BMW X6 xDrive30d teszt - Ítéletkérdés

Nyomtatás

A BMW eladásai az utóbbi években egyszerűen szárnyalnak: a bajorok bármibe is belenyúlnak, abból garantáltan kasszasiker lesz, az éves, teljes márkára vonatkozó értékesítési darabszámok pedig meredeken felfelé ívelő tendenciát mutatnak – alig egy évtizede még álomnak is túlzás lett volna, ha valaki azt prognosztizálta volna, hogy a BMW Group 2014-ben bőven túllépi a kétmillió eladott járművet, márpedig ez épp így történt. Ezzel 2013 után újabb rekordnak örvendhettek a müncheniek.

Pontosabb számokban kifejezve, a BMW csoport a tavalyi évben 7,9 százalékos növekedést könyvelhetett el. Miközben a Rolls-Royce és a BMW márka történelmének legnagyobb mértékű növekedését könyvelhette el, a MINI a kisautó új generációjával kezdte meg katapultálását és az elektromosságot előtérbe hozó i márka csillaga is fényesen ragyog. Hogy ekkora sikert mi tud beelőzni? A magyar piac fejlődése, ugyanis hazánkban 22 százalékot (!) fejlődött tavaly a BMW. És hogy mi lehet a titka a márkának? Ezt mindenki csak találgatni tudja, azonban kétségtelenül nem járunk rossz helyen, ha azt mondjuk, hogy a bátorság, a folyamatos modell- és motorpaletta bővítés, valamint minden téren tetten érhető innováció.

És itt a bátorság nagyon fontos, ugyanis több olyan szegmensbe is beléptek a németek, ami mindenkit meglepett. Gondoljunk csak az i-sorozatra, ami az elektromobilitás terén valami egészen különlegeset és egyedit takar, de akár az elsőkerékhajtású modellek bevezetésére (pl. 2-es Active Tourer), míg legutóbb a hétülés kompakt egyterűek piacára lépett be a márka a 2-es Grand Tourer modellel, megelőzve a prémium konkurenseket. És nem kérdés, hogy a bátorság kategóriába tartozik például az X6 modell bemutatása is, ami első látásra, az első generáció 2008-as debütálásának idején egészen őrültségnek tűnt. Hát persze, hiszen mi szükség egy óriási, bőven két tonna feletti SUV-ra, ami nem praktikus, utastere csak négyszemélyes (csak később kínált öt ülést az X6), kicsi a hátsó fejtér, nem éppen jól manőverezhető, és bár a nagy SUV-ok között dinamikusnak nevezhető, azért messze áll ezen a téren egy ’normális’, nem terepes szériától. Szóval igazából egy elrontott, praktikumától megfosztott X5-nek is nevezhetnénk a modellt.

Aztán persze a valóság ezúttal is a BMW-t igazolta: kasszasikernek bizonyult az X6, mégpedig a világ minden táján - 2008-tól negyedmillió példány talált belőle gazdára. Az egy dolog, hogy hazánkban sajnos nagyon rossz előítéletek övezték/övezik a típust, de arról nem tehet, hiszen fejlődés ide vagy oda, nem mi vagyunk a BMW elsőszámú piaca, tőlünk nyugatra, egyes fejlett országokban pedig semmiféle rossz előítélet nem jár a nagy kupéterepessel, s itthon sem az autóval, mint inkább a vásárlóközönség nagy részének milyenségével volt baj. Lényeg a lényeg, az X6 annyira sikeres volt, hogy a BMW úgy döntött, az X4 személyében az X3-nál is beveti ugyanazt a receptet – és mily meglepő, ott is működik. Úgy látszik, hogy sokakat vonz egy óriási terepes, ami dögösebb, mint praktikus. Nem volt kérdés, hogy az X6 történetét folytatni kell, a BMW tavaly piacra dobta az utódot, ami az aktuális X5-re épül és hazánkba 2015 év elején érkezett meg.

A második generáció külsejét végigvizslatva megállapítható, hogy egyértelműen az elegancia irányába terelték az X6-ot a formatervezők: míg az előd tán túl agresszívre sikeredett (igaz, sokan épp ezt szerették benne), a mostani széria megjelenése véleményünk szerint egyáltalán nem ’bunkó’, mint inkább modern és kijelenthetjük: szép. Belül pedig a megfelelő opciókat megfizetve igazi tejben-vajban fürösztő luxusautó. Ha eddig kétségünk volt ezzel kapcsolatban, elegendő egy pillantást vetni a tesztünkön szereplő verzió belső terére. Műanyagok helyett kerámiát és finom bőrrel bevont felületeket találunk. A világosbarna és fekete kombinációja a szép fabetéttel igazán szívhez szól, a csúcstechnika képviseletében pedig nem csak a 9,2 colos központi kijelző, de a műszercsoport is digitális megjelenítést kapott, miközben az információt felár ellenében a szélvédőre is vetíti az autó.

A gyártó szerint az újdonság továbbra is ötvözi a BMW X modelljeinek robosztusságát és variálhatóságát a kupék által nyújtott sportos eleganciával. Lényegében amint azt fentebb is említettük, egy X5-ről van szó, amelynek sportosabban lejtő tetőíve valamelyest megkurtítja a fejteret, valamint az alapot szolgáltató típushoz képest a csomagtér kapacitása is csekélyebb. A kifutó X6-ossal szemben az újdonság hasonló oldalsó sziluett mellett valamivel izmosabbnak hat, ráadásul sokkal több alaposan kidolgozott részlettel találkozunk akár az autó elején, akár a hátsó traktuson. Az első fényszórók és a hátsó lámpák a BMW legfrissebb formai irányzata alapján születtek meg, épp ezért az X4-gyel való hasonlóság is tetten érhető az autó szinte minden porcikáján.

Az utastérben sok meglepetésre nem számíthatunk, az új X5 műszerfalát örökölte meg ugyanis az X6 második generációja. Az elődhöz viszonyítva 10 literrel, 580 literesre nőtt a csomagtér, míg az ülések (40:20:40 arányú) ledöntésével 75 literrel tágasabb, összesen 1525 literes kapacitást kapunk. Az újdonság szinte minden dimenzióját tekintve növekedett a kifutó modellhez képest: 4909 mm hosszú (+32 mm), 1989 mm széles (+6 mm) és 1702 mm magas (+33 mm), egyedül a tengelytáv maradt a régi a maga 2933 mm-es hosszával. Az X5 különben ezúttal is tágasabb: csomagtartója 650-1870 liter között variálható, s manőverezni is könnyebb vele, ugyanis az X6-nál 6 centivel keskenyebb, átláthatósága jobb, sőt, egy hajszállal hossza is kisebb (-23 mm). Az óriási, 12,8 méteres fordulókör közös jellemző, de az opcionális, 360 fokos kamerarendszernek hála nagyon szépen lehet szűk helyeken is manőverezni az óriással – így ahol fizikailag elférünk, ott el is tudunk menni.

Noha tényleg minden téren nagyobb lett az új X6, a ma uralkodó trendeknek megfelelően sokat dolgoztak a mérnökök a könnyítésen. A végeredmény 10 kg mínusz az alapfelszereltségeket tekintve, ám azonos felszereltségre hozva az elődöt és az újat már 25 kilós fogyókúráról beszélhetünk – igaz, 2,1 tonnánál ez nem a világ. Emellett a szakemberek mindent elkövettek az ideális vezetési élményért, amit az 50:50 százalékos súlyelosztás is jól reprezentál. Opciók terén az adaptív futómű, az X5-ben bemutatkozó, LED-es fényszóró, a Torlódás Asszisztens, Parkoló Asszisztens, Head-Up display, éjjellátó és számos finomság kérhető az autóba, s természetesen a Bang&Olufsen prémium audiorendszer sem maradhat ki a sorból.

Az utastérnél maradva a kényelemről szuperlatívuszokban beszélhetünk, amiben jelentős szerepe volt a tesztautó fantasztikusan finom konfigurációjának. A már fentebb említett, feláras kétszínű, kontrasztvarrással ellátott, ízléses és puha nappabőr kárpitozás, a mindenhol bebőrözött műszerfal és az elegáns fabetét egészen kiemelkedő aurát kölcsönzött a belsőnek, s az X6 előítélete ide vagy oda, az elegáns konfiguráció miatt mindvégig úriembernek éreztük magunkat belül. Persze ehhez fontos a megfelelő külső szín kiválasztása, többek között az elegancián az is segít, ha az agresszív M sportcsomagot és az óriási kerekeket mellőzzük – higgyék el, bőven elég nagyok a szériában járó 19 colos papucsok is, amelyekkel ráadásul nem is ráz az igényes futómű.

A szépen berendezett utastér elöl épp olyan tágas, mint az X5-é, hátul pedig 3 centivel kisebb a fejtér. Ez papíron nem tűnik soknak, de a valóságban legfeljebb 185 centis magasságig jó itt ülni, míg az X5-ben 195 sem jelent gondot. A lábtér a méretekhez képest szintén elég szerény, amiben szerepük van a feláras, minden irányban állítható és fantasztikusan kényelmes, azonban vastagságuk miatt sok helyet rabló első komfortüléseknek is. Három személynek nem kényelmes a hátsó sor. Összességében egy átlagos négytagú család királyi kényelemben utazhat az X6-ban, s hiába a limitált praktikum, az 580 literes csomagtartó vélhetően így is kielégíti az igényeket, s némi kompromisszumot megér a dögösebb forma.

Mint ahogy minden BMW-nél és főleg a prémiumoknál megállapíthatjuk, az autó lelkét az extrák és a konfiguráció adja. Biztosan alapváltozatban is kiváló autó az X6, de úgy hiányzik belőle az a sok különlegesség és finomság, ami jó néhány plusz milliót rákötve megjelenik. És véleményünk szerint sokkal inkább érdemes extrákra költeni, mint motorra. Ugyanis az X6-hoz az alapmotor több mint elegendő, így – legalábbis a hazai utakra – teljesen felesleges izmosabb erőforrást választani. Persze az alap sem szerény: a 3-literes, sorhatos 30d-ről beszélhetünk, ami 258 lóerőt és 560 Nm-t állít csatasorba, s a menetteljesítményeket, illetve méréseinket elnézve sportos képességeket tud felmutatni. Az xDrive összkerékhajtás és a mesés nyolcfokozatú automataváltó minden X6-nál széria.

Számokban kifejezve, a háromliteres, sorhatos turbódízel ereje 6,7 szekundumos 0-100-as sprintre és 230 km/h-s csúcssebességre elég, miközben az összkerékhajtás ellenére is kerek 6 literes étvágyat ígér a konstruktőr. Katalógusadatok és saját mérések ide vagy oda, nem kellenek túl fejlett érzékszervek ahhoz, hogy kijelenthessük: már a beszálló X6 is prémiumhoz méltó menetteljesítményeket garantál. A sorhatos dízelmotor hangerejéből ráadásul nagy örömünkre meglehetősen kevés érkezik a bent ülőkhöz, amely jó hír, persze a kiváló szigeteltségnek köszönhetően a tempó fokozását nem érezzük olyan hevesnek, mint ahogy az valójában történik. Az elszigeteltség az alap kormányműnél sajnos negatívumba csap át: a volán mérsékelt visszajelzései enyhe bizonytalanságot szülnek - a feláras aktív kormányzással vagy a fejlettebb futóműrendszerek bepipálásával az erre érzékenyek ezt kiküszöbölhetik.

A kanyarvételi tempónak is inkább az abroncsok és a tömeg szabják a határát, a jól hangolt futómű tökéletesen helyén tartotta a formás karosszériát. Az X6-ot még az agresszív terhelésváltások sem hozzák zavarba - persze mint mindent, az óriást is helyén kell kezelnünk, az itt leírtakat kategóriaviszonylatban és természetesen nem egy M3-hoz képest írjuk. A relatíve nagy kanyarsebességek mellett ráadásul a komfort terén sem kell alábbhagynunk. Kátyúk, gödrök és úthibák széles választékát tártuk tesztünk során az X6 elé, amely az összes fogást szó nélkül bekebelezte, jelenlétüket inkább csak az illendőség jegyében adta tudtunkra, ami főleg a nagy, ráadásul defektmentes kerekek tekintetében szép eredmény.

Az egyedüli terület, ahol nem voltunk maradéktalanul megelégedve az X6-tal, az a hatékonyság, pontosabban a fogyasztás. Papíron csupa jót ígér nekünk a típus: a katalógusadat 6 literes gyári vegyes étvággyal, ami persze még viccnek is rossz. Hogy is produkálták ezt akár a gyári mérések során? Gondoljunk már bele: egy 3-literes, hathengeres, 258 lóerős dízelmotor egy közel öt méter hosszú, két méter széles, óriási homlokfelületű, üresen közel 2,1 tonnás testben, mindehhez pedig malomkő méretű kerekek tartoznak, s persze összkerékhajtás meg egy hidrodinamikus automataváltó. Lényeg a lényeg, valós körülmények között inkább a gyári adat másfélszeresével számolhatunk, és akkor közel járunk a valósághoz. Hozzátesszük, a fenti paraméterek függvényében ez nem mondható soknak és abszolút reális, inkább csak az bántó, hogy a gyári adat ennyire ferdít. Normakörünkön épphogy be tudtuk 8 liter alá szorítani az étvágyat. Városban különben 9-10 liter a reális, országúton 7 körül, autópályán pedig a szabályokat betartva 9 liter környékén kortyol az X6. Sebaj, a 85 literes tanknak köszönhetően így is korrekt hatótávolsággal számolhatunk.

A fogyasztás pedig minden bizonnyal nem fogja földhöz vágni a tulajdonosokat, hiszen legalább 20, de inkább jó 25 milliót szükséges letenni az asztalra egy X6-osért. És akkor a tesztelt alapmotorról beszéltünk – persze nem győzzük hangsúlyozni, hogy a 30d is több mint elegendő az autóhoz. Az alapár 19,84 millió forint, ami azonos hajtáslánccal plusz 3,2 milliót jelent egy X5-höz képest, igaz, az X6-hoz számos olyan tétel szériában jár, ami az X5-höz feláras, így a valós különbség valamivel két millió alatti – nagyjából 10 százalék plusz pedig nem számít irreálisan soknak a menőbb kialakítású, magasabbra pozícionált típus esetében. Normafelszereltségünkkel nézve 22 millió forint körül állt meg az ár a lista szerint, de a tesztautó közel 29 milliós ára jól mutatja, hogy alaposan extrázva mennyi potenciál van még a vételár feljebb srófolásában – ráadásul még bőven rá lehetett volna néhány milliót pakolni a rendkívül finom konfigurációjú tesztjárgányra is. Bár a 313 lovas 40d motor felesleges, ennyi pénznél már igazán aprónak számít az érte kért plusz 1,3 millió. Az ínyenceknek a 306 lóerős 35i lehet érdekes, alig 700 ezerrel drágábban az alap dízelnél, azonban ha dízelmotorral is ilyen szomjas az X6, benzinessel biztosan plusz 2-3 literrel számolhatunk.

És a konkurensek? Jelentjük, az X6-nak még mindig nincs konkurense. Vagyis még nincs. Ugyanis a Mercedes-Benz néhány év késéssel rádöbbent arra, hogy mekkora potenciál van egy óriási kupéterepesben, és bemutatta az X6 ellen ringbe szálló GLE Coupét, a csillagos ellenlábas érkezésére azonban még néhány hónapot várnunk kell. Így azt mondhatjuk, hogy a legnagyobb konkurens továbbra is házon belül van: az X5 olcsóbb, praktikusabb, megítélése jobb, csomagtérben és hátul pedig tágasabb, ha pedig muszáj kupénak lennie, az X4 jobban vezethető, dinamikusabb, árban jelentősen kedvezőbb, térben pedig alig kevesebb – persze presztízsben messze áll az X-ek zászlóshajójától.

Viszont hiába, ez a szegmens nem a rációról, mint inkább a pozícionálásról és az érzelmekről szól, s az új X6-ot is garantáltan vinni fogják, mint a cukrot. Rosszul pedig senki nem fog járni vele, mert nagyon-nagyon jó autó lett, ráadásul (legalábbis szerintünk) szimpatikusabb is elődjénél.

Néhány szóban

A BMW X6 épp azokon a pontokon fejlődött, ahol szüksége volt rá, s igazából nagyon nehéz belekötni. Csupán az ígértnél magasabb fogyasztással és a túlzottan elszigetelt kormányzással nem voltunk megelégedve, más tekintetben tényleg kiváló autót hozott létre a BMW. Megítélés ide vagy oda, az X6-tal felemelő érzés közlekedni, megfelelően finom és ízléses konfiguráció esetén pedig egy igazi luxusautóban érezhetjük magunkat benne. A 30d motor itt is kiválóan teljesített, bőven elég a nehéz óriáshoz, s igazából nincs szükség erősebbre. A luxusterepes persze méregdrága, de ezen senki nem lepődik meg. Biztosan vinni fogják, mint a cukrot, s mi sem beszélnénk le a nagy BMW-ről senkit.

Előnyök: Kulturáltabb forma, mint régen; Megfelelően extrázva illetve konfigurálva luxusminőségű enteriőr; Finom extrák tömkelege; Kulturált viselkedés; Kiváló futómű; Ezúttal is szuper 30d motor, a világ legjobb automatájával; Hátul már egészen jól el lehet férni és a csomagtér is óriási.

Hátrányok: A kormány kevés visszajelzést ad és nem túl pontos; Nagy fordulókör és az óriási méretek miatt nehéz manőverezhetőség (tényleg fontos a kamerarendszer megrendelése); A fogyasztás lehetne kisebb; Hiába óriási, öt személlyel még mindig kényelmetlen; Méregdrága extrák

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Hozzászólások  

 
#3 2015-03-23 23:39
Idézet - peter.szabo:
Kedves Szilárd1986!

Teljesen egyetértünk a hozzászólással, és egyúttal bízunk benne, hogy egyre több hazai importőr lesz olyan jó helyzetben, hogy a kínálatának ilyen széles választékát tárja a hazai közönség elé.

Azért a kisautók sem maradnak el: jelenleg sorban érkeznek hozzánk a kategória legújabb képviselői, hogy néhány hét múlva szép kövér (öttagú) összehasonlító tesztben mérkőzzenek meg egymással. A végeredményre nagyon kíváncsiak vagyunk, mindenesetre már így a dolgok közepén kijelenthetjük, hogy egy-egy generációváltás óriási fejlődést hozott.

Ami pedig a kedvező árú családi autókat illeti, éppen a héten készítjük el kulcsfontosságú összehasonlítón kat a kérdésben, úgyhogy meglehetősen izgalmas áprilisnak nézünk elébe. :)

Kedves Szabó Péter!
Nagy örömmel értesülök a közeljövőben várható újdonságokról, igazán kedvemrevalónak ígérkeznek.
Már talán autópult törzsolvasónak tekintve magamat biztosan állíthatom, hogy alapból azt feltételezem, hogy bizonyos márkák hanyagolása nem rajtatok múlik, ezért is dícsértem a bmw-t, és illettem dorgáló szavakkal más márkaképviselet eket -az udvariasság kedvéért egyet sem megemlítve külön. Az autópultot pedig egy előzetes dícséretben részesítem a várható ötös összehasonlító tesztért, mert ahogy már talán több alkalommal is utaltam rá, számomra az év legérdekesebb autós eseményei az idei új kisautók nagy számú megjelenése, és a képzeletbeli kívánságkosaram ba el is helyeztem egy ilyen összehasonlítót .
Természetesen továbbra is nagy érdeklődéssel olvasom minden új bmw típusról, vagy alváltozatról szóló teszteteket is. :)

Üdv: Szilárd
Idézet
 
 
#2 peter.szabo 2015-03-23 12:17
Kedves Szilárd1986!

Teljesen egyetértünk a hozzászólással, és egyúttal bízunk benne, hogy egyre több hazai importőr lesz olyan jó helyzetben, hogy a kínálatának ilyen széles választékát tárja a hazai közönség elé.

Azért a kisautók sem maradnak el: jelenleg sorban érkeznek hozzánk a kategória legújabb képviselői, hogy néhány hét múlva szép kövér (öttagú) összehasonlító tesztben mérkőzzenek meg egymással. A végeredményre nagyon kíváncsiak vagyunk, mindenesetre már így a dolgok közepén kijelenthetjük, hogy egy-egy generációváltás óriási fejlődést hozott.

Ami pedig a kedvező árú családi autókat illeti, éppen a héten készítjük el kulcsfontosságú összehasonlítón kat a kérdésben, úgyhogy meglehetősen izgalmas áprilisnak nézünk elébe. :)
Idézet
 
 
+1 #1 2015-03-22 20:25
A bmw még mindig felfelé ívelő sikerpályája érdekes számomra, főleg a hazánkra vonatkozó információk döbbentettek meg.
Autópult olvasóként pedig még egy dologra lettem figyelmes, amely bizonyára a bmw márkaképviselet ének pozitív gondolkodását támassza alá: -az elmúlt időszakban, mint ha legalább minden második teszt a bajor prémium márka autóiról szólna, amely egyben azt is jelenti, hogy míg a bmw sorban adja tesztre a több tízmilliós járgányokat, a magyar ember számára reálisabb álmot jelentő autók márkaképviselet ei hozzájuk képest fukarkodnak a tesztautókkal. További érdekes tapasztalatom volt, hogy bár vélhetően az i3-as célcsoportjának sem hazánk számít, ettől függetlenül az egyik fővárosi bevásárlóközpon tban kiállítottak egy példányt, mégpedig nyitott ajtókkal, azaz nyugodtan meg lehetett vele ismerkedni közelről is az arrajáróknak. Bár én itt az autópulton legalább akkora érdeklődéssel olvasnék elérhető árú kis, és autókról is, mindenképpen figyelemreméltó a bmw közvetlensége hazánkban is.
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark