Szelek szárnyán – Bemutató az Opel új zászlóshajójáról

Nyomtatás

Az autóipar és a méltóságteljes zászlóshajók elválaszthatatlanok, s nincs ez másképp az Opelnél sem. Azonban jelen esetben a szó nemcsak metaforaként, a gyakorlatban is használható: a modellpaletta csúcsát jelentő új Insignia mellett a villámos márka már nem csak az aszfaltot szeretné meghódítani: a magyar tengert vette célba, ehhez pedig a legjobb, méghozzá vízi úton jár. Csúcskísérlet indul, földön, vízen, sebességben.

Bevezetés nélkül azonban ez az előadás sem kezdődhet, ezért már előre örültünk, amikor a meghívó az importőrtől a pénteki sajtórendezvényre csábított, méghozzá nyári fények és néhány Vivaro társaságában, hogy megismerjük a vízre bocsátott csúcstartót. Tartsanak ezért velünk Balatonfüredre, a habok közé a Hungária Yacht Clubba, ahol cselekményünk játszódik, főszerepben az 50 láb (15 méter) hosszú Fifty-Fifty katamaránnal!

Én pedig épp ideje, hogy ne csak körül írjam miről is van szó, következzenek a számok és a szereplők. Adott ugyanis Magyarország vezető autómárkája, amely hazánkban alig egy hét múlva mutatja be az új Insigniát, benne szentgotthárdi motorokkal, és adott az ország leggyorsabb tókerülő hajója, amely a megfelelő szélviszonyoknak köszönhetően képes volt megtörni a Nemere II 1955-ös Kékszalag rekordját. Először 2012-ben (10 óra 34 perc), majd 2014-ben saját idejét (7 óra 23 perc 15 másodperc) is túlszárnyalva vált abszolút rekorderré a Paulovits Dénes hajóépítőmester és Józsa Márton kormányos fémjelezte világszintű karbocscsoda, mely két,  speciális, 19 méter hosszú árbócával és mintegy 364 négyzetméter vitorlafelületével a szélsebesség háromszorosával is képes haladni. A két szereplőt pedig mi köti össze történetünkben? Az elkötelezettség a magas szintű technológia és innováció felé, a legkorszerűbb műszaki megoldások használata, és hit az együttes munka erejében, mely a legjobbá teheti őket. És persze ne hagyjuk a végére a lényeget sem: minkettőt magyar szív hajtja. Ebben a szellemben született meg az az együttműködés, melynek keretében az Opel immár fő támogatója lett a sebesség fokozásának, és a 100 százalékban hazai tervezésű, és csaknem 8 fős legénységű Fifty-Fifty katamaránnak, melyet mi magunk egészen testközelből, rögtön a "versenypályán" vehettünk szemügyre.

Mert itt nemcsak arról volt szó, hogy elméleti ismereteinket bővíthettük a hazai vitorlásszcénáról, hanem egyúttal mi magunk is vízre szálltunk, hogy lássuk, mit tud az új fejlesztés, mi várható a hajótól. Ha most autótesztet írnék, kívülről kezdeném a bemutatót, fokozatosan haladva a hajtáslánc felé - tegyük ezt így most is! Szembetűnű és rendkívül impozáns lett az új megjelenés, a gyengébb szélben is haladást segítő vitorlán nemcsak az új Insignia és az Opel logó jelent meg, az egész hajótest megkapta a sárga színt és a feliratot. Ez itt telitalálat, még rossz időben is garantáltan szívrabló lesz, női szemmel pedig a Fifty-Fifty bátran elindulhat egyúttal a legjobban kinéző katamarán címéért is. Azonban nem csak a külső számít, a belső értékek éppannyira, a többéves együttműködés központjában ezért a hazai innovációk és a rekorder katamarán megújítása áll.

Ennek egyik legfontosabb eleme a hagyományos egyenes svertek C-svertre cserélése. A technikai részletek iránt érdeklők számára magyarázatként: a katamaránokon tőkesúly helyett uszonyok, úgynevezett svertek (a német kard szóból) vannak - mindkét hajótestben egy-egy -, amik a közhiedelemmel ellentétben itt nem a felborulás elkerülését (hiszen a tőkesúllyel ellentétben érdemi tömegük nincsen), hanem az oldalra sodródás elkerülését szolgálják. A svertek segítségével a hajó képes tartani a megfelelő irányt. A C-alakú svertnek azonban van egy extra funkciója is: a görbe élén ébredő felhajtóerő egy kissé kiemeli a hajótestet a vízből, a súrlódási ellenállástól mentesítve gyorsítva a hajót. A svertek vízbe merülésének mértékét felhúzórendszerrel lehet állítani – az optimális érték mindig a széliránytól függ.

Pedig nem sokan hittek anno a koncepcióban, ezt már akkor megtudtuk, amikor a vízen végrehajtott varázslatnak még csak a közelében voltunk. Józsa Márton, a hajó kormányosa elmesélte: „Kevesen bíztak benne, hogy ez a konstrukció működőképes lesz, de már az első évben gyakorlatilag edzés nélkül sikerült megnyernünk a Kékszalagot, ráadásul rögtön új rekorddal. Azóta évről évre fejlesztjük a hajót, hogy még gyorsabb legyen" – majd hozzá tette, az Opelben egy olyan partnerre találtak, akivel tovább léphettek a fejlődés útján.

Mindig újabb és újabb fejlesztéseken gondolkodunk, és igyekszünk a legtöbb újítást hazai közreműködéssel megvalósítani. Fejlesztéseinket, akár csak az Opel autóit, magyar szív hajtja. Az Opellel elindult hosszú távú együttműködés számunkra lehetővé tette, hogy az idei Kékszalagra készülve kulcsfontosságú fejlesztéseket hajtsunk végre a katamaránon. A Fifty-Fifty építőjének műhelyében új sverteket és kormányt kapott a hajó, egy hazai vitorlavarró céggel közösen pedig új vitorlákat fejlesztettünk. A Kékszalagig most egy intenzív felkészülési fázis veszi kezdetét, a csapat igyekszik minél többet vízen lenni, és a versenyen kihozni majd a maximumot a megújult hajóból, hisz a cél nem kevesebb, mint újra a legjobbnak lenni, a dobogó tetején állni a Kékszalagon!” – foglalta össze a terveket.

Már a beharangozás is igencsak ígéretesen indult azzal, hogy itt többről lesz szó, mint szimpla álló bemutatóról,  el is jött ezzel a nap egyik legjobban várt része, a Fifty-Fifty kifutott a kikötőből, mi pedig kísérőhajóra váltottuk sajtóállásainkat (a hölgyszerző ráadásul nem tudja nem megemlíteni a csapat jószívűségét, melynek révén még egy szuper technikai kabát birtokosa is lehetett a kaland idejére, ugyanis a kifogástalan szervezést és programot csak egyetlen dolog árnyékolta be, méghozzá a felhők és az eső. A napos és szeles idő ezúttal elmaradt, de törékenységemnek a lehető legjobb ellenpólusa volt a hőtartás, és ezzel az átélhető élmények fokozása, ezúton is köszönöm!), hogy egészen a starttól lássuk a munkanevén P50 (Pauger 50) elnevezésű hajót, amely nevét egy közönségszavazás útján kapta.  Tekintélyes lista egyik elemeként állt ugyanis a győztes Fifty-Fifty, mely éppúgy kifejezte a méretet és a kockázatot, mely anno az ötlet megvalósítását és egyben az indulást jellemezte.

Aggodalomra azonban már akkor is csak a széljárás adhatott volna okot, hiszen a már említett Paulovits Dénes, a PAUGER műhely atyja, aki többek között a világhírű vitorlázó Russell Coutts által menedzselt és róla elnevezett RC44 típusú versenyhajókat is építi, már eleve extra felhajtóerőben gondolkodott, így lett ennek a katamaránnak 2 árbóca, ezek is összekötve két merev tartóval, ezzel jelentősen csökkentve az árbocok, az árbocmerevítő állókötélzet és a hajó összsúlyát. A hajó pedig 9 méteres szélességével biztosítja a szükséges visszaállító nyomatékot, illetve lehetővé teszi, hogy az egymás mellett elhelyezkedő vitorlák ne zavarják egymást az áramlásban és maximális hatékonysággal tudjanak működni. Mindehhez pedig a világ mezőnyében is különlegesnek számító szélsebes gép megkapta az ország egyik legtapasztaltabb és legösszeszokottabb legénység a Wild Joe Sailing Team-et, így kérdés sem férhetett hozzá, hogy itt valami nagy dolog jöhetett létre.

Ennek tudatában figyeltem én is a legénység 6 tagját, akik nemcsak méltósággal vezették ki a kikötőből a kétárbócost, hanem példás bemutatót is tartottak hozzá, még a laikusnak is átélhetővé téve, nagyobb szél esetén milyen sebességre lehet képes a katamarán, ráadásként mennyi munka és csapatszellem kell a bonyolult hajó kezeléséhez: nézzék csak meg a képeket és a videót, magukért beszélnek.

Mi pedig kollégáimmal élőben is teljes egyetértésben felváltva gyönyörködhettünk a tavon a Fifty-Fiftyben, a tihanyi panorámában, vagy a füredi látképben, és elfogultsággal nyugodtan vádolhatnak, az én szívemet teljesen meghódította, ahogy kiemelkedve elhaladt előttem a katamarán, úgyhogy alig vártam, hogy újabb kerülőt téve ismét elém kerüljön a sárga színben pompázó hajótest.

Megmérettetései közül pedig a Pünkösdi Regattát követően a legközelebbi már a Kékszalag lesz, Európa legnagyobb tókerülő vitorlásversenye, a balatoni vitorlázás ünnepe, mely idén július 6-8. között várja a több mint 3000 sportolót és csaknem 600 hajót, hogy teljesítse a Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred útvonalat, mely legalább légvonalban 155 kilométer. A versenyzőknek ezt legfeljebb 48 óra kell megtenniük, akár a Hold fényét útjelzőül használva. A tókerülőn bármilyen hajóval el lehet indulni az alapítók eredeti tervei szerint, és az nyer, aki az óramutató járása szerint a leggyorsabban teszi meg a távot, majd viselheti díját, a kék szalagot, mindaddig, míg trónját őrzi. A Fifty-Fifty eredményeit látva éjszakával nem kell számolni, csak a szél kérdés, azonban hazai és női szívvel is bátran mondhatom, hogy az új zászlóshajó és legénysége engem meggyőzött, úgyhogy nincs más hátra, minthogy villámos sikereket kívánjunk, földön, vízen egyaránt!




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark