2014. Október 23., Csütörtök

Frissitve:04:24:22

Külföldi, öreg, de a miénk – használtpiaci körkép

Nyomtatás

A hazai használtautó piac egyik jelentős képviselője, a Weltauto a tegnapi nap során közzé tette 2012 I-III. negyedéves eredményeit. Ezt vizsgálva számba vesszük a jelenlegi trendeket.

Míg az új autók piacán az óriási esést követően meglehetősen hosszúra nyúlik a stagnálás, a használt négykerekűekről viszonylag keveset esik szó. A válság hatására 2008-tól ez is beszűkült, ám a csökkenés „mindössze” 20 százalékosra tehető. Ez persze már elegendő volt ahhoz, hogy sok kisebb kereskedést drasztikusan érintsen, ráadásul a nagyobb, főleg külföldi autókkal foglalkozó piaci szereplők még fokozottabban élik meg a nehéz időszakot.

A 12 éve működő, a használtautók piacán 10 százalékos arányt képviselő Weltauto eladásai például az említett időszakban 30 százalékot csökkentek, amelyből a visszaesés 2011 és 2012 első három negyedéve között közel 8 százalékos (a piac 5,8 %-ot csökkent). Ez mivel magyarázható? A hálózat teljesítménye mellett elsősorban a piaci trendekkel, melyek nem túl rózsás képet mutatnak.

A statisztikák szerint ugyanis a hazánkban gazdára találó használtautóknak több mint a fele 10 évnél idősebb, ráadásul az enyhült regisztrációs terhek miatt az egyébként is magas arányú külföldi autóbehozatal egy év alatt a kétszeresére nőtt. Ez azt jelenti, hogy amíg két évvel ezelőtt az átírások mindössze 4, tavaly pedig 6 százalékát tették ki a külhoni autók, addig idén már 13 százalékot érnek el ezek a tranzakciók. „Amennyiben jobban a számok mélyére nézünk, egyértelműen látható, hogy a hazai használtautó kereskedelemből kieső autókat külföldről pótolták a vásárlók. Ennek oka arra vezethető vissza, hogy az öregedő hazai autóállomány miatt itthon csökkent a fiatal, minőségi használtautó kínálat. Mivel január elsején kedvezőbb lett a regisztrációs adó, várható volt e terület fellendülése” – vélekedett Horváth Zoltán, a Weltauto márkaigazgatója. Ha megnézzük az Eurotax felmérését, kiderül, hogy a környező, nyugati piacokon, így például Németországban és Ausztriában, drágábbak a hasonló használt négykerekűek. Így nézve valami hibázik – vagy a statisztika, vagy a behozatalra kerülő autók észlelt minősége van távol a valóságtól.

Ennek ellenére a tendenciák a megbízhatóbb vásárlások felé mutatnak – egyre több autó talál gazdára a márkakereskedői hálózaton keresztül, nem utolsó sorban a szakszerű átvizsgálás és a garancia miatt. Csak egy példa: a legjobb minőségű, hat évnél fiatalabb, 120.000 kilométernél kevesebbet futott autók esetében a Weltauto egyedi elbírálás alapján 12 hónapos, vagy 30.000 kilométeres „5 csillagos” garanciát is vállal az autókra.

A Weltauto és a síelés

A síelés népszerű sport Magyarországon, jellemzően ezt a kellemes téli tevékenységet külföldön űzzük. A hazai életet erősítheti az eplényi síközpont felújítása és kibővítése, amely kezdeményezést a Weltauto is támogat. De nem csak ezt: a világbajnokságba is komoly beleszólási potenciállal rendelkező sportolónkat, Mikós Edit mellett is kiáll, a támogatásra pedig szüksége is van az ifjúsági világbajnokságon 5. helyezést elért síelőnek. Immár egy akadállyal kevesebb áll útjába a gyakorlásnál: a szállításáról ugyanis a lánc által használatra adott dízel Audi A6 Avant quattro gondoskodik. Reméljük, így már minden tényező adott lesz és együtt örülhetünk majd a sikereknek.

A piac feloszlása a szegmenseket tekintve továbbra is változatlan, a legtöbb átírás az alsó-közép- (89.555 db autó), és a kisautó (83.571 db autó) kategóriában történt. Mérhető növekedést egyedül az SUV-k hoztak, 6 százalékkal írtak át több szabadidő autót ebben az időszakban.  A márkák viszonylatában az Opel 14 százalékos piaci részesedéssel (41.702 db autó) áll az élen, őt követi a Suzuki (11,6 %; 34.616 db autó), majd a Volkswagen (9,45%; 28.034 db autó). A prémium szegmenst nézve, - egy hellyel feljebb lépve -, tízedik a BMW (3,3%; 9.952 db autó), tizenkettedik a Mercedes (3%; 8.874 db autó) és közvetlenül utána áll az Audi (2,9%; 8.661). Típusbontásban az Opel Astra (22.475 db autó) és a Suzuki Swift (21.693 db autó) toronymagasan vezeti a listát, harmadik helyen a Volkswagen Golf (8606 db autó) szerepel.

A külföldről behozott autók esetében más a helyzet, itt ugyanis egyértelműen látható, hogy inkább a magasabb kategóriájú kocsikat importálják szívesen a vásárlók. Idén a Volkswagen (5.427 db autó), a BMW (4.315 db autó) és az Opel (4044 db autó) számított leginkább kedveltnek, de ötödik helyen áll ebben a felsorolásban a Mercedes (3.130 db autó) és hatodikként zárt az első kilenc hónap után az Audi (2.851 db autó). A gépkocsik típusát figyelembe véve is más a preferencia, a legtöbb esetben 3-as BMW (2.471 db autó), Volkswagen Golf (1.831 db autó) és Volkswagen Passat (1.670 db autó) érkezett a határon túlról.

Területi megosztásban Budapesten (77.872 db), és Pest Megyében (41.874 db) volt a legtöbb autóvásárlás, ezt követte Bács-Kiskun Megye (15.569 db), Borsod-Abaúj-Zemplén Megye (14.666 db) és Győr-Moson-Sopron Megye (14.216 db). A legkevesebb tulajdonos cserét Vas Megyében (6.702 db), Tolna Megyében (5.618 db) és Nógrád Megyében (3.776 db) regisztrálták.

„Az év hátralévő részében nagy változás nem várható a használtautó piacon. Átírások tekintetében várhatóan valamivel gyengébbek lesznek az idei számok, azonban a külföldről behozott autók miatt összességében több értékesítéssel zárhat a piac. Jövőre várhatóan hasonló tendencia lesz megfigyelhető, azonban a határon túlról behozott autók száma tovább gyarapodhat” – zárta gondolatait Horváth Zoltán.

Pozitív tendenciáról az autók karbantartásának területéről számolhatunk be: egyre népszerűek ugyanis a korosabb gépkocsikra vonatkozó akciós javítások. A kedvezményes javítási ajánlatoknak köszönhetően ugyanis az ügyfelek jelentős része a garancia lejárta után is a márkaszervizek mellett marad, de nagy számban fordulnak olyan autótulajdonosok is ismét hozzájuk, akik korábban mással tartatták karban autóikat.

A karbantartás pedig fontos: az öregedő autóállomány miatt nő az üzemeltetők felelőssége autóik szervizeltetése kapcsán, mivel a gépkocsik korának előrehaladásával nagyobb jelentőséggel bír, hogy milyen minőségben javíttatják autóikat. A korábbi időszakban megfigyelhető volt az a tendencia, hogy sokan különböző tapasztalatok és tévhitek kapcsán (pl. magas ár, rossz ügyfélkezelés) elfordultak a márkaszervizektől, és inkább a márkafüggetlen szervizekbe vagy az illegális javítóműhelyekbe vitték autóikat. Sok esetben beigazolódott, hogy ezek a szervizek nem képesek olyan minőségben autót javítani, ami a biztonságos közlekedés feltételeit megteremtené, továbbá hosszútávon árban sem olyan kedvezőek, mint amiben a vásárlók bíznak, de persze pozitív kivételek is szép számmal vannak.

A Porsche Hungaria bő két évvel ezelőtt vezette be fokozatosan, márkánként a SZERVIZ 4+ szolgáltatását, amely a négy évnél idősebb autók javításaira vonatkozóan kínál kedvezményes ajánlatot. Így az ügyfelek a márkaszervizek által nyújtott magas minőségben, eredeti gyári alkatrészekkel javíttathatják idősebb gépkocsijukat. A tapasztalatok azt mutatják, hogy pozitív fogadtatása volt a kezdeményezésnek, mert a program bevezetése óta közel hetvenezer esetben vették igénybe a különböző akciókat. Közülük pedig sok olyan ügyfél akadt, aki ezen akciónak köszönhetően fordult vissza a márkaszervizekhez.

Persze a fix kedvezményekkel meghatározott csomag nagyon jól jön a vállalat által képviselt márkákhoz, ugyanis a Skoda, a Seat, a Volkswagen és az Audi is a kimondottan magas gyári szerviz- és alkatrészköltségekről híres. Ezzel kapcsolatban már mi is sok tapasztalatot szereztünk – érdemes megnézni például a Hyundai Elantra - Volkswagen Jetta összehasonlítónkat, amelyben a gyártótól érkező adatok bizonyították, hogy a VW egy szervizének árán a koreai modellt szinte kétszer is elvihetjük karbantartásra.

„A SZERVIZ 4+ keretein belül évről évre egyre több tulajdonos tér vissza az országos szervizhálózatunkhoz, ami azt bizonyítja, hogy kedvező feltételek mellett a vásárlók inkább a megbízható, garanciális javítási lehetőségeket keresik. A SZERVIZ 4+ akciókon túl kifejezetten népszerűek az Economy ajánlataink is, amelyek az öt évnél idősebb autókra lettek kifejlesztve” – mondta el Kiss Pál, a Porsche  Hungaria Parts Center szerviz értkékesítési  igazgatója . „Idén újdonságként bevezettük az Európa-szerte egyedülállónak számító Go! Service Programot, amely minden általunk értékesített kocsit érint. A program keretein belül terveink szerint az ügyfeleink autójuk márkájának, típusának, korának, futásteljesítményének, az évszaknak megfelelő szerviz-, tartozék-, új és használtautó ajánlatokat kaphatnak, továbbá egyéb lehetőségeik is vannak online regisztráció után. A következő lépcsőfok pedig az lesz, hogy nem csak a négy évnél idősebb, hanem a jóval korosabb autókra is ki tudjuk terjeszteni kedvezményes szerviz ajánlatainkat” – tette hozzá.

Gyári vagy nem gyári – mindenki döntse el, mérlegeljen – mi csak arra bíztatunk, hogy megbízható, tapasztalt kezekre bízza az autóját. Egyúttal kiemelnénk a rendszeres karbantartás fontosságát – a viszonylag alacsony költségű beavatkozásokkal már középtávon is jóval nagyobb tételektől mentesíthetjük magunkat, az idősödő autók pedig bizonyos szempontból jobban is igényelhetik a törődést, igaz, más tekintetben pedig az új négykerekűek rejtenek magukban kockázatot.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark