Okostelefon az autóban, avagy mire jó az Android Auto és az Apple CarPlay

Nyomtatás

Korábban el sem tudtuk volna képzelni, hogy egykor majd mobiltelefonjaink uralják életünket, az ifjabb generációk pedig már azt nem értik, hogy miként tudtunk élni nélkülük. Ezt a villámgyors változást az autógyártók és a számítástechnikai cégek is igyekeznek lekövetni, méghozzá egyre modernebb, sok esetben már online, akár okostelefonunkkal is kapcsolatban lévő multimédiás rendszerekkel. Van azonban egyszerűbb, és legtöbbször olcsóbb megoldás is, ugyanis sok gyártó mostanra már elérhetővé tette négykerekűihez az Android Auto és Apple CarPlay funkciókat – ezeket fogjuk most egy kicsit jobban megvizsgálni.

Ezeknek a rendszereknek az a nagy előnye, hogy közvetlenül okostelefonunkat használja az adott funkciók eléréséhez, így nem csak telefonszámainkat, de zenéinket és telefonunk navigációs rendszerét is tudjuk használni. Kétségtelenül utóbbi lehet a leghasznosabb mind közül, hiszen előbbieket Bluetooth kapcsolaton keresztül is meg tudjuk oldani, ám a navigálás már keményebb dió. Ugyan rengeteg típushoz már alapáron jár a nagy, színes megjelenítővel ellátott multimédiás rendszer, a navigációs rendszerekért szinte mindig vaskos felárat kell fizetnünk, és bár egyre több gyártónál jelenik meg az internetes összeköttetés és a valós idejű információk begyűjtése, hazánkban még elég kevés autónál találkozhatunk ezzel a lehetőséggel, így szinte biztosak lehetünk benne, hogy a minderre képes okostelefonunk hatékonyabban képes navigálni bennünket.

Erre persze megoldás lehet egy autós telefontartó beszerzése, ami bár nem jelent túl nagy kompromisszumot, azért mégis takarja a kilátást, ráadásul legtöbbször a mobil kezelése is bonyolultabb, mint az autó saját képernyőjének bökdösése – már, ha érintőképernyős. Túlzás lenne azt állítani, hogy az Android Auto és Apple CarPlay funkciókért sehol nem kérnek plusz pénzt, az a megállapítás a legtöbb gyártóra igaz, hogy olcsóbb ezeknek a támogatása, mint a saját navigációs rendszer megrendelése. Van azért itt is némi hátrány, hiszen mindkét megoldás csak USB kábelen keresztül működik, habár a Google már elkezdte kidolgozni a vezeték nélküli, WiFi jeladón keresztül működő verziót, de ez egyelőre még csak utólagos fejegységekhez és csak néhány készülékhez elérhető – de a későbbiekben jó eséllyel az autógyártók közül is jópáran átveszik majd ezt a lehetőséget.

Nézzük azonban, hogy mire képesek ezek a megoldások – elsőként jöjjön az Android Auto. A Google rendszere természetesen az Androidot futtató okostelefonokra elérhető, de valamilyen oknál fogva hazánkban egyelőre még mindig nem letölthető a Play Áruházból. Ez akár ki is zárhatná a rendszer használatát, ám egy kis szemfülességgel azért ki lehet játszani ezt. Az egyik megoldás, ami talán hivatalosabb, ám valamivel bonyolultabb – habár ilyenkor nyáron biztosan sokan tévednek külföldre –, a határon túli letöltés. Ausztriában és Németországban – akárcsak Európa nagyrészén – letölthető az Android Auto, és a Play Áruház bizony az éppen aktuális tartózkodási helyünk alapján tiltja le, vagy éppen engedélyezi az alkalmazás beszerzését, ami természetesen ingyenes.

A másik, itthonról is kivitelezhető megoldás az internetről való, félhivatalos beszerzés, majd rámásolás a telefonra. Ezt például az apkmirror.com oldalról tehetjük meg, majd a letöltött fájlt az okoseszközre másolva és megnyitva máris elindul a telepítés, és a végeztével használatba is vehetjük az alkalmazást. Aki amiatt aggódna, hogy a frissítések nem lesznek elérhetők itthon attól, hogy a program maga fent van a mobilon, az ne tegye, ugyanis a Play Áruház a fissítést már nem tiltja le, ha egyszer telepítettük az applikációt – de egyébként az apkmirrorra is mindig felkerülnek ezek az újítások. Az alkalmazás egyébként csak Android 5.0 operációs rendszer felett működőképes.

Most, hogy túlvagyunk a telepítésen, nézzük, hogy mire képes maga a rendszer: az USB kábel csatlakoztatása után – amennyiben az autó is ismeri ezt a funkciót – automatikusan kell megindulnia a párosításnak, amit a négykerekű képernyőjén és a telefonunkon is meg kell erősítenünk. Noha már évek óta létezik a rendszer, sokszor még most is akadnak kisebb problémák, és nem csak párosításkor, de olykor használat közben is – legtöbbször azonban meg lehet oldani ezeket.

Az Android Auto felhasználói felülete igencsak egyszerű, hiszen a főképernyőn kívül tulajdonképpen csak a navigációs, a hívásokat kezelő, a zenelejátszó és az egyéb almenük állnak rendelkezésre, melyeket az alsó kis sávban tudunk kiválasztani. A főoldalon egyébként mindegyik képviselteti magát egy kisebb widget (ablak) segítségével. Az Android Auto navigációs rendszerből kettőt ismer, méghozzá a Google Maps és a Waze képében. Mivel a valós idejű forgalomfigyelésre mindkettő képes, így mindkettő nagyon hasznos lehet, de a felhasználói bejelentéseknek hála a Waze sok egyéb másra is figyelmeztetni tud, mint például sebességmérés vagy egy veszélyesen félreállt autó, de a sebességhatárt is mindig kijelzi, méghozzá az aktuális tempónkkal együtt, ami szintén hasznos.

A kezelőfelület egyébként esetükben is egyszerű és logikus, és minden fontos funkció elérhető az autó képernyőjéről is, de gépelni csak akkor enged a rendszer, ha be van húzva a kézifék, így menet közben csak a hangfelismerés áll rendelkezésre – szerencsénkre a navigációs rendszerek esetében egészen jól működik mindez. Apropó, az Android Autón egyébként „mobilra” is elérhető, és mindez úgy értendő, hogy ha nincs összekötve az autóval a telefon és így lépünk be az alkalmazásba, akkor kapunk egy egyszerűsített, autós tartóban is könnyebben használható, nagyobb gombokkal ellátott felületet.

A hívásokat kezelő felület már kevésbé logikus: alapból tulajdonképpen csak véletlenszerűen dobálja fel az általa népszerűbbnek vélt névjegyeket, de a menüt megnyitva előhívhatjuk a legutóbbi hívásokat vagy éppen a névjegyzéket is, de a keresés itt elég bonyolult, a neveket pedig valamiért sokkal kevésbé hatékonyan ismeri fel a hangfelismerő, mint a címeket. A zenelejátszó esetében csak a különböző programokon keresztül tudunk muzsikát varázsolni. Így az itthon is ismertebbek közül a Deezer, a Spotify és a Play Zene áll rendelkezésre, de a Pandora, az iHeartRadio, az Amazon Music, az NPR One, az Audible és az MLB.com is támogatott – igaz, ezek Magyarországon nem túl ismertek.

Az Android Auto egyéb alkalmazásokat is tud kezelni, mint például a Messenger, a Hangout, a WhatsApp vagy épp a Skype, de ezek is csak felolvasás, illetve hangutasítás segítségével működnek – bár elvileg tudunk üzenetet diktálni, de ez sem túl hatékony egyelőre. Egyedül egy előre beállított üzenetet tudunk elküldeni gombnyomásra, amivel arról tájékoztatjuk a másik felet, hogy éppen vezetünk. Az Android Auto korábban teljesen letiltotta a telefonunkat használat közben, ám rájöttek a Google-nél, hogy ez nem a legjobb ötlet, így azóta már feloldható a képernyő úgy is, hogy közben az autó megjelenítőjén is használatban van a szoftver. Természetesen az autó saját rendszere és a az Android Auto között is tudunk ugrálni, bár azoknál az autóknál, ahol nincsenek dedikált funkciógombok, ez nem mindig egyszerű feladat. A rendszer egyébként egyelőre közel sem hibátlan, és többször is találkozhatunk kisebb fennakadásokkal és bakikkal, de – többek között a Waze miatt – azért így is nagyon hasznos tud lenni.

Az Apple CarPlay rendszere nagyon hasonló filozófiában működik, ám az almások a tőlük megszokott zártságot az autós alkalmazásba is átültették – gondolok itt arra, hogy a navigáció esetükben csak a saját térképükön keresztül elérhető, ami közel sem olyan hatékony itthon, mint a Google Maps vagy éppen a Waze. Eddig legalábbis így volt, azonban az iOS 12 már utóbbiakat is támogatni fogja, ezzel sok örömet okozva az almás felhasználóknak. Az Apple CarPlay is igényli a kábeles összeköttetést az autóval, ám az iPhone-ok esetében nincs szükség letöltésre, ugyanis az újabb szoftververziók az iPhone 5-től kezdve már alapból tartalmazzák ezt a funkciót. Csatlakoztatás után – és a Siri aktiválásával, ez ugyanis szükséges a működtetéshez – ugyanúgy automatikusan feláll a rendszer, ahogyan az Android Auto esetében.

Az Apple CarPlaynél baloldalra vannak rendezve a főbb menüpontok, de van egy főmenü is. Az almások megoldása egyébként egy nagyon kicsivel mélyebb, több funkciót tud kezelni, de ezzel együtt jobban el is tudja vonni a figyelmünket. Természetesen a hangvezérlés esetében is adott, zene lejátszására az iTunesból és egyéb alkalmazásokból is képes, akárcsak az Android Auto. A híváslistát és a névjegyzéket ugyanúgy képes megjeleníteni, de talán egyszerűbb a felület, köszönhetően a fent rögtön megjelenő menüpontoknak – a Google megoldásánál egy plusz érintés szükséges.

A navigáció ugyebár eddig csak az Apple Maps alapján működött, de az iOS 12-vel már a Waze és a Google Maps is elérhető lesz, ami nagy fejlődés. Az üzenetek kezelése is fejlettebb az almásoknál: akár kézzel is be tudunk pötyögni üzeneteket, és a képernyőn is meg tudjuk jeleníteni őket. Egyéb üzenetküldő alkalmazásokból ugyanakkor kevesebbet ismer a CarPlay: az SMS és az iMessage mellett csupán a WhatsApp érhető el hozzá, így a Messenger vagy éppen Skype üzeneteket nem fogja megjeleníteni nekünk az autó képernyője. A Siri természetesen – akárcsak a Google hangfelismerője – bonyolultabb feladatokat is képes ellátni, de sajnos csak angolul. Így például az autó hangutasítást aktiváló gombját benyomva akár arra is kérhetjük a rendszert, hogy üzenetet küldjön, felhívjon valakit vagy lejátsszon valamilyen zenét.

Ahogyan a Google, úgy az Apple rendszere sem teljesen hibátlan, és tud néha kisebb bakikat produkálni, de alapvetően ugyanúgy hasznos lehet – főleg, ha jön a Waze támogatás. A CarPlay a főmenüben egy külön ikont is ad, amivel rögtön az autó rendszerében találjuk magunkat, ami hasznos, ha nincsenek dedikált funkciógombok az adott négykerekűben. Mostanában már rengeteg négykerekűben elérhető mind a két rendszer, melyek listáját az Android Auto és az Apple CarPlay hivatalos oldalán is meg lehet tekinteni – akárcsak a kompatibilis alkalmazásokat. Vannak azonban olyan márkák is, amelyek igyekeznek védeni saját felületüket: ilyen például a BMW, amely csak az almások rendszerét teszi elérhetővé, és azt is csak előfizetéses formában – ami azért valljuk be, nem szép dolog.

Mindenesetre nem csak az Apple és a Google, hanem az autógyártók maguk is igyekeznek egyre jobb és ügyesebb integrációt kialakítani a négykerekűek és az okostelefonok között, így sok márka már kínál különböző online szolgáltatásokat a saját alkalmazásán keresztül, amelyet letölthetünk mobilunkra. A navigációs rendszereket helyettesítő Android Auto és Apple CarPlay azonban nagyon hasznos tud lenni, és nem mellesleg spórolhatunk is velük. Akiket élőben is érdekel a két rendszer működése, annak érdemes a videómegosztó portálokon is körülnézni, hiszen rengeteg bemutatófilm található róluk az interneten.




Hozzászólások  

 
#2 Kenéz Tibor 2018-07-26 15:45
Kedves Tibor!

Ez valóban így van, ám mivel - legalábbis egyelőre - elengedhetetlen a kábeles összeköttetés, így egyébként sem a zsebünkben van a telefon. Az elhelyezéssel kapcsolatban pedig nekem az a tapasztalatom, hogy az alsóbb, a középső konzolon vagy éppen a könyöktámaszban - az USB csatlakozó helyzetétől függően - lévő tárolókban elhelyezve a mobilt, nincs probléma a GPS vétellel. Így pedig, legalábbis számomra nincs szükség a látóteret kitakaró tartóra.

Üdvözlettel:

Kenéz Tibi


Idézet - Saroveczki Tibor:
A navigációhoz szükséges a GPS jel vétele a telefonon. Igy a telefonnak továbbra is egy olyan helyen kell lennie (tartóban), ahol rálát a műholdakra és nem a zsebben.
Idézet
 
 
#1 Saroveczki Tibor 2018-07-26 08:37
A navigációhoz szükséges a GPS jel vétele a telefonon. Igy a telefonnak továbbra is egy olyan helyen kell lennie (tartóban), ahol rálát a műholdakra és nem a zsebben.
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark