2017. Május 25., Csütörtök

Frissitve:03:05:34

A Citroën is odalép: bemutatkozik a C3 WRC

Nyomtatás

Egy hónappal a 2017-es FIA rali-világbajnokság monte-carlói nyitóversenye előtt a Citroën Racing Abu Dhabi-ban hivatalosan is leleplezi a C3 WRC versenyautót, melynek formáiból már most erőteljes ízelítőt kapunk.

A C3 WRC megfelel a FIA új szabályozásának, amely a WRC versenyautók új generációját is jelenti. A C3 WRC a Citroën visszatérését jelenti egy olyan versenybe, amelyben a márka eddig 96 győzelmet és 8 világbajnoki címet szerzett. A 2017-es évadban a Citroën Total Abu Dhabi WRT csapata 2-4 db C3 WRC-vel versenyez a Kris Meeke/ Paul Nagle, Craig Breen/Scott Martin, Stéphane Lefebvre/Gabin Moreau és Sheikh Khalid Al Qassimi/ Chris Patterson párosokkal.

A közvetlen befecskendezésű 1,6 literes turbómotor jól kihasználhatóvá teszi a konstruktőr különböző bajnokságokban megszerzett tapasztalatait. A Citroën a C-Elysée WTCC motorjának megtervezésekor a WRC-ben megszerzett tapasztalatait hasznosította. Most az elmúlt három WTCC szezon versenypályán szerzett tapasztalatait használta fel Citroën C3 WRC motorjának tervezése során. A 2017-ben várt teljesítményjavulást főleg a turbószűkítő átmérőjének 33-ról 36 mm-re történő megnövelése adja. A teljesítmény mintegy 20%-kal nő, elérve a 380 LE-t. Ellenben a turbónyomás limitálása (2,5 bar) nem teszi lehetővé a 400 Nm-es nyomaték további növelését.

A Citroën C3 felépítése hasonló az elődeiéhez. A széria karosszéria szétvágásával építhetők be a kompozit anyagú hátsó sárvédők, a bukócső-rendszer, az erőátviteli alagút és a futóműveket tartó bölcsők.

A C3 WRC a Citroën első 5 ajtós karosszériára épülő World Rally Car autója. A hátsó ajtók nem nyithatóak, de ez a karosszériatípus jelentős többletmunkával járt az ergonómia, valamint a tömegeloszlással, a kilátással és a passzív biztonsággal kapcsolatos kritériumok szempontjából is. A karosszéria szélessége 1875 mm-re nőtt (+55 mm), ami javítja a stabilitást és növeli az aerodinamikai módosítások lehetőségeit.

Az összkerékhajtási rendszer is lényeges változáson ment át a hidraulikusan vezérelt középső differenciálműhöz való visszatéréssel. Ez a berendezés – amely a Xsara és a C4 WRC-ben is megtalálható volt - lehetővé teszi, hogy az első és a hátsó tengelyek eltérő sebességgel forogjanak. A hidraulikus nyomás vezérlésével lehetőség nyílik a nyomaték egyik tengelyről a másikra történő átvitelére, kiküszöbölve az alulkormányozottságot és csökkentve az esetleges kipörgést.

Az új szabályozás nagyobb szabadságot engedett meg az aerodinamikai módosítások terén, amelyek aktívan befolyásolják az autó teljesítményét. A légterelők segítségével nagy sebességnél nő a stabilitás, a légbeömlők kialakítása a motor, az erőátviteli egység és a fékek hűtését segíti. Az aerodinamikai teljesítmény kulcselemeként az első lökhárító kialakítása jelentősen csökkenti az alulkormányozottságot. Az alsó rész eltérést mutat a földútra és az aszfaltra szánt verziók között. A légbeömlők friss levegővel látják el a hűtőt, az intercooler-t és a fékeket. A meleg levegő a motorházfedélen és az első sárvédőkön kialakított réseken át távozik.

A karosszéria küszöbvonalainak speciális kialakítása az oldalsó légörvények elvezetését szolgálja. A hátsó ajtóknál kialakított légbeömlők a fékeket hűtik. Ahogy elöl is, a levegő kivezetése a sárvédők felső részén történik. A hátsó diffúzoron kívül a látványos, komplex kialakítású hátsó légterelő teszi teljessé az aerodinamikai arzenált. A teljes elem hátrébb és mintegy 50 mm-rel feljebb került az előző szabályozáshoz képest.

A C3 WRC első bevetése január 19-től kezdődően a Monte Carlo Ralin lesz - tekintve, hogy az új belépő Toyota és a többi versenytárs is nagy erőkkel készül, nem akármilyen hajtás várható a Volkswagen távozása miatt szabadon hagyott első helyért.




Share/Save/Bookmark