2017. Július 27., Csütörtök

Frissitve:08:34:07

Opel Insignia Country Tourer 1.6 CDTI teszt - Az utolsó tánc

Nyomtatás

Lassan már nyolc éve, hogy a Vectrát leváltva bemutatkozott az első generációs Opel Insignia, mely új időszámítás kezdetét jelentette a villámos márka középkategóriásainak életében. Az újdonság persze nem volt hibátlan, több helyen is bele lehetett kötni, és ha nem is minden hibát volt módjuk kijavítani a gyáriaknak, a 2013-as modellfrissítéssel kiküszöböltek néhány problémát, ráadásul az amúgy is látványos külső talán még impozánsabbá vált – arról nem is beszélve, hogy ekkor mutatkozott be a telekjáró Country Tourer kivitel is.

Az első generációs Insignia története pedig hamarosan véget ér, hogy átadja a helyét a minden tekintetben jobb és modernebb utódnak, amiről nem is olyan régen már le is rántották a leplet a gyáriak – igaz, egyelőre nem minden adatot fedtek fel. A hazai importőrnek köszönhetően szinte nincs már olyan változata az Insignának, melyet ne lett volna alkalmunk kipróbálni, ami bizony rengeteg különböző verziót jelent – Csizsek kolléga az egész palettát bemutatta vásárlási tanácsadójában, míg Szabó kollégát egészen Bulgáriáig kísérte egy Sports Tourer, így szinte mindnyájunknak vannak közös emlékei az Opel középkategóriásával.

Kifejezetten nagy örömmel töltött el, hogy nagy valószínűséggel az utolsó első generációs Insignia tesztautó kulcsait nekem sikerült megkaparintanom, hiszen minden hibája ellenére mindig is kifejezetten kellemes társ volt az Opel középkategóriása. A Magyarországon készülő 1,6 literes 136 lóerős dízellel és automataváltóval szerelt Country Tourer kivitel azért még most is tudott újat mutatni, hiszen a gyáriak még egy utolsó kisebb frissítésként elérhetővé tették a középkategóriáshoz az innovatív OnStar rendszert, és ezzel együtt a legfrissebb multimédiás egységet is.

A hatalmas külső méretekkel rendelkező, emelt hasmagasságú Insignia kombi ezúttal fehér színben érkezett meg szerkesztőségünk garázsába, ami – ahogyan a legtöbb árnyalat – kifejezetten jól áll neki. A finom, elegáns és egyben tiszteletreméltó vonásokkal megáldott autót a Country Tourer verzió fekete műanyag elemei teszik még férfiasabbá, és akkor a 19 colos keréktárcsákról és a króm díszítőelemekről még nem is beszéltünk. Az Opel középkategóriása látvány szempontjából bizony még mindig vígan tartja a lépést a konkurensekkel, hiába az immár 8 éves alapformák, a frissítéssel finoman átszabott orr- és farrész bizony még most is vonzza a szemeket.

Az utastér formáira sem lehet panaszunk, hiszen ránézésre egy modern négykerekűvel van dolgunk, ami egyébként igaz is, de néhány ponton csorbult a használhatóság a látvány oltárán. Az érintőgombos klímapanel jól mutat, de kezelése nehézkes és nagyobb odafigyelést igényel, mint a normál fizikai kezelőszervek esetében. A frissítéssel megszüntetett gombrengeteg kiváló lépés volt a gyáriaktól, hiszen ezzel nagyobb hangsúlyt kaphatott a kiváló, érintőképernyős, de gombokkal is jól kezelhető IntelliLink rendszer, mely legfrissebb verziójában szerepelt tesztautónkban.

Az Android Auto és az Apple CarPlay sokszor érdemtelenül szorulnak háttérbe, pedig a telefonjainkon lévő navigációs rendszerek és zenelejátszók sokkal hatékonyabbak tudnak lenni, mint az autók saját megoldásai, de egyébként a fent említett programok használata közben is teljes egészében megőrzi funkcionalitását a jármű saját multimédiás rendszere – megszakítás nélkül váltogathatunk a felületek között.

Az OnStar szintén kiváló opció, hiszen amellett, hogy komolyabb baleset esetén az automatikus SOS funkciónak köszönhetően megmentheti életünket, rengeteg hasznos képességgel rendelkezik. A gombnyomásra elérhető 0-24-es ügyfélszolgálat bármikor rendelkezésünkre áll magyar nyelven, de a mobiltelefonos alkalmazásban is számtalan hasznos adat jelenik meg – arról nem is beszélve, hogy bármikor, bárhonnan ahol van internet elérhetőség nyitni/zárni tudjuk az autót, de akár a fényszórót és a dudát is aktiválhatjuk, vagy az aktuális helyzetet is lekérhetjük.

Az Insignia tehát nem csak modernnek tűnik, hanem az is – amit az informatív digitális műszerfal is bizonyít. Ebből a szempontból bőven tartja a lépést a konkurensekkel az autó, de más téren bizony kiütközik a kora. A legégetőbb probléma a helykínálat: hiába a 4,9 méter feletti hossz, elöl, hátul és a csomagtér esetében is a kategória átlaga alatt van az Insignia. Az első, rendkívül kényelmes fotelekben – amik tesztautónk esetében a szép és finom Indián nyár bőrborítással voltak ellátva – ugyan jól elférhetünk, de közben kicsit úgy érezzük, hogy ránk akar dőlni az autó, minden irányból közel vannak a burkolatok. Ez talán a fejtérnél a legzavaróbb, de ezt betudhatjuk a panorámatetőnek. A második sorban is ez a helyzet, a kategóriához mérten kicsi a láb- és a fejtér egyaránt, bár az ülések itt is kifejezetten kényelmesek.

Az alapból 540 literes csomagtérből rengeteg helyet rabol el az óriási csomagtérajtó, ráadásul akkora szegélyen kell áthajolnunk, hogy alig érjük el a legbelülre helyezett csomagokat. Praktikum terén is vannak jobbak az Insigniánál: ahol van, ott is aprócskák a rakodórekeszek. Itt tehát érezhető, hogy nem egy új konstrukcióról van szó, és akkor a tetemes súlyról még nem is esett szó, amit magával kell cipelnie az autónak. Papíron ugyan 1,7 tonna körül van az Insignia Country Tourer üres tömege, minden jóval felszerelt tesztautónk ennél akár több száz kilóval is több lehet, főleg, ha az utasokat is beleszámoljuk a képletbe – ez pedig a menettulajdonságokra és a hatékonyságra nyomja rá a bélyegét.

Ha már itt tartunk, térjünk is rá az erőforrásra, hiszen az előbb említett hatalmas tömeget egy 1,6 literes dízelnek kellett cipelnie a tesztautónak. A 136 lóerős teljesítmény elsőre nem tűnik soknak, de az az igazság, hogy még ilyen dimenziók mellett is mindenre elég – ezt persze a 320 Nm-es csúcsnyomatéknak is köszönhetjük. A 0-100-as sprint ugyan nem túl gyors, menet közben mindig van elég tartalék a Country Tourerben. Egyedül az öregecske, hatfokozatú automatát hagynánk el, amivel 380 ezer forintot spórolhatnánk, ráadásul nem kellene együtt élni a lassúcska gondolkodású, sokat csúsztató szerkezettel, ami feleslegesen pörgeti az erőforrást.

A Magyarországon készülő szerkezet legnagyobb erőssége azonban kétségtelenül a hatékonysága, az automataváltó azonban több mint egy litert képes csorbítani ezen. Mindezek ellenére a 6,2 literes normakör ilyen súly és ekkora méretek mellett nem mondható ijesztőnek, de Szabó kolléga korábbi tesztje jól bizonyítja, hogy ennél sokkal többre képes a szentgotthárdi „suttogó” dízel – a normál kombiban, manuális váltóval karöltve 4,8 literes normakör jött ki. Apropó, az Opel öngyulladósa valóban egészen kulturált: noha hidegen erősen hallatja hangját, bemelegedve már sokkal inkább a menetszél és a futómű felől érkező zajok dominálnak.

A tesztautóban ezúttal is a kiváló FlexRide futómű teljesített szolgálatot, mely három fokozatban (Tour, Normál és Sport) állítható, és viselkedése mindig kiválóan alkalmazkodik a kiválasztott üzemmódhoz. A legpuhább beállításnál kellemesen lépi át az úthibákat, míg Sport módban jóval agresszívabbá válik, aminek köszönhetően még a komoly tömeg mellett is egészen dinamikus kanyarokat lehet produkálni vele. Ehhez pedig jó társ a kormányzás is, mely pontos és jó súlyozással rendelkezik – ráadásul még némi visszajelzéssel is szolgál, hogy mi történik a kerekek és az út között. A modern extrák sem maradtak ki: táblafeilsermő, sávelhagyásra figyelmeztető és megállásra és elindulásra is képes adaptív tempomat is van.

Az Opel Insignia Country Tourer tehát gyengeségei mellett rengeteg erősséget tud felsorakoztatni, de az árcédula sajnos nincs ezek között. Tesztautónk a mindössze 136 lóerős 1,6-os dízelmotor ellenére is 13,12 millió forintba került, de még normaáron is közel 11,7 millióba kerül, ami bizony rengeteg pénz, főleg, hogy a külcsínt leszámítva nem túl sok extrát ad a Country Tourer kivitel alapáron. Ahogyan már említettem, az automatát elhagyva 380 ezret spórolhatunk, illetve további 16 lóerőről lemondva még 100 ezerrel kevesebbet kell otthagynunk a szalonban, de ennyit azért megér az erősebb kivitel.

Felfelé is érdemes kacsingatni, hiszen a 170 lóerős 2-literes dízel – igaz, nem automatával, hanem kézi váltóval – csupán 180 ezerrel drágább. Az automata egyébként ennél a kivitelnél is 380 ezret ér, míg összkerékhajtás csak a nagyobbik öngyulladóshoz kérhetünk, méghozzá 750 ezer forintért. Benzinesekkel is elérhető a Country Tourer: a 170 lóerős 1,6-ossal 9,47 millió az alapára, míg a 2-literes, 250 lóerős változat alapáron járó összkerékhajtással 11,6 millió – ezekhez is elérhető az automata, ugyanazon az áron.

Konkurensekben nem igazán bővelkedik a Country Tourer, de azért néhány márka kínál hasonló modelleket. Ilyen például a Volkswagen a Passat Alltrack-kel, ám a német versenyző csak jóval erősebb erőforrásokkal elérhető, és ezzel együtt jóval drágább is – a 190 lóerős 2-literes dízellel és automataváltóval 12,34 millió az alapára. A másik hasonló versenytárs a Peugeot 508 RXH, mely összehasonlító tesztben is szerepelt már nálunk az Opel modelljével.  Korábban még a Citroën kínált hasonló verziót a C5-ből, de az a modell már eltűnt a kínálatból. Ugyanakkor szinte bármelyik középkategóriás kombit konkurensnek tekinthetünk, hiszen az egyébként 550 ezer forintos pluszt jelentő Country Tourer csomag gyakorlatilag csak külső tekintetében hoz újat a normál kombihoz képest – az alig 1 centis emelést aligha lehet komoly különbségnek tekinteni.

Néhány szóban

Az Insignia nem tökéletes, és sosem volt az, de kifejezetten becsületre méltó, hogy az Opel sosem hagyta magára középkategóriását, így az egy nagyobb és rengeteg kisebb frissítésnek köszönhetően mind a mai napig versenyképes maradt az autó – ráadásul a Country Tourer verzióval, és az OnStar rendszerrel olyat is tud nyújtani, amit a legtöbb konkurens nem. A modern extrák tekintetében szintén élen jár, így csupán a konstrukciójából adódó hibákat nem tudták orvosolni a mérnökök, mint a hatalmas tömeg és a rossz helykihasználás. Az új generáció egyik legfőbb feladata tehát ezeknek a kijavítása lesz, illetve egy új automataváltó bemutatása, ugyanis ezen a téren bizony nem túl erős az Opel – ám okkal reménykedhetünk benne, hogy az újdonság mindenre gyógyír lesz, noha egyelőre nem tudni, hogy Country Tourer verzió készül-e belőle. A jelenlegi generációtól pedig jó szívvel búcsúzunk.

Előnyök: Stílusos, minőségi kialakítás; Gyors, okos központi rendszer; Kulturált dízelmotor és elegendő teljesítmény kimagasló hatékonysággal; Jó futómű (különösen adaptív csillapítással) és pontos kormányzás; Kiváló személyre szabhatóság sok kedvező extrával

Hátrányok: Kívül nagy, belül kicsi; Korlátozott körkilátás; Helyenként körülményes kezelhetőség (például idegesítő érintős klímapanel); Lehetne könnyebb és így még hatékonyabb; Mai szemmel már lehetne nagy tempónál halkabb

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark