2017. Június 25., Vasárnap

Frissitve:11:02:08

Legfrissebb:

A zéró emissziós Nissan Leaf meghódítja a versenypályákat

Nyomtatás

A Nissan barcelonai Műszaki Központjában dolgozó munkatársai bebizonyítják, hogy az autósport nem csak arról szól, hogy ki futja a legjobb köridőt a versenypályán. A spanyol Nissan-dolgozók egy merőben új koncepcióra épülő versenyen vesznek részt: az ECOseries egy olyan megmérettetés, amely a puszta sebesség helyett a hatékonyságot és az üzemanyag-takarékosságot helyezi előtérbe. Egyedülálló módon, a versenyre bármilyen típusú közúti gépjármű nevezhető, és bárki részt vehet, aki rendelkezik járművezetői engedéllyel.

A Nissan munkatársai (akik szabadidejükben vesznek részt a versenysorozat futamain) a Nissan három leggazdaságosabb autójával indulnak a megmérettetésen: egy Nissan JUKE 1.5 dCi-vel, egy Nissan Micra DIG-S-sel és a zéró emissziós kategóriában a Nissan LEAF-fel. A Spanyolországban megrendezett ECOseries versenysorozat közúti és versenypályás futamokból áll, amelyeken számos különféle gépkocsi vesz részt. A versenyen a Nissan csapaton kívül olyan versenytárs márkák indulnak, mint a Peugeot, Toyota, Volkswagen, Porsche és a Mercedes-Benz.

A hagyományos dízel- és benzinmotoros autókon kívül hibridek, alternatív üzemanyaggal hajtott járművek, sőt, üzemanyagcellás prototípusok is megtalálhatók az indulók között. Az először 2010-ben megrendezett versenysorozatot a Katalán Automobil Szövetség (FCA) szervezi a Katalán Energia Intézet (ICAEN) támogatásával. A versenypályákon, például a Circuit de Catalunya Grand Prix és a Carrera Parc Motor Castelloli pályán megrendezett egyórás versenyeken a pilótáknak a lehető leggyorsabban, leghatékonyabban és legtakarékosabban kell vezetniük.

A Nissan Európai Műszaki Központ (NTCE) logójával induló Ecoteam csapat kizárólag önkéntesekből áll, akik a barcelonai székhelyű NTCE-ből, a barcelonai NMISA üzemből, a Nissan lbéria értékesítési szervezetétől és beszállító vállalatoktól érkeztek. A vállalat munkatársai egy belső teljesítményjavító innovációs program keretében vesznek részt a versenyen; a program célja a csapatmunka és a sokszínűség népszerűsítése. Az év során a csapat Nissan Micráit hölgyek is vezették, sőt, a szeptember végén megtartott utolsó futamon mindhárom Nissan LEAF volánja mögé is hölgyek ültek. A program célja továbbá, hogy demonstrálja a Nissan aktuális termékpalettájának hatékonyságát.

Az autók nagyrészt alapkivitelűek, bár a fokozott hatékonyság érdekében néhány módosítás megengedett. A Nissan Ecoteam szakemberei az aerodinamikai hatásfok javítását szolgáló módosításokat végeztek, valamint a tömegcsökkentés érdekében eltávolítottak néhány elemet a belső térből. A csapat ezen kívül módosított a futómű beállításain, megváltoztatta az autó súlypontját, és a versenyen szükséges teljesítmény figyelembe vételével kalibrálta a motort. A módosítások során a csapattagok jól kamatoztatták az NTCE központban végzett napi munkájuk során megszerzett tapasztalataikat. A „főállásban" motorok hangolásával, biztonsági és védelmi rendszerekkel, futóművel és rugózással, valamint hajtásláncokkal foglalkozó szakemberekből álló csapatok remekül hasznosíthatták tapasztalataikat, szaktudásukat és képességeiket a versenyautók átalakításában.

A versenyzők két kategóriában mérik össze tudásukat: hatékonyság és pontosság. Az első kategóriában úgy kell a leggyorsabbnak lenni a versenypályán, hogy közben nem léphető át a szabályokban előírt maximális fogyasztás. A tényleges értékek az autó típusától és motorjának méretétől függően változnak. A pontossági kategóriában a vezetőnek ki kell tűznie egy köridőt, majd több körön át a lehető legjobban meg kell próbálni megközelíteni ezt az időt. A célidőnél hosszabb vagy rövidebb köridőkért büntetőpontok járnak. Az az autó/vezető győz, aki a legkevesebb büntetőpontot szerzi meg a futam során.

A szezon során a Nissan csapat több futamgyőzelmet aratott és 33-szor került a dobogóra, valamint számos különösen kedvező üzemanyag-fogyasztási értéket ért el: az év utolsó versenyén a Marti Fabregat és Ivan Andrey által vezetett Nissan Juke egy órányi kemény és gyors versenyzés után mindössze 5,5 liter gázolajat fogyasztott el, és ezzel megszerezte az abszolút győzelmet.

Az elektromos járművek kategóriájában a Nissan LEAF vetélytársa a Mercedes A-osztály E-Cell változata volt. Bár a csapat három LEAF-jéből kettő tulajdonképpen normál kivitelű jármű volt, a harmadikat egy mobil tesztlaboratóriumnak alakították ki, amely az EV prototípus kategóriában indult. Az utolsó versenyre az akkumulátorcsomag méretének megduplázásával 48 kWh-ás akkumulátorteljesítményt értek el, így a Nissan felülmúlja a Mercedes 36 kWh-ás értékét. Végül - bár a LEAF érezhetően gyorsabb volt az A-osztálynál, és a Juke-kal megegyező tempóban teljesítette a versenyt anélkül, hogy a hatótávolsággal kapcsolatos esetleges problémák veszélyeztették volna az autó haladását - a kitűzött köridők pontossági versenyével a Mercedes nyerte a párviadalt.

A Nissan teljesítményjavító innovációs filozófiájával összhangban a versenypályán megszerzett tapasztalatokat az NTCE munkatársai közvetlenül hasznosítják. Az egyik csapatvezető, Josep Traver I Viladegut elmondta: „Nagyon elégedettek vagyunk azzal, ahogyan a csapatunk helytállt a nagy kihívást jelentő bajnokság során. Az eredmények folyamatos javulása nagymértékben hozzájárult márkánk kedvező megítéléséhez és a csapatszellem javításához."

„Sokat tanultunk abból, hogy a tömegcsökkentéssel és a precíz motorbeállítással hogyan javíthatjuk autóink teljesítményét és takarékosságát, valamint mennyire befolyásolja a vezetési stílus az üzemanyag-takarékosságot. Megtapasztaltuk, hogyan küzdhetjük le a nehézségeket, és ezek a tapasztalatok a későbbiekben is hozzájárulnak a Nissan autósporttal kapcsolatos tevékenységeihez, legyen szó akár a hagyományos versenyzésben megszokott sebességről, akár a hatékonyságról."

„Fontosnak tartjuk továbbá, hogy az ECOseries sikeres teljesítéséhez szükséges csapatépítés és motiváció hatással van a műszaki központ mindennapi működésére, így ezentúl még magabiztosabban alkothatjuk meg a jövő nagyszerű Nissan modelljeit."

A csapatban összesen 34 pilóta vett részt és több mint 60 önkéntes segítette munkájukat a szezon során.

/Sajtóanyag/




Share/Save/Bookmark