Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Miközben az autóipar összes szereplője gőzerővel titkolózik az újdonságok kapcsán, a jövőbelátás ebben az iparágban közel sem nagy tudomány. Igaz, úgy, hogy nyakunkon az új esztendő, nem is kell nagy távlatokban gondolkodnunk, de ez nem jelenti azt, hogy nem hozhat nagy meglepetéseket az új év. Megmutatjuk, hogy mire számíthatunk 2018-ban!

Nagy meglepetés, pálfordulás és botrány bármikor lehet – így akár az új esztendőben is –, de a nagy trendek biztosan nem változnak majd. Borítékolható az elektromos/hibrid autózás térnyerése, a dízelek piaci részesedésének csökkenése, valamint folytatódni fog a SUV modellek kínálatának bővülése. Az idei év a SUV/crossover újdonságoktól lesz hangos, jövőre pedig folytatódik a gyártók kínálatának szélesedése, miközben az ipari konvergencia gondoskodik arról, hogy a minden eddiginél gazdagabb modellkínálat valójában minden eddiginél kevesebb alkatrész-változatból valósuljon meg.

A januári nyitány már önmagában is erős lesz, a szó legszorosabb értelmében. Elkezdődik a vezetési élményekre kihegyezett Porsche 911 Carrera T gyártása, kis méregzsákként befut a 115 lóerős Volkswagen Up GTI, a luxus tetejét pedig a Rolls-Royce Phantom új generációja képviseli. SUV tekintetben a Jaguar E-Pace és a Volvo XC40 kínál kedvező prémium beszállót, de a már elérhető modellek kínálata is bővül: a Kodiaq például megkapja a SportLine felszereltséget. Az újév még dúsabb indításáról gondoskodik a Lexus LS új generációja is.

Ez csak a kezdet, az erős folytatásra sem kell sokat várni. Még az első negyedévben befut az új Renault Mégane R.S., az új Subaru Impreza és az XV, a Mitsubishi visszatérését pedig a régen bemutatott Eclipse Cross elérhetősége fémjeli majd – igaz, dízelmotorral várhatóan csak májustól lesz kapható az újdonság.

Az Opel kereken egy tucat új modellel és modellváltozattal készül 2018-ra. A Peugeot égisze alatt nyereségességre törekvő márka először az Insignia új változataival nyit, de jönnek majd az Astra csúcsverziói is. Idén két crossoverrel jelentkeztek (Grandland X és Crossland X), jövőre pedig hasonlóan folytatódik a bővülés: jön a Mokka X új, Peugeot-féle generációja, és a hasonló géneket öröklő új Corsa is. Év végén pedig még egy igazán nagy SUV bemutatása is elképzelhető.

Az ötajtós Hyundai i30 a családok nagy barátja lesz, a városi autózást pedig a frissített Honda Jazz segíti. Ha már kisautók: jön az Audi A1 új generációja is, amely minden eddiginél tágasabb és minőségibb lesz, a Ford Fiesta ST pedig háromhengeres erőforrásból csalogat ki 200 lóerőt a fokozott derű érdekében. Ha már korai premierek: még januárban érkezik meg hazánkba az új Dacia Duster, amely az év végén hétszemélyes, hosszított tengelytávú kiadásban is elérhető lesz.

A kompakt kategóriában még nagyobb lesz a zsivaj, amelyben az új Mercedes-Benz A-osztály kér majd szót magának. Az új, W177-es generáció alapjain összesen 8 modellváltozat születik, köztük az új CLA is, amely továbbra is kizárólag Kecskeméten készül majd. Erre azonban várni kell: az ötajtós májusi gyártását követően novemberben érkezik majd egy klasszikus szedán, amelyet 2019-ben követ a négyajtós kupé és a B-osztály.

A Kai tanulmány alapján a Mazda kínálatának változásától is nagyot dobban majd a szívünk: jön az új Mazda3. De itt lesz még nekünk a C4 Cactus is, amelynek modernségét a Jeep Wrangler továbbra is klasszikus (de új generációs) jelenléte ellenpontozza. Jön az új Ford Focus is, amely elődjénél könnyebb és hosszabb is lesz, technikailag pedig többek között egy új nyolcfokozatú automataváltóval is fejlődik. Ha pedig kompakt, akkor nem szabad megfeledkeznünk a Nissan Leaf új generációjáról sem.

Azt gondolják, hogy letudtuk az újdonságok nagy részét? Közel sem, ráadásul a java még úgy van hátra, hogy elképzelhető, hogy a legtöbb autógyártónak még van egy-egy titkos meglepetés is a tarsolyában. A BMW mindig ilyen, de az új generációs X4 és az új 3-as kapcsán már nem fognak meglepni minket: tudjuk, hogy ők érkeznek. Az új 3-as például 6 centiméterrel hosszabb lesz, de még így is 40 kilót le tudott faragni magából.

Igyekszik vele tartani majd a lépést a Mercedes-Benz C-osztály is, amelyben egy átfogó modellfrissítés is segíti majd. A 2-es szintű önvezetésre is képes lehet a újdonság, amely főleg s digitális kütyük tekintetében lép előre. Ha már elektromos dolgok: az új Honda CR-V fejlett hibrid hajtással is érkezik. Azonban technikai oldalról nála is jobban várjuk a Infiniti QX50 megoldását, a változó kompressziójú benzinmotort, amely dízeles takarékosságot ígér. Persze van, ahol üzemanyaggal nem is kell foglalkozni: a Jaguar I-Pace és az Audi Q6 elhozza a nagy hatótávú elektromos SUV-k korát, igaz, ezért bőséges árat követelnek majd meg a gyártók. A franciák is nyitnak felfelé, méghozzá a SUV szegmensben: jövőre megérkezik a DS 7 Crossback, amely akár 300 lóerős hibrid benzines hajtáslánccal is kapható lesz.

A középkategória újdonságainak sorát a Volvo S60/V60 páros zárja: a nagytestvérek padlólemezét öröklő új generációs típus akár 408 lóerős konnektoros hibridként is kapható lesz. Teljesítménybeli ellenpólusként az XC40 új beszálló motorja érkezik: a háromhengeres turbós egység a takarékosságra lesz kihegyezve.

A felsőbb kategóriákban az új generációs Audi A6 érkezése dobbantja majd meg sokak szívét. A nagytestvéreihez hasonlóan megújuló modell 48 V-s hibrid erőforrásaival és technikai finomságaival igyekszik kiemelkedni a mezőnyből. Idejekorán fut be a BMW X5 új generációja is, amely kívülről az elődre hajaz majd, de új platformra épül. Így sem lesz könnyű érvényesülnie, ugyanis jövőre jön a új Volkswagen Touareg, amely ugyanúgy az MLB platformon készül, mint a Bentley Bentayga vagy az éppen szintén új Porsche Cayenne. A 270 és 340 lóerő közötti teljesítménnyel elérhető közel 5 méteres óriás akár hét üléssel is kapható lesz.

Teljesen más műfajt képvisel, de főleg luxus tekintetében újul meg a Mercedes-Benz G-osztály, és persze nem hagyhatjuk ki  a CLS új generációját sem, amely ezúttal már nem lesz elérhető Shooting Brake verzióban. A csúcsot az új Phantom mellé érkező Rolls-Royce SUV, a Cullinan jelenti, amely a Lamborghini Urusszal karöltve újabb tabukat dönthet le.

Az ágaskodó bikával pedig meg is érkeztünk a sportautók kategóriájába, amelyhez csak kevesen lehetünk igazán közel, mégis annál izgalmasabb és érdekes témát jelent. Rögtön egy kedélyeket borzoló újdonság: a Mercedes-AMG GT4 a CLS alapjain kínál sportautót négy főre, amely abszolút nem túlzás, tekintve, hogy később akár 816 lóerős konnektoros hibridként is megvásárolhatjuk a típust. Nem ő lesz azonban az egyetlen izgalmas négyszemélyes modell, ugyanis jön a 8-as BMW is, amelynek kupé verzióját 2019-ben követi a kabrió és a Gran Coupé kiadás. Ha pedig hibrid: ne feledkezzünk meg a frissülő i8-ról, illetve annak roadster változatáról sem.

A Ferrari új beszálló modellel jelentkezik az új esztendőre: a név változik, a lényeg marad. A Portofino a California utódjaként ezúttal már 600 lóerős biturbó V8-as orrmotorral jelentkezik, fapadosnak tehát semmiképpen sem hívhatjuk ezt a beszállót. A nyomaték 760-ra, a végsebesség pedig 320 km/h-ra emelkedik.

De lesz ám ennél nagyobb sportautó-premier is, méghozzá milyen! Carrerával kezdtük, hát Carrerával zárjuk is a sort. Érkezik ugyanis a Porsche 911 teljesen új, 992-es modellkódú generációja, amely ezúttal is növekszik hosszban, még ha csak kb. 2 centivel is. A nyomtáv is néhány milliméterrel bővül, ám a tömeg változatlanul alacsony marad, köszönhetően az új platformnak, amelyre később az új Audi R8 is felépül majd. Nem úgy a teljesítmény, amely az alap 911 Carrera estében is 400 lóerő lesz, az S biturbó hathengeres boxermotorja pedig rögtön 450 lóerőt kínál. A kínálat később bővül felfelé is, ám sokakat érzékenyen érinthet a hír, hogy az RS modellekben is feltöltött erőforrás fog majd dolgozni – az erre nyitottak hibrid verzióval vigasztalódhatnak.

Így búcsúzik, és formailag kívül nem is nagyon változik a 911 - belül viszont forradalom lesz

Közel sem teljes körű írásunk is jól mutatja: szerencsére jövőre sem fogunk unatkozni. Ezzel együtt nagyon érdekes irányba mutatnak az autóipar trendjei. Alapvetően lassan elég lesz egy-két platform, amelyre költséghatékonyan lehet több tucat modellvariánst felhúzni. Már csak egy feltöltött motor kell, amit jól lehet skálázni (például egy kétliteres turbós benzinest 120-tól akár 360-380 lóerőig), dízel és V8-as helyett pedig ott van a(z akár konnektorról is tölthető) elektromos rásegítés opciója egy korrekt akkucsomaggal, és már le is fedtük a piac 90 százalékát. Hogy ez jó irány vagy sem, azt pedig mindenki döntse el saját maga.

Kommentek