Putyin limuzinja itthon is elérhető: Mercedes S600 Pullman Guard bemutató

Nyomtatás

Mikor egy-egy baleset után az azt elszenvedőkkel beszélgetésbe elegyedek, szinte mindig megemlítik azt a gondolatot, hogy nem kár az összetört autóért, az beteljesítette küldetését, csak egy tárgy, és amúgy is az emberélet a legfontosabb, legdrágább dolog a világon - és ez minden kétséget kizárólag való igaz.

Noha a Mercedes-Benz S600 Pullman Guard is csak egy tárgy, másként szolgálja az utasok védelmét, semmint azt gondolnánk. A tudomásunk szerint a maga 298.590.750 Ft-os árával (legyünk nagyvonalúak, az ember ekkora összegnél már nem törődik az "apróval": 300 millió) hazánkban a legdrágább forgalmazásban lévő jármű ugyanis akár a NATO előírásainak is megfelelő páncélzattal bírhat, miközben szükség esetén még kilőtt kerekekkel is 80 km/órás sebességgel foghatjuk menekülőre a helyzetet.

Az autó különlegességét mi sem bizonyítja jobban, minthogy többek között királyok, államfők, oligarchák, olajsejkek, és drogbárók adják egymásnak a kilincset a stuttgartiak szalonjaiban a Pullman Guard forgalmi engedélyének birtoklási jogáért; no meg Vladimir Putyin - aki már évek óta a német gyártónak szavaz bizalmat - már az első darabra lecsapott. A Mercedes mérnökei meg is érdemlik az elismerést, hiszen 80 év tapasztalattal a hátuk mögött is már két évvel a Guard felszereltséggel ellátandó típus nullszériás tesztautójának első útja előtt a páncélzat fejlesztésének mikéntjén törik a fejüket, s bizony nincs könnyű dolguk, hiszen a legkülönbözőbb szituációkra kell felkészíteni az autót.

A hagyományos S osztállyal szemben még az utastérbe való bejutás sem egyszerű feladat. A módfelett vastag és nehéz ajtók mozgatása gépi munkát igényel. A golyóálló ablakokat elektromotorok helyett hidraulikus egységek mozgatják és az utasoknak úgy kell a megszokott kényelmet és térérzetet garantálni, hogy közben az autó külső megjelenése se szenvedjen csorbát. Kezdetben a munka oroszlánrésze azokra a technológusokra hárul, akik a gránátok, lövedékek, bombák és a tűznek is ellenálló anyagok kidolgozásán, tesztelésén és megmunkálásán dolgoznak, miután meghatározták az autó leggyengébb pontjait és azt, hogy ezeket hogyan kell megvédeni. A szakemberek a munka végeztével egyedül az acélból készült speciális alkatrészekből 550-et számoltak össze, melyeknek illeszkedniük kell a gyár szériában is használt megoldásaihoz. A minőség a páncélozott járművek esetében élő munkát igényel, s az összeszerelés a legmodernebb szerszámok segítségével történik. Egyes komponensek rögzítése 3000 bar nyomású vízsugarat igényel, ám időnként hevítéssel a fémek hőtágulását is kihasználják, anélkül, hogy az acél kiedződne, azaz szilárdsági, rugalmassági tulajdonsága megváltozna.

A szerkezet elkészültével legkevesebb 1,5 tonna plusz súly kerül az autóra, és a végső tömeg elérheti az 5,8 tonnát is. A beavatkozásnak természetesen megvan az eredménye, hiszen az átalakított S600-asra akár gránátokat is dobhatunk, akkor sem esik bántódása az utasoknak (az ellenőrzés az ún. szendvics teszttel történik, amikor az autó tetején és alján összesen öt gránátot robbantanak fel). A VR4-es biztonsági kategóriába tartozó Pullman Guard ellenáll a 0,44 Magnum lövedéknek, de az említett 300 milliós összegen felül további 83.558.750 Ft-ért a NATO által is rendszeresített VR6/VR7 előírásoknak is képes megfelelni az óriás.

Nem meglepetés, hogy a megváltozott körülményekhez a futóművet és a teljes elektronikát is illeszteni kell: a kis túlzással egy tank ellenálló-képességével rendelkező S600-as menetkényelme és kezelhetősége alig különbözhet hagyományos társáétól. Ezen követelménynek való megfelelésül az autó légrugókon suhan, és az ESP, ABS és egyéb rendszerek átprogramozása sem várathat magára. Ezek után sok ezer kilométer tesztút következik, mely során széles hőmérsékleti skálán mozgó viszonyok között próbálják ki az autót. Többek között útba ejtik az osztrák Grossglockner szerpentinjeit is, ahol bizony még a pillekönnyű sportautók fékei is sokszor felszálló füstgomolyagokkal jelzik, hogy itt az ideje egy kis pihenőnek - ám a 4-6 tonnás Guard modellek ezt nem engedhetik meg maguknak, hiszen ha menekülni kell, akkor nincs megállás.

Ezeknek az autóknak még akkor is haladniuk kell, ha géppuskatűz követi útjukat, s erről a Michelin Pax abroncsai gondoskodnak. A keréktárcsáról nem leváló rögzítési rendszernek köszönhetően a jármű a gumiabroncs bármilyen jellegű defektje, kilyukadása esetén is irányítható marad és akár 200 km megtétele is lehetséges, maximum 80 km/órás sebességgel. A gyors menekülésről a motorháztető alatt rejtőző 5,5 literes V12-es biturbós erőforrás gondoskodik 517 lóerős teljesítményével és bődületes, 830 Nm-es nyomatékával. A 6,38 méter hosszú limuzin egyébként elektronikusan korlátozott, 160 km/órás végsebességre képes, melyet főleg a speciális kerekek komoly igénybevétele indokol.

A beltérben a luxus garantált; valószínűleg ez a legkellemesebb környezet a rettegésre. Az utastér a diszkrét hangulat megtartása végett elsötétíthető és távirányítással mozgatható válaszfallal szeparálható el a sofőrtől és testőrünktől. Hátul négy egymással szemben elhelyezett, többek között masszázsfunkcióval is ellátott fotelben folytathatunk világmegváltásról szóló tárgyalásokat, miközben a karosszéria magasításának köszönhetően például akár koronával a fejünkön is utazhatunk. A kényelmi és szórakoztató berendezéseket még felsorolni is sokáig tartana, de a DVD lejátszótól az internetkapcsolaton keresztül a hűtőládáig itt minden megtalálható. A monitorok és gombok számosságát figyelembe véve pedig kétségünk sem lehet afelől, hogy akár háborúk irányítása sem lenne lehetetlen az S600 hátsó soraiból...

Amennyiben valami véletlen folytán magunk is egy csata közepére kerülnénk, a Pullman Guard például képes maga alatt a tüzet is eloltani, míg gáztámadás esetén friss levegővel kényeztet minket és erősítést hív - de akár beszédbe is elegyedhetünk támadóinkkal a kihangosítási lehetőségnek köszönhetően. A tér minden irányába pásztázó kameráknak köszönhetően felmérhetjük helyzetünket és meghatározhatjuk a menekülés útját. Az áramellátás a 95 amperes vészrendszerről mindenkor biztosított, és a 90 literes üzemanyagtartálynak köszönhetően talán még üzemanyagunk is lesz a manőverekre, melyeket az esetek többségében a gyár által speciálisan e célra kiképzett sofőrök végeznek.

A Guard csomag mellesleg az S-osztályon kívül a Mercedes E és G osztályú modelljeihez is megrendelhető, s úgy tűnik, hogy fizetőképes keresletből sincs hiány. A cég évente 6-700 ügyfelét ruházza fel extra biztonsággal, akiknek személyéről természetesen alig-alig vannak információk. Annyi azonban biztos, hogy a világ vezetőinek (legyen az a pápa, az orosz államfő, vagy akárki) - álljanak azok a rossz, vagy a jó oldalon - a Mercedes mindig és mindenhol különleges védelmet biztosít, a gyártó pedig tapasztalatait egyre csak bővítve épít egyre jobb és ellenállóbb autókat, melyekért a fentiek tükrében már nem is olyan sok az a 300 millió forint. Mert ugye az emberélet a legfontosabb - mindenki számára.

Egész más megoldásokat igényel egy páncélozott autó építése




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark