2017. Április 25., Kedd

Frissitve:08:02:42

Csúcsdöntés – BMW 530i (2017) teszt

Nyomtatás

Üdvözöljük a józan autózás felső határán! Ennél több egyszerűen nem kell, mint amit a vadonatúj 530i kínál: luxusautós finomság, izmos motor 7-8 literes fogyasztással, végtelen kényelem, maximális biztonság és olyan opciók, amelyet eddig csak sci-fikben láthattunk. Az új 5-ös mesteri, ezt valahol el is várjuk tőle. De vajon a tökéletességre törekvés nem megy a karakter rovására? Maradt még élmény is a modellben? Jogos kérdések, és mi mindnek utánajártunk.

Az 5-ös új, immár hetedik generációjának megújulásáról oldalakon keresztül lehet mesélni anélkül, hogy ráunnánk. Ezt menetpróbánk során meg is tettük, de a legfontosabb sarokpontokat érdemes átvenni. A felső-középkategória ugyanis a prémium gyártók legjobb játszótere: miközben itt még legtöbbször a vásárlói döntési szempontok dobogóján áll a józan mérlegelés, azért itt már mutatni kell igazi luxuskategóriás tudást is. És ha már ott, fenn, a zászlóshajók pompájában, ahonnan már nincs tovább, megmérkőzött a BMW és a Mercedes-Benz, a megújulások folytatásával ideje a csatározást egy kategóriával lejjebb hozni.

A felső-középkategória teljes fejezetváltáson megy most keresztül. A luxusautók tekintetében ugyanis a műszaki tartalom már jóformán csúcsra jár, így legfeljebb a finom részletekkel, a személyre szabással és az extravaganciával lehet nagyot dobni, a folyamatos fejlődés jegyében viszont az 5-ös, és társai szépen lassan ránőttek a nagyobb testvérek nyakára.

Így alakult, hogy Vajda kollégával egy szép napsütéses tavaszi napon ültünk a vadonatúj bajor tesztautóban, és arról beszélgettünk, hogy ha a kormánykerék és az ülés nem lenne más, jóformán nem tudnánk megmondani, hogy 5-ösben vagy 7-esben ülünk-e. Mindez egyértelműen az előbbi malmára hajtja a vizet, de ettől függetlenül tény, hogy az átlagosnál nagyobb az uniformitás belül a modellek között – de a jót még mindig jobb másolni.

Kívülről egyébként hasonló gond nincs. Bár el tudjuk képzelni, hogy van, aki hirtelen első pillantásra összekeveri a modelleket, az új 5-ös kiáll magáért, és a puszta méretek mellett a fényszórók és a lökhárítók tekintetében is erősen elkülönül nagytestvérétől. Ami azt illeti az elődtől is, amelynek karakteres formáit a sziluetten lehet észrevenni, de az erőteljesebben, dinamikusabban vezetett oldalvonalak szintén elárulják az új generációt.

A méretbeli különbségek észleléséhez viszont már centi kell: a G30 esetében a tengelytáv 7, a teljes hossz pedig 37 mm-t gyarapodott, a szélesség 8, a magasság 15 mm-es gyarapodása pedig hasonlóan elenyésző. Ennek ellenére a belteret tágasabbnak érezzük majd a hátsó sorban, főleg a komfortülésekkel, amelyek vékonyabbak lettek. Így a kimondottan jó alátámasztást kínáló, hosszú ülőlapos hátsó üléseken magasabb személyek is jól elférnek, a láb- és a fejtér egyaránt hajszálnyit bővült, a térérzet viszont érezhetően szellősebb. A kategória átlagát a csomagtartó is éppen ilyen jól hozza a maga 530 literes értékével.

Elöl helyet foglalva egyébként tényleg 7-esben érezhetjük magunkat, az elrendezés ugyanis jóformán megegyezik, a klímakonzol már itt is érintőképernyőként kezelhető, felár ellenében pedig a műszercsoport is ugyanúgy digitális. Sőt, a finomabb bőrkárpitozás megrendelésével ugyanolyan üléseket is kapunk. Ezek pedig dicsérő szavak, hiszen mind a példás, sokoldalú kezelhetőség (a központi kijelző például iDrive vezérlővel, érintéssel, gesztus- és beszédvezérléssel is kezelhető, mind a kényelem csúcsra jár, ráadásul az értékes megjelenés felől sem lehet kétségünk.

Mindezt a tesztautónk esetében M sportcsomaggal fejelték meg az illetékesek, amely szinte már hagyományosnak mondható összetételű. Ezek közül a sportosabb lökhárítók és a dinamikusabb vonalvezetésű, vaskos kormánykerék tűnhet fel, az összkép azonban határozottan luxusautós jellegű. Mindezt persze a sokszínű konfigurációs lehetőségekkel kedvünkre módosíthatjuk. Mindez a zavarba ejtő kínálatnak csak az eleje, a sort olyan extrák folytatják, amelyekkel eddig jellemzően csak a luxuskategóriában találkozhattunk.

Távvezérelt parkolás és gesztusvezérlés

Az új 5-ös rögtön két olyan opciót is felkínál, melynek hatására a jövőben érezhetjük magunkat – még ha ezen felül a valós hasznuk el is enyészik kissé. A gesztusvezérlés, valamint a távvezérelt kiparkolás (csak előre-hátra) elsődlegesen arra jó, hogy felvágjunk kissé a szomszédok/nézelődők előtt. Félre ne értsenek: szinte gyermeki önfeledtséggel próbálgattuk az új technológiákat. Boldogan mosolyogtunk, hogy a kezünk körözésére változott a hangerő, vagy éppen egyetlen kézmozdulatra tudtunk hívást kezdeményezni, és keresve kerestük a lehetőségeket, hogy muszáj legyen távvezérelve kigurulni az autóval.

Csak éppen ha túllendülünk az első élményeken, rájövünk, hogy a kormányról egyszerűbb a hangerőt állítani, vagy legalábbis finomabban lehet, ha pedig csak valamilyen okból odébb kellene gurulni, sokkal gyorsabb beülni, mint megvárni a rendszer kapcsolódását, majd az óvatos, lassú elindulást. Persze szűk parkolóhelynél, a cég mélygarázsában mindez jól jöhet, viszont egy pláza garázsában nem hiszem, hogy békésen tűrnék a közlekedők, hogy először egyenesen kigurulunk a sáv közepére, majd szépen elfoglaljuk az üléseket, visszatolatunk kissé, és úgy indulunk el.

A valós használati érték tehát korlátozott, de ahhoz már a lehetőség is éppen elég, hogy egy kicsit modernebbnek, menőbbnek, többnek érezzük autónkat, így senkit sem beszélnénk le az opció megrendeléséről. Már csak azért sem, mert például a távvezérléshez feltételt jelentő kijelzős távirányító (amely még mindig kicsit akadozik, kissé csúnyácska megjelenítésű és nem éppen kiváló felbontású) vagy a gesztusvezérlés egyenként mindössze 84,5 ezer forintos tétel – vagy a hasznos tételek mellé ingyenesen jár az innovációs csomaggal. A távvezérlésű parkolás felára pedig kevesebb, mint 170 ezer forint.

A puszta opcióknál azonban még kiemelkedőbb az odafigyelés, ahogyan megalkották őket. Az ülések állításában például kapacitív gombok segítenek, amelyek adott részét megérintve a képernyőn megnézhetjük, hogy milyen funkció tartozik hozzájuk. A szélvédőre vetített kijelző nagyobb, mint eddig bárhol, de ezt nem arra használja, hogy szükségtelen adatokkal tolja tele látóterünk alját, hanem csak azt és csak akkor teszi ki nekünk, amit és amikor szeretnénk. Ehhez pedig jön egy csokor kényelmi apróság, mint hogy az elektromos csomagtérfedél csukódása közben már bezárhatjuk a járművet, vagy például a tetőablaknál az elektromos roló működtetése közben kiadhatjuk a parancsot az ablak nyitására, hogy aztán az egész műveletet egyben elvégezze a rendszer. Ezek persze nem mind újdonságok, de jól szemléltetik, hogy sok egyéb mellett a körültekintő és átgondolt elbánás az, ami a prémium kategóriát azzá teszi, ami.

Padlógáz, verébszomj és kézzel fogható hiba. A következő oldalon fokozódnak az események. Kérjük, lapozzon!


Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark