2017. Október 20., Péntek

Frissitve:02:19:35

Lassan 100: ma 90 éves a Volvo

Nyomtatás

Több autógyártó ünepelhette már fennállásának centenáriumát, s hamarosan - remélhetőleg - a Volvo is az ő sorsukra jut. Azonban idén is ünnepel a svéd márka, hiszen történelmük immáron 90 szépséges évre nyúlik vissza. Ez idő alatt számos legendás modell született, miközben fontos innovációk is köthetőek a márkához: koccintsunk hát most húsvétkor a Volvo évfordulójára is.

A svédek méltóképpen ünnepelték meg a kilenc évtizedet, mégpedig a világ legnagyobb veteránautó-kiállításán, a németországi Essenben április 5-9. között megrendezett Techno Classicán. A legelső Volvo gépkocsi viszont 90 éve a mai napon, azaz 1927. április 14-én gördült ki a svédországi Göteborgban működő gyár kapuján. Az említett kiállításon persze nem csupán a márka históriáját bemutató olditmerek és youngtimerek, hanem a legújabb modellek is tiszteletüket tették. Ennek megfelelően a legújabb svéd családtag, az XC60 is megtekinthető volt a nagyérdemű számára.

„Komoly hagyományaink vannak a legmodernebb technológiát kínáló stílusos, dinamikus szabadidőjárművek terén. Ez alól az új XC60 sem kivétel. Tökéletes választás az aktív életmódot élő ügyfelek számára, a modell már a márka átalakulási tervének következő állomását testesíti meg” – monda Håkan Samuelsson, a Volvo Cars elnök-vezérigazgatója.

A Volvo a latin kifejezés "volvere" szóból ered, jelentése "gurulok", "gördülök". A Volvo név 1911 májusában lett bejegyezve, mint önálló cég a SKF AB-n belül, azzal a szándékkal, hogy különleges golyóscsapágyak sorozatára használják a nevet, de ez csak rövid ideig működött ilyen formában, az SKF úgy határozott, hogy minden csapágyat "SKF" védjeggyel látnak el a későbbiekben.

Az Volvo AB egészen 1926. augusztus 10-ig téli álmot aludt, mikor Assar Gabrielsson, az SKF értékesítési igazgatója és Gustav Larson mérnök egy évnyi előkészület után belekezdtek tíz prototípus legyártásába, megkezdve ezzel a Volvo AB gépkocsigyártását az SKF csoporton belül. A Volvo AB-t 1935-ben jelentették be a stockholmi tőzsdén, majd az SKF megkezdte a részvények árusítását. Az első sorozatban gyártott Volvo személygépkocsi, a Volvo ÖV 4 1927. április 14-én hagyta el az üzemet, ami a Volvo alapításának hivatalos dátuma.

A cég története egy mesébe illő, viszont sajnálatos sztorival vett új lendületet: Assar Gabrielsson, az SKF akkori menedzserének felesége meghalt egy autóbalesetben, Gabrielsson pedig megfogadta, hogy a lehető legbiztonságosabb autókat fogja megtervezni. Szót érdemel, hogy a Volvo már szinte a kezdetektől fogva foglalkozott teherautók gyártásával is: az első ilyen jellegű gyártmány , a LV Serie 1, 1928 januárjában mutatkozott be. A teherautók európai exportja csak 1930 után kezdődött meg, azonban ezek a modellek Svédországon kívül nem váltak jól ismertté a második világháborúig.

A Volvo tehát csoportként működött, s a személyautók mellett tehergépkocsik, sőt, később buszok, valamint hajómotorok és repülőgép motorok gyártásával is foglalkozott. Amennyiben azonban csak a személyautókra szorítkozunk, nem mehetünk el szó nélkül a tulajdonosváltások mellett sem. A '90-es években a gyártó a Mitsubishivel és a DAF-fal is kötött együttműködési megállapodást, előbbi eredménye például az S40/V40 & Carisma páros.

A Volvo csoport számára fontos momentum, hogy a személyautós részlegét 1999-ben vette meg a Ford, úgy, hogy közben a Volvo 5% részesedést vásárolt a Mitsubishiben. A viszony nem működött sokáig, a Ford, több más márkával együtt az évtized végére igyekezett túladni rajta - 2010-ben a kínai Geely Automobile vette meg a svéd márka személyautós részlegét, a Mitsubishi 5%-os része pedig visszavándorolt eredeti helyére. Mindeközben a Volvo Trucks, illetve az autóbusz üzletág csoportként maradt svéd és azuóta már az amerikai Mack és a francia Renault teherautós részleg is a birtokukban van.

A Volvo egyébként a biztonság pionírjaként is beírta magát az autózás történelmébe, ami manapság a vezetői asszisztensek tökélyre fejlesztésében, akkoriban pedig példának okáért a biztonsági öv népszerűsítésében nyilvánult meg.

Noha valóban nem a Volvo találta fel a biztonsági övet, eltagadhatatlan érdeme a márkának és Nils Bohlin mérnöknek, hogy a hárompontos öv szériafelszereltséggé emelésével mérföldkőhöz érkezett az autóipar. Hogy a megoldás kényelmesebb és biztonságosabb legyen, bemutatkozása után tíz évvel a Volvo szabadalmaztatta az automata övet is.

S az innovációk napjainkban legalább ilyet töretlen lendülettel fejlődnek a márkánál: a Volvo a vezetői asszisztensek meghonosításával a többi márkával párhuzamosan tart az önvezető autók felé, mi több, a svédek már az útburkolatba épített különféle eszközökkel is kísérleteznek, miközben az elektromos hajtás és a hibridek ugyancsak megvetették a lábukat a palettán.

A következőkben pedig a teljesség igénye nélkül néhány fontos és emlékezetes, izgalmas svéd modellről emlékezünk meg a Volvó múltjából:

1934-es PV654
A Volvo PV600 sorozat 1929-ben mutatkozott be, alig két évvel azután, hogy az apró svéd autógyártó megkezdte működését. Formaterve határozottan amerikai ihletésű volt, motorja pedig egy nagyteljesítményű, háromliteres, soros hathengeres erőforrás. A modell hétszemélyes kivitelben is készült, elsősorban taxinak. Összesen körülbelül 4400 darab Volvo PV600 készült a modell nyolc éves pályafutása során.

1957-es PV444
A PV444-et 1944-es stockholmi bemutatkozásakor „a kicsi Volvo” becenévvel ihlették. Gyártása a második világháborús nyersanyaghiány miatt csak 1947-ben indult be. A Volvo most először kínált olyan autót, amelyet átlagos jövedelmű családok is megengedhettek maguknak, nem csoda tehát, hogy a kereslet messze meghaladta a gyártási kapacitást. A PV444 volt az első Volvo, amelyet az Egyesült Államokba exportáltak. Az autó első példánya 1955-ben ért partot a kaliforniai Long Beachen, és mindössze két évvel később már a Volvo volt az állam második legnagyobb importmárkája.

1800 S
A Volvo P1800 alighanem minden idők legemlékezetesebb Volvo modellje. Világszerte „Az Angyal autójaként” vált ismertté, köszönhetően az 1960-as években forgatott televíziós sorozatnak, amelyben Roger Moore játszotta a címszereplőt, Simon Templart. Az 1961 és 1973 között gyártott P1800 ma a gyűjtők féltve őrzött, keresett veteránja.

1968-as 145 kombi
A Volvo 1967 novemberének végén mutatta be az idővel teljes modellcsaláddá cseperedő, ma 140-es szériaként emlegetett típus harmadik változatát: a Volvo 145-öt.  A Volvo 145 ötajtós kombi volt, hátul csaknem teljesen függőleges csomagtérajtóval.

Mindenki egyetértett abban, hogy biztonságos, kényelmes, és nem utolsó sorban kivételesen praktikus és tágas autó volt. A csomagtartó kapacitása meghaladta a két köbmétert, padlója teljesen sík volt.  A Volvo 145 rövid időn belül rendkívüli népszerűségre tett szert, és egyre nagyobb jelentőséggel bírt a 140-es modellcsaládon belül.

262 C
A Volvo 262C a márka ötvenedik születésnapján, 1977 márciusában, a Genfi Autószalonon mutatkozott be. A modell a Volvo és Bertone együttműködése nyomán jött létre; formaterve Svédországban készült, ám az autót az olaszországi Torinóban gyártották.

A 262C védjegyének számító, radikális tetővonalú, négyszemélyes kupé műszaki alapját a kétajtós, hathengeres 262 szedán adta. Az egyedi karosszériaelemekat a Bertone préselte; ugyancsak az olasz cégtől származtak a belső tér díszei: a redőzött bőr, a szilfabetétek, a vastag padlószőnyegek. A 262C a PRV (Peugeot-Renault-Volvo) befecskendezéses, felülvezérelt, 140 lóerős B27F V6-os motorját kapta meg. 1977 és 1981 között összesen 6622 autót gyártottak.

850 R
A 850 R a sikeres Volvo 850 nagyteljesítményű változata. 1996-ban mutatkozott be, mint a 850 T5-R utódmodellje.  A keresztben beépített, 2,3 literes, öthengeres motor legnagyobb teljesítménye 250 LE volt, az autó 7,5 mp alatt érte el a 100 km/órát. Az élénkvörös fényezés a 850 R kiváltsága volt, ám a modell piactól függően öt más színben is megrendelhető volt. A 850 R szedánként és kombiként is készült, napjainkban igen keresett youngtimer modell.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark