Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Már javában tart az európai nyaralási szezon – nem véletlen, hogy már összeszedtük, hogy mire érdemes figyelni, amikor útnak indulunk, és már számoltunk az autópályadíjakkal is. Egy fontos költség azonban hátra van: az üzemanyag, amivel bizony nem árt tervezni: egy hosszú úton több tízezer forintos nyereséget is hozhat az ügyes stratégia.

Európa hiába kis közösség, az üzemanyagok árai között jelentős különbségek vannak. A hazai helyzetet jól ismerjük: jelenleg 399 forint a benzin és 408 forint a gázolaj átlagára. A stratégiát is ismerjük. Ha például nem teli tankkal indultunk neki pl. a balatoni nyaralásnak, akkor is érdemes az autópályáról letérve megtölteni a kiapadt tartályt, ugyanis így akár 40 forintot is spórolhatunk literenként, ami egy tank hajtóanyagnál már 3000 forintos differencia – egy kiadós családi fagyizás ára. Még jobb, ha indulás előtt a szokott helyen teletöltjük naftával négykerekünket.

Nálunk 400, de nem is olyan messze lehet 500 és 300 is

Ha külföldre visz utunk, akkor érdemes megfelelő tankolási stratégiát kialakítanunk, a játékterünket pedig alaposan befolyásolja autónk hatótávja. Szerencsére az üzemanyagok minőségét szigorúan ellenőrzik Európa-szerte, így a minőségi szórástól (nagyon) nem kell rettegnünk – azért, ha messzire keletre autózunk, érdemesebb a nagyobb láncoknál feltölteni a tankot. Mindenesetre abban az esetben, ha csak kissé lepusztult, koszos, régimódi kútnál tudunk megállni, érdemes lehet (amennyiben van) a drágább dízel üzemanyagot, vagy a nagyobb oktánszámú benzint tankolni, utóbbi esetben ugyanis ez kiegyenlítheti a benzinben lévő víz vagy más anyagok negatív hatását. Még ennél is fontosabb: a nagy melegben, az izgalmak közepette, az utazás fáradtságával terhelve inkább kétszer, háromszor is ellenőrizzük, hogy a megfelelő üzemanyagot tankoljuk. Nagyon ügyeljünk arra, hogy ne tankoljunk félre, ugyanis ilyenkor nem csak nagy macera és komoly költségek várhatnak, de kellemes kis családi nyaralásunk is gyorsan rémálommá változhat.

A pótkerék jól jön, a kiegészítő üzemanyag viszont Európában felesleges

Lehet, hogy az akut spórolóknak jó ötletnek tűnhet kannában kiegészítő benzint vagy gázolajat vinni magunkkal, de ez a tárolás kérdésköre miatt sem praktikus, balesetnél pedig kiegészítő veszélyforrást jelent. Ráadásul az országhatárokon erős korlátozás alá esik az üzemanyag csomagtartóban való cipelése: van, ahol legfeljebb 20, van, ahol csak 10 litert vihetünk, de például a luxemburgi, görög, horvát és román határon szigorúan tilos az üzemanyaggal töltött kannák átvitele.

Üzemanyagárak kapcsán használhatunk egyszerű ökölszabályt is: tőlünk nyugatabbra most biztosan drágább a szükséges nafta – már csak az aktuálisan meglehetősen magas euró árfolyam miatt is. Így például Belgiumban, Dániában, Franciaországban, Nagy-Britanniában, Olaszországban, Hollandiában, Norvégiában, Svédországban és Portugáliában biztos nem ússzuk meg a tankolást 500 forint/liter alatti áron. Persze nyugatabbra is vannak kevésbé vészes példák: Németországban például dízelt 430 forint körül tankolhatunk (a benzin drága: ~480) és Spanyolországban is jók vagyunk átlagosan 420 forint környékén (kisebb szórás mellett). Luxemburg környékén járva érdemes lehet beugrani tankolni, ott ugyanis a gázolaj olcsóbb, mint nálunk (370 forint), Otto motoros autókat pedig 410 forintos literes áron tankolhatunk – átlagosan 100-150 forinttal olcsóbban, mint a környéken bárhol.

Luxemburgban érdemes tankolni, ha épp arra járunk

A környékünkön szerencsére nincs ilyen nagy szórás az üzemanyagok árában, Ausztriában például 10-20 forinttal drágább csak a helyzet.. Ha már a környéken járunk, a horvát árak sokakat érintenek: átlagosan ott 460 forinttal számolhatunk, így érdemes még a határnál megállni tankolni. Szlovénia felé kanyarodva 20-30 forinttal jobban járhatunk.

Sokakat meglephet, hogy már Horvátországban is 10-15 százalékkal drágább lehet tankolni

Montenegró, Albánia és Bulgária is egyre népszerűbb úti cél, de üzemanyagár tekintetében nagy különbségek vannak. Előbbi két ország esetében nálunk is drágább, 450 forint környéki az üzemanyag, míg Bulgáriában 385 forint körül tankolhatjuk a hajtóanyagok literjét. Ez pedig van annyira jó ár, hogy érdemes az akár 20-30 forinttal drágább Szerbián átnyargalni, feltéve, ha 550 kilométeres hasznos hatótávot ki tudunk préselni az autónkból.

Az előző Insigniával például Bulgáriában jártunk - a 80 literes tankkal és az 1,6-os dízel fogyasztásával könnyű volt a tankolásokkal zsonglőrködni

Ha már a hatótáv kérdésköre felmerült: figyelembe kell venni a megváltozott fogyasztást is. Nyaralni ugyanis általában nagyobb terheléssel, fokozott klímahasználattal megyünk, ami meglendíti az étvágyat, a tapasztalat azonban mégis az, hogy a rövid távokon, városokban is közlekedőknél a hosszú távú utazás során valójában kevesebbet fogyaszt az autó – főleg, ha megtámogatja utunkat egy kis hátszél is. Így nem csoda, hogy sokan úgy vélekednek, hogy a külföldön kapható üzemanyagokkal kevesebbet fogyaszt autójuk, hiszen ezt tapasztalják, miközben a többi tényezőt nem mérlegelik. Ha már itt tartunk, a helyes guminyomás szerepét nem tudjuk eléggé ecsetelni.

Csak a jó meglepetéseknek hagyjunk teret: a rosszakat tudatos felkészüléssel részben elkerülhetjük

Romániában egyébként hasonló az üzemanyagok ára, mint nálunk, észak felé haladva viszont érdemes lehet külföldre hagyni a tankolást: Szlovákiában például a gázolaj olcsóbb valamivel, és igaz ez a lengyelekre is. Sőt, még a cseh üzemanyagárak sem mutatnak jelentős eltérést a hazaihoz képest. Ezzel szemben Görögországban eszeveszett árak uralkodnak, benzint például átlagosan 542 forintért (!) tankolhatunk literenként, így Macedóniában mindenképpen érdemes jól feltankolni a 350 forint körül mozgó hajtóanyagokból. Ezzel egyetlen stratégiai tankolással akár 15.000 forintot is spórolhatunk magunknak.

Ha az úti cél Erdély, mindegy, hogy hol tankolunk

Ha már takarékoskodás: ha Ukrajna vagy Moldova felé akad dolgunk, feltétlenül érdemes tankolni a 300 forint alatti literár okán, ha pedig az orosz határig meg sem állunk, akkor 200 forint alatti ár a jutalmunk.

Az alternatív üzemanyagról sem szabad megfeledkeznünk: az LPG ára 150 és 330 forint között szóródik országtól függően, az elérhetőséggel kapcsolatban pedig érdemes tájékozódni – erre vannak ügyes telefonos alkalmazások is. Még nehezebb az elektromos töltéssel számolni, kelet felé például végtelen szabadidő és rugalmasság hiányában nem is érdemes elindulni kizárólag konnektorról tölthető autóval. Nyugat felé pedig véssük észbe, hogy nem mindenhol ingyenes a töltés, mint nálunk, gyakran pedig nem csak fizetni kell, hanem előfizetési, kártyás rendszerben működik az elektronok tankolása.

Konnektoros hibriddel oké, villanyautóval már kérdéses az összes tengerpart megközelíthetősége

Végezetül minden kedves Olvasónknak jó, hiba- és balesetmentes uta(ka)t, valamint nagyon szép nyaralás(oka)t kívánunk!

Kommentek