az abroncsok úttal érintkező felülete nem megfelelő minőségű, akkor a gumiabroncs ezeket a feladatait nem tudja ellátni.” - mondta Mikolai Béla, az Apollo Vredestein Kft. szakértője. „Ha 25 °C feletti hőmérsékletnél még mindig téli gumival közlekedünk, egy hirtelen fékezés esetén számítanunk kell a fékút növekedésére, arról nem is beszélve, hogy a téli gumi miatt az autó fogyasztása is nő. Ha pedig a gumiabroncs profilmélysége nem haladja meg a 3 mm-t, a fékút növekedése mellett azzal is számolnunk kell, hogy egy hirtelen jött esőben alacsony sebességnél is bekövetkezhet a vízenfutás, amikor hirtelen irányíthatatlanná válik a gépkocsi.”

Ha nyaralni indulunk, a megszokottnál jóval több figyelmet kell szentelnünk az abroncsnyomásnak és a profilmélységnek. Már 5%-kal alacsonyabb nyomás is befolyásolja a jármű irányíthatóságát, ez különösen igaz abban az esetben, ha nem egyedül, hanem családostul és csomagokkal megrakodva vágunk neki az útnak. Az is negatívan befolyásolja a jármű irányíthatóságát, ha a hátsó tengelyekre kopottabb abroncsokat szereltetünk fel, mivel a hátsó tengely támasztja meg az autót kanyarokban. Az alacsonyabb profilmélység miatt csökken az abroncsok tapadása, ráadásul a csomagok miatt a jármű súlypontja is megváltozik.

„Normál esetben egy átlagos 15 collos gumiabroncs nyomása 2,3–2,5 bar között tekinthető ideálisnak. Természetesen ez az érték függ a pontos mérettől, illetve a jármű és a gumiabroncs típusától is. Ahhoz, hogy a nyaralás során, az átlagosnál nagyobb terhelés mellett is biztonságban tudjuk az abroncsokat a légnyomását előzetesen legalább 20-25%-al meg kell növelni. Az ideális értékek megtalálhatóak az autók kezelési könyvében, illetve az abroncsgyártók weboldalain is.” – mondta Mikolai Béla. A biztonsági okok mellett egyébként gazdasági okokból is érdemes lecserélni a téli gumikat, ugyanis azok sokkal jobban kopnak ilyen kánikulában, így hamarabb is használódnak el.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark