2017. Augusztus 24., Csütörtök

Frissitve:03:00:23

Nissan Qashqai (2014) vs. Suzuki SX4 S-Cross teszt - A divat diktál

Nyomtatás

Divatterepjáró. Az elmúlt évtizedben egyetlen más autóipari szegmens sem burjánzott el annyira, mint terepes hangulatot közvetítő modelleké, amelyben nem kevés szerepe volt az éltető fogyasztói táptalajnak. A Nissan Qashqai és a Suzuki SX4 immár a második generáció óta gondoskodik a kategorizálás nehézségeiről. Ezúttal az emelt kompaktok beszálló változatai szállnak szembe egymással, eltérő stratégia alapján próbálva meggyőzni a vásárlókat.

Egyik versenyző sem új ismerős. A generációváltással S-Cross utónévvel gazdagodott SX járt már nálunk benzines, összkerekes kivitelben, sőt, egy ízben már összemérte erejét a Hyundai ix35-tel. Azóta még keményebb konkurenst kapott: hazánk legnépszerűbb crossoverének második iterációját a horvátországi menetpróba után benzines alapmodellként illetve dízeles mindenesként is teszteltük. Mit lehet még ehhez hozzátenni? A piacon dúl a konkurenciaharc, a laikus vásárló pedig már egyetlen kategórián belül is annyi irányba néz, hogy már ettől belefárad a vásárlásba. Önmagához képest már mindkét modell megmérettetett, így legfőbb ideje volt, hogy összemérjék erejüket.

 

Külső és belső, praktikum és használat

Amennyire a lime zöld és a sötétkék metálfényezés, annyira különböző hangulatot kelt a két autó. A Qashqai-t a Suzuki mellé állítva a dinamikusan kidolgozott vonások kissé árnyékba állítják az SX4 külsejét: a kedves és jámbor „macipofa” nem tud igazán érvényesülni a Nissan ádáz tekintete mellett. Persze kinek a pap, kinek a papné, de ha már kívül járunk, nem mehetünk el a méretek mellett.

A Qashqai 46 mm-rel kontráz rá az S-Cross-ra tengelytávban és ennél épp egy hajszállal többel teljes hossz tekintetében. A tendencia folytatódik, ha a szélességet és a magasságot is nézzük, így megállapítható, hogy ha nem is sokkal, de a Nissan versenyzője a nagyobb modell. Ennek ellenére papíron ő rendelkezik a kisebb csomagtartóval (401 vs. 430 liter) – a kalaptartóig tartó űrtartalmi versenyben a Suzuki jóval magasabb ürege rákontráz ellenfele lapos, de valamivel szélesebb poggyászterére. Variálhatóságban azonban a Nissannál az előny: az üléseket ledöntve több mint másfél köbméteres térrel vág vissza, miközben a térelválasztó elemekkel sakkozva akkor sem leszünk bajban, ha csak egyetlen csomagot szeretnénk előre-hátra gurulás nélkül hazavinni. A tervezésbe egyetlen (ám annál nagyobb) baki csúszott: ha nincs szükségünk az elemekre, azokat nem tudjuk a padlószint alá süllyeszteni. Vagy elrabolunk magunktól litereket a felső szinten tartásnál vagy otthon hagyhatjuk azokat.

Az SX4 itt szerzett előnye azonban hamar szertefoszlik, ha a belső teret is képbe hozzuk. Nagy baj alapvetően nála sincs: találunk puha anyagokat, a műszerezettség letisztult, könnyen eligazodunk a kapcsolók között és minden kézre esik. Mégis a Nissan kidolgozás, összeszerelés és minőség tekintetében is egyel magasabb szintet képvisel, amelyet ráadásul sokkal fejlettebb opciókkal fokozhatunk.

Az S-Crossban a jobb körkilátásnak örvendhet a pilóta, a Qashqai vezetőjét viszont jobban körülölelő, kényelmesebb fotel kényeztetni, amellyel együtt a jobban szigetelt beltér lágy kényelembe ringat. Hátra ülve szintén a „kék” sarokban a pont: hiába fogad az ellenfélben valamivel nagyobb lábtér és magasabb ülés, a Qashqai kényelmesebb könyöklője, panoráma tető nélkül jobb fejtere és sokkal jobban elhelyezett hátsó fejtámlája nagyobb mosolyról gondoskodik. Utóbbi komoly hiba a Suzukiban: 1,85 méteres testmagasság felett a fej megtámasztása helyett a hátunk közepének nyomása lesz az ülés sajátossága, ami biztonsági oldalról sem vetít jó képet.

A kompakt konkurensek széles táborát elnézve ezúton is kifejezzük értetlenségünket, hogy a típusokba hogyan nem kerülhet hátsó légbeömlő. A nyári hónapokban kiemelten fontossá váló apróság hiánya okán aligha tudjuk majd a kulcsnélküli rendszer okos részleteivel kárpótolni utasainkat. Reméljük, hogy a későbbi frissítéssel a gyáriak gondolnak arra, hogy egy alapvetően családi modellben a hátul ülőket is némi kényeztetésben részesítsék.

Hajtáslánc, Menetkomfort, Menetdinamika

A randevúhoz igyekeztünk kedvezőbb árfekvésű alapmodelleket gyűjteni, ami a hajtásláncok terén sikerült is. A bal sarokban 1,6 literes, 120 lóerős szívómotort találunk, ötfokozatú váltóval, míg a jobb sarokban a Nissan-Renault 1,2 literes, 115 lóerős turbómotorja tett szolgálatot, hatfokozatú manuális erőátviteli egységhez kapcsolva. Az elsőkerékhajtású (a Suzukinál elérhető az erőforrás összkerékhajtással is) modellekhez ez a teljesítmény elegendő a hétköznapokban, a gyakorlatban viszont teljesen egyik megoldással sem voltunk elégedettek.

A Suzuki a tradicionális, szerethető irányt képviseli: az alapjáraton csendes egyhatos lelkesen húz, élénken pörög, karaktere nagyon is szerethető. Az ötfokozatú váltó könnyedén és gyorsan kapcsolható, öröm vele dolgoztatni a virgoncnak érződő erőforrást. Nagyobb tempónál ugyanakkor kijön a hosszú hatodik fokozat hiánya: a morgósabb erőforrás hallhatóan hangosabb menetről gondoskodik. Igaz, cserébe, ha menni kell, megy, amelyet mi sem bizonyít jobban, mint a gyári 11 másodperces 0-100-as sprintet felülmúló, kereken 10 szekundumos eredménye.

A Qashqai ennek szöges ellentéte: a több mint két mázsával nagyobb üres tömeg elhervasztja a Mégane-ban még élénknek mondható erőforrást. Olyannyira, hogy gyorsulásnál végül hervasztó 12,3 szekundumnál állt meg a mérőműszer mutatója. Ez pedig épp annyira távol áll a gyári értéktől, mint az SX4 – csak éppen a másik irányban. A korábbi tapasztalataink alapján egyébként ennél izmosabb az erőforrás, így mi műszaki hibára gyanakodtunk, amelyet a start-stop rendszer hibaüzenete is némiképp alátámasztott. Tény, hogy az egyébként hasonlóan hosszú kiosztású 4. fokozatban 60-ról 100 km/h-ra mindkét versenyző ugyanúgy 12 másodperc körül gyorsult, holott itt brillíroznia kellett volna a Qashqainak, a turbófeltöltés hozományaként fellépő 190 Nm nyomatékkal. Amit nem adott meg itt, azt odaadta kulturáltságban és csendességben a motor. Sajnos a hatfokozatú váltó kapcsolhatósága nem olyan példás, mint a Suzukié: nagy baj nincs vele, de kicsit hosszú utakon, kissé kelletlenül jár a váltókar.

Hiába csak ötfokozatú és hiába a modern turbómotorok korát éljük, a Suzuki egyhatosa bizonyult az összehasonlító hatékonyabb tagjának is. Bár kétségtelenül szerepe van ebben a könnyebb tömegnek is, tény, hogy megegyező körülmények között a sokszorosan csiszolt szívómotoros hajtáslánc fél literrel tud takarékosabb lenni, a gázpedált mélyebbre nyomva pedig akár 1-1,5 literre is fokozódhat ez a differencia. A Qashqai 6,1 literes normaköre szimpatikusnak hangzik, de ha szeretjük mélyebbre nyomni a gázpedált, nyolcassal kezdődő értékek is megjelenhet a fedélzeti számítógép kijelzőjén.

Az azonos futómű-kialakítás ellenére éppen a rugózás és a kormányzás fejezete az, amiben a Nissan fényévekkel megelőzi az SX4-et. A Suzukinál már korábban is megállapítottuk, hogy főleg a hátsó csatolt lengőkaros futómű nincs a helyzet magaslatán: hajlamos felütni, úthibákon oldalirányba elmozdulni és annak ellenére keményeket üt, hogy az autó hangolása koránt sem sportos. Ez a tendencia az összkerékhajtás elhagyásával valamennyit javult, de tény, hogy a 19 colos kerekekkel sújtott Qashqai plusz terhe dacára is sokkal szebben rugózta ki az úthibákat, miközben rossz úton kanyarodva is stabilabb volt a feneke, ráadásul kanyarsebességek terén egyértelműen maga mögött hagyta a Suzukit. Emellett az S-Cross kormányzása továbbra is élettelenül teszi a dolgát, a teljesen plasztikus működésbe pedig pontatlanság is vegyül, ami nagy sebességnél (pl. autópályán) fárasztó idegességbe tud átcsapni.

Így furcsa helyzet állt elő. Motorikusan mindkét versenyző a dízel alternatívával válik igazán éretté, de a felépítési jellemzőkben egyértelműen az SX4 előtt áll a Qashqai: csendesebb, finomabban rugózik, precízebben, gondtalanabbul irányítható, miközben kanyarban gyorsabb, avagy stabilabb tud lenni. Így pedig az ebben a tesztautóban komótos és nem kimondottan takarékos motor ellenére is győzedelmeskedni tud a fejezetben.

Költségek

A költségek terén fogyasztásbeli előnyével már önmagában plusszal indul a Suzuki. Innentől viszont kimondottan nehézzé válik az összehasonlítás, köszönhetően a japán gyártók csomagos politikájának – ahogy azt már sokszor megszokhattunk, nincs módunk az egyes extrák között válogatni, de legalább a csomagban jó ár/érték arányon érkeznek azok a plusz adalékok, amelyekre nem feltétlenül van szükségünk. Ami az induló árakat illeti, a Nissan 500 ezres fix akcióval éppen 4,99 milliós árcédulával indít. Listaáron ennek kínál alá félmillióval az SX4 opcióktól jórészt megfosztott (klíma azért van) kiadása.

Innen felfelé skálázva megállapítható, hogy a Nissan valamivel olcsóbban méri a jobban felszerelt modelljeit, ha pedig csúcsra törünk, a Suzukival megegyező áron sokkal-sokkal több opciót kapunk (navigáció, vezetői segédrendszerek csomagja, ledes fényszórórendszer, 360 fokos kamerarendszer stb. Persze a Suzukinak is megvannak a maga akciói, ha pedig hozzáadjuk az esetenként 500-700 ezer forintos kedvezményeket, akkor az SX4 árelőnnyel győztesként jön ki a fejezet végén. Tulajdonságait tekintve azonban így is sok fejlesztenivaló akad a típuson, így leginkább akkor érdemes mellette döntenünk, ha a költségek kiemelten fontos szerepet játszanak a választásban.

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Hozzászólások  

 
#7 2015-11-24 00:54
A Nissanban anyag van ! Ez a súlyában is visszaköszön. A Suzuki egy olvadós műanyag tömeg. Lehetne 1600 os is a Nissan de turbó nélkül, mert az csak hibaforrás ! .
Idézet
 
 
+1 #6 SuperVortep7 2014-06-21 21:41
Design területén a két autó között nagy különbség van a Nissan javára.Sokkal modernebb.Nem értem a Suzukit.Az összes gyártó egyre kisebb lámpákat tervez a modern technika jóvoltából és a szebb külső érdekében.A Suzuki meg olyan böszme nagy lámpát tett az autó orrára,hogy az hihetetlen....a szomszédasszony om 3 napja vett egy QashQai-t.Meg kell hagyni,gyönyörű autó.
Idézet
 
 
+1 #5 2014-06-18 10:46
Nem akarok kukacoskodni, de a Qashqai csomagtartó mérete nem 401 liter, hanem szintén 439 liter.

http://www.nissan.hu/HU/hu/vehicle/crossovers/new-qashqai/discover/360-interior-view.html
Idézet
 
 
#4 Andras79 2014-06-17 22:01
Idézet - Levrone:
Ja, egyébként a külsőbeli különbség valami egetrengető a két autó között és nem a Suzi javára. Persze nyilván ez egyéni ízlés dolga, de nekem így jött le itt a közös képek alapján.


Mondjuk azért a 19-es tényleg pofásra sikerült könyűfém felnik azért sokan dobnak a Qashqai kinézetén! A Suzi-n csak 16"-os kerekek voltak és azok is elég elcseszett design-nal...
Idézet
 
 
#3 Andras79 2014-06-17 21:57
Idézet - Levrone:
Nem értem, hogy ebbe miért nem az 1.2 TCE130 került bele? Minek elrontani egy hajtásláncot? A 130 lovas kellően erős és takarékos is egyben, sokkal jobb lenne ide, legalábbis a Renault-s próbáim alapján. Bár tényleg lehet, hogy volt valami vezérlés-kínja is a tesztelt kocsinak... :-(


Hát meg az a plusz bő két mázsa se tesz jót a Nissan menetteljesítmé nyeinek! ;-)
Idézet
 
 
+2 #2 Levrone 2014-06-16 18:33
Ja, egyébként a külsőbeli különbség valami egetrengető a két autó között és nem a Suzi javára. Persze nyilván ez egyéni ízlés dolga, de nekem így jött le itt a közös képek alapján.
Idézet
 
 
+2 #1 Levrone 2014-06-16 18:31
Nem értem, hogy ebbe miért nem az 1.2 TCE130 került bele? Minek elrontani egy hajtásláncot? A 130 lovas kellően erős és takarékos is egyben, sokkal jobb lenne ide, legalábbis a Renault-s próbáim alapján. Bár tényleg lehet, hogy volt valami vezérlés-kínja is a tesztelt kocsinak... :-(
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark