Úttalan utakra – ezek a magyar piac legolcsóbb összkerékhajtású autói

Nyomtatás

Rendszeres olvasóink valószínűleg pontosan tisztában vannak azzal, hogy szerkesztőségünknek mi az általános véleménye az összkerékhajtásról: mindig csak abban az esetben ajánljuk, ha valóban szükség van rá, hiszen különben csak plusz súlyt cipelünk vele, és a fogyasztást is rontja. Kétségtelen azonban, hogy vannak olyan körülmények, amelyek fennállása esetén valóban érdemes lehet megfizetni a négykerékhajtás felárát, ebben a cikkben pedig igyekszünk összeszedni hazánk legolcsóbb 4X4-es modelljeit.

A prémium márkák esetében már nem hogy nem meglepő, hanem tulajdonképpen magától értetődő, hogy a legtöbb vásárló beikszeli az összkerékhajtást az opciós listán – már ha a kiválasztott erőforrás egyáltalán elérhető más hajtásképlettel is. Nem csak a gazdagoknak lehet azonban szükségük négykerékhajtásra – sőt, általában ők azok, akiknek valójában nincs is rá szükségük, persze tisztelet kivételnek. Ezúttal a legjutányosabb áron kínált összkerekes autókat szedtük össze Önöknek. A korrektség érdekében a listaárakat vettük alapul, de mint tudjuk, egyes gyártóknál ezek egyáltalán nem fedik az igazságot, és bár egyedi kedvezményekkel nem tudunk, és nem is akarunk számolni, például a Suzukinál majdnem fix összegekről beszélhetünk, így ezeket az árakat – illetve az esetleges importőri kedvezményeket – is megemlítjük majd.

A sorrend felállítás sosem egyszerű, hiszen ahogyan a legtöbbször, ezúttal is többféle kategória mentén indulhatunk el. A legkézenfekvőbb persze az ár szerinti besorolás, de az összkerékhajtás esetében sok más szempont is szóba jöhet. Ezúttal csupán egyet kevernénk bele ezek közül a rendszerbe, hogy ne bonyolítsuk túl a dolgokat: igyekszünk majd elválasztani egymástól a normál modelleket és a kiállásukat tekintve a crossover vagy SUV kategóriába sorolható típusokat, amelyeket adott esetben valóban terepjárónak lehet nevezni – vagy legalábbis telekjárónak. Az árat igyekeztünk úgy belőni, hogy valóban megfizethető autókat tudjunk felvonultatni, így nagyjából a hatmilliós határt jelöltük ki vízválasztónak, legalábbis előzetesen.

Kezdjük hát rögtön a crossoverekkel, hiszen ha valakinek valóban szüksége van összkerékhajtásra, annak valószínűleg az emeltebb hasmagasság is jól jön majd. A valódi terepjárókra vágyóknak a legkézenfekvőbb választás kétség kívül a Dacia Duster lehet, ami nem csak az útról letérve állja meg a helyét akár komolyabb körülmények között is, hanem családi igáslónak is tökéletes választás. Esetében csak az 1,5 literes, 109 lóerős dízellel és manuális váltóval elérhető a 4X4-es hajtás, ám a 4,6 milliós alapárért már minden fontos extrát megkapunk – az 5,25 milliós Prestige kivitelben pedig már szinte minden benne van.

A Duster nagy kihívói természetesen a Suzuki crossoverei, a Vitara és az SX4 S-Cross képében. Előbbi az 1,6-os szívó benzinessel és a szintén 1,6-os dízellel is elérhető összkerékhajtással, ráadásul mindkettőhöz választható automata váltó is. Listaáron ugyan először ijesztőnek tűnhet a Vitara árcédulája, ugyanis a leggyengébb, GL felszereltséggel, benzines motorral is 5,19 milliót kérnek érte, míg a legdrágább 1,6-os, automataváltós dízel már közel 8,6 millió listáron.

Ahogyan azonban korábban már említettem, a Suzuki esetében ezek a számok nagyon is csalókák, ugyanis egy kereskedésbe besétálva könnyen 0,5-1 milliós forintos különbségekkel találkozhatunk, ennek bizonyítására pedig elég meglátogatni hazánk legnagyobb használtautókkal foglalkozó weboldalát, ahol a talán legkedvezőbbnek mondható, GL+ felszereltségű, manuális váltós, összkerekes, benzines Vitarából a különböző szalonok többet is hirdetnek teljesen újonnan 4,8-4,9 milliós áron – ugyanakkor a Dacia még így is olcsóbb.

Az SX4 S-Cross esetében ugyanez a helyzet: listaáron az egyliteres, háromhengeres turbóssal 5,91 millió az autó a minden fontos extrát tartalmazó GL+ szinten, míg az 1,4-es turbóssal 6,21 milliót kérnek érte – az automata felára utóbbihoz 400 ezer forint. Az 1,6-os dízellel 6,51 millióba kerül az S-Cross GL+ szinten, azonban akárcsak a Vitara esetében, úgy az SX4-nél is bőven számolhatunk kedvezménnyel – minél magasabb a felszereltségi szint, annál nagyobbal.

A Suzuki kínálatában van egy másik összkerekes crossover is, méghozzá az aprócska Ignis képében, amelyért a kiváló 1,2-es motorral és a minden lényeges extrát tartalmazó GL+ felszereltséggel együtt listaáron 4,74 milliót kérnek, de bármelyik kereskedésből elhozhatjuk 4-4,1 millió között. A Dacia és a Suzuki autói ezzel bizony nagy előnyben vannak, hiszen a legtöbb más gyártó nemigen kínál összkerékhajtást kisebb crossovereihez – vagy ha igen, akkor alapáron is jócskán hatmillió felett. Persze azért érdemes rendesen szétnézni, hiszen megbújhat még néhány modell a sötétben.

Ugyan nem klasszikus crossover, de az elfeledett Fiat Panda 4X4 például még mindig piacon van, 95 lóerős, 1,3 literes dízellel és 4,99 milliós alapárral, erre pedig már nem sokat kell rádobni, hogy minden fontos extra is meglegyen. A Pandát pedig egyfajta átmenetnek is tekinthetjük a crossoverek és a normál négykerekűek világa között, így akár ismét visszatérhetünk a Suzukihoz, hiszen a japánok a Swiftből is kínálnak összkerekes verziót, méghozzá ugyanazzal a hajtáslánccal, ami az Ignisben is van, ráadásul közel ugyanolyan áron – így akinek nem kell plusz hasmagasság, az a Swiftet is választhatja.

Az összkerékhajtás drága mulatság, ugyanis ragaszkodva a hatmilliós határhoz, cikkünknek itt most véget is vethetnénk, de úgy gondoljuk, hogy ezzel nem adnánk elég teljes képet a piacról így nézzük, hogy mit kaphatunk az általunk megszabott határokat túllépve. Ahogyan már említettem, sok márka alapból nem kínál összkerékhajtást az olcsóbb modelljeihez, akkor sem, ha azok crossoverek vagy SUV-k. Szerencsére azonban vannak, akik gondolnak a hasonló cikkek megírásába kezdő eszeveszett újságírókra is – és persze mellékesen az olyan vevőkre, akiknek ebben a kategóriában is szükségük van az összkerékhajtásra.

6,5 millióig bezárólag két újabb harcos csatlakozhat a küzdelemhez, méghozzá az Opel Mokka X és a Hyundai Kona képében – de mindkét esetben viszonylag alacsony felszereltségről beszélhetünk. A villámosok 1,4 literes, 140 lovas turbóssal kínálják a Mokka X-et 6,46 milliós alapárral és kézi váltóval, de egy jobban felszerelt példányért már 7 milliót is otthagyhatunk – igaz, az Opel általában bőkezűen méri az egyedi kedvezményeket. A koreai versenyző nem viccel: a 200 ezres importőri kedvezménnyel együtt 6,45 millióért már 176 lóerős 1,6-os, benzines turbómotorral és automata váltóval kínálja a Konát, ami jobban belegondolva bizony egészen kellemes ár/érték arányt takar, még ha a jobb felszereltségért és a látványosabb megjelenésért esetében is már inkább 7 milliót kell letenni az asztalra.

A 6,5 milliós határt is áttörve következhet a Ford EcoSport 1,5 literes 125 lovas dízelmotorral és négykerékhajtással, 6,75 millióért. Az alapár ugyan magasabb, de az amerikaiak talán valamivel kedvezőbben kínálják az extrákat, így alig több mint 7 millióért már itt is kellemes opciós listával találhatjuk szembe magunkat, és a Fordnál is megértő fülekre találhatunk, ha kedvezményekről van szó. Ha már 7 milliónál játunk, akkor a Mazda CX-3-at is mindenképpen meg kell említeni, hiszen az ő helyzete is csalóka: alapára ugyan hajszállal 7 millió felett van összkerékhajtással, de ezért már szinte minden extrát megkapunk, ráadásul 150 lóerővel áll rendelkezésünkre a japán, ami bizony szintén kellemes.

7 millió alá befér még két Nissan is, melyek közül az egyik tulajdonképpen a legkomolyabb modell, ami ráfért a listánkra. Természetesen a Qashqairól beszélek, amit alapáron 6,8 millióért hozhatunk el 130 lóerős dízelmotorral és összkerékhajtással, és alig több mint hétmillióért már egy tűrhető felszereltséget is kaphatunk. Központi kedvezmény ugyan nincs, de a Nissannál is érdemes próbálkozni. A másik szóba kerülő modell természetesen a Juke, amely már kissé öregecske, és ehhez képest 6,9 millió az alapára – igaz, ezért az összkerékhajtás mellett jó felszereltséget és 190 lóerős 1,6 literes benzinest is kapunk.

7 millió forint azonban már rengeteg pénz, így nem igazán éri meg tovább nézelődnünk, hiszen azt ígértük, hogy az igazán megfizethető összkerekesekre koncentrálunk, és ha őszinték akarunk lenni, akkor ezt a kitételt valójában csak cikkünk első felének szereplői tudják teljesíteni. Ha pedig kifejezetten terepjáróról beszélünk, akkor egyértelműen a Dacia Duster lehet a győztes, majd utána a Suzuki Vitara és az SX4 S-Cross állhat helyt.

Az igazi sötét lovakat a végére tartogattuk: igazi terepjáróként a Dacia Dusterről beszéltünk eddig, ám van két modell, amelyek mellett fasorban sincs a román, ha dagonyázásról van szó. Bizony, a Lada 4X4-ről és az UAZ Hunterről van szó, melyek vadiúj, nullikilométeres autóként hivatalosan is megvásárolhatók hazánkban. Utóbbi közel 5,8 milliós ára ugyan igazi arculcsapás lehet, de előbbit már 3 millió forintért el lehet hozni – igaz, ezeket valóban csak terepre ajánlanánk, a minimális igényekkel rendelkező vásárlók számára. Ami pedig még nagyon kedves emlékeket ébreszthet bennünk, és valódi terepjárásra is több mint kiváló, az a Suzuki Jimny, amely a hivatalos honlapon ugyan már nem elérhető, de készletről még 4,5-5 millió között megvásárolható, és minden helyzetből kihúzza magát.

Színes tehát az összkerékhajtású modellek palettája, de sajnos nem olcsó mulatság egy ilyen autó megvásárlása. Ha igazi mindenest keresünk, amivel terepen is jól helyt állhatunk, akkor mi biztosan a Dacia Dustert ajánlanánk, de a Suzuki Vitara és az SX4 S-Cross is jó választás lehet. Ha van tartalék akkor persze több más modell is rendelkezésre áll, de ár/érték arányban mindenképpen ez a hármas lehet a befutó.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark