Honda Jazz (2016) sítúrán - Idegen terepen

Nyomtatás

Mazda CX-5, Subaru Outback és Honda Jazz állt a táblázatban egymás alatt – közülük választhattam társat kétszemélyes hétvégi sítúránkhoz Ausztriába. Előbbi kettő – és különösen az Outback – gyakorlatilag tökéletes választás síeléshez: tágas, csendes, és minden tereppel megbirkózik. Végül mit választottam? Hát az új Honda Jazzt, amely így bizonyíthatta, hogy egy alapvetően városi használatra szánt kisautó mire képes a „fekete” pályán.

Valljuk be, a Honda Jazz új generációjával nagyon nem vagyunk jó fejek. A hagyományosan tágas kisautó legújabb generációja éppen csak, hogy betette a lábát a magyar piacra, máris kimondottan erős ellenfelet kapott a nyakára a Peugeot 208 képében. A két tesztben két világ csapott össze, a rációt előtérbe helyezők számára egyértelmű japán győzelemmel. Megérdemelten dőlhetne hát hátra az új Jazz a piac egyik legjobb kisautójaként, ám megérdemelt pihenése helyett a kézi váltós tesztautóra még nehezebb feladat várt.

Kreischberg – így hívják az egyik osztrák síterepet, ahol világbajnoki küzdelmek is zajlanak, mi pedig éppen ezt eszeltük ki úti célnak, 474 kilométerre kiindulási pontunktól, Budapesttől. A feladattól Kenéz kolléga tesztjéből és saját tapasztalataimból okulva nem féletettem a Jazzt: hiszen végtére is kategóriájának egyik legtágasabb autója, csekély fogyasztásával pedig a kizárólagosan elérhető 1,3 literes benzinmotorral is költséghatékony túrát ígért a kisautó.

Ha esetleg kimaradt volna a síelés az életükből, elég csak annyit elmondani, hogy az egyik leginkább eszköz- és helyigényes sportág. Lécek, botok, síruhák mázsái, bukósisakok, hatalmas bakancsok, valamint személyes tárgyaink (két kis bőröndnyi) és a munkámból kifolyólag elengedhetetlen laptoptáska – ennyit kellett bezsúfolni két főre a Jazzbe. Nem rossz ómen, hogy ehhez alapból is 354 literes, kategórián átívelő méretű csomagtartó állt a rendelkezésünkre, amelyet 1,3 köbméter fölé bővíthettünk. A parádés ülésrendszerrel ráadásul kimondottan könnyedén: az egyik oldalon felcsuktuk az ülést, hatalmas üreget teremtve a bőröndöknek, a másik oldalon pedig lenyitottuk a hátlapot, hogy elférjenek a lécek és a botok. A különböző tesztautóknál már hozzászoktam minden egyes köbcentiméter kihasználására, de itt erre nem volt szükség. Mindezt ugyanis sikerült úgy eltüntetni a Jazzben, hogy egy harmadik személy csomagja még röhögve elfért volna a térben. Megkockáztatom: ügyes pakolással még az is megoldható, hogy hárman menjenek a Jazz-zel síelni. Még egyszer hozzáteszem, kisautóról beszélünk.

A tágassághoz jól illik a belső tér kialakítása is: elöl szellős a helykínálat, bőven találunk tárolórekeszt, az ülések pedig nélkülözik a sportos oldaltartást, viszont kényelmesek hosszú távon is. Az anyagok és az összeszerelés jó, a varrást imitáló megoldások növelik a minőségérzetet. A kívül is tapasztalható modern, élekkel határolt hangulat fogad belül is, helyenként egészen finom megoldásokkal.

Ide tartozik az érintőképernyős klímakonzol és navigációs rendszer is – mindkettő egészen jól működik, bár hozzátennénk, hogy hangerő- és hőmérséklet-beállításra a hagyományos gombok továbbra is jobbak, de sokszor nem ilyen szépek. A központi egység egyébként Android szoftveren fut, menürendszere kicsit bonyolult, működése azonban flott, és a fejlettebb felhasználók értékelni fogják bőséges funkcióit. Utóbbihoz tartozik a külső csatlakoztathatóság, amely itt rögtön két USB és két HDMI bemenetben nyilvánul meg.

Italok bekészítve, telefon csatlakoztatva, zenés pendrive bedugva, csak a kötelező „külföldre menős” szendvics maradt ki a modern idők jegyében. Minden megvan az úthoz, indulhatunk!

A városból kifelé hajtva rögtön két dolog tűnik fel: a négyhengeres erőforrás egészen csendes, a kézi váltó pedig hondásan rövid utakon, igazán sportosan és gyorsan kapcsolható. Utóbbi viszont csak akkor igaz, ha erőből dolgoztatjuk, egyébként kissé akadós kialakítása a női vásárlóknak kevésbé tesz a kedvére – különösen a hátrameneti fokozat kapcsolásával volt problémánk. A hatfokozatú egységgel az autópályára kiérve sem gyűlt meg a bajunk, ám a viszonylag kisméretű erőforrás miatt gyakran kellett hozzá nyúlnunk. A 102 lóerő ugyanis tényleg legfelül, 6000-nél érkezik meg némi vonakodással, és a 123 Nm csúcsnyomatékig is pörgetnünk kell az erőforrást. A Jazz azért nem gyenge, amelyet jól mutat a műszerünk által regisztrált 11,5 másodperces 0-100-as sprintérték is, viszont ehhez dolgoztatnunk kell a nem túl élénk motort.

Ha pedig dolgoztatjuk, akkor hajlamos többet fogyasztani. Miközben a város kis forgalmában vígan eljártunk 5 literes fogyasztás alatt, autópályára kiérve már érthető módon megnövekszik a fogyasztás és a hangerő is. Ez persze nem csoda, hiszen 130 km/h-s tempónál hatodikban 3640-et forog a főtengely, a motorzaj pedig benyomakszik az utastérbe, közel 70 dB-es zajongást okozva 130 km/h-nál – ami egyébként megfelel a kategória átlagának, vagyis nagyon nem felróható. A nagyobb étvágy sem, ami tulajdonképpen nem is volt nagy. A Győrig tartó, GPS-szel kimért 130 km/h-s utazást kb. 28 km/h-s szembeszél és csapadék is nehezítette, az így kapott 6,6 literes átlag pedig teljesen érthető. Az egyenesfutással egyébként ilyen körülmények között sem volt gond, egyedül a kissé pontatlan, érzéketlen volán miatt kellett jobban koncentrálni, a véletlen sávelhagyástól így is óvott a Honda érzékelőinek hibátlan munkája.

Elhagyva szülővárosomat már csapadék nélkül, kevésbé szeles időjárással folytathattuk utunkat célállomásunk felé. Egy apró gesztust tettem a Jazz és magunk felé: 120 km/h-ban maximáltam az autópályás sebességünket, egyébként pedig a megengedett maximumokkal haladtunk országúton is. Mire kiértünk, már 6 liter alatt volt az átlag jócskán.

A hazaút derűs napsütésébe csak a síelés során szerzett izomláz szólt bele. Magunkat immár kevésbé sportosan gumicukorral vigasztaltuk, miközben négykerekű társunk önkéntes fogyókúrára vállalkozott. A Jazz remekelt, és egy kis hátszéllel megtámogatva végül olyan étvággyal érkeztünk meg haza, ami elismerést érdemel. 5,1 l/100 km – mutatta a pontos fedélzeti számítógép kijelzője a teljes, 960 kilométeres túrára... Hát ezért nincs drágább dízelmotor a Jazz kínálatában.

Van viszont gazdag alapfelszereltség, melynek köszönhetően meglehetősen egyszerű a választás: a 3,75 millió forintért elérhető alapmodell mindent tartalmaz, amire az átlagos kisautóvásárlónak igénye van. Ezt igazolja az is, hogy már az alap Jazz felszereltsége is gazdagabb, mint az Autó Pult normafelszereltségünk felsorolása. Azért ugorhatunk két szintet felfelé: 290 ezerért a Comfort és további 480 ezerért az Elegance szintre. Mellé pedig navigációt kérhetünk 200 ezerért, metálfényezést 100-ért, és ülésfűtést 50-ért.

A Comfort szintre megéri beruházni, megkapjuk ugyanis a könnyűfém keréktárcsákat, az első-hátsó parkolóradarokat, a külső tükrök fűtését, az érintőképernyős központi rendszert, a LED-es menetfényeket, az automatikus reflektort és az ADAS névre hallgató biztonsági rendszert. Utóbbi egyébként már önmagában is 190 ezres extra, és magában foglalja a ráfutásra és sávelhagyásra figyelmeztetést, a táblafelismerőt, valamint az intelligens tempomatot. A konkurensek tükrében egyébként teljesen reális a Jazz pozíciója, hiszen a hasonlóan felszerelt modellek vagy hasonló vagy pedig kövérebb árcédulával versengenek.

Néhány szóban

Kimondottan tágas, keveset fogyaszt, és még csak nem is drága. Röviden így lehetne összefoglalni a Jazz előnyeit, amelyek akár optimális családi autóként is elgondolkodtatóvá teszik a modellt. Az erős összképet csak némiképp árnyékolja be az alul gyengécske erőforrás, amelyet bizony dolgoztatni kell a dinamikus haladáshoz. A Honda kisautója ugyanis szolgáltatások terén is erős, amely a kategóriában nagy belső teret kereső vásárlók első számú célpontjává teheti őt.

Előnyök: Kimondottan tágas belső tér, jó variálhatósággal; Pontos, rövid úton járó váltó; Takarékos erőforrás; Jó anyagminőség, ügyes szolgáltatásokkal; Gazdag alapfelszereltség

Hátrányok: Nagy tempónál már kissé zajos; Alul gyenge motor; Lehetne pontosabb a kormányzás; Kissé akadós a váltó

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Hozzászólások  

 
#1 HFT 2016-03-11 21:43
Még mindig remek kis autó!
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark