Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Az autóipar igencsak nehéz időkön ment keresztül az elmúlt években, de szépen lassan azért kezd visszatérni a helyes útra. Persze naivság lenne azt gondolni, hogy az újautó eladások nagy része nem céges vásárlásokból származik, ugyanakkor nem szabad megfeledkeznünk a használtautók piacáról sem, ami folyamatos növekedést mutat, és nagyrészt a magánszemélyeket érinti – miközben tartogat némi veszélyforrást is.

Oldalunkon többször foglalkoztunk már használtautókkal, hiszen nem tudjuk elégszer leírni, hogy ezen a piacon bizony nem csak elővigyázatosnak kell lenni, hanem egyenesen gyanakvónak. Persze nem mindenki próbálja meg átverni az embert, ugyanakkor szinte minden csapból az olyan – legtöbbször sajnos a valóságon alapuló – rémtörténetek folynak, melyek alapot adnak a pesszimista hozzáálláshoz.

Ezúttal nem az óratekerésről lesz szó - habár az is bűncselekmény

Ebben a cikkben is kitérünk majd arra, hogy mire kell kiemelten odafigyelniük azoknak, akik használtautó vásárlására adják a fejüket, de ezúttal a sokkal komolyabb buktatókkal szembesítjük majd olvasóinkat, melyekből legtöbbször már nincs visszaút – még nagyobb szervizráfordításokkal sem. Mielőtt azonban a törvénysértések ilyen szintjének igen ingatag és mély mocsarába dobnánk Önöket, jöjjön egy kis áttekintés a hazai használtautó piac eredményeiről.

Ahogyan azt már említettem, a használtautók piacán folyamatosan nőnek az eladási adatok, így nem meglepő, hogy az idei első negyedévben is 8,3%-os emelkedést könyvelhettünk el, ami azt jelenti, hogy az előző év ugyanezen időszakához képest 9.611 autóval több cserélt gazdát – összesen 126.008. Mindez kifejezetten örömteli lehet, ugyanakkor a használtautókat vizsgálva nem szabad megfeledkeznünk egy másik fontos szempontról sem: a négykerekűek életkoráról.

Az eladási számok ugyan folyamatosan nőnek, de sajnos ezzel együtt a gazdát cserélt autók átlagéletkora nőtt. A 10 évnél idősebb négykerekűek aránya 5%-kal nőtt a tavalyi adatokhoz képest, ami majd’ 70%-os részesedést jelent. A 2010-es, vagy annál fiatalabb autók aránya mindössze 12,2%-ot tesz ki, ami bizony vajmi kevés, így kijelenthetjük, hogy folyamatosan romlik az itthoni gépjárműállomány átlagéletkora.

Az eladott használtautók nagyrésze 10 évnél idősebb

Erről Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója is megosztott velünk néhány érdekes gondolatot a témáról, és a folyamat okairól: „…mivel az autóvásárlók nagy része kizárólag készpénzre vesz autót, nem is engedhetnek meg maguknak jobb minőségű, fiatalabb négykerekűt. Közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi szempontból aggályos ez a folyamat, ám amíg a hitelezési kedv nem nő az ügyfelek körében, addig nem igazán várható változás. Pedig számos jó konstrukció létezik már a piacon, amely elősegítené az állomány fiatalodását."

Mindenképpen érdemes néhány szót ejtenünk az eladások kategórián belüli eloszlásáról is. Talán nem túl meglepő, hogy az alsó-középkategóriás autókat vették a legtöbben az első negyedévben, ami 39.605 négykerekűt jelent. Manapság a kompakt szegmens szereplői töltik be az igazi mindenesek szerepét, hiszen visszafogott méreteik ellenére elegendő helyet nyújtanak a hátsó sorban és a csomagtérben is egy átlagos család számára – miközben áruk is az arany középutat képviseli.

A kompaktok a legkelendőbbek - nem is csoda

Nem is olyan sokkal lemaradva a kompaktok mögött a kisautók képviselik a második legnépesebb kategóriát, 32.620 példánnyal. A dobogó harmadik fokára a felső-középkategória képviselői kerültek fel, 19.909-es darabszámmal. Utóbbiaknak egyébként viszonylag nagy szerepe lehet az átlagéletkor növekedésében, hiszen a hatalmas értékvesztéssel küszködő prémiumok idősebb korukban is képesek hozni azt a kényelmet és presztízst, mint előtte, ez pedig sokakat megbabonáz – és még többeket átgondolatlan vásárlásra ösztönöz.

Még tovább bontva a képletet, a márkák között az Opelt találjuk első helyen, mely 17.658 átírt modellel büszkélkedhet, ami 14%-os részesedést jelent – megőrizve ezzel évek óta tartott pozícióját. A villámosok mögött a „mi autónk” zárt: 12.850 autó kelt el Suzuki emblémával az orrán. Alig párszáz darabbal maradt le (12.460) a japán gyártó mögött a németek népautója, a Volkswagen.

A kategóriák és a márkák közötti megosztást elnézve nem nehéz kitalálni, hogy a típusok versenyében melyik modell győzedelmeskedett. Az Astra a maga 9.220 eladott példányával több, mint a felét adta ki az Opel eladásainak – mindezt persze idézőjelben, hiszen csupán a villámos jelvénnyel gazdát cserélő használtautókról beszélünk. A sorrend ezután sem okoz meglepetést: másodikként a Suzuki Swift (8.422), harmadikként pedig a Volkswagen Golf végzett.

Az Astra az első, de a Focus is befért az első hatba

„Pontszerző” helyre sikerült még kerülnie az Opel Corsának (3.424) a negyedik helyen, a Ford Focusnak (3.206) az ötödik, és a Volkswagen Passatnak (3.175) a hatodik helyen. Ezek után nem is meglepő, hogy a kompaktok és a kisautók végeztek az első két helyen a kategóriák versenyében, hiszen az első hat modellben három alsó-középkategóriás és két kisautó is található.

Mielőtt még rátérnénk a vásárlókat fenyegető legnagyobb veszélyre, utoljára még nézzük meg a használtautó eladások területi eloszlását. Nem meglepő módon az első két helyet Budapest és Pest megye foglalja el sorrendben 30.189 és 19.372 átírt négykerekűvel. Elsőre talán érdekes lehet, hogy az utóbbi tőszomszédságában lévő Nógrád megye végzett az utolsó helyen a maga 1.838 autójával, ugyanakkor nem nehéz belátni, hogy ez éppen a győztesek közelségének köszönhető.

Nem csak a törött autókkal kell vigyázni

Figyelem! Aki gyorsan átlapozta az unalmas számokról szóló részt, annak innentől érdemes odafigyelnie. Ahogyan azt már az elején is említettem, ezúttal nem a rejtett hibákról, az eltitkolt sérülésekről vagy a visszatekert óráról fogunk beszélni – noha utóbbi szintén bűncselekménynek minősül. Ennél mélyebbre kell ásnunk, ha meg akarjuk találni a használtautó-vásárlás egyik legnagyobb veszélyét, még ha ez viszonylag kis számban is fenyeget minket.

Minden a külföldről behozott autókkal kezdődik. Manapság nagy keletje van ennek a trendnek, amit jól mutatnak a számok is – igen, sajnos ismét számok következnek. Tavaly 100 ezernél is több autót hoztak be hazánkba, és ez a trend idén is folytatódott. Nem meglepő módon a magasabb kategóriájú négykerekűek a legnépszerűbbek, hiszen ezeket sokszor hatalmas árelőnnyel lehet megszerezni külföldön – még, ha ennek vannak nem várt hátulütői is.

A pontos adatokat ezúttal mellőzném, legyen elég annyi, hogy az első negyedévben behozott több, mint 26 ezer külföldről behozott autó közel negyedét adták ki az előbb említett kategória képviselői – miközben a kompaktok is népszerűek maradtak. A magasabb presztízzsel bíró autók közül a 3-as és 5-ös BMW, az Audi A4 és a Mercedes A-osztály voltak a legkedveltebb célpontok.

A 3-as BMW kedvelt célpont

Ezúttal is nagy jelentősége van az autók átlagéletkorának, ugyanis a behozott négykerekűek 60%-a volt 10 évnél idősebb, és mindössze 23%-uk volt fiatalabb 5 évesnél. Noha tény és való, hogy egy kis odafigyeléssel és kitartással valóban szert tehetünk egy kedvező árú, és kiváló állapotnak örvendő négykerekűre, az is tény, hogy a külföldről származó autók esetében jóval nagyobb kockázattal kell szembenéznünk a „szokásos” átverésekkel kapcsolatban, mint az óra visszatekerése, az elhallgatott sérülések, vagy a rejtett hibák.

A legnagyobb veszély azonban mégis a lopott autókban rejlik. Míg az előbbi problémák esetében csak a szervizszámlák dagadása jelenthet bosszúságot, addig a klónozott alvázszámú – ergo lopott – autók esetében bizony a hatóságok le is foglalhatják a jóhiszeműen vásárolt autónkat. A kárpótlásra pedig nagyon kicsiny esély mutatkozik, hiszen ilyenkor csak polgári per keretei között követelhetjük vissza a vételárként kifizetett összeget, ami nem csak hosszú és drága, hanem sokszor bizony eredménytelen is – köszönhetően a felelősök nehézkes felkutatásának.

Mindez egyébként egy igencsak jól látható jogi kiskapunak köszönhető, ami nem maradt titokban sokáig a tisztességtelen nepperek előtt sem. Ez pedig nem más, mint az a szabályozás, mely szerint az EU-ból érkező autók nem esnek át eredetiségvizsgálaton, így a bűnügyi nyilvántartásban sem néz utánuk senki. Ezek alapján pedig fenntartással kell kezelnünk az autó adatait, ráadásul amint azt már említettem, ha mégis fény derül az igazságra, bármikor lefoglalhatják a négykerekűt.

Az alvázszámot érdemes mindig ellenőrizni

Talán még olvasóink is emlékeznek az áprilisi esetre, amikor több, mint száz gépjárművet koboztak el a hatóságok olyan tulajdonosoktól, akik csak akkor szereztek tudomást arról, hogy lopott autót adtak el nekik. Az országos rendőrségi akcióban öt embert kaptak el, akik külföldi, bérelt autók adatait meghamisítva, itthon értékesítették azokat. Ahogyan már említettem, ezekben az esetekben csak polgári peres eljárás útján próbálkozhatnak az átvert tulajok, ám ezek sikerére semmiféle garancia nincs.

Persze egy kis odafigyeléssel ezt is el lehet kerülni. A legfontosabb természetesen az, hogy igyekezzünk mindig tájékozódni az autó előéletéről. Ezt legkönnyebben egy szakszervizben végzett állapotfelméréssel érhetjük el, hiszen manapság már pár kattintással le lehet kérni a négykerekűek nemzetközi szerviztörténetét – igaz, ehhez szükséges az adott tulajdonos jelenléte és engedélye is. Mindez bár 10-20 ezer forintos tétel, megéri áldozni rá, hiszen a jövőben sokkal többet spórolhatunk meg vele.

Azért az újabb autókkal is érdemes óvatosnak lenni

Az állapotfelmérés mellett persze más óvintézkedéseket is tehetünk, hiszen manapság már sajnos az sem elképzelhetetlen, hogy a szerviz adatbázisát is megpiszkálják, vagy éppen a tulajdonos jó kapcsolatai segítségével az adott helyen vernek át minket – bár ekkor gyanússág válhat, hogy a tulajdonos maga erőlteti egy bizonyos szerviz szolgáltatásainak igénybevételét. Szerencsére persze ezekre az esetekre viszonylag kevés példát lehet hozni, de jobb félni, mint megijedni.

Az ÁFA csalás is egyre gyakrabban fordul elő a külföldről behozott járművek esetében, ám ebben az esetben inkább az eladónak van félnivalója, hiszen ilyenkor az autót nem foglalja le a hatóság, ha az már hivatalosan is a mi tulajdonunkat képezi. Minden esetre azért ilyenkor is érdemes kerülni a gyanús elemeket: ebben az esetben sokatmondó lehet az autó indokolatlanul alacsony ára, hiszen bár valamivel olcsóbban hozzá lehet jutni külföldön a jó állapotú autókhoz is, a 27%-os ÁFA megfizetése után szinte lehetetlen ezeket az árkülönbségeket fenntartani.

Ebben a témában is megszólalt Frank György: „az ÁFA csalás leggyakoribb esete az, amikor az erre szakosodott vállalkozás egy-két köztes tulajdonos beiktatásával, az EU-ban nettó számlával megvett autóból, bruttó számlásat ”gyárt”, így 27 százalékos árelőnyre tehet szert.” Az elmúlt időszak egyik legnagyobb áfa-csalási ügyében például öt Fejér megyei használtautó-kereskedő 800 eladott autóval, közel 550 millió forintnyi adót csalt el. A regisztrációs adót ugyan megfizették a csalók, azonban az áfáról már nem számoltak be.

Érdemes inkább az elején ráfordítani az időt és a pénzt

A használtautó piac tehát egy igencsak göröngyös terep, ami rengeteg buktatót tartogat. Ez persze nem jelenti azt, hogy egy kis odafigyeléssel ne csinálhatnánk jó vásárt, vagy éppen ne lehetne szerencsénk. Csupán azt szeretnénk üzenni Önöknek, hogy érdemes ráfordítani az időt és a fáradtságot, hogy olyan autóba üljenek be nap mint nap, amit aztán később nem kívánnak a pokolba.

Kommentek